Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott
5 fontos szempontra figyelünk a Centrál Park koncepciójánál: épített környezet, iroda, zöld felületek, kereskedelem és okosotthon. Egy párbeszédet indítva tervezzük ezt a koncepciót, ahol körülbelül két hektárnyi közparkot és 350-450 ezer négyzetméternyi ingatlan fejlesztését kezdjük el a tervek elkészültével.

Az okosotthonok esetében szintén ez a vonal lehet érdekes, minél kevesebbet kelljen a jövőben a háztartással foglalkozni, ha a hűtő magától megrendeli a hiányzó élelmiszereket, azzal is időt takarít meg a lakóknak, a kérdés csak az, hogy erre mekkora igény lesz. Az öt szempont között szerepel a kereskedelem is, és igaz, hogy az online vásárlás térnyerése átalakította ezt a területet, de a vásárlás élményét, amihez fizikai jelenlétre van szükség, teljes mértékben nem tudja elvenni.
Mi a baj a világgal?
A világgal a baj, hogy egy van belőle - hangzott el Dr. Reith András, Paulinyi-Reith & Partners Zrt. partnere előadásának kezdetén. Az állítás többnyire meg is válaszolja azt a kérdést, hogy miért kell a döntéshozatalok során számításba venni azt, hogy hogyan javítható a hatékonyság például egy irodaépület energia-kibocsátásában, vagy környezettudatosságra törekvés más területen is. A smart city még önmagában nem mond semmit, arról, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, így az okosváros címkét a fenntartható várossal együtt kellene értelmezni és segíteni a befektetőket, illetve önkormányzatokat, hogy a nehezen forintosítható hatásokat is figyelembe vegyék egy-egy beruházási döntés kapcsán (például milyen hatással van a gépkocsiforgalom a légúti megbetegedések számának növekedésére).
Mit gondolnak a szakértők?
Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondása szerint, a smart city elnevezés felett eljárt az idő, ma már nem jelent semmit. A szakember szintén beszélt arról, hogy jelenleg miért jelentenek akkora kihívást a technológiai változások. Egy 70-80 éves ciklus lezárásának korszakában vagyunk meglátása szerint. Míg az 1930-s években az autó lett a városszervezésnek a központi eleme, és a városok ennek mentén kerültek átépítésre, addig most az látszik, hogy autóval nem lehet a város közlekedését megoldani. Ezt egyre többen látják be, az EU-s közlekedés politikát is az jellemzi, hogy vissza kell venni az autók szerepéből a közlekedésben. A szakember véleménye szerint a mostani átalakulás is hasonló lesz, mint a több évtizeddel ezelőtti volt. A közlekedéseszközök megosztása, az önvezető autók megjelenése mind ezeket vetítik előre. Ugyanolyan veszélyzónába is kerülünk azonban most, mint régen, kérdés ugyanis, hogy egy technológiai ígéret hova jut, képes-e a fellépő problémákat megoldani.A szakember szerint akkor okos egy város, ha felismeri a fejlődésének irányát. Nem tekinthető például smart megoldásnak a Graphisoft Park, aminek nincs tömegközlekedés hozzáférése 1 kilométeren belül. De lesújtó véleménnyel nyilatkozott a Tópark projektről is, véleménye szerint inkább le kellett volna bontani a betontorzókat, mert most a több ezer lakásos projekt miatt, hatalmas tömeg terheli majd tovább az M1-M7 bevezetőjét.
A beszélgetés részvevői arról is kifejtették véleményüket, hogy mennyire képes egy mostani fejlesztés megfelelni a jövő kihívásainak, és miként tudja lekövetni a technológiai változásokat. Elhangzott, hogy ebben a szabályozói oldalnak is jelentős szerepe lehet. Az ingatlanfejlesztőknek azonban érdemes lobbizni is a pozitív változásokért ezen a fronton, illetve akkor "okos" egy város, ha maga is képes a szabályozással a jövőjét segíteni. Például az egyik említett ilyen kérdés, hogy kell-e ennyi parkolóhely, amennyit most építeni szükséges egy ingatlanfejlesztéshez kapcsolódóan.

Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, a témához kapcsolódóan megemlítette, hogy korábban 1800-2000 autó parkolt ingyenesen a P+R parkolóként funkcionáló Felvonulási téren. A városliget körül pedig még további több ezer. Tehát egy olyan helyen, ami nem is annyira a város szélét jelenti. A Liget Projekt során a feladatuk volt a parkoló kapacitás megőrzése. Mélygarázs épül ezért a Ligetnél illetve plusz egy P+R parkoló létesül az M3-as bevezetőjénél. De a jövő ezeket az igényeket felülírhatja, amennyiben például az autós közlekedés jelentősen átalakul. A szabályozásnak is figyelembe kell majd vennie az igények változását. Szabályokra azonban szükség van. Óriási a szabályozók felelőssége ugyanis a városképének alakulásában. A szakember például utalt rá, hogy azért maradhatott meg Budapest belvárosa olyannak, amilyen jelenleg, mivel megfelelően felügyelték a privát ingatlanfejlesztések alakulását. A fejlesztők célja, hogy maximalizálják a profitot. De az nem egyszerű kérdés, hogy egy adott fejlesztés milyen terhet jelent a városra nézve, az önkormányzat és szabályozó feladata, hogy megvizsgálja ezt.
Mitől okosak a városok? Smart megoldások veszélyei
Pethő József, a Microsoft Services CEE digital advisora szerint a legfontosabb kérdés a smart megoldásokat illetően, hogy mi digitálisan elég intelligensek vagyunk-e, ezeknek az új technológiáknak a használatához. Töménytelen adat áll rendelkezésre, aminek a mennyisége brutálisan növekszik. Változott a napi életünk, a döntéseinket adat alapon hozzuk, ehhez az adatok pedig viszonylag rövid idő alatt rendelkezésre állnak. A mai világban, és a jövőben még inkább olyan szektoroknak kell együtt működni, akik eddig ezt nem tették. Fontos azonban, hogy ne egy adatvezérelt város alakuljon ki, üzleti partnerként tudnak segíteni a technológia eszközök fejlesztői.Horváth Gergely, a Commsignia project managere (customer support) elmondta, a fejlődés sokszor az emberek világképébe nem fér bele, mivel annyira új a technológia, hogy elképzelni sem tudják annak működését, illetve használatát. Érdekeltté kell őket tenni ezért abban, hogy az újdonságokat elkezdjék kipróbálni. Hosszú távon az a cél, hogy a városokban emberközpontú, szolgáltatásközpontú működés alakuljon ki.

A panelbeszélgetés résztvevői szintén érintették a smart megoldásokkal kapcsolatos biztonsági problémákat. Alapvetően a szakemberek azon a véleményen voltak, hogy ezekkel a biztonsági kockázatokkal kell ugyan foglalkozni, de az emberek hajlandóak félretenni aggodalmaikat a technológia biztosította kényelemért cserébe.
Itt meg mi történik? Amerika kapujában mozgolódnak az oroszok, ez olaj lehet a tűzre
Rendkívül feszült a helyzet.
Ez már válság: marad a káosz Amerikában, történelmi rekord született
14. alkalommal sem sikerült elfogadni az átmeneti költségvetést.
Valóra válhat az ukránok rémálma: ezzel az orosz fejlesztéssel szemben már szinte teljesen tehetetlenek
Mindent újra kell gondolni.
Azt mondják, hatalmas hibát követett el Szergej Lavrov – Állítólag kiesett Putyin bizalmi köréből, fontos projekt omlott össze
Sikerült kihúzni a gyufát Trumpnál és Putyinnál is.
Idén negyedik alkalommal díjazta a Visa a hazai bankokat: mutatjuk, kik nyertek
Így zajlott a Visa Awards.
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod


