Hollywoodi filmeket forgatnak a Hungexpón, de 2023-ban visszatérnek az óriáskiállítások is
Üzlet

Hollywoodi filmeket forgatnak a Hungexpón, de 2023-ban visszatérnek az óriáskiállítások is

Portfolio
December elején Ganczer Gábort, a Hungexpo Zrt. vezérigazgatóját nevezték ki a GL events Italia új ügyvezetőjévé. A szakember – aki megbízatása mellett továbbra is betölti a Hungexpo vezérigazgatói posztját – feladata az európai szinten is meghatározó torinói Lingotto Fiere kiállítási-és rendezvényhelyszín hatékony működési feltételeinek kialakítása és fejlesztése lesz. A Portfolio a kinevezésről és a Hungexpo, valamint a magyar rendezvényipar helyzetéről, lehetőségeiről is kérdezte a vezérigazgatót.

A torinói Lingotto Fiere a régió egyik fontos kiállítási helyszíne: mit jelent ez a kinevezés a gyakorlatban? Mennyire jelent kihívást egyszerre két helyen is vezető beosztásban dolgozni egy ilyen speciális piacon?

Olaszországban a kiállítási helyszínek piaca jóval nagyobb, mint Magyarországon: nálunk a Hungexpóból csak egy van, ott viszont 40-et is fel tudunk sorolni, azaz 100 kilométeres körzeten belül biztosan találunk legalább egyet. Komoly kiállítási központok találhatók olyan üdülővárosokban is, mint Rimini, a nagyvárosokról (Milánó, Bologna) nem is beszélve. Ez pedig nagyon éles versenyt jelent. Az ország hagyományosan erős vásárszervezőnek számít évtizedek óta, széles a közönség, fejlett az ipar és kereskedelmi kultúra – a városok, régiók erős gazdasági központokat jelentenek.

A torinói vásárközpont a terület nagyságát tekintve a Hungexpo felét teszi ki, három nagy kiállítási csarnokkal, de ők üzemeltetik az Oval Lingotto nevű, 20 ezer négyzetméteres sportközpontot is, amit ma már csak rendezvényközpontnak használnak. Ez még a 2006-os téli olimpiára épült, és a város jól megtalálta a funkcióját a rendezvénypiacon belül.

A kiállítási központ az egykori Fiat gyár területén működik, amit már többször felújítottak, de a sportközpontot leszámítva jelenlegi állapotában a 80-as, 90-es évek Hungexpóját idézi.

A felújítások mellett meg kell találnunk azokat a termékeket, amik oda illenek, amikkel ott sikereket lehet elérni.

Ezek nem feltétlenül a szövetségi orvoskongresszusok: Torinóba olyan rendezvényeket kell hozni, amik a helyszínnek megfelelők.

2009 óta vezetem a Hungexpót: az elmúlt 13 évben jelentős átalakításokat hajtottunk végre. Egyrészt felújítottuk a területet,  újra terveztük a portfoliónkat, újrapozicionáltuk az összes terméket, megújítottuk az összes kiállítást, létrehoztunk egy új, sikeres üzletágat, mégpedig, hogy professzionális helyszínt és szolgáltatást biztosítunk kongresszusoknak, nagy nemzetközi rendezvényeknek, sőt, ma már filmforgatási helyszínként  is bérelhetőek a csarnokaink. A budapesti csapat a napi jelenlétem nélkül is tudja menedzselni a folyamatokat, ezért eleinte egyik héten Magyarországon, a másik héten Torinóban dolgozom majd.

Tehát számítok a budapesti csapatra abban, hogy az olaszországi projektet is együtt fogjuk sikerre vinni, másrészt szeretnék találni oda egy olyan középvezetőt, aki megbízható és motivált arra, hogy egy folyamatos jelenléttel biztosítsa azt a filozófiát, amit mi képviselünk, és bízunk abban, hogy ezzel hatékonyabbá tudjuk tenni azt a tevékenységet, ami Olaszországban folyik.

Hogy értékelné az európai és a hazai rendezvénypiac 2022-es évét? Mennyire érzékelhető még a pandémia hatása?

Két különböző szegmensről beszélünk. Vannak egyrészt a kiállítások, amiknél  elég  nehéz volt felállni a Covid után, ezek egész Európában nem érik még el a 2019-es szintet. A vírushelyzet a kiállítókat is megtépázta, erre jött a háború, az energiaprobléma, tehát a kiállítások területén sokkal lassabb növekedést lehet észlelni, mint az egyéb rendezvényeknél.

hungexpo

Más a helyzet az üzleti rendezvényeknél, például szövetségi kongresszusoknál, vagy nagy külföldi céges rendezvényeknél.

Minél távolabb van egy rendezvényközpont a háborús zónától, úgy növekszik a nemzetközi rendezvények száma.

Magyarországon - annak ellenére, hogy egy teljesen új rendezvényközpontot vezettünk be a piacra, ami mindig nagyon vonzó a szervezőknek - a várakozásaink alatt teljesített ez a szegmens. Elsősorban azért, mert hozzánk túl közel van a háború, és jelenleg életben van a háborús veszélyhelyzet, ez pedig nem segít akkor, amikor a nemzetközi ügyfeleink helyszínt keresnek. Viszont a belföldi rendezvények kiválóan működnek, a 2019-es szinten vannak. Ezzel együtt év végére óvatosabbak lettek a megrendelők, mert a cégek az energiaválság miatt készülnek arra, hogy 2023-ban nehezebb évük lesz.

A Hungexpónak mi a válasza az energiaválságra? Mekkora kihívást jelent a hatalmas csarnokok fűtése?

2021-re, 55 milliárd forintos beruházással megújult az összes kiállítási csarnokunk, épült egy ikonikus fogadóépület is. A fejlesztések csúcsa pedig a kongresszusi központunk lett, amivel elsősorban az üzleti turizmust tudjuk szolgálni. Persze folyamatosan gondolkozunk fejlesztésen, zöldítésen: 36 hektáros területünkön akár egy komolyabb napelempark kiépítése is a távlati tervek között szerepel.

A Hungexpo revitalizációja során, egy jelentős energiahatékonysági fejlesztés is megvalósult. De nagyon nagy tereket kel fűtenünk, és szükségszerűen hoznunk kellett takarékossági intézkedéseket. Némileg visszavettük a fűtést, nagyon odafigyelünk a fogyasztásunkra, temperálunk. Ha odafigyelünk az energiafogyasztásra, akkor érdemi takarékoskodást lehet elérni.

Természetesen a nagyobb rendezvényeknél átalakítottuk az ajánlatainkat úgy, hogy a helyszínbérletről leválasztottuk az energiadíjakat, és egy utólagos elszámolási rendszert hoztunk létre, azaz a partnereink az energiafogyasztás függvényében fizetik ki a számlákat.

Mennyire változik a hazai rendezvénypiac? Mik voltak a legsikeresebb rendezvények idén, mik azok, amikre érdemes lesz figyelni 2023-ban?

Sok sikeres rendezvényünk volt 2022-ben, az első az AGROmash agrárexpo, majd a SIRHA Budapest gasztronómiai-szállodaipari rendezvényünk. Itt volt az első nagy nemzetközi megmérettetésünk is, hiszen másodszor rendeztük meg a Bocuse d’Or szakácsverseny európai döntőjét, ahová rengeteg külföldi érkezett, szurkolók, újságírók, séfek, gasztronómiai szakemberek.

Sikeresek voltak azok a nagy corporate rendezvényeink, amiket nem mi szervezünk, hanem befogadunk megrendelőket, ilyen például a Bónusz Fesztivál, az Automobil & Tuning Show, vagy a tavaszi és őszi Esküvő Kiállítás. Ezek a rendezvények a 2019-es szinten tudtak teljesíteni kiállító- és látogatószámban is. Utólag elmondhatjuk, hogy igazunk volt, amikor azt mondtuk, hogy a digitális kiállítások, konferenciák arra jók, hogy túléljük a pandémiás időszakot, de igazából nem fogják kiváltani az élő rendezvényeket.

Hungexpo

Gyakorlatilag az összes 2023-as kiállításunk iránt jelentős az érdeklődés. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például a január agrárkiállításunkra szeptember közepe óta nem tudunk kiállítói helyet adni úgy, hogy a felújítás során két plusz pavilon épült, és közel 20 ezer négyzetméterrel megnőtt a kiállítóitér-kapacitásunk. Horgász-vadász kiállításunk, a FeHoVa szintén nagyon ígéretes, a Construma építészeti-lakberendezési kiállításnál sincs okunk panaszra, de ezen a piacon érzékelhető egy kivárás a cégek részéről, a gazdasági folyamatok függvényében. Sok nemzetközi rendezvényünk van, kongresszusok, orvoskongresszus is szerepel a naptárunkban. Összességében nagyon ígéretes a 2023-as év.

Viszont már a Covid-lezárások ideje alatt próbáltunk olyan utakat találni, amik nem csak a rendezvényszervezéshez köthetők,

ezért építettünk egy teljesen új, filmes üzletágat is, hiszen a Hungexpo területei tökéletesen alkalmasak erre a tevékenységre.

Azt láttuk, hogy hiány van stúdiókban, miközben az igény nagyon nagy. Magyarország nagyon jó gazdasági környezetet biztosít a filmgyártáshoz, szeretnek ide jönni a profi filmgyártók, képzettek a szakemberek, színvonalas az infrastruktúra. A mi csarnokaink jól működnek filmstúdióként, sikerült A kategóriás hollywoodi produkciókat is behoznunk – ez pedig a bevételi oldalon is komoly eredményeket jelent.

HR-szempontból hogyan látja a piacot? Mennyire nehéz munkatársakat találni? A fiatalokat érdekli a szakma?

Az év eleje nagyon nehéz volt: sokan elhagyták a szakmát a pandémia alatt, de azt látom, hogy a fiatalok körében továbbra is népszerű a rendezvényszervezés. Az év második felére könnyebb lett jó szakembereket találni, de még mindig jelent kihívást.

Hungexpo ganczer gábor
Ganczer Gábor Fotó: Mónus Márton/Portfolio

A mi felelősségünk az, hogy kineveljük a jövő generációját a rendezvényszervezésben, mert ezt a szakmát nem az iskolapadban lehet megtanulni, hanem a helyszínen. Felépítettünk egy mentorprogramot, érdemben foglalkozunk a tehetséggondozással, valamint a kollégák megtartásával. A pandémia alatt senkit nem bocsátottunk el: erős anyavállalati háttérrel rendelkezünk, így mindenkit meg tudtunk tartani teljes fizetéssel.

Címlapkép és fotók: Mónus Márton/Portfolio

A cikk megjelenését a Hungexpo Zrt. támogatta.

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Évtizedek óta nem látott összeomlás a sikerágazatban

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Property Warm Up 2024
2024. március 7.
Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Retail Day 2024
2024. április 11.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?