
A Continental 2022-es profitja óriási esést mutat, nyeresége alig huszadára, 67 millió euróra zsugorodott a 2021-ben megtermelt 1,4 milliárdról. A forgalom ezzel szemben emelkedő pályán maradt, 17 százalékos bővülés után 39,4 milliárd eurós tételt könyvelt el ezen a soron a vállalat, miközben a rendelésállománya 26 százalékkal nőtt az autóipari környezet javulásával. Mi okozta az árbevétel növekedése mellett a profit csökkenését, és milyen tervek vannak 2023-ra?
Keszte Róbert: 2022 egyértelműen kihívásokkal teli év volt, ennek ellenére büszke vagyok elért eredményeinkre. Csoport szinten a korrigált EBIT 2,0 milliárd eurót tett ki, ami 5,2 százalékos javulást jelent 2021-hez képest. Hasonló trendet várunk 2023-ra is, és ez a teljesítmény a volatilis piaci környezet tekintetében szépnek mondható. Gondoljunk csak az ukrajnai háború és a koronavírusjárvány miatti kínai korlátozások hatásaira, valamint a nyersanyagok, a félkész termékek, az energia és a logisztika területén bekövetkezett áremelkedésre. Ezek mind olyan külső körülmények, amelyek komoly hatást gyakorolnak egy vállalat működésére. Nettó eredményünkre rányomta a bélyegét a magas infláció is, melynek következtében megdrágult a finanszírozás.

Globális viszonylatban elmondhatjuk, hogy a 2023-as pénzügyi évben magasabb árbevételre és eredményre számítunk, melynek hátterében alapvetően két tényező áll. Egyrészt a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek piacán várható növekedés, másrészt az idén továbbra is fókuszban maradó költségfegyelem. Kiadás oldalról a megnövekedett anyagköltségeket, a béreket, az energia- és logisztikai kiadásokat kell gondos figyelemmel kísérnünk.
Ezek fényében 2023-ra globálisan nagyjából 42-45 milliárd eurós konszolidált árbevételt és körülbelül 5,5-6,5 százalékos korrigált árbevétel arányos EBIT-et várunk.
Akárcsak csoport szinten, úgy Magyarországon is árbevétel-növekedéssel tervezünk az idei évre. Ennek motorja az autóipari szegmensünk lehet, de erősödést várunk a ContiTech egyes telephelyein és a gumiabroncs szektorban is. Emellett terveink szerint a jelenleg közel nyolcezer fős dolgozói létszámunkat is növelni tudjuk. Elsősorban a kutatás-fejlesztés területén számítunk bővülésre.
Tavaly őszi hír, hogy a Continental Szegeden és Debrecenben is beruházásokat hajt végre, önvezető technológiákhoz fejlesztenek szoftvereket, komoly innovációs tevékenységet folytatnak. Hogyan állnak a beruházások, felálltak-e már a fejlesztői csapatok? Pontosan milyen fejlesztéseken dolgoznak majd?
Lóránd Balázs: A budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztési Központunk 2018-ban indult útjára, majd 2022 szeptemberében Alkalmazásfejlesztési Központtal bővült. A két meglévő területet 2022 októberében, illetve novemberében egészítettük ki szegedi és debreceni tevékenységünk elindításával, amelyek ma a már külön jogi entitásként működő, autonóm vezetéstámogató rendszereket fejlesztő cégünk, a Continental Autonomous Mobility Hungary Kft. részét képezik. Ezzel létrehoztuk a vezetéstámogató és az automatizált járművezetéshez kapcsolódó technológiák fejlesztésére fókuszáló országos hálózatunkat.
Debrecenben és Szegeden a csapatok felépítése az elmúlt hónapokban elindult.

Az első kollégák már csatlakoztak hozzánk és együtt dolgoznak többi irodánk fejlesztőivel. Szakembereink a járművekben futó beágyazott rendszerek, illetve a mesterséges intelligencia alapú megoldásainkat támogató eszközök és szoftverek fejlesztésére fókuszálnak. Természetesen továbbra is várjuk azokat a tehetséges fejlesztőmérnököket, akik szeretnének a balesetmentes jövő megvalósítása érdekében világszinten is újdonságnak számító technológiai megoldásokat fejleszteni.
Új autóipari fellegvár épül Debrecenben és környékén, óriási az igény a jól képzett mérnökökre, informatikusokra. Hogyan tudják kezelni ezt a láthatóan munkaerőhiányos környezetet?
K.R.: Természetesen látjuk ezt a fellendülést és a növekvő igényt a tehetséges mérnökök és informatikusok iránt, de fontos kiemelni, hogy Autonomous Mobility üzletágunk a régióban alapvetően a munkaerőpiac egy másik szegmensét célozza meg: a klasszikus értelemben vett autóipari gyártástámogató szakemberek helyett mesterséges intelligencia- és szoftverfejlesztő munkatársakat keresünk Debrecen környékén.
Ez új kihívásokat is jelent, hiszen értük nem csupán a saját iparágunkban működő vállalatokkal versenyzünk.
Sőt, jövőbeli kollégáink megszólításáért és bevonzásáért folytatott verseny sok esetben nemzetközi szinten zajlik, így mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a megfelelő tehetségek vállalatunk mellett döntsenek. A piacon már alapelvárásnak számító rugalmas munkakörnyezet biztosításán túl fontos üzenetek lehetnek számukra, hogy munkánkkal életeket mentünk. Emellett a Continental-nál nem csupán megfelelő tudással rendelkező munkatársakat keresünk, hanem olyan szemléletmódú szakembereket, akik folyamatosan fejlődni akarnak. Csak ennek az innovatív gondolkodásnak a birtokában alkothatunk újabb és újabb megoldásokat, melyek közelebb visznek minket a balesetmentes és fenntartható mobilitáshoz.
A vállalat láthatóan támogatja a távoli munkavégzést. Mennyire válik például egy szegedi fejlesztői csapat nemzetközivé? Megjelenhetnek szerb, horvát, román szakemberek is ebben a csapatban?
L.B.: A hazai Continental a globális cégcsoport részeként nap mint nap nemzetközi környezetben végzi az egyes termékek fejlesztését, így a nemrég alapított, folyamatosan bővülő szegedi és debreceni csapatok is a nemzetközi Continental-közösség részéként működnek. Csoportszinten és itthon is büszkék vagyunk a fejlesztői csapatainkon belüli sokszínűségünkre.
Jelenleg is számos nemzet tagjai dolgoznak magyarországi fejlesztőközpontjainkban: például Tunéziából, Indiából, Szerbiából származó munkatársak.
Továbbra is szívesen látjuk a külföldi jelentkezőket – akár régiónkból, akár globálisan – ugyanis hiszünk abban, hogy ez a fajta sokszínűség erősíti csapatainkat.
A vállalatot „Az év K+F beruházója” elismeréssel díjazták a hazai kiemelkedő K+F tevékenységéért. Pontosan milyen K+F tevékenységet végzett, amellyel kiérdemelte a díjat?
L.B.: Két magyarországi telephelyünkön, Budapesten és Veszprémben is jelentős és folyamatosan bővülő kutatás-fejlesztési tevékenységet folytatunk. Egyrészt az előző kérdésekben érintett, 2022 óta országos szoftverfejlesztési hálózattal működő Continental Autonomous Mobility Hungary leányvállalatunknál, ahol immár több mint kétszáz munkatárssal dolgozunk a vezetéstámogató és az automatizált járművezetéshez kapcsolódó technológiák fejlesztésén. Veszprémi kutató- és fejlesztőközpontunkban pedig a legújabb generációs járműdinamikai, menetbiztonsági és számos más szenzoros megoldás fejlesztésén dolgoznak munkatársaink. A veszprémi központ egy igazán különleges, 360 fokos portfólióval rendelkezik, hiszen gyárunkon és K+F irodánkon kívül saját tesztpályánknak köszönhetően az elektronikus vezérlésű fékrendszerek és azok komponenseinek fejlesztésén túl teszteléssel is foglalkozunk. Veszprémi telephelyünk és Continental Autonomous Mobility csapatunk is folyamatosan bővül. Kollégáink újabb és újabb projekteken dolgoznak, melyek közelebb vihetnek minket a balesetmentes mobilitáshoz.
A vállalat az országban több városban és rendkívül sokszínű tevékenységet végez. Milyen együttműködései vannak a lokális közép- és felsőoktatási intézményekkel?
K.R.: Versenyképességünk növelése érdekében az elmúlt évtizedekben számos beruházást hajtottunk végre országszerte. Új gyárakat és irodákat nyitottunk, valamint bővítettük meglévő kapacitásainkat. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy versenyképességünket egyetemi együttműködésekkel is fejlesztjük. Veszprémben például idén pont 30 éve nyitottuk meg gyárunkat, 2001-ben pedig kutató- és fejlesztőközpontunkat.

Ezen 30 év alatt a megfelelő szakemberutánpótlás érdekében szoros kapcsolatot alakítottunk ki a Pannon Egyetemmel – ez a szemléletmódunk pedig minden telephelyünk esetében megfigyelhető.
Folyamatos együttműködéseket folytatunk budapesti egyetemekkel, a Széchenyi István Egyetemmel, a Szegedi Tudományegyetemmel, a Debreceni, Nyíregyházi vagy akár a Miskolci Egyetemmel. Számos közös kutatási projektünk fut, előadásokat tartunk, gyakornoki pozíciókat és munkahelyet biztosítunk a náluk tanuló tehetségeknek. Mindemellett aktívan keressük a lehetőségeket szakmai kapcsolataink további elmélyítése céljából is. A Continental az elkövetkező évtizedekben is fontos szerepet fog betölteni a magyar gazdasági életben, ezért kiemelten fontosnak tarjuk a jövő generációinak természettudományos képzését az általános iskoláktól egészen a doktori fokozat megszerzéséig. Azoknak, akik vállalják ezt a befektetést önmaguk fejlesztésébe, jó partnere lesz a Continental, bárhol is éljenek az országban.
Címlapkép és fotók: Continental
A cikk megjelenését a Continental támogatta.
Már látni a fényt az alagút végén: Bessent szerint közeleg Amerika nagy megállapodása Kínával
Trump tárgyalási technikáit is dicsérte.
Kiderült: Magyarország szomszédjában építik meg az európai fegyverkezéshez kulcsfontosságú hadihajókat
Nőtt a rendelés darabszáma.
Valósággal ellepik az amerikai F-35A lopakodó vadászgépek a világ legsötétebb diktatúrájának szomszédját
Nagy átcsoportosítások kísérik a döntést.
Kemény üzenetet küldött Trump, váratlan bejelentést tett Putyin - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül.
Amerikai elemzőház: Oroszország a háború folytatására készül, teljesen új taktikát dolgoztak ki Moszkvában
Ezzel védenék ki a háború leghalálosabb támadásait.
Elárulta az amerikai külügyminiszter, hogy pontosan milyen békefeltételeket képzelnek el Ukrajnában
Éppen ezekről egyeztetnek most a felekkel.
Itt lehet a fordulat: hamarosan pont kerülhet az évtizedek óta húzódó súlyos feszültség végére
A felek egyetértenek az időpontban.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Unicredit ingyenes számlacsomag
Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit


- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.