Brüsszel nincs egyedül az ellentmondásos szabályozásokkal. A brit kormány nemrég mérföldenként 3 penny útadót jelentett be az elektromos autókra, miközben akár 3750 fontos kedvezményt kínál új villanyautó vásárlására.
Az egyik láb a gázon, a másik a féken – az ilyen ellentmondások zavart és frusztrációt keltenek a vásárlókban
- írja Farley.
Az európai döntéshozók fenntartható autóipart szeretnének.
Ám irreális szabályokat hozni, majd minden év végén módosítani őket, mert a fogyasztók nem jönnek, a felfordulás receptje
- teszi hozzá.
A Ford vezére szerint ez a megközelítés felborítja a terméktervezés, a mérnöki munka és az ellátási láncok összetett rendszerét, amely hosszú átfutási időt és milliárdos befektetéseket igényel.
Európának sürgősen olyan szabályozási keretre van szüksége, amely reális és kiszámítható, és legalább tízéves tervezési horizontot biztosít.
A cégvezér szerint egyik oldalon a világ legszigorúbb karbonszabályozásával nézünk szembe, amely a fogyasztói kereslettől teljesen elrugaszkodott tempójú elektromosításra kényszerít. A másik oldalon Kínából érkező, államilag támogatott elektromos autók árasztják el a piacot, amelyeket eleve úgy terveztek, hogy árban alákínáljanak az európai munkaerőnek és gyártásnak.
Kína gyártókapacitása bőven elegendő lenne ahhoz, hogy Európa minden új autóvásárlóját kiszolgálja
A kínai márkák piaci részesedése mindössze 12 hónap alatt megduplázódott a régióban, augusztusban rekordszintű 5,5 százalékot érve el. Eközben az elektromos autók EU-s piaci részesedése mintegy 16 százalékon stagnál, jóval elmaradva a 2025-ös brüsszeli célok teljesítéséhez szükséges 25 százaléktól.
Az EU járműgyártása jelenleg mintegy 3 millió darabbal marad el a Covid előtti szinttől. Gyárak állnak le, kapacitások tűnnek el. Egyedül 2024-ben 90 ezer munkahely szűnt meg az autóiparban. Ezek azok a munkahelyek, amelyek az európai társadalmi stabilitás alapját adják.
Ez nem átmenet, inkább az európai autóipar leépülése.
Az iparág nem kér mentőcsomagot, és nem igényel protekcionizmust a hatékonytalanság védelmére - véli Farley. A Ford folytatja a szerkezetátalakítást: régi létesítményeket zárt be, csökkentette a létszámot, visszavágta a költségeket. Milliárdokat fektetett európai gyártókapacitásának átalakításába, és szélesebb választékot kínál vásárlóinak az elektromos vagy hibrid járművekre való átálláshoz.
Ha azonban Európa el akarja kerülni, hogy a 20. századi ipar múzeumává váljon, sürgős irányváltásra és hosszú távú tervre van szükség.
A "kötelezzük el, és majd megveszik" típusú szabályozás megbukott - írja Farley. A cégvezér szerint a karboncélokat össze kell hangolni a tényleges piaci elfogadottsággal, és reális, megbízható, legalább tízéves horizontot kell biztosítani a gyártóknak. Ennek része, hogy a fogyasztók hosszabb ideig használhassanak hibrid járműveket – áthidalva a szakadékot ahelyett, hogy olyan ugrásra kényszerítenék őket, amelyre még nem állnak készen.
Farley szerint ösztönözni kell az átállást. Az európai gyártók több száz milliárd eurót fektettek be az elektromos járművek fejlesztésébe. A kormányoknak ehhez mérhető elkötelezettséggel kell támogatniuk a vásárlást, és olyan töltőinfrastruktúrát kell kiépíteniük, amely nemcsak a gazdag városi központokat, hanem a vidéki térségeket is lefedi - javasolja Farley.
A haszonjárművek jelenlegi szabályozása az európai gazdaság gerincét terheli túl. Az új kisteherautóknak mindössze 8 százaléka elektromos, a szabályozás mégis úgy kezeli őket, mintha luxuslimuzinok lennének. Pedig ezek a vízvezeték-szerelők, virágkötők és építők munkaeszközei - írja Farley.
A haszonjárművekre vonatkozó agresszív karboncélok méltánytalanul sújtják azokat a kis- és középvállalkozásokat, amelyek az európai GDP több mint felét termelik.
Farley szerint a Ford több mint egy évszázada tekinti Európát otthonának, része kíván lenni a kontinens zöld jövőjének, és folytatni tervezi befektetéseit.
Európa azonban bináris választás előtt áll: vagy elősegíti egy virágzó, versenyképes autóipar működését, amely a zöld technológiában világelső, vagy ragaszkodik az elérhetetlen célokhoz, és végignézi, ahogy piacát az import uralja, saját gyárai pedig lassan rozsdásodnak.
- zárja gondolatait a Ford vezérigazgatója.
Címlapkép forrása: Bill Pugliano/Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Véget ér a példátlan küldetés: elindult utolsó útjára a világ egyik legnagyobb hadihajója
Ötven éven át szolgált az amerikai haditengerészetnél.
Tragikus katasztrófa Indonéziában, már csaknem ezer halottról tudnak
És több mint 200 fő eltűnt.
Fontos bejelentés érkezett, kilőtt a Carvana részvénye
Csatlakozik a részvény az S&P 500 indexhez.
Lefoglalták az orosz energiaóriás vagyonát, amely a magyar gázellátást is érinti
A Török Áramlat működését befolyásoló döntés született.
Ates: durva trükkel kozmetikázza veszteségeit az orosz hadsereg
Egy egész dandárt lehetne felállítani a „dezertálókból”.
Csúszik az Igazságügyi Palota és az Agrárminisztérium rekonstrukciója
Majdnem két évvel később adhatják át a két épületet.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Új transzferár-szabályozás: könnyítés vagy kockázat?
Megérkezett a transzferár rendelet tervezete, amely 2026-tól váltja ki a NGM 32/2017-es transzferár szabályozását. A jogalkotó deklarált célja az adminisztratív terhek csökkentése és az adó
Vasárnap
Ma hangzik el Krasznahorkai Nobel-beszéde. Kertész stockholmi beszédét 2002-ben közvetítette a köztévé. A beszéddel egy időben az egyik kereskedelmi adón egy reality show ment, Lacit kiszavazt
Az el nem költött pénz (és annak elköltése) - könyvajánló
"...nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt elköltesz a bankszámládról, akár tudsz róla, akár nem. Az el nem költött... The post
Nincs is magyar piac, szóval bizalmi válság sem lehet
Répatermesztőknél talán értelmezhető, hogy magyar piac, de startupok esetében nincs semmi hasonló. Sőt, őszintén: Magyarország elég szar hely, ha startupot akarsz alapítani. Még csak ma
Zsiday Viktor: Nem kizárt a komolyabb kamatcsökkentés
Az elmúlt évben nagyon sok jegybank csökkentette az irányadó kamatszinteket, köztük az amerikai is, ám valójában a monetáris kondíciók nem feltétlenül javultak, sőt valószínűleg sok... T
40 milliárdos biogáz-kassza: vége az első körnek, itt a második
2025. november 27-én lezárult a "Biogáz és biometán termeléshez kapcsolódó beruházások támogatása" című pályázat első szakasza.
Hol nem érdemlik meg az emberek a pozíciójukat?
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment minőségéből fakadnak - mindkettőben markáns országok közötti eltérésekkel. The pos
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Növekedési válság van, mégis 11 százalékkal nő a minimálbér - Mi lesz ebből?
Hogy fogják kigazdálkodni a cégek?
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .


