Feszültségek az oroszok WTO-tagsága körül
A csaknem 19 álló évig tartó, kínkeserves tárgyalássorozat végső szakaszában sok szó esett Moszkvában a tagság közép- és hosszú távú előnyeiről. A csatlakozás óta viszont szinte kizárólag a hátrányairól hallani. Ezek egy részét sorolta az orosz tárgyalódelegáció vezetője is az október 4-én lezajlott első olyan hivatalos ülésen is, amelyen Moszkva teljes jogú tagként vett részt - rögtön megvádolva "mintegy 25 tagországot, amely vitatható módszereket alkalmaz az Oroszországgal való kereskedelemben".
Egy új tagnak talán szerényebbnek kellene lennie, Moszkva azonban - már ebből a mondatból is sejthetően - arra készül, hogy elégtételt vegyen a várakozás hosszú éve alatt elszenvedett megalázó sérelmekért. De el kell ismerni, hogy valóban sok, sőt a csatlakozás óta csak szaporodik a tisztázásra váró, megoldatlan problémák száma. Néhány példa rávilágíthat, hogy igen komoly gondokról van szó. A légitársaságoknak például - elsősorban az állami ellenőrzés alatt álló Aeroflotnak - egyelőre nem sikerült megállapodni a royalty sorsáról. A külföldi légitársaságok ugyanis 1969 óta fizetnek azért, hogy az Európából Indiába, Kínába és Délkelet-Ázsiába tartó utak során az Oroszországi Föderáció transz-szibériai légi folyosóját, vagyis a számukra legrövidebb útvonalat használják, leszállás nélkül. Az annak idején erről kötött megállapodás értelmében az Aeroflot jogot szerzett a részesedésre e desztinációk hasznából. Mindmáig az így nyert összeg jelenti a transz-szibériai légifolyosóból származó bevételek kétharmadát.
Csakhogy az Európai Unió a 2005. évtől újra és újra kifogást emelt a megállapodás ellen, amely brüsszeli források szerint 2010-ben 420 millió, 2011-ben nem hivatalos becslésekből ítélve 600-700 millió amerikai dollárt hozott az orosz költségvetésnek. 40 év alatt ez az összeg körülbelül 40 milliárdos hasznot termelt. A WTO-tagság követelményei értelmében a royalty nem tartható fent. Már 2006-ban született egy megállapodás, amely 2014. január elsejében határozta meg a megszüntetését. Ezt azonban gyakorlatilag lehetetlenné teszi, hogy a megállapodások egy részét az állam, más részét viszont az Aeroflot számos kereskedelmi cége kötötte, a fennmaradt iratokból azonban nem lehet kideríteni, melyiknek ki a szerzője és az aláírója. A WTO csatlakozás kiváló orosz főtárgyalója, a kötélidegeiről híres Makszim Medvedkov azt javasolta, hogy a royalty legalább egy részét hagyják meg az orosz félnek, mint a közelebbről meg nem nevezett szolgáltatások ellenértékét. Döntés még nem született.
Szintén nem tudható, mi lesz a sorsa annak a megállapodásnak, amely a WTO alapelveinek szellemében megtiltja az elektromos hálózatok telepítésével foglalkozó oroszországi vállalatok állami támogatását, és kötelezi Moszkvát, hogy csaknem teljesen vámmentessé tegye az ehhez szükséges gépek oroszországi importját. Vlagyimir Putyin személyesen próbált közbenjárni, hogy legalább minimális piacvédelmet szerezzen a hazai termelésnek. "A piacért fizetni kell, mi meg ingyen odaadjuk?" kérdezte ingerülten. A WTO azonban nem változtatott a feltételeken, így az oroszoknak engedni kell majd. Moszkva a tagság érdekében hajlandónak mutatkozott az alumínium, a nikkel és a réz behozatalát sújtó vámok csökkentésére is. Az erről született megállapodás konkrét részleteit azonban nem hozták nyilvánosságra.
Semmilyen kompromisszumkészséget nem mutatott az orosz fél a külföldi bankok lehetséges oroszországi tevékenységének két, régóta vitatott kérdésében. Vagyis ezek a pénzintézetek továbbra is csak "leányaikat" működtethetik az országban, a külföldi tőkének a bankokban való - legfeljebb 50 százalékig történő -- szerepvállalására pedig a kormány csak a Bank Rosszii vezetőivel való egyeztetés után ad engedélyt. A Centralnij Bank adatai szerint jelenleg az orosz bankok tőkéjének 28,11 százaléka származik külföldi forrásból. Ebben a szférában jelenlegi ismereteink szerint nem várható változás.
Moszkva ennek fejében viszont hozzájárult a külföldi biztosítók régóta szorgalmazott oroszországi megjelenéséhez: az EU-val és az Amerikai Egyesült Államokkal még 2006-ban kötött megállapodás értelmében kilenc év múlva megnyitják az orosz piacot a legalább ötmilliárd USD tőkével és ötesztendei (életbiztosítások területén nyolcesztendei) külföldi tevékenység tapasztalatával rendelkező cégek előtt. Az oroszországi biztosítók tudatában vannak, hogy Moszkva a bankszféra érintetlenül hagyása fejében engedte rájuk hozni a konkurenciát, de különösebben nem bánják, mondván, hogy az "idegenek" különböző jogi trükkökkel már úgyis jelen vannak a piacon.
A várakozásokkal szemben viszonylag kevés veszteség éri a csatlakozással a húsipart. Néhány példa: marhahúsból Moszkva jelenleg a szükségletek 70 százalékát biztosítja hazai forrásokból. Az import mintegy fele Brazíliából érkezik. Az importkvóta idén feltehetőleg a tavalyi szállításoknál több, 629 585 tonna lesz, amit 15 százalékos importvám terhel. A WTO tagok egy része azonban kikötötte magának a jogot, hogy kiváló minőségű marhahúsból e mennyiség felett is exportálhasson Oroszországba, noha a kvóta feletti mennyiséget már 50 százalékos importvám terheli. Az ügyben nemrég nyilatkozó Dmitrij Rilko, a moszkvai Agrárpiaci Konjunktúra Intézetének igazgatója az import növekedésétől hosszabb távon árcsökkenést vár. Ez érthető, miként az is, hogy a hatóságok szerint a nagyarányú behozatal miatt csökken majd a befektetés a hazai szarvasmarha tenyésztésbe.
Ami az oroszországi szükséglet 18 százalékát kitevő, éves szinten 660 792 tonnányi, mintegy 890 millió USD értékű baromfi importot illeti, a megállapodás nem változtatott az idén 330 000 tonnában megállapított kvótán belüli mennyiségre kirótt 25 százalékos importvámon. Azon felül viszont a korábbi 95-ről 80 százalékra csökkentették a vámot.
Sertéshúsból az éves fogyasztás 25 százalékát kell importálnia Oroszországnak, közel kétmilliárd USD értékben. A 350 000 tonnában megállapított, de az év hátralévő hónapjaiban feltehetőleg megnövelt kvótán belüli importvám az orosz WTO tagság előtt 15 százalék volt. A csatlakozás után a szállítások 2020-ig vámmentesek lesznek, azt követően azonban ezt a tételt 25 százalék importvámmal sújtják. A hazai termelőket ennél kedvezőtlenebbül érinti, hogy az élő sertés behozatal kilogrammonkénti árának 40 százalékról öt százalékra csökkent a vámja. Az oroszországi érdekképviselet prognózisa szerint ez 2015-re az import 32 százalékos, 2020-ra 45 százalékos növekedését jelenti. Az érintettek a WTO-csatlakozás miatt egyenesen a hazai sertéságazat elsorvadását vizionálják.
Valamelyest kedvezőbb hatásra számítanak Moszkvában a személyi számítógépek és az irodatechnika piacán, amelyen meglepő módon Kína foglalja el az első helyet: a 7,45 milliárdos orosz import csaknem a fele a Mennyei Birodalomból érkezik Oroszországba. (Németország 14,44, Hollandia 6,40, Csehország 4,96 és az ötödik helyen hazánk szerepel, 2,99 százalékkal.) A személyi számítógépeket az oroszok a WTO csatlakozásig vámmentesen importálták, utána viszont 10 százalékos vámot kell számítaniuk, ami a fogyasztói árakban kétségtelenül áremelkedést generál. A többnyire befolyásos üzletemberek tulajdonában lévő hazai vállalatok azonban már évek óta szorgalmazták a piac védelmét. Nem kis tételről van szó: a 2011. évben 12 és fél millió személyi számítógépet és notebookot adtak el az országban. De a gyártók és összeszerelők nem sokáig örülhetnek a piaci előnynek, mert a WTO-val kötött megállapodás értelmében három év múlva az importvámot el kell törölni.
A tárgyalások talán a gépkocsigyártás és összeszerelés témakörében bizonyultak a legnehezebbnek. A leginkább vitatott kérdésekre máig sem sikerült végleges választ találni. A Világkereskedelmi Szervezet tárgyalóküldöttsége egyebek mellett azt követelte az oroszoktól, hogy a hazai alkatrészek javára csökkentsék a gépkocsik importált alkatrészeinek részarányát, 2020 után - a jelenlegi megállapodás hatályának lejártával. Ugyanakkor - az európai munkahelyek védelmében - mérsékelni rendelték az import alkatrészek vámtételeit. Nem ez az egyetlen ellentmondás a gépkocsi-szférában. Következményeit azonban némileg enyhíti, hogy az évek óta folyó tárgyalások végső szakaszában a megállapodásba a felek beépítették a gépkocsi értékesítés drámai csökkenésének lehetőségét is, erre az esetre enyhítve az oroszokra nehezedő nyomást.
Kecskemétre robog tovább a kkv-k kihagyhatatlan országos gazdasági roadshow-ja
Terítéken a legaktuálisabb beruházás fejlesztési eszközök.
Súlyos támadás érte Dnyiprót, az Oszkil nyugati partján hódítanak az oroszok - Híreink az orosz-ukrán háborúról szerdán
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Trump: Putyin tisztel, ezért nem foglalja el egész Ukrajnát
Az amerikai elnök szerint csak neki köszönhető, hogy az oroszok békét akarnak.
Itt az adatdömping - Mutatjuk, mit csinálnak a tőzsdék
A magyar tőzsdén a mai a hét utolsó kereskedési napja.
Visszavonta éves előrejelzését Trump vámjai miatt a Chrysler és a Peugeot gyártója
Jelentősen csökkent az első negyedéves bevétel.
Jelentett az Erste: megtépázták a különadók a bankcsoport teljesítményét
A gyorsjelentés szerint a hitelezés viszont felgyorsult a társaságnál.
Hogyan szerezheti vissza a nukleáris piacon egykori vezető szerepét az Egyesült Államok?
Az Egyesült Államoknak most valódi esélye van arra, hogy visszaszerezze korábbi vezető szerepét a globális nukleáris...
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van,...
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi...
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai...
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott...
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan...
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő...
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát...
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek...


- Rejtélyes az újabb száj- és körömfájás kitörés - Nehéz hetek jönnek Magyarországon
- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
Nagyon fáj az árrésstop a boltoknak, de nekünk is fog
Nagy Márton elégedett az intézkedés hatásaival, a kereskedők kevésbé
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.