Magyarország halogatja az elkerülhetetlent (x)

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) rámutatott, hogy Magyarország az idei és a következő évi előzetes költségvetésében is jelentős, 2% körüli többletre fog szert tenni (az előzetes költségvetés nem tartalmazza a kamatkiadásokat). Az állami kamatfizetések a GDP közel 5%-át teszik ki, mely nem elhanyagolható. Üdvözlendő, hogy az Orbán-kormány az EU-s megállapodásoknak megfelelő költségvetési intézkedések mellett kötelezte el magát. A pozitív háztartás nagymértékben a különböző területekre, így a pénzügyi, kiskereskedelmi, energia- és telekommunikációs ágazatokra kivetett különadóknak, illetve a nyugdíjbefizetések állami kasszába történő átirányítására vonatkozó intézkedésnek volt köszönhető.
Viszont a kormány jövő évre vonatkozó döntése, mely alapján a személyi jövedelemadót egy egykulcsos, 16%-os adórendszer váltja fel, a GDP kb. 3%-át fogja elvinni. Orbán azt is bejelentette, hogy 2013-tól a társasági adó mértéke is csökkenni fog. Ezek az állami bevételt szabályozó intézkedések különösen kockázatosak, ha figyelembe vesszük, hogy a gazdaság továbbra is sérülékeny, és gyakorlatilag az is borítékolható, hogy a jövő év során az állami bevételekben is lényeges csökkenést fognak eredményezni.
Egyéb kiigazítás híján elkerülhetetlen, hogy ez a bevételkiesés a kiadások nagymértékű csökkenését vonja maga után. Az IMF, egyes nemzetközi hitelminősítők és külföldi befektetők nemrég leszögezték, hogy mélyreható kiadáscsökkentések hiányában, a költségvetési deficit a következő év után nagy valószínűséggel tovább fog növekedni. A Standard and Poors rámutatott, hogy megfelelő kiadásra vonatkozó kezdeményezések nélkül a ciklikusan kiigazított hiány 2014-ig a GDP 6%-ára növekedhet. A Magyar Nemzeti Bank is felhívta a kormány figyelmét, hogy fontolják meg a strukturális kiadáscsökkentés lehetőségét. Bár érzékeny téma (ugyanis az állami szektor a gazdaságnak kb. a felét teszi ki), de a hosszabb távú versenyképesség szempontjából szükségszerű, hogy a közigazgatásban dolgozók száma idővel csökkenjen.
Orbán reakciója ezekre a kritikus megállapításokra abból állt, hogy felvetette az iparűzési különadók további két évvel történő meghosszabbítását, egészen 2014 végéig. Ez felriasztotta a helyi kötvény- és részvénypiacokat, és a forint kiárusítását eredményezte, miután egyre jobban terjed az a szemlélet, hogy a költségvetési politika rögtönzött jellegű és nem igazán megfelelő. Annak ellenére, hogy az euró sokkal gyengébbnek mutatkozott a többi nagyobb devizával szemben, a forint így is 2%-ot veszített a közös valutával szemben a hónap eleje óta. Ettől függetlenül, a 277-es EUR/HUF árfolyam bőven a júliusi 290-es, és tavaly márciusi 317-es rekordszint alatt van.
A miniszterelnöknek abból származhat problémája, ha költségvetési politikája már a közeljövőben csődöt mond. A meghosszabbított különadók nagy gondot jelentenek a magyar vállalatoknak, és az érintett szektorok tőkebefektetési, illetve foglalkoztatási szándékait illetően is különösen károsnak fognak bizonyulni. A továbbiakban ez negatívan fog kihatni a növekedésre és az adóbevételek alakulására, mely a kormány számára is megnehezíti költségvetési céljainak elérését. Bármennyire is fájdalmas lesz, Magyarországnak végső soron meg kell küzdenie a nagy biztonságot nyújtó, de mára fenntarthatatlanná vált - hosszú idő alatt felépített - védőháló következményeivel, akár a családi pótlékban részesülők rászorultságának elbírálása során is. A közmunkaprogramokat át kell szervezni, de a közigazgatási reformok is nagymértékben növelhetik a hatékonyságot, valamint csökkenthetik a bürokráciát.
Figyelembe véve a továbbra is tekintélyes mértékű mérleg kiigazítást, mellyel a magánszektor jelenleg el van foglalva, valójában a kormányon múlik, hogy mutassa az utat, ugyanis Magyarország a fejlődő világ leginkább eladósodott országa. A háztartási szektor továbbra is a devizában felvett jelzáloghitelekből származó megnövekedett kamatköltségek terhe alatt szenved. Az adósság/GDP arány ebben a szektorban a GDP közel 40%-a. Megdöbbentő, hogy ennek kétharmadát svájci frankban jegyzett hitel teszi ki. 2006-tól 2008 végéig a Magyarországon felvett jelzáloghitelek 90%-a svájci frank alapú volt. Ez idő alatt az átlagos CHF/HUF árfolyam kb. 150-ről, a jelenlegi 207-re növekedett, mely 38%-os értékcsökkenést jelent. Más szóval a tipikus magyar devizahiteles fő kintlévősége az elmúlt néhány év alatt több mint harmadával növekedett.
A Magyarország előtt álló út a továbbiakban sem lesz könnyen járható.
Jogi nyilatkozat :A fenti szöveg marketing kommunikációs célra készült. Nem tartalmaz és nem is értelmezhető úgy, hogy tartalmaz befektetési javaslatot vagy befektetési ajánlattételt, illetve pénzügyi eszközökkel kapcsolatos tranzakció ajánlatát, vagy arra vonatkozó megbízást. A múltbéli eredmények nem garantálják, és nem jelzik előre a jövőbeli eredményeket. Az FxPro nem veszi figyelembe se az Ön személyes befektetési céljait, se pénzügyi helyzetét. Az FxPro nem foglal állást és nem vállal felelősséget a közzétett információ pontosságáért, vagy teljességéért, se olyan befektetésből származó veszteségért, melyet az FxPro bármilyen alkalmazottja, vagy egy harmadik fél által szolgáltatott javaslat, előrejelzés, vagy egyéb információ alapján eszközölt. Ez a szöveg nem a befektetési kutatás függetlenségét támogató jogi követelmények alapján készült és nem képezi tárgyát a befektetési kutatás terjesztésének előmozdítását tiltó rendelkezéseknek. Mindennemű véleménynyilvánítás előzetes értesítés nélkül módosítható. A leírtakban foglalt vélemény sok esetben személyes jellegű és nem minden esetben tükrözi az FxPro véleményét. Jelen közlés csak az FxPro előzetes engedélyével sokszorisítható illetve terjeszthető.
Kockázati figyelmeztetés :A Forex és a CFD tőkeáttétes termékek, melyek nagy kockázattal járnak és nem alkalmasak minden befektető számára. Ne kockáztasson többet, mint amennyit kész elveszíteni. Mielőtt megkezdené a kereskedést, győződjön meg róla, hogy megértette az ezzel járó kockázatokat és egyben vegye figyelembe saját tapasztaltságának mértékét is. Ha szükséges, keressen fel független tanácsadót.
Az FxPro Financial Services Ltd tevékenységét a CySEC engedélyezi és szabályozza (engedélyszám: 078/07)
(x)
Bejelentette a kormány: lazítanak a legkisebb vállalkozásoknak szóló Széchenyi Mikrohitel feltételein
Módosul a Széchenyi Mikrohitel Max+ hiteltermék üzletszabályzata.
Tüntetések, kormányválság, adóvita: messze a francia káosz vége
Elkerülhetetlennek tűnik a vagyonadó.
Harold James: Trump egy olyan harcba kezdett, amelyet valószínűleg nem fog megnyerni
A Princeton professzorának írása.
Így néz ki Brüsszel mesterterve a megfizetehető lakásokról, hamarosan jön a szavazás
A lakáspolitika nemzeti hatáskör.
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

5 dolog, amit mindenképpen szem előtt kell tartania egy Otthon Start igénylőnek
Elindult az Otthon Start lakáshitel, az érdeklődés óriási az új támogatott kölcsönt iránt. Vannak azonban olyan szabályok, bankok közötti eltérések, amelyeket mindenképpen érdemes szem el
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p


Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
