Tízmilliárdos EU-pénzből növelik két fontos magyar vasútvonal biztonságát
Mi a projekt lényege?
A NIF pénteki közleménye azt emeli ki, hogy már mindkét fent jelzett szakaszon zajlik a központi forgalomirányító rendszer (KÖFI) kiépítése, amelynek köszönhetően megvalósul az állomási jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. Ez a rendszer többek között azért jó, mert folyamatos és pontos visszajelzést ad a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről.A KÖFI egy központból irányítja egy teljes vonalszakasz forgalmát, ezáltal átláthatóbbá válik a forgalomszervezés, növekszik a pontosság, javul a menetrendszerűség. A távvezérelt váltófűtési rendszer fokozza az üzembiztonságot és javítja a szakasz rendelkezésre állási mutatóit a téli időszakban.
A KÖFI kiépítésén túl megvalósul az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamera rendszereket és önműködő térvilágítást telepítenek, a várótermek nyitása és zárása is távvezérléssel működtethető.Az utastájékoztatási rendszer korszerűsítésével megtörténik a vonatforgalmi adatok közvetlen gépi felhasználása a hangos és vizuális utastájékoztató rendszerekben, és lehetőség adódik a forgalmi információk egyéb közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására.
A két fejlesztés részletei
A Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti beruházás részeként megvalósul a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése. A KÖFI központ Pécsett kap helyet, innen irányítják majd a vonalszakaszt. A beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.). A kivitelezés szerződéses nettó összege 7.360.000.000 Ft.A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakasz projekt keretén belül megvalósul a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye állomások) távvezérlésének kiépítése. A vonal KÖFI központja Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kap helyet. KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. A kivitelezés szerződéses nettó összege: 6.690.000.000 Ft.

Honnan mennyi pénz jön?
A NIF friss közleménye mindössze azt tartalmazza, hogy a fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg. Az viszont már nem derül ki, hogy konkrétan mennyi az EU-s és mennyi a magyar költségvetés hozzájárulása.A NIF oldalán rákeresve a projektekre, tartalmában teljesen egyező 2018. februári közlemények adódnak (lásd itt és itt), amelyek átfogó munkákról szólnak (a központi forgalom irányirányításon felül biztosítóberendezési és távközlési munkák), de mindkét fejlesztés ugyanarra a projektcímre hivatkozik: "Közlekedésbiztonság javítási program a MÁV hálózatán II/B ütem - Közlekedésbiztonságot és pályakapacitást növelő technológiai fejlesztések és eszközök". A projekt azonosító száma pedig szintén ugyanaz a két közleményben: IKOP-2.1.0-15-2017-00045.
Ez tehát azt jelenti, hogy a két fejlesztés egy közös projektben valósul meg az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Programban (IKOP) és a két közlemény fő szövege összesen 14,8 milliárd forintnyi beruházásról szól, de alul a projekt adatainál a fent is látható 7,36+6,69 milliárdos tételek szerepelnek. A régebbi közlemények a szokásos módon azt is tartalmazzák, hogy
a költségek 85%-át az EU, 15%-át a magyar költségvetés állja. Így ha a 7,36+6,69 milliárdos beruházási költségből indulunk is ki, akkor is arról van szó, hogy a két fejlesztésre az EU költségvetéséből (feltehetően a Kohéziós Alapból és az Európai Regionális Fejlesztési Alapból vegyesen összesen) 11,94 milliárd forint érkezik.
Címlapkép és kép forrása: NIF Zrt.
Élesedhet a konfliktus a kiskereskedelmi láncok és a kormány között
Nagy Márton beszélt a láncokkal folytatott tárgyalásról.
Súlyos károk: Oroszország elveszthette az egyik kritikus fontosságú űrkikötőjét
Az egyetlen működő emberes indítóállásuk.
Vizsgálat indult Lengyelország legnagyobb energetikai vállalata ellen
Törvénysértés gyanúja is felmerült.
Putyin: Orbánt bármikor szívesen látjuk, van még egy elrendezetlen ügyünk
Kőolaj, földgáz és nukleáris fűtőelem.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Húsz éve töretlen az osztrák levegővédelmi törvény sikere
Az osztrák Immissionsschutzgesetz-Luft jó példa arra, hogyan lehet hatékony környezetvédelmi célokat közlekedéspolitikai eszközökkel támogatni.
A dolgok adminisztrációjáról
Friedrich Engels 1878-ban megjelent Anti-Dühring című könyvében azt írja, amikor a kapitalizmus által kifejlesztett roppant termelőerők szétfeszítik a polgári termelés kereteit, a proletariát
Nem minden hulladék szemét! 15,1 milliárd forint bizonyítja
A kormány új, 15,1 milliárd forintos kerettel készül támogatni a hulladék újrafeldolgozását célzó beruházásokat a KEHOP Plusz-2.3.11 programban. A felhívás tervezete már elérhető, decemb
Mindent letarol a kamu tartalom
Szintet lépett a minőségi hamisítványok kora: a Google algoritmusa, a Nano Banana olyan AI-képeket gyárt, amiről a szakavatott szem sem nagyon tudja megmondani, hogy kamu.... The post Mindent letar
Jövőre külterületi lakóingatlan is vásárolható lesz az Otthon Startból
Panyi Miklós Facebook bejegyzésben jelentette be, hogy 2026. január elsejétől már külterületi lakóingatlan vásárlására, építésére is lehet fordítani a 3 százalékos kamatozású Otthon S
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
"Vízvezeték-szegénység": új krízis az Egyesült Államokban
A vezetékes vízhez való hozzáférés hiánya már nemcsak a vidéket, hanem a nagyvárosokat is érinti és különösen a kisebbségi közösségeket sújtja.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Ez a termelők legnagyobb kihagyott ziccere: ugródeszka lehetne a bank tudása
Az információ jelenti a lehetőséget.
Milyen részvényeket hoz a Mikulás a puttonyában?
Mikulás-rali és egyéb karácsonyi álmok. Milyen részvényeket hoz a Mikulás? December eleji részvénymustra, aktualitások, grafikonok, értékeltségek.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

