Itt a nagy döntés: indulhat a szentendrei és a ráckevei-csepeli HÉV-ek összekötésének tervezése!
Mi a fejlesztések fő célja?
Bár a támogatott projektkereső adatbázis szerint a projekt már 2018. november 10-én elindult, mégis csak 2019. augusztus 10-i dátumú az alábbi uniós projekt támogatási döntése: "H5-H6/H7 vonalak összekötése - az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének előkészítése".A projekt nyertese a KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt. és az IKOP-3.1.0-15 - "Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a Közép-magyarországi régióban Budapest" című uniós pályázaton nyert el 13,7 milliárd forintnyi támogatást, amelyből 85% az uniós Kohéziós Alapból származik. A projekt adatlapja szerint "A fejlesztés célja, hogy megkezdődjön a H5-ös szentendrei, a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV-ek korszerűsítésének, összekötésének tervezési előkészítése az észak-déli városi-elővárosi vasúti tengely fejlesztésének előkészítéseként, 3 egymáshoz kapcsolódó tervezési szerződés keretében":
- H7 Csepeli és H6 Ráckevei HÉV vonalak korszerűsítése, összekapcsolása és meghosszabbítása a Kálvin térig
- H5 Szentendrei HÉV vonal korszerűsítése
- Részletes megvalósíthatósági tanulmány készítése az észak-déli városi-elővárosi gyorsvasút fejlesztésének Duna alatti összekötésére
A projektek átfogó célja átszállásmentes, vagy kevesebb átszállással járó közösségi közlekedési kapcsolatok biztosítása, új HÉV járművek közlekedéséhez szükséges infrastruktúra tervezése, magasabb szolgáltatási színvonalú közösségi közlekedés megteremtése, a HÉV vonalakon az utazási sebesség növelésének lehetősége, az esélyegyenlőség biztosítása, az utazási komfort és az utastájékoztatás minőségének javítása, a HÉV vonalak környezetének rendezése, a közvetlen belvárosi kapcsolat létesítése a metróvonalakkal.
A H6/H7 projekt háttere
A két déli (H6, H7) HÉV vonal a teljes Csepel-szigeti valamint a pesterzsébeti, soroksári térséget szolgálja ki. A térségek korszerű közlekedési kapcsolatokkal nem, vagy csak érintőlegesen ellátottak. Egyéb kötöttpályás közlekedési kapcsolatot a MÁV Zrt. 150. számú Budapest-Kunszentmiklós-Tass-Kelebia vasútvonala, valamint a XX. kerületben villamosvonalak szolgáltatnak. Előbbi egyik legfontosabb problémája elsősorban az alkalmas budapesti átszállópont hiánya, valamint a kedvezőtlen vonalvezetése miatt nem éri el, vagy ha el is éri, nem vonzza a potenciális utasokat.A projekt megvalósításának fontos célja a közösségi közlekedés színvonalának javítása, az igényeknek megfelelő, megbízható szolgáltatás biztosítása, a jelenlegi utazási részarányok megőrzése, hosszabb távon a tömegközlekedés arányának lehetőség szerinti növelése, átszálló és módváltó csomópontok létrehozása a korszerű és hatékony hálózati átjárhatóság (MÁV Zrt., BKK Zrt., VOLÁNBUSZ) erősítése érdekében.

Tervezési feladatok
A H6-os és H7-es HÉV-ek tervezése során feladat- a HÉV vonalak vasúti tervezése, és az ahhoz kapcsolódó áramellátás, biztosítóberendezés, vonatbefolyásolás, távközlés tervezése.
- Tervezendők az állomási és megállóhelyi műtárgyak felszínen és térszín alatt, feladat a kapcsolódó közúti hálózat tervezése, P+R, B+R parkolók, kapcsolódó felszíni autóbusz hálózat tervezése, egyes szintbeli közúti-vasúti keresztezés kiváltása.
- Tervezési feladat térrendezés és építészeti feladatok az állomásokhoz és a vonalakhoz kapcsolódóan.
- A szükséges járműtelepek és közművek tervezése is elvégzésre kerül.
- A projekt során engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, feltétfüzetek, építészeti tervpályázat lebonyolítása, szabályozási tervi munkarészek, kivitelezési tenderdokumentáció és kiviteli tervek készítése a feladat.
A H5-ös HÉV projektjének leírása
Az északi (H5) HÉV vonal jelentős szerepet játszik Óbuda-Békásmegyer és Szentendre térségének közlekedésében, az összes HÉV vonal közül a legnagyobb forgalmú. A vonal műszaki állapota vegyes, a Békásmegyer - Szentendre szakasz infrastruktúra jelentősen leromlott. A H5 HÉV és a MÁV 2-es fővonal között közvetlen kapcsolat adható, amely olyan új átmérős viszonylatszervezést tehet lehetővé, amely a közösségi közlekedés jelentős térnyerését okozhatja.A projekt során engedélyezési tervek, engedélyek megszerzése, szükség szerint szabályozási tervi munkarészek, tenderdokumentáció és kiviteli tervek készítése a feladat.
Az északi (H5) és déli (H6, H7) HÉV vonalakat összekötő tervezési feladat részletes megvalósíthatósági tanulmány tervszintig készítendő el.
Vizsgálandó a nyomvonal lehetséges változatai, az állomások száma, elhelyezkedése, kijáratai. A feladat során forgalmi modellezés, menetrendi koncepció készítése is feladat. Vizsgálandó a térszínen felszabaduló területek felhasználhatósága, tervezési feladat a kapcsolódó közösségi közlekedési hálózat felülvizsgálata. A vasúti pálya, kapcsolódó szakágak, műtárgyak, megvalósíthatósági tanulmánytervi szinten tervezendő.A projekt adatlapja szerint a projekt megvalósítása már tavaly november 10-én elkezdődött, a megvalósítás vége pedig várhatóan 2023. december 31. lesz.
Címlapkép forrása: MTI Fotó: Máthé Zoltán

Megjött a jelzés: az elemzők szerint közel 50 százalékot emelkedhet ez a részvény
Ez lehet a következő hónapok sztárpapírja.
Drágulhatnak az iPhone-ok: ennyibe kerülhet majd az új széria
Hamarosan érkeznek az új modellek.
Folytatódik a leépítés: a Nike újabb munkavállalóktól válik meg
Egyelőre nem világos, pontosan hány munkahely szűnik meg.
Új hírek érkeztek az ukránok által támadott kulcsfontosságú orosz olajterminálról
Folyamatban vannak a munkálatok.
Fegyverkeznek a lengyelek, nagyobb lesz a költségvetési hiány
Prioritást élvez a katonai biztonság az ország számára.
Futóverseny miatt változik a közlekedés Budapesten: itt kell lezárásokra készülni
A közösségi közlekedést is érinteni fogják.
Orosz repülőgép miatt riasztották a NATO egységeit: felszálltak a szupermodern F-35-ösök
Kémtevékenységet sejtenek a háttérben.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Hétfőn indul az Otthon Start! Élőben jövünk a legfrissebb információkkal
Szeptember 1-jén hivatalosan is elrajtol az Otthon Start program. Ezzel párhuzamosan a bankok is elindítják saját ajánlataikat - de pontosan hol és hogyan lehet igényelni, mik lesznek a konkrét fe
Megnyílt a föld alatti aranybánya: geotermia kamatmentes forrással
Képzeld el, hogy van egy technológia, amely egyszerre csökkenti a költségeidet, zöldíti a működésedet és még állami forrás is jár mellé - kamatmentesen, két évtizedre.

Jelentősen hűtik a klímát az erdőtüzek
A Washingtoni Egyetem kutatóinak idén megjelent tanulmánya szerint a boreális erdőtüzek robbanásszerű növekedése nyomán jelentősen hűl a klíma.
Megroppan-e az amerikai-indiai szövetség a vámháború súlya alatt?
Az Egyesült Államok és India kapcsolata 2025 augusztusában látványos fordulatot vett. Washington döntése, amely magas vámot vezetett be az indiai export jelentős részére, nem pusztán gazdasá
Ha érdekelnek a befektetések és a gazdaság helyzete, hallgasd meg élő beszélgetésünket!
Mi várhat a világgazdaságra a geopolitikai konfliktusok korában, és mindebben milyen jövőkép rajzolódik ki Magyarország számára? Mi lesz a hatalmas költségvetési hiánnyal, a törékeny fori

Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.


Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.