Tényleg összeroppant Magyarország motorja?
A legnagyobb autógyártók pillanatnyilag is előszeretettel bővítik a termelésüket a régióban és különösen Magyarországon, kifejezetten stabil a piacuk és a működésük
- mondta a Portfolio-nak Kadocsa András, a McKinsey közép-európai autóiparért felelős partnere. "Ez a növekedés nem csupán rájuk, hanem első- és másodkörös beszállítóikra is érvényes. Mindez azonban egy szűkülő munkaerőpiaci környezetben történik, ahol a vállalkozások jelentős részének számottevő fluktuációval és sokszor munkaerőhiánnyal kell megküzdenie" - mutatott rá a szakértő.Mint korábbi cikkünkben bemutattuk, kilenc év alatt összesen 60%-kal nőttek a keresetek az autóiparban, 13%-ponttal meghaladva a nemzetgazdasági átlagot és 9%-ponttal meghaladva a versenyszféra egészét. Ezzel a teljesítménnyel csak néhány nemzetgazdasági ág előzte meg a járműipart. Jobbára azok, ahol nagyon alacsony volt a bérszint 2009-ben, vagyis sokan dolgoztak a minimálbér közelében, illetve azok, ahol kifejezetten nagy a munkaerőhiány.
-20190114.png)
"A munkabérek mindeközben rohamléptekben nőnek, ami egy folyamatos - sok szempontból örvendetes - szerkezetátalakuláshoz vezet Kelet-Közép-Európában. Eredetileg a globális autóipari cégek azért hozták ide a termelést, mert alacsonyak voltak a bérek, és a termelés tervezett hatékonysága sokszor kifejezetten a háttérbe szorult. Ez azonban az utóbbi időben - a változó munkaerőpiaci helyzettel párhuzamosan - ugrásszerűen alakult át" - mondta lapunknak Kadocsa András.
A vállalatoknál számítani kezdett a termelés hatékonysága: vagy azért, mert a bővítésükhöz vagy akár a termelésük szinten tartásához szükséges munkaerőt a régióink többségében egyre nehezebb beszerezni, vagy azért, mert a növekvő munkabéreket termelékenységnöveléssel szükséges kompenzálniuk versenyképességük megtartása érdekében. Sokszor ez a két szempont természetesen egyidejűleg van jelen - fejtette ki Kadocsa András.
Mindeközben egy másik fontos tényező is lassan, de folyamatosan növelte az autóipari cégek régiós egységeire irányuló figyelmet. Az elsőkörös beszállítók ugyanis addig növelték jelenlétüket ezekben az országokban - így hazánkban is -, hogy többüknek időközben az egyik legfontosabb vagy akár legfontosabb gyártóbázisa is itt található.
A kelet-közép-európai gyártóbázisok megerősödésével párhuzamosan a nyugat-európai jelenlétet ezek a cégek takaréklángra állították, vagy sokszor egyszerűen a bővítéseiket végezték inkább itt, a régióban. A szakértő szerint
ahogy a régiós gyárak erősödtek, a termelési volumen növekedése sokszor együtt járt a magasabb komplexitású - így magasabb hozzáadott értékű - munkafolyamatok Kelet-Közép-Európába költöztetésével, ami a régió szempontjából szintén örvendetes folyamat.
Sokat hozhat az ipar 4.0 Jó példa erre az egyik székesfehérvári autóipai beszállító, mely a helyi vezetés világszínvonalú munkájának köszönhetően Magyarországra hozta a cégcsoport első teljes ipar 4.0 átalakítását. "Egy globálisan is úttörő, átfogó ipar 4.0-s fejlesztéssel eljuttattuk a gyárat egy sokkal előrehaladottabb digitalizációs és automatizáltsági szintre. Egyetlen embert sem kellett elbocsátani, mert azonnal fel lehetett tölteni a felszabaduló kapacitásokat további termeléssel. Összességében az egyik jelentős területen 70%-kal nőtt a termelés" - mutatta be a részleteket Kadocsa András. A szakember természetesen elismeri, hogy egy ilyen folyamatnak komoly beruházásigénye van. Azonban a fejlesztés hatására a gyár egy teljesen új termelékenységi szintre ért, ami azonnal további termelés behozatalát eredményezte. A történet megkoronázását az jelentette, hogy néhány héttel ezelőtt a cégcsoport egy újabb magyarországi gyár építéséről döntött, ami egyértelmű elismerése az első gyárban elvégzett, világszínvonalú munkának. Ezeknek a fejlesztéseknek így jelentős pozitív továbbgyűrűző hatása is van, és az egész ország ipari kilátását javítják.
"Az ipar 4.0 térnyerését nem nézhetjük tétlenül. Ösztönöznünk kell a régiós gyárak digitalizációját és automatizálását, hogy az így megnövelt hatékonyságú üzemek ide vonzzák a következő termelésbővítést is. Erre nemrég láthattunk nagyon konkrét, emblematikus példát: az egyik jelentős elsőkörös autóipari beszállító az itthoni gyárának nemzetközi szinten is élenjáró digitalizációja után először jelentős termelésnövelést hajtott végre, majd egy újabb üzem építése mellett döntött az ország másik részében" - fejtette ki Kadocsa AndrásA szakértő óriási lehetőséget lát az ipar 4.0 megoldásokban, mert nagyon sok gyár még mindig 80-90-es évek munkaszervezési színvonalán áll, és az új megoldásokkal sok eddig elvégzetlen házifeladatot is egycsapásra le lehet tudni.
A McKinsey egyik tanulmányában bemutatta, hogy Magyarországon a munkaórák 49%-át lehetne automatizálni a már létező technológiákkal, ami mintegy 2,2 millió ember munkájának felel meg. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az automatizálás be is fog következni, a McKinsey tanulmánya szerint 2030-ig a munkaórák 24%-át fogják automatizálni.Az automatizálás lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy nagyobb hozzáadott értékű tevékenységre összpontosítsanak, amelyek olyam alapvető készségeket igényelnek, mint a kreatív gondolkodás, a bonyolult problémák megoldása vagy a szociális készségek. Ezek a képességek a jövőben egyre fontosabbá válnak a munkaerőpiacon - állapítja meg a McKinsey. A fenti képességekre alapozó foglalkozásoknál, így pl. az építészeknél, jogászoknál, pedagógusoknál 12-19%-os az automatizálási potenciál. Ezzel szemben 80% feletti a gyáriparban dolgozóknál és 70% feletti az anyagmozgatásban tevékenykedők esetében.
Kadocsa András szerint indokolatlan a néha hangoztatott aggodalom, amely szerint "a gépek elveszik a munkánkat". Az automatizáció ugyanis tipikusan "alulról építkezik", vagyis a legegyszerűbben a legalacsonyabb hozzáadott értékű tevékenységeket lehet automatizálni. A jelenlegi munkaerőpiaci körülmények között a cégek örömmel irányítják át az itt felszabaduló munkavállalóikat a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek irányába - ami összességében automatikusan egy nagyon örvendetes termelékenységnövekedéshez vezet.
A gyárak nyugat-keleti "vándorlása" és Magyarország ezzel kapcsolatos érintettsége vonatkozásában kifejtette, hogy pillanatnyilag a régió országai alapvetően az "érkezési oldalon" vannak, vagyis a termelés tipikusan bővül és nem elvándorol.
Egy-két cég mindig dönthet úgy, hogy elviszi a termelését más régióba, de ez sokszor egyszerűen a globális gyártási hálózat optimalizálásának eredménye, nem pedig a régiónk egészére rásütött értékítélet.
Az autóipar egyébként különösen nem olyan, hogy összecsomagolom az infrastruktúrát, majd elviszem a termelést Kína valamelyik vidéki városába. Kifinomult értékláncról beszélünk, amelyekre a cégek rengeteg pénzt költenek, hogy minden pontosan, időben érkezzen meg, a lehető leggyorsabban és legolcsóbban - ezek mozgatása önmagában is komoly kihívást jelentene, de nem is alkalmas minden régió a befogadására, akár földrajzi elhelyezkedése, akár más adottságai szempontjából. Ezekben régiónk kifejezetten erős - mutatott rá.Hangsúlyozta azt is, hogy az egyébként megemelkedett hazai munkabérek még mindig egy kifejezetten versenyképes munkaerőköltség-környezetet jelentenek a nyugat-európai gazdaságokhoz képest. Különösen igaz ez a magasabb szellemi hozzájárulást igénylő tevékenységekhez, nem véletlenül kezdenek erre rákapni a fejlesztési tevékenységüket régiónkba költöztető autóipari cégek.
Amire azonban majd külön figyelmet érdemes fordítania a régió országainak, az a kisebb vállalataik termelékenysége és ezáltal versenyképessége. Itt részben lehet hagyatkozni a nyugati cégek helyi érdekeltségének alapvető húzóerejére, másrészt érdemes majd rendszerszinten is gondolkodni az ösztönzőkön.
A produktivitás növekedése pozitív bérspirált is jelent: amelyik cég termelékenyebb lesz, az magasabb fizetést is tud adni. Ahol viszont kezdetleges termelési környezetben, a legegyszerűbben automatizálható folyamatokat is kézzel végezve történik a termelés, ott - ha nem is holnap, de - két-öt éven belül komoly nehézségek üthetik fel a fejüket
emelte ki a szakértő. Pillanatnyilag azonban egyfajta aranykorát éli az ipari termelés a régió országaiban, és ezt a lendületet érdemes minden szempontból kihasználni.Áll a bál az amerikai nukleáris tesztek körül – A Kreml egyszerűen nem érti, mire gondolhatott Trump
Peszkov szerint Oroszország és Kína nem tesztel.
Trump „legrosszabb rémálma” meghódította New Yorkot – Máshol is csúnyán kikapott az elnök pártja
Virginia és New Jersey állam is demokrata kormányzót választott.
Egymás után érték a csapások Oroszországot – Támadás alá került Orjol
Korábban egy olajfinomítót és egy petrolkémiai üzemet ért csapás.
Jönnek az árrésstopos bébiételek – Innen indulnak az árak
Az Online Árfigyelőben több mint ezer termék van
Megdöbbentő számok a magyar egészségügyből: az orvosok fele nem volt a munkahelyén
Kemény szavakkal üzent a betegeknek Pintér Sándor egy előadásában.
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.


