Különös javaslat - kinek a jövőképe?
Banki jövő - a Portfolio.hu cikkei a témában A Portfolio.hu teret kíván adni a magyar bankrendszer jövőjével kapcsolatos vitának, ezért örömmel várjuk a portfolio@portfolio.hu címen és szívesen megjelentetjük a cikkre reagáló vagy annak témájában születő, magas szakmai színvonalú cikkeket. Az MNB tanulmánya itt érhető el, a Portfolio.hu-n megjelent kivonata itt, a Portfolio.hu első véleménye itt, az MNB elemzői beszélgetéséről szóló beszámolónk itt, az egyik szerzővel készített interjúnk pedig itt olvasható.
Elfogultan stilizált tényekA jól működő bankrendszer ismérveinek felállítását nemzetközi összehasonlító elemzés alapozza meg. A fontos megállapítások értékét lerontja, hogy néhány kérdés vizsgálata nélkülözni látszik az objektivitást. Az egyik ilyen a tulajdonszerkezet ügye. A magyar bankrendszer sérülékenységét előidéző tényezők számba vétele mellett csak érintőlegesen tesz említést a tanulmány azokról a vonásokról, amelyek éppenséggel növelték a szektor "ütésállóságát". Csupán a válság alacsony fiskális költségeinél kerül említésre az a tény, hogy bankjaink jelentős része tőkeerős EU-bankok leányaként működött (működik), amelyekért az anyabankok felelősséget vállaltak (vállalnak). Holott tudományos elemzések tanúsága szerint a kilencvenes években kialakult tulajdonosi szerkezet jelentősen hozzájárult a magyar bankrendszer gyors fejlődéséhez, szolgáltatási színvonalának és hatékonyságának javulásához. Ezt a tényt a kétezres évek devizahitel-boomjában játszott szerepük fényében sem szabadna zárójelbe tenni.
A másik kérdéskör, amely meglátásom szerint nélkülözi az objektív megítélést, a jelenlegi magyar kormány versenytorzító beavatkozása. Megengedhetetlen, hogy a pénzügyi stabilitásért felelős jegybankban íródott tanulmány a nemzetközi összevetésben kirívó mértékű, sok esetben a tőkét terhelő, kvázi-visszamenőleges hatályú, versenytorzító különadót lényegében a bankok korábbi rossz üzleti döntéseivel (azoknak a növekedés visszaesésén keresztül érvényesülő negatív költségvetési hatásával) magyarázza. A monetáris és felügyeleti hatóságtól az is különösnek tetszik, hogy a törvény erejével kikényszerített végtörlesztés 350 milliárd forintos banki számláját "részben szintén a banki döntésekre adott válasznak" tekinti. Az árfolyamgát és a tranzakciós illeték eredményrontó hatásával nem is számol az elemzés.
A hitelezés visszaesése és a hitel-betét arány csökkenése elsősorban az anyabanki mérlegkiigazítások, kisebb hangsúllyal a fiskális intézkedések következményeként jelenik meg az elemzésben. Ám a tanulmány egyáltalán nem tesz említést az állampapírok egyre erősebb kiszorító hatásáról, amelyet a tetemes kamatfelár mellett a forrásadóhoz szokatlan módon társított, nem versenysemleges módon bevezetett eho is felerősít. Az egyes bankcsoportokat összehasonlító elemzés során a szerzők egyáltalán nem beszélnek a versenyt torzító kormányzati intézkedésekről. Arról például, hogy a sávosan megállapított különadó a kisméretű (zömmel hazai tulajdonú) hitelintézeteket kedvezményezi, és arról sem, hogy a kikényszerített végtörlesztésnek - a kiváltó hitelek révén - a takarékszövetkezetek effektív haszonélvezői voltak. Mindez a "feledékenység" megágyaz annak, hogy a külföldi nagybankok "a hitelintézeti rendszer többi szereplőjétől markánsan elkülöníthető viselkedésű homogén csoportját" a válság kialakulásáért felelős (devizahitelek, magas hitel-betét arány), illetve a válságot követően a legrosszabbul teljesítő (gyors mérlegalkalmazkodás, de lassú mérlegtisztítás), a magyar pénzügyi rendszer legkevésbé kívánatos szereplőjének állíthatja be a tanulmány. Még ha megújulnának is és mérsékelnék prociklikus hajlamaikat, akkor viszont az esetleges fúziójuktól kellene óvni a piacot.
Kiknek a konszenzusa?
A "jogalkotó és a szabályozói hatóságok által kikényszeríthető" javaslatokról aligha érdemes eszmecserét folytatni az érintettekkel; a likvid és tőkeerős bankrendszer kialakítása az MNB feladata és felelőssége. A többi kérdésben valóban érdemes vitát nyitni, bár ezekben is kérdéses az összes érintettet magában foglaló konszenzus lehetősége. De még ha érdemes volna is erre törekedni, akkor is sok javaslati pontnál megkérdőjelezhető a számszerűsítés lehetősége, illetve célszerűsége. (A mintaként említett holland kormányzati anyagban csak a bónuszra és az LTV-re találunk számszerű kívánalmat.)
Aligha lehetséges konszenzusra jutni olyan kérdésben, mint hogy mekkora a "tisztességes" profit a magyar bankszektorban, vagy abban, hogy a profitnak milyen hányadát célszerű visszaforgatni. Nem is értem, hogy mi szükség van ilyen benchmarkokra. Az MNB-nek, ha prudens és hitelezésre képes bankrendszert akar, akkor a szektor fiskális kizsigerelése ellen kell fellépnie a kormánnyal szemben, függetlenül attól, hogy milyen profitot lát "tisztességesnek". A profit minél nagyobb arányú visszaforgatása pedig addig érdeke egy pénzügyi szolgáltatónak, ameddig üzleti lehetőséget lát maga előtt. Ez az érdekeltség semmiféle etikai elvárással nem pótolható.
Azzal mélyen egyetértek, hogy a verseny erősítése (beleértve az eddig elhanyagolt árversenyt is) a fogyasztók érdekét szolgálja. Lehet a kívánatos piacszerkezeten elmélkedni, ám a szerzők maguk is tisztában vannak vele, hogy ez önmagában aligha határozza meg a verseny fokát. A közeljövőben várható M&A-k engedélyezése a GVH hatásköre. Amennyiben a bankpiac szerkezetéért felelősséget érez az MNB, megteheti, hogy fellép a fúziókontrollt kiiktató kormányzati magatartás ellen - bár éppen a Takarékbank minapi eladása kapcsán nem láthattuk ennek a nyomát. A pénzügyi közvetítés prociklikusságának mérséklése valóban fontos szempont, ám ennek érdekében sem volna szabad 25 évet visszalépni az időben, hogy a piacra lépés engedélyezésével befolyásolni lehessen a földrajzi diverzifikációt.
Nem egészen értem a versengő, illetve hatékony bankrendszer érdekében felállított mutatók célértékeinek értelmét. Az egyes részpiacokon kialakuló kamatfelárakról ex post megállapítható, hogy magas vagy sem, de kétlem, hogy ex ante érdemes volna elvárásokat megfogalmazni: azok úgyis a piaci helyzet függvényében alakulnak ki. Hasonló a helyzet a mérlegfőösszeg-arányos működési költségre felállított "célértéknél": valóban kívánatos volna a ráta csökkenése, de ezt is a versenyfeltételek alakítják.
Az pedig végképp nem világos számomra, hogy a bankszektor önfinanszírozása miért volna tértől és időtől független cél. A hitel-betét arány elszaladása a válság előtt valóban növelte a sérülékenységet, de nem önmagában a ráta mértéke okozta a bajt (az alig volt magasabb, mint az eurozónában, és alacsonyabb volt, mint a mediterrán térségben), hanem (1) a túl gyors hitelnövekedés, (2) azon belül is a devizahitelek túlzott felfutása, és (3) a kockázatérzékenység csökkenése. Egészséges ütemben és prudens módon bővülő hitelezés 100%-nál magasabb hitel-betét arány mellett is végbemehet. Sőt: a háztartások megtakarításait elszívó állampapír-kibocsátások mellett lehetetlen is volna 100%-nál kisebb ráta mellett "a növekedést támogató" vállalati hitelezést elvárni.
A fő gondom azonban nem is a konkrét mutatókkal és célértékeikkel van - legalábbis addig, amíg csak eszmecsere tárgyát képezik és (a likviditási és tőkemutatóktól eltekintve) nem lesznek kőbe vésett követelmények. Lehet, talán érdemes is ilyen jövőképekről elmélkedni. Ám nehéz elképzelni, hogy az érdekeltek körében kialakulhat valamiféle konszenzus ezekben a kérdésekben. Ráadásul sokkal hasznosabb volna, ha a pénzügyi stabilitásért felelős MNB a fiskális érdekekkel átitatott, egyúttal a bankellenes politikáját szavazatszerző célra is felhasználó kormánnyal alakítana ki konszenzust.
A szerző az MTA doktora, a Pénzügykutató Zrt. tudományos tanácsadója.
Szárnyal a magyar faktoringpiac, a KKV szegmens lehet a növekedés motorja
Parragh Péterrel, az OTP szakértőjével beszélgettünk.
Komoly kihívások előtt áll a magyar villamosenergia-hálózat
Balasa Leventével, a Siemens Zrt. Smart Infrastructure divíziójának vezetőjével beszélgettünk.
Kiskunhalas bekeményít, megtiltanák a lakásvásárlást a büntetett előéletűeknek
Kérdéses, hogy megtehetik-e.
Nem teszik zsebre a volt orosz elnök mondatait: „Trump destabilizálni akarja Európát”
Szerinte remek az amerikai elnök érdekérvényesítő képessége.
Trump körbesarcolta a világot, de az EU-s egyezmény véget vethet az eddig kínzó bizonytalanságnak
Végső soron az amerikaiak fizethetik meg elnökük nagyotmondásait.
Megérkezett Magyarországra a Nimbus: kell félni a koronavírus legújabb variánsától?
A szennyvízben mutatták ki.
Trump győzelmének tekintik elemzők az USA-EU-megállapodást
Az EU amerikai energia- és hadi termékek „kényszervásárlását” is vállalta az alku keretében.
Összeadás, kivonás, rombolás
A mesterséges intelligencia útán egy kis természetes intelligencia. Avagy Összeadás, kivonás, rombolás. Öt bekezdés a számokról címmel friss írásom olvasható az individualista blogon. Kös
Szegény ország, több ima
A szegény országokban többet imádkoznak - akár ez is lehetne az e heti grafikonunk megállapítása. Minél nehezebb az élet, minél kisebb a társadalmi hátszél, annál... The post Szegény orszá
Mennyit költs egyetem alatt?
A napokban Redditen egy apuka segítséget kért, hogy mennyi zsebpénzt adjon az egyetemista gyermekének. Nem olyan régen csináltam arról videót, hogy a pénzügyi tudatossággal kapcsolatban meglep
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Hatástalanítja a kormány csodafegyverét az árrobbanás?
Milyen áremelkedést bír el az Otthon Start?
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
