A járványhelyzet miatti lezárásokra azonnal reagáltak a nagyvállalatok: hetek alatt megteremtették az otthoni munkavégzés technikai feltételeit és mára a távmunka kultúrája is kialakult. A cégek a korlátozások feloldásával már nem teljesen a járvány előtt megszokott rendhez tértek vissza, ehelyett inkább a hibrid munkavégzésben rejlő lehetőségeket igyekeznek kiaknázni, ezekkel hatékonyabban tudnak alkalmazkodni a folyamatosan változó helyzethez is. A technológia és minden egyéb feltétel is adott ahhoz, hogy az új munkakultúra a kis- és közepes vállalkozásoknál is teret nyerjen és hatékonysági löketet adjon a GDP több, mint háromnegyedét előállító vállalkozásoknak.
Talán nem sokan sejtették a pandémiás időszak elején, hogy az óvintézkedések miatti kényszermegoldások új időszámítás kezdetét jelentik a munka világában. A digitalizáció vívmányainak segítségével részben vagy egészben sikerült kiváltani a klasszikus munkavégzési helyszínek funkcióit, ami által új távlatokat nyíltak meg mind a hatékonyság, mind pedig az egyének életminősége terén. A munkaidő és a munkahely fogalma ma már nem azt jelenti, mint másfél-két évvel ezelőtt.
A Microsoft világszerte 30 000 munkavállaló bevonásával elkészített Work Trend Indexe egyértelműen azt mutatja, hogy éppen most lépünk be a hibrid munkavégzés új korszakába, a folyamat pedig megállíthatatlan: a megkérdezett vezetők 80 százaléka számít arra, hogy a hibrid munkavégzés állandósulni fog, míg a munkavállalóknak több mint a 70 százaléka ezt el is várja. Mindezek alapján tanulmány készítői öt pontban foglalták össze javaslataikat vezetők számára, amelyekben kiemelt jelentőséget kap a munkavállalók mentális egészségének, életminőségének kérdése, amelyhez nélkülözhetetlen a pihenésre fordított idő és a rugalmasabb vezetői attitűd elsajátítása. Szintén fontosak továbbá a képzések, az információhoz való hozzáférés biztosítása az alkalmazottaknak, valamint az, hogy a vezetői döntések hátterébe betekintést nyerjenek az alkalmazottak is.
A pandémia elején a vállalatok az otthoni munkavégzés technikai feltételek biztosításával, a dolgozók betanításával voltak elfoglalva, miközben azt remélték, hamarosan minden visszatérhet a régi kerékvágásba. Azonban kiderült, hogy néhány hétnél hosszabb távra kell berendezkedni és jöttek az újabb kihívások is, hiszen a kollégákat is „újra kellett hangolni”: a távmunka körülményei között a csapatmunka, illetve a korábban gördülékeny munkafolyamatok sokszor nehézségekbe ütköztek és kiderült az is, a home office, az online meetingek az életünkben zajló egyéb változásokkal együtt fokozzák a stresszt és a kiégés lehetőségét. Így a vállalatoknak nem sokkal később már arra kellett koncentrálniuk, hogyan tartsák a lelket a kollégáikban.
A kényszerű változtatásoknak ugyanakkor lett pozitív hozadéka is: idővel mind működőképesebb és hatékonyabb megoldások jöttek létre, így sok cégnél az újranyitással nem a régi kerékvágásba tért vissza az élet. Megtapasztalták ugyanis, hogy a pandémia idején az otthoni falak közé kényszertett munka – a cég és a munkaközösség szempontjából – valójában történhet bárhol, sőt, bármikor, ugyanakkor célszerű megőrizni a munkahelyi jelenlét előnyeit is. Ennek felismerése egy gyökeresen új, a változásokra gyorsan reagálni képes vállalati kultúra meghonosodását vetíti előre.
A paradigmaváltást a technológiai lehetőségek diktálják, ráadásul mindebből nemcsak a több ezer főt foglalkoztató nagyvállalatok profitálhatnak. Hiszen miért ne lennének működőképesek az új modellek a kisebb munkaközösségek, így a kkv-k szintjén is? A kulcskérdés – legyen szó egy óriásvállalatról, vagy egy tíz-húsz főt foglalkoztató családi vállalkozásról – az, hogy a rendelkezésre álló technológiai lehetőségekkel miként képesek élni, hogyan tudják saját profiljukhoz igazítani a cégek.
A rugalmas munkarend megteremtése ma már sok vállalat számára evidencia. A Twitter deklarálta, hogy munkavállalói örökre dolgozhatnak távolról, és a Microsoft is jelezte, hogy a dolgozók munkaidejük felét kell munkahelyi környezetben tölteni. A legfőbb kihívást a munkaadóknak az jelenti, hogy meghatározzák, kik dolgoznak távolról, mennyi ideig szükséges a személyes jelenlét, illetve mi lesz a személyes együttműködést igénylő feladatokkal.
„Ahogy a World Trend Index adatai is felhívják a figyelmet, az iroda már nem lehet pusztán egy munkahely, hanem hidat kell képeznie a fizikai és a digitális világ között. A hangsúly itt is a rugalmasságon, illetve a céltudatosságon van, hiszen vannak olyan munkakörök, amelyek több személyes, társas jelenlétet követelnek, míg más esetekben a távmunka a hatékonyabb.” – tette hozzá a témához Christopher Mattheisen, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója.
A kényes egyensúly megtalálása, majd a finomhangolás – hiszen ne higgyük, hogy ami most ideális, egy-két év múlva is az lesz – az alkalmazottak és a vezetők harmonikus együttműködésén múlik. A „hibriddé válás” kulcseszköze azonban a digitalizáció. A csúcsminőségű Microsoft Teams alkalmazás már nemcsak az egymástól távol dolgozó munkatársak kommunikációs platformja, hiszen jóval gazdagabb eszköztárat biztosít a felhasználóknak még annál is, mintha egy személyes megbeszélésen vennének részt. Az egyes funkciók (például az élő feliratok, az élő átirat, a kéz felemelése, a reagálások és a csevegés) segítik a résztvevőknek a követést akár egyazon helyszínen, akár bárhol máshol kapcsolódjanak a konferenciához. A digitális rajztáblák – amelyek az irodában és otthon egyaránt hozzáférhetők – elősegítik az együttműködést és a közös alkotást. A platform fejlődése követi az igényeket és egyszersmind új lehetőségeket is teremt: a Microsoft az elmúlt egy évben több mint száz funkciót vezetett be a Teamsben, amelyeknél szem előtt tartották a rendkívüli rugalmasságot. A forradalmi megoldások egyaránt képesek növelni egy kisvállalkozás és egy nemzetközi nagyvállalat hatékonyságát is.
Ha érdeklődik a téma iránt, tekintse meg a legutóbbi Microsoft Envision Hungary-t! A november 25-én immár tizedik alkalommal megrendezett digitális fórumon a korábbiakhoz hasonlóan megjelentek a magyar gazdaság legjelentősebb vállalatainak vezetői, hogy megosszák egymással tapasztalataikat és közösen keressék a választ a hibrid munka kihívásaira. Mindezek mellett beszámoltak arról is, hogy milyen technológiákat vesznek igénybe az új helyzethez való alkalmazkodásuk során.
(x)