Három kontinens borai találkoznak a 34. Budapest Borfesztiválon
Gazdaság

Három kontinens borai találkoznak a 34. Budapest Borfesztiválon

Portfolio
Szeptember 11. és 14. között ismét életre kel a Budavári Palota: a 34. Budapest Borfesztiválon a látogatók a hazai borvidékek legkiválóbb tételei mellett három kontinens – Ausztrália, Dél-Afrika és Új-Zéland – sokszínű borkultúráját is felfedezhetik. A négynapos rendezvény nemcsak a borokról szól, interaktív szakmai beszélgetések, mesterkurzusok és izgalmas pop-up kóstolók várják a közönséget. A fesztivál kiemelt szakmai partnere, a SPAR Magyarország a borpiaci trendekre épülő stratégiai kínálatát mutatja be, amely a tudatos és élményszerű borfogyasztás kultúráját erősíti.

Az utóbbi években világszerte mérséklődött a borfogyasztás, azonban Magyarországon még jelentősebb a visszaesés. Hazánkban az egy főre jutó fogyasztás öt év alatt több mint 24%-kal esett vissza, ami az európai átlagnál jóval nagyobb mértékű csökkenést jelent. A tendencia mögött összetett okok húzódnak meg: a gazdasági környezet változása, a vásárlóerő csökkenése, az egészségtudatos életmód erősödése és az alacsonyabb alkoholtartalmú italok térnyerése egyaránt átalakítják a fogyasztói szokásokat.

A kereslet átrendeződése a borfajták népszerűségében is megmutatkozik. A könnyed, gyümölcsös fehérborok – köztük az Irsai Olivér, a Cserszegi fűszeres vagy a reduktív Chardonnay – az élvonalban szerepelnek, és egyre több fogyasztó fedezi fel újra az autentikus magyar értéket képviselő Furmintot is. A rozé borok dinamikus növekedése ugyanakkor lassulást mutat, míg a vörösboroknál a könnyebb, gyümölcsösebb tételek előretörése figyelhető meg a testesebb borokkal szemben.

Egészen friss és új jelenség még a fűszerezett borok, a vermutok kezdődő reneszánsza,

amit hamarosan a hazai piacon is megtapasztalhatunk majd. A pezsgők – köztük a proseccók, habzóborok is – fogyasztása bármely borfajtától eltérően enyhén emelkedő tendenciát mutat: a volumenben történt visszaesés után ismét tartós keresletnövekedés figyelhető meg, a prémium, szárazzá vált kategóriák és az évközi fogyasztás bővülése révén.

Budapest Borfesztival a SPAR tamogatasaval-2025-2-orig_crop

Nemzetközi szinten is látszik, hogy a csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentes borok népszerűsége rohamosan nő, amelyhez hazánk is igazodik. Egyre inkább teret nyernek a natúr és helyi borok, valamint a fenntartható művelésből származó tételek, míg a csomagolás terén a környezettudatos megoldások – például a bag-in-box vagy a könnyített üveg – jelenthetnek versenyelőnyt. Ezeket trendeket a fiatalabb generációk értékválasztásai is erősítik, akik számára a bor nem pusztán ital, hanem élmény és önkifejezés is.

Növekszik a nyomás a borágazaton

A hazai szőlő-bor ágazat az elmúlt években összetett strukturális és piaci kihívásokkal nézett szembe. A nyomott felvásárlási árak, a növekvő termelési költségek és a gyakran alacsony hatékonyságú termelési gyakorlatok egyre nehezebbé teszik a jövedelmezőség fenntartását. Ennek következtében a szőlőterületek csökkenése és a vállalkozások üzleti kilátásainak bizonytalansága vált jellemzővé. Az ágazat helyzetét tovább árnyalja a borfogyasztás társadalmi megítélése:

a túlzó negatív sztereotípiák a borkultúra presztízsét is befolyásolják.

Zilai Zoltán, a Budapest Borfesztivál igazgatója szerint ezért elengedhetetlen a széleskörű társadalmi összefogás és támogatottság, hogy a többezer éves európai tradíciókat képviselő borkultúra a mértéktartó fogyasztás szellemében védelmet élvezzen.

2024_09_12_borfesztivál_MWP_0244_egyenes

A kereskedelmi láncok kínálatában is érzékelhetők a trendekhez igazodó változások. A SPAR Magyarország teljeskörűen átalakította borválasztékát, új, exkluzív bor- és pezsgőcsaládokat bevezetve, és ezzel egyidejűleg megújította kommunikációját. Ennek eredményeként a vállalat forgalma a piac egészéhez képest stabil maradt, sőt, több borpiaci szegmensben növekedést is elértek. Az alkoholmentes borok és pezsgők mellett a bor alapú koktélok is egyre népszerűbbek, így a kínálatban ezen innovatív termékek aránya folyamatosan növekszik.

Hazai kincsek és nemzetközi ízek egy helyen

A SPAR Magyarország 2007 óta a fesztivál főtámogatója. Idén a vállalt megújult borstratégiával érkezik, amely a tudatos és élményt nyújtó borválasztást állítja középpontba, minden vásárlói igényre figyelve. A kínálat újdonsága az a válogatott tételekből álló, 5 exkluzív borcsalád is, amelyek kizárólag a SPAR és INTERSPAR áruházakban érhetők el.

A stratégia lényege, hogy a vásárlók a hazai borászatok kiemelkedő tételei mellett válogatott nemzetközi pincészetek borait is megtalálják a kínálatban. A vállalat stratégiai partnerként dolgozik együtt a magyar termelőkkel, miközben szélesebb nemzetközi kitekintést is kínál, így a borválaszték egyszerre tükrözi a magyar borvidékek értékeit és a világ trendjeit. Ez nemcsak stabil piacot jelent a hazai borászoknak, hanem lehetőséget is, hogy boraik a nemzetközi kínálattal együtt, méltó környezetben jelenjenek meg.

Emellett a fesztivál és a vállalat egyaránt nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra.

Kiemelt figyelmet fordítanak a környezettudatos csomagolásra, valamint az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes borok népszerűsítésére is. Így a kínálat nemcsak a borrajongók számára tartogat újdonságokat, hanem azoknak is, akik a felelős, egészségtudatos fogyasztást részesítik előnyben.

53212270684_eab33a0921_o

Ez nem csupán minőségi garancia, hanem tudatos döntés is: a SPAR stratégiai partnerként tekint a borászokra, hosszú távú piacot és közös fejlődést biztosítva számukra. Emellett a fesztivál és a vállalat is odafigyel a fenntarthatóságra, a környezettudatos csomagolásra, valamint az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes borok népszerűsítésére is.

Budapest Borfesztivál 2025 – a tradíció és újító szemlélet találkozása

A Budapest Borfesztivál nem csupán egy gasztronómiai esemény, hanem a borvilág változásainak tükre is. „A fesztivál lehetőséget ad a hazai fogyasztóknak, hogy felfedezzék a külföldi borfajtákat, valamint a helyi termelők új tételeit. Egyaránt alkalmas arra, hogy megőrizzük hagyományainkat és bemutassuk a megújuló trendeket” – emelte ki Zilai Zoltán. A rendezvény gazdasági és szakmai jelentősége is kiemelkedő,

több tízezer látogatót vonz, növeli a hazai borászatok értékesítési lehetőségeit és erősíti Magyarország borkultúrájának nemzetközi hírnevét.

Fenntarthatósági megoldások – például környezetbarát pohárhasználat és szelektív hulladékgyűjtés – is részei a koncepciónak. A szakmai programok között mesterkurzusok, workshopok és borász-borász találkozók várják az érdeklődőket. A Kvaterka beszélgetős programjában ismert borászok ülnek össze egy asztalhoz, hogy saját boraik mellett életük történeteit is megosszák egymással és a közönséggel.

A Pop-up borkóstolókon 15 kiváló borász várja az érdeklődőket kötetlen beszélgetéssel és izgalmas sztorikkal, a VinAgora Interaktív Bortérben pedig kvízekben tehetjük próbára a tudásunkat. A Magyar Bor Akadémia standján az Év Bortermelőivel is találkozni lehet, akik személyesen mutatják be boraikat, és mesélnek a hazai borkultúra kulisszatitkairól.

Az Oroszlános Kapunál található SPAR BOR standnál idén is izgalmas borok és pezsgők várják a látogatókat. A kínálatban ott lesz a Florence borcsalád Irsai Olivérje,  Sauvignon Blanc-ja és Roséja, a Grand Nobilia Egri Bikavér Superior, Bohém pezsgők, a Zelna Füred Olaszrizling, a Chateau Dereszla Classic Brut, a Grand Tokaj késői szüretelésű bora és a Nozeco Peach Bellini alkoholmentes koktél is.

A cikk megjelenését a SPAR Magyarország támogatta.

Címlapkép és fotók forrása: SPAR Magyarország

RSM Blog

KIVA 2025 - Mi változott?

A többi adónemhez hasonlóan a kisvállalati adó (KIVA) szabályok is változtak az elmúlt évek során. A KIVA mértéke 2025-ben is 10 százalék, de van egy fontos KIVA-változás is, amit a 2025 ta

Portfolio Banking Technology 2025

Portfolio Banking Technology 2025

2025. november 4.

Portfolio Property Awards 2025

2025. november 5.

Portfolio Professional Investment Day 2025

2025. november 5.

Portfolio Future of Construction 2025

2025. november 11.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet