A magyar autósok kétharmada számára az autó nélkülözhetetlen, de csupán a sofőrök egyharmadának mindennapi munkaeszköze a gépkocsi - derült ki az Impetus Research 2023 január közepén készült kutatásából. (Az 1000 fős online kérdőíves kutatás reprezentatív a 18-69 éves magyar lakosságra a fő demográfiai jellemzők mentén.)
Az autósok 67%-a számára komoly kiadást jelent az autó tankolása: ez okozza, hogy a magyar autósok 58%-a csökkentette az autóhasználatát a hatósági benzinár szabályozás eltörlése óta.
Az autósok kétötöde csak kis mértékben fogja vissza az autózását, ezzel szemben 17% sokkal kevesebbet használja a kocsit az emelkedő benzinárak miatt. A magasabb jövedelemmel rendelkező autósok körében azonban szinte nem is látszik, hogy ezen spórolnának – többségük ugyanúgy autózik, ahogy eddig.

A hatósági ár eltörlése óta az autósok közel fele jobban megfontolja, hogy autóba üljön, vagy inkább más módon közlekedjen. Az autósok harmada igyekszik olyan módon vezetni autóját, hogy az kisebb fogyasztást eredményezzen számára. Minden negyedik autós jobban megszervezi az autózást – azaz többen utaznak együtt, vagy az útvonalat előre kigondolják, hogy ezzel is megtakaríthassanak a családi kassza javára.
Az autósok ötöde számára jelent alternatívát a tömegközlekedés: ők gyakrabban szállnak át az autóból valamilyen közösségi közlekedési eszközre. Különösen igaz ez a budapesti és a fiatalabb autósokra.
Kerékpárra vagy robogóra már csak az autósok tizede vált spórolás céljából – ezt magasabb arányban teszik a kisvárosi sofőrök, bár a téli időszak sem kedvez a tömeges biciklizésnek. A közösségi autómegosztók intenzívebb használata, vagy az utasokkal közös utazás már csak az autósok pár százaléka számára valós alternatíva.

Az autósok háromnegyede megváltoztatta a tankolási szokásait a magas árak miatt. Legtöbben – minden negyedik autós – tudatosan keresi az olcsóbb benzinkutakat – különösen igaz ez a Budapesten vagy Pest megyében élő autósokra, ahol nagyobb lehetőségük van a sofőröknek a kutak között válogatni. Közel minden negyedik autós ritkábban tankol, minden ötödik pedig aktívabban használja a benzinkutak kedvezmény- vagy pontgyűjtő akcióit.
A hazai sofőrök hat százaléka mozdult el az olcsóbb, külföldi tankolás irányába, ami jellemzően a határ mentén élők és a külföldre utazók lehetősége. Bár a 6% kis aránynak tűnik, ez a valóságban 240 ezer autóst jelent, amely már érezhető vásárlási potenciál.

Bár az autósok jelentős része nyilatkozta, hogy már változtatott autózási szokásain az emelkedő üzemanyagárak miatt, a megkérdezettek csupán csak 13 százaléka véli úgy, hogy kevesebb autó közlekedik a magyar utakon.
A többség (az autósok 64%-a) az üzemanyagárak további növekedésére számít a következő hónapokban.
„A hatósági ársapka eltörlésével az autósok jelentős része csökkenteni kényszerül az autóhasználatot, hiszen az üzemanyag többségük számára jelentős kiadási tétel a családi költségvetésben – és a megélhetési költségek is jelentősen emelkedtek az utóbbi egy évben. A fővárosi és fiatalabb autósok tudják inkább letenni az autójukat, hiszen itt érhető el valós tömegközlekedési alternatíva, ugyanakkor a kistelepülésen élők, az agglomerációban lakók, akiknek a munkahely eléréséhez vagy a család menedzseléséhez nélkülözhetetlen az autó, kevésbé tudják helyettesíteni azt. A jó idő beköszöntével talán a kerékpáros közlekedés is fellendülhet. Sokan tudatosan keresnek olcsóbb kutakat, illetve nagyobb intenzitással használják a kedvezményprogramokat – jól menedzselt törzsvásárlói programokkal ez lehetőséget jelenthet az üzemanyagkereskedők számára új fogyasztók elérésében, valamint a meglévő vásárlóik megtartásában.” - kommentálta az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.
Címlapkép: Getty Images
Bejelentették a NATO–Oroszország Tanács megszűnését – Medvegyev kapva kapott az alkalmon
Menetrend szerint érkezett a volt orosz elnök fenyegetése.
Fokozódik a rejtély a pórul járt Sea Baby körül: az ukrán titkosszolgálat tagadja a NATO-tagország állítását
Románia szerint felrobbantottak egy ukrán gyártmányú tengeri drónt.
Vége egy korszaknak: új tulajdonoshoz kerül ez a boltlánc Magyarországon is
Hamarosan indul az üzletek átépítése.
Nagy döntésre készül Trump - Titokban már most vizsgálják, mit okozhat ezzel az amerikai elnök
A Wall Street egyes szereplői már most aggódnak.
Pikáns fordulatot vett a versenyfutás: felnőttfilmes milliárdos vetett szemet az orosz olajgigászra
Egyre többen pályáznak a Lukoil külföldi eszközeire.
Moszkva-szimpatizáns képviselőt küldött volna Kijevbe az Európai Parlament, Ukrajna azonnal lépett
A német AfD tagja többször is járt Oroszországban az elmúlt években.
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.


