Csapatmunka egy modern irodában
Ingatlan

A nyüzsgő iroda, vagy a magányos home office jobb a dolgozóknak?

Portfolio
Traumaként ért minket a mozgásszabadságunkban való korlátozás, de valójában egy olyan fejlődési motivációt kaptunk a Covidnak köszönhetően, ami a technológiai fejlődést magasabb fordulatszámra pörgette, a status quo-t megkérdőjelezte, és ami miatt a szervezetek és együttműködés módjainak evolúciójában is kvantum-ugrás történt. Mindez a gazdaság legtöbb ágazatára kihatott, nincs ez másként az irodapiacon sem - vélik a DVM group munkatéri kialakítási stratégái.

Az elmúlt 1,5 év alatt mindenki számára kiderült, hogy ki az, aki szeret otthonról dolgozni és ki az, aki nem, az előnyökről és hátrányokról számos cikk és vélemény megszületett már.

Egyáltalán, miért van még értelme visszamenni az irodába?

Nem biztos, hogy ugyanazokért a dolgokért megyünk vissza, mint ami miatt 2020 előtt bejártunk. A DVM group szakemberinek tapasztalata szerint, az otthonok és az iroda között megosztott munkatérben az iroda fogalmát újra kell értékelnie a cégeknek.

Számos tényező befolyásolhatja, hogy a cégvezetés milyen célokat fogalmaz meg az irodába való visszatéréssel vagy visszacsábítással kapcsolatban, illetve, hogy mit jelent az irodatér a cég és a munkavállalói közösség számára. Az IT szektorban például sokkal jellemzőbb, hogy a munkatársak szívesen dolgoznak otthonuk nyugalmában, és kevésbé vágynak vissza az irodába, míg a kreatív iparágakban, ahol a közös alkotás és csapatmunka a meghatározó, jellemzőbb, hogy a csapat is szükségesnek látja az irodai visszatérést.

A vezetők számára egyre több gazdasági kérdés sorakozik fel az üres munkaterek, kihasználatlan munkaasztalok, pangó teakonyhák látványa mögött. Az utóbbi években Budapesten is számos irodatér valósult meg a világ élvonalának design irányzatai szerint, a legjobb technológia integrációja mellett, melyek jelentős havi bérleti díj és befektetett tőke ellenében állnak rendelkezésre.

A hosszú távú bérleti szerződések sokszor rugalmatlanok, nem teszik lehetővé, hogy az otthoni munkavégzés igényével párhuzamosan flexibilisen csökkentsék a cégek a bérleményi területeket.

Kényelmes a home office, de a veszélye is megvan

Az otthoni munkának számos előnye van, és már látszik, hogy több cég hosszú távon átáll a távoli munkavégzésre. A DVM group szakértői arra hívják fel a figyelmet, hogy otthon, az egyedül végzett munka ezzel együtt magában hordozza az esélyét annak, hogy erodálódnak a kapcsolatok a munkatársak között, elszigetelődnek a csapatuktól, hajlamosabbak akár többet dolgozni, mégis romlik a hatékonyságuk. Ezek láthatatlan módon alakulnak ki, csak akkor válnak észrevehetővé, amikor visszafordíthatatlanul kiég és/vagy felmond egy kolléga. A személyes találkozások összetartó ereje vitathatatlan, melynek egy cég esetében a legtöbb esetben az iroda a központja.

Arra is kitérnek, hogy a vezetőnek és beosztottnak egyaránt felelőssége, hogy fokozottan odafigyeljen a folyamatos kapcsolattartásra és a kölcsönös bizalom kiépítésére. A hibrid munkavégzés akkor működik jól, ha partnerként tekintünk egymásra és közösen alakítjuk ki azokat az új szabályokat, ami mentén a jövőben együtt dolgozunk az irodában vagy távolról.

Az új munkatér stratégia felépítéséhez és megvalósításához jó párbeszédre van szükség a cég vezetése és a munkavállalók között.

Azoknál a cégeknél, ahol nagyobb arányú otthoni munkavégzést tesznek lehetővé, általánosan az irodaterület csökkentése kerül előtérbe. A terek funkciója is átalakul azáltal, hogy a fókuszált, egyéni munkát ki-ki a saját otthonában végzi el és a közös megbeszélések, ötletelések számára egyre több és sokfélébb kollaborációs terekre lesz szükség.

Az új munkatér stratégia alkotása tehát a szervezetfejlesztéssel párhuzamos, arra reagáló folyamat. Első lépésben a stratégiai célok kellő hangsúlyt kell, hogy kapjanak. Ezeket a célokat lehet a csapat felé közvetíteni és bevonni őket a működéshez szükséges terek megfogalmazásába. Fontos szempont egyúttal, hogy a megtervezett és megvalósuló irodatér használatával kapcsolatban megalkossa a csapat a közös játékszabályokat is. Az iroda kialakításához kapcsolódó közös gondolkodásnak különböző szintjei vannak, hatékony megoldás lehet a szakértő facilitátorok segítségével lebonyolított workshop. A felhasználók bevonásával megvalósuló folyamat egy belső kommunikációs eszköz is lehet a vezetés és kollégák közötti kommunikációs hiányok áthidalására - vélik a DVM group elemzői.

A cég értékeit közvetítő, nyitott kommunikáción alapuló párbeszédre van szükség ahhoz, hogy az irodákat újra meg lehessen tölteni élettel. Egy széleskörű konszenzussal így az irodák újra a városok élettel teli, nyüzsgő központjaivá válhatnak. Az élő, emberi találkozások terévé.

A cikk megjelenését a DVM group támogatta.

Címlapkép forrása: Shutterstock

forint bankjegy
praga
elektromos autó töltő
aram_energia
who getty stock
2021. december 9.
Agrárszektor Konferencia 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu
Díjmentes online előadás
Legális adóelkerülés, TBSZ, NYESZ számlák.
Online előadás
Állítsd a valószínűségeket a saját oldaladra!
daruk191130gettybudapest