
A magyar autósok kétharmada számára az autó nélkülözhetetlen, de csupán a sofőrök egyharmadának mindennapi munkaeszköze a gépkocsi - derült ki az Impetus Research 2023 január közepén készült kutatásából. (Az 1000 fős online kérdőíves kutatás reprezentatív a 18-69 éves magyar lakosságra a fő demográfiai jellemzők mentén.)
Az autósok 67%-a számára komoly kiadást jelent az autó tankolása: ez okozza, hogy a magyar autósok 58%-a csökkentette az autóhasználatát a hatósági benzinár szabályozás eltörlése óta.
Az autósok kétötöde csak kis mértékben fogja vissza az autózását, ezzel szemben 17% sokkal kevesebbet használja a kocsit az emelkedő benzinárak miatt. A magasabb jövedelemmel rendelkező autósok körében azonban szinte nem is látszik, hogy ezen spórolnának – többségük ugyanúgy autózik, ahogy eddig.

A hatósági ár eltörlése óta az autósok közel fele jobban megfontolja, hogy autóba üljön, vagy inkább más módon közlekedjen. Az autósok harmada igyekszik olyan módon vezetni autóját, hogy az kisebb fogyasztást eredményezzen számára. Minden negyedik autós jobban megszervezi az autózást – azaz többen utaznak együtt, vagy az útvonalat előre kigondolják, hogy ezzel is megtakaríthassanak a családi kassza javára.
Az autósok ötöde számára jelent alternatívát a tömegközlekedés: ők gyakrabban szállnak át az autóból valamilyen közösségi közlekedési eszközre. Különösen igaz ez a budapesti és a fiatalabb autósokra.
Kerékpárra vagy robogóra már csak az autósok tizede vált spórolás céljából – ezt magasabb arányban teszik a kisvárosi sofőrök, bár a téli időszak sem kedvez a tömeges biciklizésnek. A közösségi autómegosztók intenzívebb használata, vagy az utasokkal közös utazás már csak az autósok pár százaléka számára valós alternatíva.

Az autósok háromnegyede megváltoztatta a tankolási szokásait a magas árak miatt. Legtöbben – minden negyedik autós – tudatosan keresi az olcsóbb benzinkutakat – különösen igaz ez a Budapesten vagy Pest megyében élő autósokra, ahol nagyobb lehetőségük van a sofőröknek a kutak között válogatni. Közel minden negyedik autós ritkábban tankol, minden ötödik pedig aktívabban használja a benzinkutak kedvezmény- vagy pontgyűjtő akcióit.
A hazai sofőrök hat százaléka mozdult el az olcsóbb, külföldi tankolás irányába, ami jellemzően a határ mentén élők és a külföldre utazók lehetősége. Bár a 6% kis aránynak tűnik, ez a valóságban 240 ezer autóst jelent, amely már érezhető vásárlási potenciál.

Bár az autósok jelentős része nyilatkozta, hogy már változtatott autózási szokásain az emelkedő üzemanyagárak miatt, a megkérdezettek csupán csak 13 százaléka véli úgy, hogy kevesebb autó közlekedik a magyar utakon.
A többség (az autósok 64%-a) az üzemanyagárak további növekedésére számít a következő hónapokban.
„A hatósági ársapka eltörlésével az autósok jelentős része csökkenteni kényszerül az autóhasználatot, hiszen az üzemanyag többségük számára jelentős kiadási tétel a családi költségvetésben – és a megélhetési költségek is jelentősen emelkedtek az utóbbi egy évben. A fővárosi és fiatalabb autósok tudják inkább letenni az autójukat, hiszen itt érhető el valós tömegközlekedési alternatíva, ugyanakkor a kistelepülésen élők, az agglomerációban lakók, akiknek a munkahely eléréséhez vagy a család menedzseléséhez nélkülözhetetlen az autó, kevésbé tudják helyettesíteni azt. A jó idő beköszöntével talán a kerékpáros közlekedés is fellendülhet. Sokan tudatosan keresnek olcsóbb kutakat, illetve nagyobb intenzitással használják a kedvezményprogramokat – jól menedzselt törzsvásárlói programokkal ez lehetőséget jelenthet az üzemanyagkereskedők számára új fogyasztók elérésében, valamint a meglévő vásárlóik megtartásában.” - kommentálta az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.
Címlapkép: Getty Images
Hármas csapás leselkedik a magyarokra: egyszerre több kórokozó is fenyeget az iskolakezdéssel
A covidos betegek száma várhatóan nőni fog.
Elmondta Zelenszkij, mi a leghatásosabb szankció a Kreml ellen: a válasz sokakat meglephet
Segítséget is ajánlott a NATO-nak.
Több tízezren vonultak a NATO-hatalom utcáira: politikai puccsot, koholt vádakat emlegetnek
Egy év alatt 500 embert tartóztattak le "korrupció" miatt.
Videókon a Magyarországot elöntő felhőszakadás: volt, ahol villámárvíz miatt az utcán állt a víz
Az autósok alig láttak ki a kocsikból.
Videó: mélységi támadást kapott a nyakába Oroszország, a határtól 1600 kilométerre csapott le az ukrán hírszerzés
Felvették a becsapódás okozta rombolást.
Drónbetörés Magyarország szomszédjában: megszólalt a külügy, ezért nem lőtték le az oroszok gépét
Pedig megtehették volna.
Ismételt orosz drónbetörés a NATO területére: Brüsszel nem volt rest az asztalra csapni
Ennyit az állami szuverenitásról?
Telekomosok, figyelem! A héten országszerte leállások jönnek a szolgáltatásban
Itt a lista, hol és mikor.
Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th

Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
