Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott
5 fontos szempontra figyelünk a Centrál Park koncepciójánál: épített környezet, iroda, zöld felületek, kereskedelem és okosotthon. Egy párbeszédet indítva tervezzük ezt a koncepciót, ahol körülbelül két hektárnyi közparkot és 350-450 ezer négyzetméternyi ingatlan fejlesztését kezdjük el a tervek elkészültével.

Az okosotthonok esetében szintén ez a vonal lehet érdekes, minél kevesebbet kelljen a jövőben a háztartással foglalkozni, ha a hűtő magától megrendeli a hiányzó élelmiszereket, azzal is időt takarít meg a lakóknak, a kérdés csak az, hogy erre mekkora igény lesz. Az öt szempont között szerepel a kereskedelem is, és igaz, hogy az online vásárlás térnyerése átalakította ezt a területet, de a vásárlás élményét, amihez fizikai jelenlétre van szükség, teljes mértékben nem tudja elvenni.
Mi a baj a világgal?
A világgal a baj, hogy egy van belőle - hangzott el Dr. Reith András, Paulinyi-Reith & Partners Zrt. partnere előadásának kezdetén. Az állítás többnyire meg is válaszolja azt a kérdést, hogy miért kell a döntéshozatalok során számításba venni azt, hogy hogyan javítható a hatékonyság például egy irodaépület energia-kibocsátásában, vagy környezettudatosságra törekvés más területen is. A smart city még önmagában nem mond semmit, arról, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, így az okosváros címkét a fenntartható várossal együtt kellene értelmezni és segíteni a befektetőket, illetve önkormányzatokat, hogy a nehezen forintosítható hatásokat is figyelembe vegyék egy-egy beruházási döntés kapcsán (például milyen hatással van a gépkocsiforgalom a légúti megbetegedések számának növekedésére).
Mit gondolnak a szakértők?
Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondása szerint, a smart city elnevezés felett eljárt az idő, ma már nem jelent semmit. A szakember szintén beszélt arról, hogy jelenleg miért jelentenek akkora kihívást a technológiai változások. Egy 70-80 éves ciklus lezárásának korszakában vagyunk meglátása szerint. Míg az 1930-s években az autó lett a városszervezésnek a központi eleme, és a városok ennek mentén kerültek átépítésre, addig most az látszik, hogy autóval nem lehet a város közlekedését megoldani. Ezt egyre többen látják be, az EU-s közlekedés politikát is az jellemzi, hogy vissza kell venni az autók szerepéből a közlekedésben. A szakember véleménye szerint a mostani átalakulás is hasonló lesz, mint a több évtizeddel ezelőtti volt. A közlekedéseszközök megosztása, az önvezető autók megjelenése mind ezeket vetítik előre. Ugyanolyan veszélyzónába is kerülünk azonban most, mint régen, kérdés ugyanis, hogy egy technológiai ígéret hova jut, képes-e a fellépő problémákat megoldani.A szakember szerint akkor okos egy város, ha felismeri a fejlődésének irányát. Nem tekinthető például smart megoldásnak a Graphisoft Park, aminek nincs tömegközlekedés hozzáférése 1 kilométeren belül. De lesújtó véleménnyel nyilatkozott a Tópark projektről is, véleménye szerint inkább le kellett volna bontani a betontorzókat, mert most a több ezer lakásos projekt miatt, hatalmas tömeg terheli majd tovább az M1-M7 bevezetőjét.
A beszélgetés részvevői arról is kifejtették véleményüket, hogy mennyire képes egy mostani fejlesztés megfelelni a jövő kihívásainak, és miként tudja lekövetni a technológiai változásokat. Elhangzott, hogy ebben a szabályozói oldalnak is jelentős szerepe lehet. Az ingatlanfejlesztőknek azonban érdemes lobbizni is a pozitív változásokért ezen a fronton, illetve akkor "okos" egy város, ha maga is képes a szabályozással a jövőjét segíteni. Például az egyik említett ilyen kérdés, hogy kell-e ennyi parkolóhely, amennyit most építeni szükséges egy ingatlanfejlesztéshez kapcsolódóan.

Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, a témához kapcsolódóan megemlítette, hogy korábban 1800-2000 autó parkolt ingyenesen a P+R parkolóként funkcionáló Felvonulási téren. A városliget körül pedig még további több ezer. Tehát egy olyan helyen, ami nem is annyira a város szélét jelenti. A Liget Projekt során a feladatuk volt a parkoló kapacitás megőrzése. Mélygarázs épül ezért a Ligetnél illetve plusz egy P+R parkoló létesül az M3-as bevezetőjénél. De a jövő ezeket az igényeket felülírhatja, amennyiben például az autós közlekedés jelentősen átalakul. A szabályozásnak is figyelembe kell majd vennie az igények változását. Szabályokra azonban szükség van. Óriási a szabályozók felelőssége ugyanis a városképének alakulásában. A szakember például utalt rá, hogy azért maradhatott meg Budapest belvárosa olyannak, amilyen jelenleg, mivel megfelelően felügyelték a privát ingatlanfejlesztések alakulását. A fejlesztők célja, hogy maximalizálják a profitot. De az nem egyszerű kérdés, hogy egy adott fejlesztés milyen terhet jelent a városra nézve, az önkormányzat és szabályozó feladata, hogy megvizsgálja ezt.
Mitől okosak a városok? Smart megoldások veszélyei
Pethő József, a Microsoft Services CEE digital advisora szerint a legfontosabb kérdés a smart megoldásokat illetően, hogy mi digitálisan elég intelligensek vagyunk-e, ezeknek az új technológiáknak a használatához. Töménytelen adat áll rendelkezésre, aminek a mennyisége brutálisan növekszik. Változott a napi életünk, a döntéseinket adat alapon hozzuk, ehhez az adatok pedig viszonylag rövid idő alatt rendelkezésre állnak. A mai világban, és a jövőben még inkább olyan szektoroknak kell együtt működni, akik eddig ezt nem tették. Fontos azonban, hogy ne egy adatvezérelt város alakuljon ki, üzleti partnerként tudnak segíteni a technológia eszközök fejlesztői.Horváth Gergely, a Commsignia project managere (customer support) elmondta, a fejlődés sokszor az emberek világképébe nem fér bele, mivel annyira új a technológia, hogy elképzelni sem tudják annak működését, illetve használatát. Érdekeltté kell őket tenni ezért abban, hogy az újdonságokat elkezdjék kipróbálni. Hosszú távon az a cél, hogy a városokban emberközpontú, szolgáltatásközpontú működés alakuljon ki.

A panelbeszélgetés résztvevői szintén érintették a smart megoldásokkal kapcsolatos biztonsági problémákat. Alapvetően a szakemberek azon a véleményen voltak, hogy ezekkel a biztonsági kockázatokkal kell ugyan foglalkozni, de az emberek hajlandóak félretenni aggodalmaikat a technológia biztosította kényelemért cserébe.
Egy Holdon megtalálható anyag oldhatja meg az emberiség egyik nagy kihívását
A jövő technológiája függhet tőle.
Itt a vége: elhagyta Putyint az egyik legrégebbi bizalmasa – Ez állhat a háttérben
Azért kellett mennie, mert ellenezte a háborút?
Hiába a nyugdíjkorrekció, elszegényedéstől tartanak a nyugdíjasok
Egyre többen kerülnek nehéz anyagi helyzetbe.
Kiderült, ki veszi át a meggyilkolt Charlie Kirk szervezetének irányítását
Folytatja a munkát a Turning Point USA.
Most először szólalt meg Európa első AI-vezérelt virtuális minisztere
Ezt üzente a mesterséges intelligencia.
Mérföldkőhöz érkezett a világ leghosszabb vasúti alagútjának építése, több mint egy kilométerrel az Alpok alatt
Az utolsó réteget is átfúrták.
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.
Két hét alatt megdöntötte az Otthon Start az eddigi havi lakáshitel rekordot
A kormány bejelentése alapján két hét alatt 10 ezer Otthon Start igénylést nyújtottak be a bankokhoz. Az MNB adatai alapján júliusban összesen 7324 lakáshitel-szerződést kötöttek a pénzint
Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Nem Magyar Péterre erősödik a forint!
Csak egy kicsit.* Idén (kis túlzással) a világ összes fejlődő piaci devizája erősödött, mert a dollár gyengülésnek ilyesmi hatása szokott lenni. Áramlik ki a pénz... The post Nem Magyar P

Árfolyamcsapda a pályázatokban - mi történik a devizás számlákkal?
A pályázatok világában nem ritka, hogy a forint mellett euróban vagy dollárban kiállított számlákkal találkozunk. Elsőre talán csak egy adminisztratív részletnek tűnik, de valójában sorsf

Javításhoz való jog a tervezett elavulás ellen
Hogy lehet az, hogy míg dédanyáink ifjúkorában egy nejlonharisnya élethosszig kitartott, ma már néhány használat után elszakad? A válasz nem hibás mérnöki vagy üzleti döntésekben... The p

Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért


Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Heves indulatokat okoz a medvék felbukkanása itthon: mi lesz ennek a vége?
Egyre több a medve Magyarországon.
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod