
Bezúzta a Gen AI a marketingpiacot
A generatív mesterséges intelligencia olyan technológia, amely képes az adatok jellegéből és azok mintázataiból folyamatosan tanulni, majd ezeket újra alkalmazni a szövegek, képek és videók területén. Lehetővé teszi a gépek számára, hogy olyan kreatív feladatokat hajtsanak végre, amelyekről korábban úgy gondoltuk, hogy kizárólag az embereknek lesz meg hozzá a képességük.
A technológia minden üzletág, köztük a marketingesek érdeklődését is felkeltette, hiszen soha nem látott hatékonysággal, gyorsasággal és meglepően jó minőségben képes elvégezni a feladatokat.
A Gen AI emiatt rendkívüli gyorsasággal indult neki a marketingpiac meghódításának: a szektorban 2023 áprilisában még a cégek 39%-a gondolta úgy, hogy jobb kivárni, mint használni a technológiát, ez az arány októberre 12%-ra csökkent. Az is szembetűnő, hogy a vállalatok közel 60%-a már alkalmazta a generatív mesterséges intelligenciát a marketing valamely munkafolyamatában: 37%-uk több kezdeményezésben is hasznát vette az AI-nak, 21%-uk kísérletezett vele, de pozitív trend, hogy 13% ugyan nem használja, de van terve arra, hogyan szeretné bevonni a közeljövőben.

Ha a globális piacot nézzük, egyértelműen az USA vezet a generatív AI marketingben történő felhasználásában: itt a cégek közel fele már többször is használta a technológiát, 19% pedig kísérletezik vele. Az ezüstérmes Szingapúr, ahol a vállalatok 42%-a már többször igénybe vette, Európán belül pedig Németország a nyertes, ahol a 37%-nál volt megfigyelhető a Gen AI többszöri használata.
A generatív AI használata a marketinben országonként | |||
Ország | Többszöri használat | Kísérletezés | Egyik sem |
USA | 50 | 19 | 31 |
Szingapúr | 42 | 15 | 44 |
Ausztrália | 40 | 21 | 40 |
Németország | 37 | 21 | 43 |
UK | 36 | 24 | 41 |
Átlag* | 37 | 21 | 42 |
Forrás: Capgemini, Portfolio | *Az átlag 14 ország adatai alapján van kalkulálva. |
Feltehetően sok cégvezető azért fontolja meg a Gen AI marketingbe való implementálását, mivel maga a technológia és az ahhoz szükséges infrastruktúra magas költségekkel is járhat. Egyre többen vannak azonban azok, akik külön költségvetést és csapatot alakítanak ki a marketing részlegen belül a generatív AI-nak: a cégek 50%-a az előbbi, 47%-a pedig az utóbbi lépést már megtette. Szektorok szintjén a médiaipar, a fogyasztói cikkeket értékesítő ágazat és az autóipar áll az élen, közülük 63%, 55%, illetve 54% már készített költségvetési tervet a generatív AI fejlesztések finanszírozására.
Nem mindenki van oda azonban a generatív AI iránt:
A cégek 46%-a szerint az AI túlságosan fel fogja forgatni a marketingpiacot.
A Capgemini arról is megkérdezte a vállalatokat, hogy miért érzik úgy, hogy a generatív mesterséges intelligencia segít nekik az üzletfejlesztésben.
- 65% szerint az AI lehetőséget teremt arra, hogy interaktívabb felületeket hozzanak létre, ezzel pedig növelik az ügyfélélményt.
- 61% úgy véli, az AI növeli a hatékonyságot, így pedig a bevételt is.
- 60% a marketingfolyamatok hatékonyságának jelentős növekedéséről számolt be.
- szintén 60% pedig úgy látja, hogy az AI segít megkülönböztetni más piaci szereplőktől a termékeket és a szolgáltatásokat, ezzel erősítve a márkaidentitást.
A Gen AI használata
A Capgemini kutatása szerint a mesterséges intelligencia a marketing szinte összes területére beférkőzött, azaz nem csak egyetlen konkrét területre koncentrálódik a használata. A vállalatok szívesen használják
- adatelemzésre,
- ötletelésre,
- kampányok létrehozására,
- keresőmotor-optimalizálásra,
- vagy akár tartalomgyártásra.
Bár a generatív AI sokba kerül, a cégek továbbra is úgy gondolják, hogy megéri befektetni a technológiába: októberben a cégek 57%-a mondta azt, hogy az AI marketingben való felhasználásának előnyei meghaladják a költségekkel járó hátrányait.
A vállalatok jelentős javulást várnak a generatív AI kapcsán a hatékonyságra és az ügyfélelégedettségre vonatkozóan: a marketingszakemberek azt várják, hogy a következő 2-3 évben 14,1%-kal kevesebb időt kell majd a tartalomgyártásra fordítani, 14%-kal növelik az ügyfélelégedettséget, 13,9%-kal csökkentik a marketingköltségeket, valamint 13,7%-kal javítják a tartalom minőségét is.

Mi lesz a kreativitással?
A generatív mesterséges intelligencia hatása a kreativitásra folyamatosan kihívást jelent a vállalatok számára, hiszen a lehetőségek mellett az AI-ra való túlzott támaszkodás ronthat az emberi munkatársak kreativitásán.
A vállalatok 55%-a számolt be arról, hogy nagy kihívást jelent a Gen AI és a kreativitás fenntartása közötti egyensúly megtalálása.
Ez azonban csak rövid távon igaz: a következő 5-10 évben a cégek 33%-a azt várja, hogy a mesterséges intelligencia fokozni fogja az emberi kreativitást, 29% szerint viszont az emberi kreativitás csak korlátozott szerepet játszik majd a marketingben.
A Capgemini szakértői összeszedték, mit kell tenni a mesterséges intelligenciával, hogy az teljes mértékben a cég javát szolgálja:
- Világosan meg kell határozni a generatív mesterséges intelligencia implementálásának célját,
- Speciális marketingcsoportokat kell létrehozni a Gen AI integrálásának javítására,
- Csak kis lépésekben szabad haladni, rögtön hatalmas léptékű innovációk bevezetése a visszájára sülhet el,
- Külső partnerekkel is együttműködéseket kell kötni, valamint a belső munkatársak készségeit is fejleszteni kell, hogy minél inkább bővíteni lehessen a felhasználási célokat.
Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Tömegével hirdetik az új állásokat Londonban, hasít a fintech és az AI
Most még nem elveszi, hanem teremti a munkahelyeket a mesterséges intelligencia.
Újabb francia kormány alakult, de ennek feje fölött is ott lóg Damoklész kardja
Sébastien Lecornu másodszorra tesz próbát.
Egyetlen mondat elég volt a vérengzéshez, a héten Magyarországig érhet a káosz
Kő kemény időszak vár a befektetéseidre és a devizapiacokra, mutatjuk, mire figyelj!
Trump egyenesen Putyinnak célozta a fenyegetését: „ezt ők sem akarhatják”
Zelenszkij szerint Moszkva fél a Tomahawkoktól.
A magyar kormány a német recessziót okolja a lassulásért, a valóság valami mást mutat
Magyarországot is elérte a német válság árnyéka, de nem úgy, ahogy várnánk.
Pénz bőven van, de portfólió alig: miért nem fektetnek be a nők?
A világ vagyonának egyre nagyobb része van női kézben, a nők mégis jóval ritkábban fektetnek be, mint a férfiak. Akik úgy döntenek belevágnak, hasonlóan jól... The post Pénz bőven van, de

Öveket bekapcsolni, rázós szakasz a globális pályán! - Erről írt a világ 18 vezető think tankje 2024-ben
A világ vezető agytrösztjeinek elemzéseit 2024-ben a világ darabokra szakadása és a szuverenitás témája uralja. A világban a bizalom csökken, az együttműködés helyére egyre inkább az ön
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
