Egyre többen választják magánjellegű célokra az autómegosztást Budapesten és vonzáskörzetében. Ennek egyik oka, hogy a saját autó beszerzése és fenntartása folyamatosan növekvő ráfordítást igényel: drágulnak a járművek, az üzemanyag, a szerviz, a gumik és a parkolás. Feltehetően nagyon kevesen vetítik le mindezt megtett kilométerekre, az árak elszállását azonban az emberek többsége saját bőrén érzi meg. Ráadásul a saját használatú gépjármű akkor is viszi a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg vele, hiszen a beszerzése, az üzemben tartáshoz szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése (kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó stb.), valamint sok esetben a tárolása sem két fillér.
Ugyanezek a problémák a céges autók esetében is fennállnak, annyi eltéréssel, hogy ezek után még a cégautóadót is meg kell fizetnie az üzemben tartónak. „Az üzleti döntéshozók sem kevésbé árérzékenyek, mint a magánemberek, azonban számos régi megszokást szükséges felülvizsgálni, hogy a hagyományos megoldások mellett újakkal is kísérletezzenek” – véli Koralewsky Márk, a wigo carsharing vezérigazgatója. A folyamatot nem csekély mértékben könnyítheti meg, hogy munkaerőpiacra belépő Y- és Z-generációs munkavállalók egészen más elvárásokat támasztanak, mint a szüleik. Számukra a megosztásos gazdaság már nem kuriózum, hanem teljesen bevett gyakorlat, ráadásul magánemberként sokan használják a carsharinget.
Környezetkímélő megfontolásokból sokan járnak biciklivel, így számukra már érthetően nem gyakorol akkora vonzerőt egy céges kocsi, mint abban a korosztályban, ahol még őrzi státuszszimbólum jellegét ez a juttatás. Sőt, kifejezetten hálásak azért, ha munkaadójuk például vezetési kreditekkel támogatja azt, hogy üzleti jellegű útjaikhoz a megszokott autómegosztó alkalmazást használják, hiszen számos alkalom adódhat, amikor a kerékpár nem öltöztet eléggé. Márpedig a taxi igénybevételéhez képest akár 70(!) százalékos megtakarítás is elérhető az üzleti carsharinggel, amelynek tarifái tartalmazzák: a parkolás díját a wigo zónában, a biztosítási, fenntartási- és üzemanyag költségeket, a cégautó adót, valamint az autópályamatricák díját.
A wigo autói ráadásul nem csupán a rövidtávú mobilitási igényekre jelentenek ideális alternatívát: több napra is elvihetők országhatárokon belül, a tágasabbakban pedig ugyanolyan kényelmesen leutazhat egy párfős csapat egy vidéki sales meetingre, mint egy család a Tisza-tavi vakációra. Akkor sincs gond, ha időközben elfogy a benzin: az autókat a MOL és az OMV hálózatában egyaránt ingyen lehet megtankolni. Ha pedig 1 nap helyett például 2 naposra bővült az üzleti út, a rendszer időalapon, automatikusan mindig a legkedvezőbb csomagdíjat számlázza az utazás végeztével.
A wigo-val a lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen nincs fix havi díj, az elszámolás valóban a tényleges használat alapján történik. „Teljesen transzparensen mutatjuk be, hogy mi mennyibe kerül, így a kimutatásaink segítségével az autózási szokásait is optimalizálni tudja egy vállalkozás” – teszi hozzá Koralewsky Márk. Egy 2021-es felmérés szerint a céges felhasználók közül a legtöbben (67%) üzleti találkozókra mennek megosztott autóval, ám közel ennyien (63%) veszik igénybe a munkába járáshoz. Jelentős azok aránya is (52%), akik juttatásként kapják ezt a munkaadójuktól. Ebben a vezérigazgató szerint az is szerepet játszhat, hogy szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így könnyen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.
A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásairól sem feledkezhetünk meg. Egyetlen közösségi autó akár 7-10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ez pedig kisebb szén-dioxid emissziót, kevesebb forgalmi dugót, javuló parkolási esélyeket és végül élhetőbb városrészeket jelent. Ez nagyon jelentős szempont a fiatal generációk szemében, hiszen ők az emissziómentes közlekedési módokat, valamint a közösségi közlekedést is jórészt a fenntarthatósági előnyeik miatt preferálják. Ennek megfelelően tisztában vannak vele, hogy azokban a városokban, ahol a carsharing megfelelő szerepet kap a városi mobilitásban, sokat javul az emberek életminősége.
Autómegosztás vagy carsharing
A jellemzően több száz autót számláló flotta járművei egy jól behatárolt szolgáltatási területen helyezkednek el. Ez a wigo esetében közel 100 km2 Budapesten belül, olyan agglomerációs külső zónákkal kiegészítve, amilyen például Budakalász, Budaörs, Dunakeszi vagy Érd. A szolgáltatáshoz egy alkalmazásra van csak szükség: ennek segítségével foglalhatjuk le és nyithatjuk ki a legkönnyebben elérhető autót. Ezt azonban a zónán kívülre is elvihetjük, akár vidéki utazásra is mehetünk, több napra, nagyobb távolságot megtéve. Az út végén azonban vissza kell térni a szolgáltatási zónába az autóval, és ott lezárni az applikációval. A díjazás átlátható és érthető: használatarányosan fizetünk a kocsikázásért, nincsenek egyéb vagy rejtett költségek. A műfaj azonban odafigyelést igényel: a megosztott autókkal okozott kár ugyanúgy a vezető felelőssége, mint saját autó esetében.
(x)
Váratlan támogatóra lelt Ukrajna – Máris ellentámadásba lendültek a csapataik
Videón az őrült páncélosroham.
Megszólalt Oroszország szoros szövetségese: elkerülhetetlen a háború Európában
Már mindenki erre készül.
Óriási dologra készül Trump, örülhetnek a befektetők
De van egy rejtett veszély.
Időben szólunk: sok adót tudsz megspórolni, ha most lépsz
A szerdai Checklistben gakorlati tanácsokat adunk a TBSZ és a NYESZ használatához.
Itt a fordulat: hatott a felemelkedő nagyhatalom fenyegetése, egyre nagyobb hadsereg épül
Korábban ellenkező irányú volt a trend.
Asztalra csapott Nagy Márton minisztériuma: elég volt a nyugdíjkorhatár körüli álhírekből!
Az NGM sem hagyhatta szó nélkül a fake news botrányt.
A megújuló energiaforrások helyettesítő hatása
A német villamosenergia-piac tapasztalatai szerint a megújuló energiaforrások kibocsátáscsökkentő hatása csak megfelelő piaci szabályozás mellett érvényesül tartósan.
Akár több százezer forintot spórolhatsz az életbiztosításon, ha még idén megkötöd
Az életbiztosításoknál kulcsfontosságú az életkor: minél idősebben köti meg valaki, annál magasabb lesz a havi díj. Igen ám, de jellemzően nem a tényleges életkor számít, hanem a naptári
Zsiday Viktor: Ha 10 közgazdászból 10 egyetért, az nagyon veszélyes
A HOLD Alapkezelő szakemberei, Zsiday Viktor és Szőcs Gábor portfóliókezelők is színpadon voltak a Portfolio Professional Investment Day 2025 konferencián, ahol az is kiderült, hogy... The post Z
Dolgozói részvényprogram: valódi tulajdonrészt a fizetés mellé?
A tehetségek megtartása ma már nem csak a fizetés mértékéről szól. A versenyképes bérezés és a béren kívüli juttatások mellett egyre több vállalat alkalmaz dolgozói részvényprogr
Top 10 osztalék részvény - 2025. november
November harmadikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Trump és a Big Pharma - HOLD Minutes
A HOLD Minutes e heti részében Ifkovics Ábrahám részvényelemző beszél: A YouTube-on vagy a HOLD Facebook-posztjánál mondd el a véleményed, hogy tetszik-e a Minutes, és... The post Trump és a
El a kezekkel a személyes adatoktól! - 10 pontban a tiszás "adat-ügyről"
Az elmúlt héten több körben is óriási hullámokat vert a Tisza applikációját érintő "adat-ügy". Kezdődött az adatok "kiszivárgásáról" szóló hírekkel, illetve az arról indult vitá
Kína markában a kritikus nyersanyagok
Lezárult az amerikai-kínai kereskedelmi tárgyalások első felvonása, de az eredmény valós kiértékeléséről vajmi kevés szó esik. Pedig igazán figyelemreméltó, hogy a Trump által főellens
Itt az fog győzni, akinek sikerül később összeomlania – Putyin kudarca rettentheti el a szuperhatalmat a totális háborútól?
A Global Insight új adásában Matura Tamás Kína-szakértővel elemzünk.
Miért áraszt el minket az illegális dohány?
A JTI Hungary Zrt. szakértőivel beszélgettünk.
Mit értek el pontosan Orbánék Trumpnál? Elemzőket kérdeztünk a részletekről
Megjelent a Portfolio Checklist hétfői adása.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

