
Egyre többen választják magánjellegű célokra az autómegosztást Budapesten és vonzáskörzetében. Ennek egyik oka, hogy a saját autó beszerzése és fenntartása folyamatosan növekvő ráfordítást igényel: drágulnak a járművek, az üzemanyag, a szerviz, a gumik és a parkolás. Feltehetően nagyon kevesen vetítik le mindezt megtett kilométerekre, az árak elszállását azonban az emberek többsége saját bőrén érzi meg. Ráadásul a saját használatú gépjármű akkor is viszi a pénzt, ha egyetlen métert sem teszünk meg vele, hiszen a beszerzése, az üzemben tartáshoz szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése (kötelező felelősségbiztosítás, súlyadó stb.), valamint sok esetben a tárolása sem két fillér.
Ugyanezek a problémák a céges autók esetében is fennállnak, annyi eltéréssel, hogy ezek után még a cégautóadót is meg kell fizetnie az üzemben tartónak. „Az üzleti döntéshozók sem kevésbé árérzékenyek, mint a magánemberek, azonban számos régi megszokást szükséges felülvizsgálni, hogy a hagyományos megoldások mellett újakkal is kísérletezzenek” – véli Koralewsky Márk, a wigo carsharing vezérigazgatója. A folyamatot nem csekély mértékben könnyítheti meg, hogy munkaerőpiacra belépő Y- és Z-generációs munkavállalók egészen más elvárásokat támasztanak, mint a szüleik. Számukra a megosztásos gazdaság már nem kuriózum, hanem teljesen bevett gyakorlat, ráadásul magánemberként sokan használják a carsharinget.
Környezetkímélő megfontolásokból sokan járnak biciklivel, így számukra már érthetően nem gyakorol akkora vonzerőt egy céges kocsi, mint abban a korosztályban, ahol még őrzi státuszszimbólum jellegét ez a juttatás. Sőt, kifejezetten hálásak azért, ha munkaadójuk például vezetési kreditekkel támogatja azt, hogy üzleti jellegű útjaikhoz a megszokott autómegosztó alkalmazást használják, hiszen számos alkalom adódhat, amikor a kerékpár nem öltöztet eléggé. Márpedig a taxi igénybevételéhez képest akár 70(!) százalékos megtakarítás is elérhető az üzleti carsharinggel, amelynek tarifái tartalmazzák: a parkolás díját a wigo zónában, a biztosítási, fenntartási- és üzemanyag költségeket, a cégautó adót, valamint az autópályamatricák díját.
A wigo autói ráadásul nem csupán a rövidtávú mobilitási igényekre jelentenek ideális alternatívát: több napra is elvihetők országhatárokon belül, a tágasabbakban pedig ugyanolyan kényelmesen leutazhat egy párfős csapat egy vidéki sales meetingre, mint egy család a Tisza-tavi vakációra. Akkor sincs gond, ha időközben elfogy a benzin: az autókat a MOL és az OMV hálózatában egyaránt ingyen lehet megtankolni. Ha pedig 1 nap helyett például 2 naposra bővült az üzleti út, a rendszer időalapon, automatikusan mindig a legkedvezőbb csomagdíjat számlázza az utazás végeztével.
A wigo-val a lízingelt autóflotta fenntartásához viszonyítva is jelentősen csökkenthetőek a költségek, hiszen nincs fix havi díj, az elszámolás valóban a tényleges használat alapján történik. „Teljesen transzparensen mutatjuk be, hogy mi mennyibe kerül, így a kimutatásaink segítségével az autózási szokásait is optimalizálni tudja egy vállalkozás” – teszi hozzá Koralewsky Márk. Egy 2021-es felmérés szerint a céges felhasználók közül a legtöbben (67%) üzleti találkozókra mennek megosztott autóval, ám közel ennyien (63%) veszik igénybe a munkába járáshoz. Jelentős azok aránya is (52%), akik juttatásként kapják ezt a munkaadójuktól. Ebben a vezérigazgató szerint az is szerepet játszhat, hogy szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható, így könnyen beilleszthető a vállalati cafeteria-rendszerbe.
A gazdaságossági szempontok mellett az autómegosztás környezeti hatásairól sem feledkezhetünk meg. Egyetlen közösségi autó akár 7-10 saját járművet képes kiváltani a városi forgalomban, ez pedig kisebb szén-dioxid emissziót, kevesebb forgalmi dugót, javuló parkolási esélyeket és végül élhetőbb városrészeket jelent. Ez nagyon jelentős szempont a fiatal generációk szemében, hiszen ők az emissziómentes közlekedési módokat, valamint a közösségi közlekedést is jórészt a fenntarthatósági előnyeik miatt preferálják. Ennek megfelelően tisztában vannak vele, hogy azokban a városokban, ahol a carsharing megfelelő szerepet kap a városi mobilitásban, sokat javul az emberek életminősége.
Autómegosztás vagy carsharing
A jellemzően több száz autót számláló flotta járművei egy jól behatárolt szolgáltatási területen helyezkednek el. Ez a wigo esetében közel 100 km2 Budapesten belül, olyan agglomerációs külső zónákkal kiegészítve, amilyen például Budakalász, Budaörs, Dunakeszi vagy Érd. A szolgáltatáshoz egy alkalmazásra van csak szükség: ennek segítségével foglalhatjuk le és nyithatjuk ki a legkönnyebben elérhető autót. Ezt azonban a zónán kívülre is elvihetjük, akár vidéki utazásra is mehetünk, több napra, nagyobb távolságot megtéve. Az út végén azonban vissza kell térni a szolgáltatási zónába az autóval, és ott lezárni az applikációval. A díjazás átlátható és érthető: használatarányosan fizetünk a kocsikázásért, nincsenek egyéb vagy rejtett költségek. A műfaj azonban odafigyelést igényel: a megosztott autókkal okozott kár ugyanúgy a vezető felelőssége, mint saját autó esetében.
(x)
Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn
Cikkünk folyamatosan frissül.
Levegőbe repült Irán legnagyobb kikötője - Azonnal megindultak a találgatások
Sok a furcsaság a katasztrófa körül.
Itt a megállapodás: kulcsfontosságú átrendeződés jön a repülőgépgyártásban
Az Airbus megállapodást kötött a Spirit AeroSystems egyes eszközeinek átvételéről.
Erősebben vág neki a forint a sűrű hétnek
Rengeteg makroadatot várunk, és közben geopolitikai fronton is zajlanak az események.
Elismerte Észak-Korea: katonákat küldtek Oroszországba
Az orosz bejelentés után nem volt értelme titkolózni.
Mit csinál az MNB a kamatokkal? Kettészakadt az elemzői tábor
Holnap újra összeül a monetáris tanács.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Unicredit ingyenes számlacsomag
Mint mindenki másnak, nekünk is megszüntették a Raiffeisen Gold2 számlacsomagunkat, helyette választhattuk volna az új Prémium számlákat, aminek a legnagyobb hátulütője az, hogy havi egymilli
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit


- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.