Újabb szektort forgat fel teljesen a mesterséges intelligencia - Mi lesz az emberi kreativitással?
Portfolio signature

Újabb szektort forgat fel teljesen a mesterséges intelligencia - Mi lesz az emberi kreativitással?

Hatalmas növekedés előtt áll a generatív mesterséges intelligencia piaca: 2022-ben még csak 40 milliárd dollárt tett ki, a következő évtizedben azonban elérheti az 1300 milliárd dollárt is. E jelentős bővülés a hagyományos marketingstratégiákat is felbolygatta, a szakemberek új, az AI kínálta lehetőségekkel kívánnak kiemelkedni a szektorból. Sokaknál kérdés azonban, hogy miként kezdjenek neki, vagy hogy egyáltalán érdemes-e pénzt fektetni a generatív AI technológiájába. E kérdéseket járjuk körbe a Capgemini tanulmányának segítségével.

Bezúzta a Gen AI a marketingpiacot

A generatív mesterséges intelligencia olyan technológia, amely képes az adatok jellegéből és azok mintázataiból folyamatosan tanulni, majd ezeket újra alkalmazni a szövegek, képek és videók területén. Lehetővé teszi a gépek számára, hogy olyan kreatív feladatokat hajtsanak végre, amelyekről korábban úgy gondoltuk, hogy kizárólag az embereknek lesz meg hozzá a képességük.

A technológia minden üzletág, köztük a marketingesek érdeklődését is felkeltette, hiszen soha nem látott hatékonysággal, gyorsasággal és meglepően jó minőségben képes elvégezni a feladatokat.

A Gen AI emiatt rendkívüli gyorsasággal indult neki a marketingpiac meghódításának: a szektorban 2023 áprilisában még a cégek 39%-a gondolta úgy, hogy jobb kivárni, mint használni a technológiát, ez az arány októberre 12%-ra csökkent. Az is szembetűnő, hogy a vállalatok közel 60%-a már alkalmazta a generatív mesterséges intelligenciát a marketing valamely munkafolyamatában: 37%-uk több kezdeményezésben is hasznát vette az AI-nak, 21%-uk kísérletezett vele, de pozitív trend, hogy 13% ugyan nem használja, de van terve arra, hogyan szeretné bevonni a közeljövőben.

Ha a globális piacot nézzük, egyértelműen az USA vezet a generatív AI marketingben történő felhasználásában: itt a cégek közel fele már többször is használta a technológiát, 19% pedig kísérletezik vele. Az ezüstérmes Szingapúr, ahol a vállalatok 42%-a már többször igénybe vette, Európán belül pedig Németország a nyertes, ahol a 37%-nál volt megfigyelhető a Gen AI többszöri használata.

A generatív AI használata a marketinben országonként
Ország Többszöri használat Kísérletezés Egyik sem
USA 50 19 31
Szingapúr 42 15 44
Ausztrália 40 21 40
Németország 37 21 43
UK 36 24 41
Átlag* 37 21 42
Forrás: Capgemini, Portfolio *Az átlag 14 ország adatai alapján van kalkulálva.

Feltehetően sok cégvezető azért fontolja meg a Gen AI marketingbe való implementálását, mivel maga a technológia és az ahhoz szükséges infrastruktúra magas költségekkel is járhat. Egyre többen vannak azonban azok, akik külön költségvetést és csapatot alakítanak ki a marketing részlegen belül a generatív AI-nak: a cégek 50%-a az előbbi, 47%-a pedig az utóbbi lépést már megtette. Szektorok szintjén a médiaipar, a fogyasztói cikkeket értékesítő ágazat és az autóipar áll az élen, közülük 63%, 55%, illetve 54% már készített költségvetési tervet a generatív AI fejlesztések finanszírozására.

Nem mindenki van oda azonban a generatív AI iránt:

A cégek 46%-a szerint az AI túlságosan fel fogja forgatni a marketingpiacot.

A Capgemini arról is megkérdezte a vállalatokat, hogy miért érzik úgy, hogy a generatív mesterséges intelligencia segít nekik az üzletfejlesztésben.

  • 65% szerint az AI lehetőséget teremt arra, hogy interaktívabb felületeket hozzanak létre, ezzel pedig növelik az ügyfélélményt.
  • 61% úgy véli, az AI növeli a hatékonyságot, így pedig a bevételt is.
  • 60% a marketingfolyamatok hatékonyságának jelentős növekedéséről számolt be.
  • szintén 60% pedig úgy látja, hogy az AI segít megkülönböztetni más piaci szereplőktől a termékeket és a szolgáltatásokat, ezzel erősítve a márkaidentitást.

A Gen AI használata

A Capgemini kutatása szerint a mesterséges intelligencia a marketing szinte összes területére beférkőzött, azaz nem csak egyetlen konkrét területre koncentrálódik a használata. A vállalatok szívesen használják

  • adatelemzésre,
  • ötletelésre,
  • kampányok létrehozására,
  • keresőmotor-optimalizálásra,
  • vagy akár tartalomgyártásra.

Bár a generatív AI sokba kerül, a cégek továbbra is úgy gondolják, hogy megéri befektetni a technológiába: októberben a cégek 57%-a mondta azt, hogy az AI marketingben való felhasználásának előnyei meghaladják a költségekkel járó hátrányait.

A vállalatok jelentős javulást várnak a generatív AI kapcsán a hatékonyságra és az ügyfélelégedettségre vonatkozóan: a marketingszakemberek azt várják, hogy a következő 2-3 évben 14,1%-kal kevesebb időt kell majd a tartalomgyártásra fordítani, 14%-kal növelik az ügyfélelégedettséget, 13,9%-kal csökkentik a marketingköltségeket, valamint 13,7%-kal javítják a tartalom minőségét is.

Mi lesz a kreativitással?

A generatív mesterséges intelligencia hatása a kreativitásra folyamatosan kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen a lehetőségek mellett az AI-ra való túlzott támaszkodás ronthat az emberi munkatársak kreativitásán.

A vállalatok 55%-a számolt be arról, hogy nagy kihívást jelent a Gen AI és a kreativitás fenntartása közötti egyensúly megtalálása.

Ez azonban csak rövid távon igaz: a következő 5-10 évben a cégek 33%-a azt várja, hogy a mesterséges intelligencia fokozni fogja az emberi kreativitást, 29% szerint viszont az emberi kreativitás csak korlátozott szerepet játszik majd a marketingben.

A Capgemini szakértői összeszedték, mit kell tenni a mesterséges intelligenciával, hogy az teljes mértékben a cég javát szolgálja:

  1. Világosan meg kell határozni a generatív mesterséges intelligencia implementálásának célját,
  2. Speciális marketingcsoportokat kell létrehozni a Gen AI integrálásának javítására,
  3. Csak kis lépésekben szabad haladni, rögtön hatalmas léptékű innovációk bevezetése a visszájára sülhet el,
  4. Külső partnerekkel is együttműködéseket kell kötni, valamint a belső munkatársak készségeit is fejleszteni kell, hogy minél inkább bővíteni lehessen a felhasználási célokat.

Címlapkép forrása: Getty Images

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Kiszámoló

Ez történt a héten 06.23

A magas kamatok dacára az Egyesült Államokban 5,8%-kal 419 ezer dollárra nőtt a használt ingatlanok eladási átlagára, új csúcsot állítva be májusban. Nemcsak a magasabb kamatok okoznak fejfá

Holdblog

Megválnak az Nvidiától a fedezeti alapok

Még mindig a legtrendibb papír az Nvidia, de az adatok szerint a hedge fundok inkább csökkentik részesedésüket a vállalatban. Az ábra azt mutatja, hogy mely... The post Megválnak az Nvidiától a

Holdblog

A nagyok raliznak, a többiek túlélnek

Az Egyesült Államok a részvénypiac királya, az eddigi kihívó, Kína egyre jobban távolodik az előzés lehetőségétől. A világ legnépesebb országa, India viszont nagyon komoly vállalatokat..

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Talicskával hordják a pénzt a magyarok bankszámláiról, mi folyik itt?

Könyvelő

Könyvelő
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
BMATE20170803835