Meghökkentő tények a budapesti turizmusról - Honnan és miért jönnek ide a külföldiek?
A Travel&Turism Economic Impact 2018 márciusi jelentése alapján ezek a tényezők számokban kifejezve hazánkban így néznek ki:
- 157 ezer munkahely (hotelek, utazási irodák, légitársaságok dolgozói, stb.) 2017-ben, ami idén várhatóan 161 ezer állásra nő
- 17,4 millió nemzetközi turista érkezhet az országba 2018-ban, a korábbi év tendenciáját figyelembe véve (ebben nem szerepelnek az egynapos, egy éjszaka eltöltése nélküli átutazások, látogatások)
- 405 milliárd forintnyi tőkebefektetésre lehet számítani ebben az évben
- A turisztikai kiadásokban az üzleti célú utak 8,8%-ot, míg a kikapcsolódási célú utazások 91,2%-ot jelentettek 2017-ben
- A teljes tavalyi költség 73,2%-a külföldiektől származik
- 1949 milliárd forintot költöttek Magyarországon a külföldi látogatók 2017-ben (a KSH adatai alapján ez 1832 milliárd forint, ám ez nem tartalmazza az nemzetközi közlekedésre, a biztosításra, a tartós és értékes fogyasztási cikkekre, illetve az illegális szolgáltatásokra fordított pénzösszegeket)
- 14 700 forint a hazánkba érkezők egy főre jutó átlagos napi kiadása, a több napra érkezőké 16 000 forint volt tavaly
A napi 16 ezer forintos kiadásnál jóval magasabb az üzleti útra érkezők által hazánkban elköltött összeg, ez a napi 40 ezer forintot közelítette idén a második negyedévben, míg a munkavégzési céllal, valamint az egyéb okból (tanulás, egészségügy, vallás, vadászat, stb.) érkezők az átlagosnál is kevesebbet költöttek.

Közlekedésfejlesztés: a budapesti reptéren sorra dőlnek meg a rekordok
Először júliusban, majd augusztusban jelentettek újabb rekordot Budapest Liszt Ferenc repülőtér utasforgalmában, az utolsó nyári hónapban 1 millió 527 ezer embert regisztráltak. Bár akkor még nem érte el a 10 millió főt az éves forgalom, azóta már bőven efölött járhat a repteret használó utasok száma, sőt év végére várhatóan a 15 milliós határt is átlépi. A kifejezetten erős nyári hónapok abból a szempontból nem okoznak nagy meglepetést, hogy ilyenkor számos, a külföldi látogatókat is vonzó program, fesztivál van Magyarországon (Sziget, VOLT, Balaton Sound, Forma-1-es Magyar Nagydíj). A fapados járatok kedvező jegyárai, illetve a sűrűn indított járatai miatt pedig azok számára is kedvelt célponttá vált Magyarország, illetve a főváros, akik csak egy-, vagy kétnapos városnézés miatt jönnének.A Wizz Air is folyamatosan bővít
A fapados gépek népszerűségét mi sem mutatja jobban, minthogy folyamatosan bővítik a flottájukat, új desztinációkat jelentenek be, és az indított járatok számát is megéri növelniük a magas kereslet miatt. A Wizz Airnél például mind az utasforgalom, mind a bevétel, mind a profit 20 százalék feletti ütemben nőtt a március végén lezárt pénzügyi évben. Ez konkrét számokban közel 30 millió utast, 1,95 milliárd eurós bevételt és 275 millió eurós profitot jelentett a márciusi zárásban. Július végére a légitársaság által üzemeltetett flotta már a 100 gépet is meghaladta.A Wizz Air számára Budapest egyike a gyorsan emelkedő közép-európai centrumoknak, a cég vezérigazgatója, Váradi József ezzel kapcsolatban mondja el véleményét, illetve várakozásait októberben a Budapest 2030 Konferencián.

Közlekedésfejlesztés 2.: a vasútfejlesztések is számítanak
A légi közlekedés mellett sokan vonattal érkeznek hazánkba, éppen ezért kiemelt szerepet kap a nemzetközi vasútforgalom is. Egyik ilyen kezdeményezés a Budapest-Pozsony-Brünn-Varsó gyorsvasúti összeköttetés megteremtése, amelynek a megvalósítási tanulmányára éppen ezen a héten kerülhet kiírásra a közbeszerzési eljárás. Tavasszal pedig már pozitív döntés született egy ilyen tanulmány elkészítéséről, a Budapest-Kolozsvár nagysebességű vasútvonal kapcsán is. A belföldi vasútvonalak fejlesztésére is szükség van, nemcsak a hazai lakosság, de a turisták miatt egyaránt. Egyrészt vonzóbb célpont lehet Budapest, ha könnyebben megközelíthető a belváros a repülőtérről, másrészt más hazai városok turizmusa is tovább erősödhet, ha egy külföldi számára is átláthatóan és gyorsan el lehet jutni például a Balatonra, vagy bármely más idegenforgalmi szempontból kiemelt helyre. Ezeket segíti például a ferihegyi vasút építése, ami már engedélyközeli állapotban van, ha a beruházás 2021-2022-re elkészül, akkor húsz perc alatt lehet majd eljutni a Liszt Ferenc repülőtérre. A budapesti állami kötöttpályás közlekedésfejlesztési tervek kapcsán Homolya Róbert, a MÁV Zrt. vezérigazgatójának a várakozásairól szintén szó lesz a Budapest 2030 Konferencián.A külföldiek kiadásai: Kik jönnek és mennyit költenek?
A külföldiek tehát - attól függően, hogy a nemzetközi közlekedést, tartós fogyasztási cikkeket, becsült illegális költést stb. beleszámítjuk, vagy sem - mintegy 1800-2000 milliárd forintot hagytak az országban a tavalyi évben. Nemzetközi összehasonlításban talán jobban lehet érzékeltetni a szám súlyosságát. Spanyolországban a Statista adatai alapján a külföldiek 21 000 milliárd forintnak megfelelő eurót költöttek, amivel az ország az elsők között szerepel az utasforgalmi export nagyságában. Ugyanez a szám Görögországban már csak 5200 milliárd forint, ami még mindig többszöröse a hazainak, ugyanakkor látni kell, hogy ezen országok tengerparti részei nagy húzóerőt jelentenek a turizmusban és így a költésekben egyaránt.Az ún. utasforgalmi export a legfrissebb összesítések alapján csak 2018 második negyedévében 501 milliárd forint volt Magyarországon.
A külföldi látogatók túlnyomórészt Európából érkeznek, a legnagyobb összeg a szomszédos Ausztriához köthető, ez 2018 második negyedévében 54 milliárd forint volt, ezen kívül németek, románok, amerikaiak, szlovákok, britek és ukránok is felkerültek a térképre.
A munkaszüneti napok elvétele tabu Franciaországban is
Sebastien Lecornu visszavonta elődje javaslatát.
Rogoff: A megszorításellenes közgazdaságtan mindig is egy veszélyes illúzió volt
A Harvard professzorának cikke.
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása


Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.