Prémium

Tömegközlekedés: színvonalasat vagy olcsót? (x)

Portfolio
A kérdés egyszerű: akarunk-e színvonalas tömegközlekedést, és ha igen, hajlandóak vagyunk-e megfizetni? A politika két évtizede dilemmázik, ám az idő lassan elfogy. A szektor felélte anyagi, technikai, morális tartalékait, gyökeres változás nélkül a leépülés nem kerülhető el.
Az országgyűlési, de még inkább az önkormányzati választások óta történtek derűlátásra adnak okot: a megrendelői funkció szervezeti, jogi és hatásköri megerősítése jó irány - előremutató példája ennek a Budapesti Közlekedési Központ létrehozása -, miként a tervbe vett integrációs lépések is azok. A finanszírozás gyökeres átalakítása nélkül azonban a gondok csak újratermelődnek - vélekedik az IFUA Horváth & Partners vezetési tanácsadó cég, melynek közlekedési munkacsoportja átfogó, nemzetközi kitekintéssel megalapozott tanulmányt készített e témában.



Tömegközlekedés: színvonalasat vagy olcsót?
A forráshiány ma Magyarországon alapvető gond a tömegközlekedésben. Első ránézésre a szektor pazarlónak tűnik, ám a nemzetközi összehasonlítások, illetve a hazai hatékonyságvizsgálatok azt mutatják: a tömegközlekedésre jutó források eleve nem elegendőek annak teljesítéséhez, amit a társadalom és a politika a szolgáltatások terén elvár tőle. Ha a politika el akarja kerülni a szolgáltatás leépülésének negatív gazdasági, társadalmi és környezeti hatásait, akkor nincs más választás: kiszámítható és transzparens módon biztosítani kell a megfelelő finanszírozást. Egy a költségvetési egyensúlyra ügyelő kormány számára ez persze kényes kérdés. Ám a források előteremtése megoldható az államháztartás kiadási oldalát tovább nem terhelő, hanem inkább máshonnan átcsoportosító módszerekkel, technikákkal is - állítja Bodnár Viktória , az IFUA Horváth & Partners ügyvezetője.

A közlekedés áfájának csökkentése egy a kínálkozó lehetőségek közül. A 25 százalékos magyarországi áfa-kulcs kiemelkedően magas nemzetközi összehasonlításban, ha egy részéről az állam lemondana a szektor javára, az milliárdos többletforrást jelentene. Hasonló logika mentén, legalább átmenetileg a jövedéki adó egy részéről is lemondhatna az állam a közösségi tulajdonban lévő közlekedési szolgáltatók javára; ennek potenciális forrásnövelő hatását mutatja, hogy a buszágazatban az úgynevezett guruló költségeknek több, mint egyharmadát teszi ki az üzemanyag. És ha már adók: a helyi iparűzési adó egy részét mind több nyugati országban használják fel a közlekedési rendszer-fejlesztés forrásául, ezt a modellt idehaza is lehetne követni - vélekedik Bodnár Viktória.

Nem adójellegű változtatás lehetne a fogyasztói árkiegészítés újragondolása is. A cél egy normatív rendszer, amely révén a tömegközlekedésnek jutó forrásokat nem egyedi döntések, hanem egy előre meghatározott - és például az inflációt a támogatásokban követni engedő - algoritmus határozná meg. Az uniós alapelvek mentén a jelenleginél nagyobb mértékben és teljes körűen lehetne megtéríteni a tömegközlekedési szolgáltatók veszteségét is, és érdemes lenne újragondolni az unió által támogatott fejlesztési lehetőségeket is: a hálózat mellett a guruló állomány cseréjére és a kiszolgáló infrastruktúra (utas tájékoztatás, értékesítés) fejlesztésére is kihasználni a rendelkezésre álló forrásokat.

Ám ami a legfontosabb: rendszerszintű változtatásokra van szükség, olyan módosításokra, amelyek hosszú távra megnyugtatóan rendezik a tömegközlekedés helyzetét, és végre kivezetik a szektort a politika vadászmezejéről - vélekedik az IFUA Horváth & Partners.
(x)
RSM Blog

Két éves a bejelentővédelmi törvény

2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Ricardo

Milton Friedman és az MMT

Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i

Holdblog

Az egykulcsos szja kelet-európai szokás

A legtöbb európai ország progresszív adórendszert üzemeltet: a fizetendő személyi jövedelemadó arányos a keresettel. A grafikonon a legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsok és a kiegészít

Sikerklub hazai kkv-nak

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum

2025. szeptember 17.

Portfolio Future of Finance 2025

2025. szeptember 18.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Díjmentes előadás

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!

A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod

Ez is érdekelhet