
A kormány új rendelete szigorúbb és részletesebb szabályokat vezet be az állami építési beruházások költségellenőrzésére. A hétfőn, a Magyar Közlönyben kihirdetett szabályozás célja, hogy az állami és uniós forrásból finanszírozott beruházások minden szakaszában biztosítsa a közpénzek hatékony és átlátható felhasználását, különös tekintettel az építőipari költségek elszabadulására, illetve az utóbbi évek kiugró áremelkedéseire.
Erre a módosításra azért is szükség lehetett, mert 2024 áprilisában az Európai Bizottság komoly aggályokat fogalmazott meg az állami építési beruházások rendjéről szóló magyar törvénnyel kapcsolatban, amely szerintük több ponton sérthetette az uniós közbeszerzési, összeférhetetlenségi és forrásfelhasználási szabályokat.
Emiatt kilátásba helyezték, hogy újabb uniós források kifizetését függeszthetik fel teljesen.
A Portfolio birtokába került, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak címzett bizottsági levél szerint Brüsszel problémásnak tartja, hogy a jogszabály számos projektet átláthatatlan módon mentesít a közbeszerzési szabályok alól, és az ingatlanok állami tulajdonba adását jogorvoslati lehetőség nélkül írja elő. A Bizottság úgy látta, hogy a törvény alkalmazása rendszerszintű kockázatokat hordoz az EU-s pénzek elköltésében.
A tegnap kiadott rendelet a brüsszeli aggályok egy részére, mintha választ adna minden olyan építési beruházásra kiterjed, amely eléri vagy meghaladja a nemzeti vagy uniós közbeszerzési értékhatárt, akár külön-külön, akár összesítve a magyar állami költségvetésből és az európai uniós forrásokból származó támogatás tekintetében.
Ez az építési beruházások esetében a költségellenőrzési eljárás így akkor kötelező, ha a projekt becsült értéke eléri a nemzeti közbeszerzési értékhatárt,
ami klasszikus ajánlatkérők esetén ez 60 millió forint, az uniós szabály szerint 5 538 000 euró, azaz hozzávetőleg 2,12 milliárd forint.
Az új szabályozás szerint viszont akkor is alkalmazni kell a költségellenőrzést, ha több, azonos támogatási jogviszonyhoz kapcsolódó beruházás együttesen lépi át az értékhatárt. Ezeket a projekteket nem lehet mesterségesen feldarabolni annak érdekében, hogy elkerüljék az ellenőrzési kötelezettséget.
A szabályozás nemcsak a beruházások megvalósítására, hanem azok előkészítésére is kiterjed, és magában foglalja a már megkötött szerződések módosítását, a pótmunkákat és a tartalékkeretek felhasználását is.
Bizonyos esetek mentesülnek a költségellenőrzés alól: például elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség miatti sürgős beavatkozások, életveszély-elhárítás céljából végzett munkák esetén, ha azok becsült értéke nem haladja meg az uniós közbeszerzési értékhatárt. Emellett a nem állami vagy önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságok, illetve magánszemélyek építkezései is csak akkor tartoznak a rendelet hatálya alá,
ha a támogatási hányad meghaladja az 50%-ot, és az összeg eléri az uniós értékhatárt.
Külön szabályok vonatkoznak az energetikai, atomenergetikai és víziközmű projektekkel kapcsolatos beruházásokra. Ezek esetében a költségellenőrzés akkor kötelező, ha a projekt értéke meghaladja a kétmilliárd, illetve az egymilliárd forintot, és az érték meghatározása során a teljes beruházást – műszaki és gazdasági egységként – kell figyelembe venni.
A rendelet részletesen meghatározza az eljárás lefolytatásában közreműködő szervezetek körét. A vasúti, víz- és közműépítések esetében a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet, a magasépítési beruházásoknál az ÉMI Építésügyi Minőségellenőrző Innovációs Nonprofit Kft., útépítéseknél pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi a költségellenőrzést. A Közös Agrárpolitika forrásaiból finanszírozott beruházások esetén a Magyar Államkincstár látja el ezt a feladatot. Az informatikai háttér biztosításáért a MÁV Szolgáltató Központ felel.
A miniszter költségellenőrzési véleményét az ajánlatkérő vagy támogatott szervezet kérelmére adja ki. Ez a vélemény elengedhetetlen feltétele lehet a közbeszerzési vagy szerződésmódosítási eljárások folytatásának. A kérelem benyújtása az erre kialakított online felületen keresztül történik, és mellékelni kell minden, a becsült érték meghatározásához, a műszaki tartalomhoz, illetve a költségvetési indokoláshoz szükséges dokumentumot.
Ezek közé tartoznak a tételes költségvetések, műszaki leírások, árkalkulációk és a pótmunkaigényeket alátámasztó iratok.
A rendelet részletes határidőket is rögzít: ha a kérelem nem megfelelő formátumban érkezik, a miniszter hiánypótlásra hívja fel az ajánlatkérőt. A hiánypótlás elmaradása esetén az eljárás nem folytatható, a költségellenőrzési véleményt nem adják ki. Ha például szerződéskötés előtt változik a nyertes ajánlattevő személye, az új dokumentumokat öt napon belül kell feltölteni.
A korábban említett bizottsági kifogások az összeférhetetlenségi eljárásokra is kiterjednek. Az eljárás alól kizártak köre is rögzítésre került:
nem vehet részt a költségellenőrzésben az, aki az adott beruházás projektvezetője, kivitelezője, tervezője, műszaki ellenőre, vagy ezek alvállalkozója, illetve aki bármilyen gazdasági vagy személyes érdekeltséggel bír az adott projektben.
A rendelet május 13-án lép hatályba, és a költségellenőrzési eljárás alkalmazása az ezt követően megkötött szerződésekre kötelező. A cél egyértelmű: a beruházási kiadások szigorú ellenőrzése, a közpénzekkel való hatékony gazdálkodás biztosítása és a korrupciós kockázatok csökkentése. Az új szabályozás lényegében egy központilag irányított, informatikailag nyomon követhető ellenőrzési mechanizmust hoz létre az állami építési projektek körül, amely minden szakaszban biztosítja a költségek indokoltságának vizsgálatát és jóváhagyását.
A mostani rendelet elfogadása elháríthatja az Európai Bizottság fenyegetését az újbóli, egyes kohéziós forrácsoportok felfüggesztésére vonatkozó veszélyt. Azonban nem érinti a kondicionalitási – a köznyelvben jogállamisági – eljárás által blokkolt 5,3 milliárd euróra csökkent támogatások helyzetét viszont nem rendezi.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Az AI már most vesz el munkahelyeket – de nem azokét, akikre gondolsz
A hajómérnökök viszont biztonságban vannak.
Revolut: Egyre több magyar számára már nem utazós, hanem primer bankkártya vagyunk
A Revolut regionális vezetője szerint az ETF-ek voltak az idei magyar növekedés kulcsai.
Zelenszkij: Ukrajna nem fog területet átadni a megszállónak!
Az Ukrajna nélkül meghozott döntéseket halva születettnek nevezte az ukrán elnök.
Mától kezdődnek a forgalmi változások Budapesten - Komoly lezárások jönnek
Az érintett szakaszokon parkoló autókat elszállíthatják.
Gödöllőn indul a Hyundai forradalmi Shucle közlekedési rendszere – világpremier Magyarországon
Jön az igény-reszponzív közlekedési platform.
Nagaszaki polgármestere: nő a veszélye az atomháborúnak
Az emberiség létét fenyegető válságról beszélt.
Új dimenzió nyílt a magyar légtér védelmében
Alacsonyan repülő fenyegetések ellen is kész a magyar légvédelem.
Amikor a vágy titokzatos tárgya már nem a Mona Lisa...(Egyáltalán: ki az a Mona Lisa?)
Igazolt tény, hogy a műtárgypiac rezisztens a válságokra, az aukciók tendenciája a folyamatos erősödés. A millenniumi generáció viszont nem befektetésként tekint a műtárgyakra. Zentai Péte

Robert Half - elemzés
Az augusztusi Top10 első helyezettje, de mielőtt vásárolnék, megnézem alaposabban.'24 áprilisában elemeztem már, akkor nagyon tetszettek a számai, jókat emelt, volt pénze az osztalékra, szép
Aki fejben nyugdíjba megy, az leépül - Megnyílik az egyik legkülönlegesebb alapunk
A HOLD-as üzletpolitika szerinti hároméves türelmi idő után megnyílt a nagyközönségnek a Palomar Alap, az egyik legkülönlegesebb alapunk. A Palomarban olyan eszközök, árupiaci- és kamatterm

Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program: nem mindegy, melyik bankhoz fordulunk Bár a 3%-os kamattal elérhető Otthon Start hitel kondíciója fix, a hitelbírálati szabályok
Robbanásszerű növekedés a hazai energiatárolásban
A MAVIR adatai szerint a magyar villamosenergia-rendszer akkumulátoros energiatárolási kapacitása 2025. május 1-jén elérte a 73,2 MW-ot. Ez óriási előrelépés ahhoz képest
Jönnek a karbonvám (CBAM) felszólítások - közeleg a szankciók ideje
Bár a karbonvámról (CBAM - Carbon Border Adjustment Mechanism) szóló rendelet több mint másfél éve hatályban van, a tapasztalatok szerint a magyarországi importőrök jelentős része még mindi

Milyen devizában vegyem meg az ETF-et?
Ez a kérdés nagyon gyakran hangzik el befektetői körökben, a válasz pedig az, hogy abban, amiben a legegyszerűbb/legkevesebb tranzakciós költséggel jár.* Hiszen végeredményben teljesen mindegy
Mesterséges intelligencia - tovább növelheti a Nyugat dominanciáját -
Felerősítheti-e a Globális Észak kulturális dominanciáját az, ha a nagy nyelvi modellek legtöbbje angol nyelvű, a nyugati értékrendet tükröző anyagokra épül.


Így befolyásolják a profik az élelmiszerárakat: kiderült, mi zajlik a háttérben
Az árupiac a nagy játékosok terepe.
344 milliárd dolláron ülnek – Mire készülnek Buffették?
Nem vették meg az április esést, nagy dobásra készülhetnek a Berkshire-nél.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.