Növekedett-e a tőkeellátottság?

Hasonló arányok jellemzik az országokat is. A mai világban egy ország tőkéjének nagyobbik részét az immateriális tőke teszi ki, és minél inkább fejlődni akar egy ország, annál inkább az immateriális tőkéjét kell növelnie. A Világbank által készített, nemzetközileg nagy visszhangot kiváltó (Magyarországon azonban sajnos egyáltalán nem közismert) tanulmány szerint 2000-ben a legfejlettebb államok tőkéjének már több mint 80 százalékát tette ki az immateriális tőke, és a közepesen fejlett országokban is megközelítette a 70 százalékot (ld. a 2. ábrát). Az országok esetében az immateriális tőkét elsősorban a munkaerő képzettsége és munkavégző képessége (testi és lelki egészsége), a jogbiztonság, az elszámoltathatóság, a politikai stabilitás, az erőszakmentesség, a hatékony kormányzati működés, a szabályozás és ellenőrzés minősége, valamint a korrupciómentesség alkotja. Tekintsük most át egyenként, miként alakultak ezek, a tőkeellátottság mértékét alapvetően meghatározó tényezők az elmúlt négy évben Magyarországon!


"Elmúlt4év" A Portfolio.hu az "Elmúlt4év" sorozatának keretében üzletembereket, egyetemi oktatókat, piaci elemzőket, gazdasági szereplőket kért fel, hogy mondják el, milyennek látták a mögöttünk hagyott kormányzati ciklus négy évét, illetve értékeljék a kilátásainkat. Mindezt műfaji megkötöttség és szorosabb témamegjelölés nélkül. Az írások ezen az oldalon olvashatók.
A magyar lakosság szinte valamennyi egészségi mutató tekintetében messze elmarad az Európai Unió más országaitól, beleértve a 2004 óta csatlakozott többi tagállamot is. Az egészségügy helyzete az elmúlt négy évben tovább romlott: az ágazat teljesítményének minőségét és mennyiségét is leginkább meghatározó tényező az ott dolgozó szakemberek, a kivándorlásuk viszont szinte töretlenül folytatódott, sőt az egészségügyi szakdolgozóké 2013-ban tovább növekedett.Nem vitatva a gyógyító egészségügy fontosságát, azt tudnunk kell, hogy az szakértői becslések szerint mindössze mintegy 15 százalékban határozza meg a lakosság egészségi állapotát; további mintegy 45 százalékért az életmód, közel 40 százalékért pedig a környezet a felelős (az egyszerűség kedvéért a genetikai tényezőket itt figyelmen kívül hagyjuk). Ez utóbbit tekintve, a helyzet jelentősen romlott az elmúlt 4 évben. Környezetvédő civil szervezetek a kormányzati ciklus félidejében 177 részterületen elemezték a kormány környezetpolitikai teljesítményét, és azt - az ötfokozatú iskolai osztályzatok mintáját alkalmazva - összességében gyenge kettesre értékelték. A helyzet azóta sem javult, sőt inkább tovább romlott.
Az elmúlt négy évben Magyarországon jelentősen erősödtek a korrupciós kockázatok. Ezt számos elemzés, tanulmány támasztja alá, többek között a Transparency International Magyarország és a Költségvetési Felelősségi Intézet Az intézményrendszer és a költségvetés átláthatósága Magyarországon című tanulmánya. A tanulmány egyebek mellett a következőket állapítja meg: "Kétharmados országgyűlési többségére támaszkodva a kormány a fékek és ellensúlyok szerepét betölteni hivatott intézmények irányítását a végrehajtó hatalom iránt elkötelezett személyekre bízta, más esetben a vonatkozó törvényeket átírva szűkítette az intézmények ellenőrzési lehetőségeit. Ennek a folyamatnak az eredményeként a fékek és ellensúlyok rendszere a 2010 óta regnáló kormány alatt szétzilálódott. (...) Magyarországon egyes üzleti csoportok és a politikai rendszer korrupt összefonódása tényként kezelhető. A közhatalom a fékek által nem ellensúlyozott mértékű politikai hatalmat összpontosító kormány foglyává vált, a kormány pedig gyakran önkényesen dönti el, hogy mely üzleti szereplőkkel hajlandó együttműködni. A kivételezett üzleti csoportokat akár közhatalmi eszközökkel, jogszabályokkal és/vagy közpénzek transzferálásával is előnyhöz juttatja. Ez a gazdasági szereplők részéről járadékvadászathoz vezet, aminek az a következménye, hogy a vállalatok nem a profitszerzésben, hanem az állam kegyeinek keresésében lesznek érdekeltek."
A jogbiztonságnak az elmúlt négy év során bekövetkezett gyengülése nyilvánvaló, erről már sokan írtak, így például ebben a rovatban is, ezért ezeket most nem ismételném. Az elszámoltathatóságot illetően sokat mond már az az adat is, hogy az állami költségvetés átláthatósága tekintetében nemcsak a többi uniós ország van messze előttünk, hanem még olyan országok is megelőznek, mint Botswana és Tanzánia. A helyzetünk korábban sem volt jó, de azt határozottan merem állítani - mint az állami költségvetéshez immár 23 éve rendszeresen javaslatokat készítő civil szervezet vezetője -, hogy a jelenlegi kormány alatt a korábbiakhoz képest is számottevően romlott a helyzet. Továbbá az elmúlt négy évben általában is számos olyan jogszabályt hoztak, amelyek rendkívül megnehezítették az információhoz való hozzáférést, illetve a társadalmi részvételt a döntések előkészítésében (ilyenek voltak például az egyes kiemelt beruházásokról szóló törvények, az információszabadságról szóló törvény korlátozó rendelkezései, a Ptk.-nak az információhoz jutást megnehezítő előírásai).
A kormányzati működés hatékonysága jelentősen romlott. Az indoklás nélküli elbocsátás lehetősége és az ehhez kapcsolódó néhány emblematikus ügy végképp elbizonytalanította az közigazgatásban dolgozókat, akiknek (tisztelet a kevés kivételnek) a fő céljuk immár a saját túlélésük lett, nem pedig a köz feltétel nélküli szolgálata. (Az emblematikus ügyek közé tartozott például az az eset, amikor a földrajzinév-bizottság tagjai arra szavaztak, hogy a Ferihegyi reptér új neve ne a kormány által javasolt Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legyen, hanem Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest-Ferihegy. Ezt követően a "rosszul" szavazókat nemcsak a bizottságból, hanem a főállásukból is kirúgták, egyértelműen megüzenve minden közigazgatási dolgozónak, mihez tartsa magát.) Mint a közigazgatással rendszeresen kapcsolatban lévő szervezet vezetője, a leépülést magam és munkatársaim nap mint nap a saját bőrünkön tapasztaljuk.
A kormányzati politika eredményességét (vagy eredménytelenségét) tükrözi az innováció alakulása is. A Világgazdasági Fórum (WEF) Globális Versenyképességi Jelentése szerint e téren 2013-ban Magyarország minden mutatója romlott a 2012. évihez képest. A jelentés szerint az innovációs kapacitásban a világ 148 országa között egy év alatt a 45. helyről a 97. helyre zuhantunk. Bár a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala állásfoglalásában cáfolni igyekszik a jelentés megállapításait, az a tény, hogy a kormányzati ciklus első éveiben jelentős összegeket vontak el a kutatás-fejlesztéstől, azt valószínűsíti, hogy a WEF számaiban lehet némi igazság. Egy magas színvonalon dolgozó kutatócsoport létrehozásához ugyanis több év kell, felbomlasztásához viszont egy hónap is elég, hiszen ez utóbbihoz elegendő például a források megvonása. Az innovációs lehetőséget szintén jelentősen rontja, és az ezzel kapcsolatos hivatalos statisztikákat igencsak megkérdőjelezi az innovációs támogatások terén is általánossá vált korrupció, amiről személyesen is rendszeresen hallok a legkülönbözőbb vállalkozóktól, akik a környezetvédelemhez kapcsolódó innovációkkal foglalkoznak.
A politikai stabilitás egyik alapfeltétele a méltányos jövedelemelosztás, illetve az arányos közteherviselés. A nagy szociális egyenlőtlenségek nemcsak a hátrányos helyzetűek számára rossz, hanem az egész társadalomra és gazdaságra is kedvezőtlen hatást gyakorolnak. A 2010-es kormányváltás óta viszont nőttek az egyenlőtlenségek. Ennek okai közé tartozik az egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetése, amely évi több százmilliárd forintot csoportosított át a jómódú rétegeknek, valamint az adócsalások és adóelkerülések elterjedtsége. Ez utóbbira szemléletes példa az évi 1700 milliárd forintra becsült áfacsalás, ami a kormányzati - fogalmazzunk finoman - tétlenség következtében érte el ezt a hatalmas mértéket.
Bár a szerkesztőség felkérése alapján ennek az írásnak az elmúlt négy évről kellett szólnia, igazságtalanság lenne a részemről, ha itt nem szögezném le: a korábbi kormányoknak is óriási a felelőssége azért, hogy idáig jutottunk. Továbbá távolról sem állítom, hogy a jelenlegi kormány minden intézkedése hibás lett volna, azonban úgy látom, hogy az elmúlt négy év kormányzati tevékenysége következtében Magyarországon összességében jelentősen romlott a tőkeellátottság, ami az ország egyre fokozódó leszakadását vetíti előre.
NÉVJEGY Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, az Európai Zöld Költségvetés (Green Budget Europe) egyik alelnöke, a Moszkvai Földtani Egyetemen (MGRI) szerzett geofizikusi diplomát 1975-ben. Az 1988-ban alakult, jelenleg 70 tagszervezetet tömörítő Levegő Munkacsoport egyik alapítója. Több mint 60 tanulmány szerzője vagy társszerzője a környezetvédelem, a környezetgazdaságtan, illetve a környezetileg fenntartható közlekedés témakörében. Több ezer alkalommal jelent meg a médiában.
Adóbevallás: magyarok tömegeit érintő változást jelentettek be
Rengeteg adózó már most új bevallást kell tegyen.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató- díjmentes, interaktív előadás
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Párnaciha? Óriási RIP! – Az ifjak megtakarításainak ETF-ben (is) a helye!
Már fiatalon érdemes belevágni a vagyonépítésbe egy nem is olyan titkos fegyverrel.
Vége a magyar bérrobbanásnak? Bajban a fizikai és a szellemi dolgozók is
Friss adatok érkeztek.
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van, vagy a bankkártyájukat használják vagy készpénzt használnak. A legtöbb emberne
Kína is tud ám, ha akar...
Kedves Olvasó, nem untatlak az elmúlt néhány hétben lezajlott tőzsdei mozgásokkal egy sokadig cikkben, sőt még napi rekordokkal és \"milyen világot élünk\" szlogennel sem fárasztalak....
The
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai távhőrendszerek megújításának.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.