Ilyen brutális változást utoljára 70-80 éve az autók elterjedése hozott
5 fontos szempontra figyelünk a Centrál Park koncepciójánál: épített környezet, iroda, zöld felületek, kereskedelem és okosotthon. Egy párbeszédet indítva tervezzük ezt a koncepciót, ahol körülbelül két hektárnyi közparkot és 350-450 ezer négyzetméternyi ingatlan fejlesztését kezdjük el a tervek elkészültével.

Az okosotthonok esetében szintén ez a vonal lehet érdekes, minél kevesebbet kelljen a jövőben a háztartással foglalkozni, ha a hűtő magától megrendeli a hiányzó élelmiszereket, azzal is időt takarít meg a lakóknak, a kérdés csak az, hogy erre mekkora igény lesz. Az öt szempont között szerepel a kereskedelem is, és igaz, hogy az online vásárlás térnyerése átalakította ezt a területet, de a vásárlás élményét, amihez fizikai jelenlétre van szükség, teljes mértékben nem tudja elvenni.
Mi a baj a világgal?
A világgal a baj, hogy egy van belőle - hangzott el Dr. Reith András, Paulinyi-Reith & Partners Zrt. partnere előadásának kezdetén. Az állítás többnyire meg is válaszolja azt a kérdést, hogy miért kell a döntéshozatalok során számításba venni azt, hogy hogyan javítható a hatékonyság például egy irodaépület energia-kibocsátásában, vagy környezettudatosságra törekvés más területen is. A smart city még önmagában nem mond semmit, arról, hogy mennyire vagyunk környezettudatosak, így az okosváros címkét a fenntartható várossal együtt kellene értelmezni és segíteni a befektetőket, illetve önkormányzatokat, hogy a nehezen forintosítható hatásokat is figyelembe vegyék egy-egy beruházási döntés kapcsán (például milyen hatással van a gépkocsiforgalom a légúti megbetegedések számának növekedésére).
Mit gondolnak a szakértők?
Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elmondása szerint, a smart city elnevezés felett eljárt az idő, ma már nem jelent semmit. A szakember szintén beszélt arról, hogy jelenleg miért jelentenek akkora kihívást a technológiai változások. Egy 70-80 éves ciklus lezárásának korszakában vagyunk meglátása szerint. Míg az 1930-s években az autó lett a városszervezésnek a központi eleme, és a városok ennek mentén kerültek átépítésre, addig most az látszik, hogy autóval nem lehet a város közlekedését megoldani. Ezt egyre többen látják be, az EU-s közlekedés politikát is az jellemzi, hogy vissza kell venni az autók szerepéből a közlekedésben. A szakember véleménye szerint a mostani átalakulás is hasonló lesz, mint a több évtizeddel ezelőtti volt. A közlekedéseszközök megosztása, az önvezető autók megjelenése mind ezeket vetítik előre. Ugyanolyan veszélyzónába is kerülünk azonban most, mint régen, kérdés ugyanis, hogy egy technológiai ígéret hova jut, képes-e a fellépő problémákat megoldani.A szakember szerint akkor okos egy város, ha felismeri a fejlődésének irányát. Nem tekinthető például smart megoldásnak a Graphisoft Park, aminek nincs tömegközlekedés hozzáférése 1 kilométeren belül. De lesújtó véleménnyel nyilatkozott a Tópark projektről is, véleménye szerint inkább le kellett volna bontani a betontorzókat, mert most a több ezer lakásos projekt miatt, hatalmas tömeg terheli majd tovább az M1-M7 bevezetőjét.
A beszélgetés részvevői arról is kifejtették véleményüket, hogy mennyire képes egy mostani fejlesztés megfelelni a jövő kihívásainak, és miként tudja lekövetni a technológiai változásokat. Elhangzott, hogy ebben a szabályozói oldalnak is jelentős szerepe lehet. Az ingatlanfejlesztőknek azonban érdemes lobbizni is a pozitív változásokért ezen a fronton, illetve akkor "okos" egy város, ha maga is képes a szabályozással a jövőjét segíteni. Például az egyik említett ilyen kérdés, hogy kell-e ennyi parkolóhely, amennyit most építeni szükséges egy ingatlanfejlesztéshez kapcsolódóan.

Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója, a témához kapcsolódóan megemlítette, hogy korábban 1800-2000 autó parkolt ingyenesen a P+R parkolóként funkcionáló Felvonulási téren. A városliget körül pedig még további több ezer. Tehát egy olyan helyen, ami nem is annyira a város szélét jelenti. A Liget Projekt során a feladatuk volt a parkoló kapacitás megőrzése. Mélygarázs épül ezért a Ligetnél illetve plusz egy P+R parkoló létesül az M3-as bevezetőjénél. De a jövő ezeket az igényeket felülírhatja, amennyiben például az autós közlekedés jelentősen átalakul. A szabályozásnak is figyelembe kell majd vennie az igények változását. Szabályokra azonban szükség van. Óriási a szabályozók felelőssége ugyanis a városképének alakulásában. A szakember például utalt rá, hogy azért maradhatott meg Budapest belvárosa olyannak, amilyen jelenleg, mivel megfelelően felügyelték a privát ingatlanfejlesztések alakulását. A fejlesztők célja, hogy maximalizálják a profitot. De az nem egyszerű kérdés, hogy egy adott fejlesztés milyen terhet jelent a városra nézve, az önkormányzat és szabályozó feladata, hogy megvizsgálja ezt.
Mitől okosak a városok? Smart megoldások veszélyei
Pethő József, a Microsoft Services CEE digital advisora szerint a legfontosabb kérdés a smart megoldásokat illetően, hogy mi digitálisan elég intelligensek vagyunk-e, ezeknek az új technológiáknak a használatához. Töménytelen adat áll rendelkezésre, aminek a mennyisége brutálisan növekszik. Változott a napi életünk, a döntéseinket adat alapon hozzuk, ehhez az adatok pedig viszonylag rövid idő alatt rendelkezésre állnak. A mai világban, és a jövőben még inkább olyan szektoroknak kell együtt működni, akik eddig ezt nem tették. Fontos azonban, hogy ne egy adatvezérelt város alakuljon ki, üzleti partnerként tudnak segíteni a technológia eszközök fejlesztői.Horváth Gergely, a Commsignia project managere (customer support) elmondta, a fejlődés sokszor az emberek világképébe nem fér bele, mivel annyira új a technológia, hogy elképzelni sem tudják annak működését, illetve használatát. Érdekeltté kell őket tenni ezért abban, hogy az újdonságokat elkezdjék kipróbálni. Hosszú távon az a cél, hogy a városokban emberközpontú, szolgáltatásközpontú működés alakuljon ki.

A panelbeszélgetés résztvevői szintén érintették a smart megoldásokkal kapcsolatos biztonsági problémákat. Alapvetően a szakemberek azon a véleményen voltak, hogy ezekkel a biztonsági kockázatokkal kell ugyan foglalkozni, de az emberek hajlandóak félretenni aggodalmaikat a technológia biztosította kényelemért cserébe.
Ursula von der Leyen megkongatta a vészharangot: ha ezt elfogadjuk, újabb háborúk törhetnek ki Európában
Szerinte Oroszország nem tűnik nyitottnak.
Fontos figyelmeztetés érkezett: sejtszinten károsítja a DNS-t a dohányzás
Az elektromos cigaretta sem kevésbé veszélyes.
Szólnak a vészcsengők: Összeomlás szélén Oroszország
Folyamatosan mélyül a gazdasági válság.
Szinte a semmiből robbant be az ukrajnai béketárgyalások kulcsszereplője: rajta múlhat, hogy alakulnak a megbeszélések
A figyelem középpontjába került „a drónos fickó”.
Megdőlt az ukrajnai béketerv egyik legfontosabb pontja: valójában nem is lehetett szó semmiféle korlátozásról
Ez ellentmond az eddigi híreknek.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Jövőre külterületi lakóingatlan is vásárolható lesz az Otthon Startból
Panyi Miklós Facebook bejegyzésben jelentette be, hogy 2026. január elsejétől már külterületi lakóingatlan vásárlására, építésére is lehet fordítani a 3 százalékos kamatozású Otthon S
"Vízvezeték-szegénység": új krízis az Egyesült Államokban
A vezetékes vízhez való hozzáférés hiánya már nemcsak a vidéket, hanem a nagyvárosokat is érinti és különösen a kisebbségi közösségeket sújtja.
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
Energiatároló cégeknek: itt a rég várt pályázat
A 2025. júniusában meghirdetett pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Devizában még az osztalék sem egyszerű
A HOLD privátbankárai ugyan nem tanácsadók, ügyfeleink mégis ezernyi problémával fordulnak hozzánk. Ezekből szemezgetünk, egyfajta edukációs jelleggel: melyek azok a tipikus kérdések és pro
Energetikából finanszírozott oktatás: a texasi egyetemi rendszer
A texasi egyetemi rendszert ma már a fosszilis bevételek mellett a zöldenergia-értékesítésből és az adatközpontok telepítéséből származó források is finanszírozzák.
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Milyen részvényeket hoz a Mikulás a puttonyában?
Mikulás-rali és egyéb karácsonyi álmok. Milyen részvényeket hoz a Mikulás? December eleji részvénymustra, aktualitások, grafikonok, értékeltségek.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Már lehet vásárolni az MBH részvényeiből: érik az új magyar sztárpapír?
A szerdai Cheklistben a magyar nagybank részvényprogramjának érdekességei.
Utolérte Trumpot Biden átka – Az ukrajnai béke sem mentené meg a Fehér Ház urát?
A New York-i szocialistával mindenesetre megtalálták a közös hangot.
Most kiderült, mitől tartanak a legjobban a szupergazdag magyarok
Szépen nőtt a vagyonuk.

