FONTOS Pusztító árvíz tarolja le a magyar családi házakat – De ki fogja megtéríteni a milliárdos károkat?
Kiszivárgott: még több EU-pénzt bukhat Magyarország, mint hittük
Uniós források

Kiszivárgott: még több EU-pénzt bukhat Magyarország, mint hittük

Portfolio
Egy kompromisszumra törekvő tervet tett le a finn soros elnökség az asztalra a 2021-2027-es uniós költségvetéssel kapcsolatban, de ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy még az eddig kalkulált 24%-nál is több felzárkóztatási és agrárforrást bukhat reál értelemben Magyarország a következő büdzsével – tudta meg a Bruxinfo.

A lap által megszerzett finn költségvetési javaslat néhány fontosabb paramétere:

  • Míg az Európai Bizottság tavaly 1,114%-os költségvetési plafonra tett javaslatot a 2021-2027-es büdzsére GNI-arányosan, addig több nagy nettó befizető tagállam csak 1%-os plafont akart és ezek közé lőtte be sávosan (1,03%-1,08%) a javaslatát a finn elnökség
  • Az, hogy a finn soros elnökség magasabb javaslatot fogalmazott meg, első ránézésre biztató lenne Magyarország számára, és az is, hogy a 7 éves büdzsén belül a kohéziós és az agrárkassza részarányának kis emelésére is javaslatot tett.
  • Ezzel együtt viszont az, hogy maga az 1,03-1,08%-os plafon alacsonyabb a bizottság tavalyi javaslatánál (1,114%), azt jelenti, hogy a Bizottság javaslatából adódó 24%-os forrásvesztésnél nagyobb körvonalazódik Magyarország számára. Nem véletlen ezért, hogy kedd este Varga Judit igazságügyi miniszter már erős tiltakozásának adott hangot és azt hangsúlyozta, hogy ebben a formában a 7 éves uniós költségvetés elfogadhatatlan.
  • A finn javaslat (1,03-1,08%) nominálisan azt jelenti, hogy 1050-1100 milliárd euró lenne a 7 éves büdzsé kerete, de még a felső korlát is 35 milliárddal lenne kisebb a Bizottság tavalyi javaslatánál (1135 milliárd euró).
  • A most letett finn papír azt is egyértelművé teszi, hogy az alacsonyabb kohéziós politikai büdzsé érdekében az Európai Regionális Fejlesztési Alapból (ERFA) és az Európai Szociális Alap +-ból vonnának el további forrásokat, és – ugyancsak fontos körülmény – a felhasználható kohéziós források felső és alsó szintjét is lefelé mozdítanák el, ami hazánk esetében már eddig is 40%-kal alacsonyabb volt, mint 2014 és 2020 között.
  • A lap rámutat arra is, hogy a közös agrárpolitikánál a finnek a tagállamok többségének óhajára hivatkozva az első pillérből (közvetlen jövedelemtámogatások és piaci intervenciók) forrásokat csoportosítanának át a második, vidékfejlesztési pillérbe. Végső soron ez azt eredményezné, hogy a KAP első pillérében a jelenlegi MFF-hez (7 éves költségvetés) képest névértéken befagyasztanák a támogatások szintjét (azaz reálértéken számottevően csökkennének), a vidékfejlesztésnél pedig valamelyest a nominális befagyasztás alatt állapodnának meg.
  • Lényeges téma az is, hogy a finn papír a „politikai koherenciával és a kondicionalitás kérdésével” foglalkozik és arra tesznek javaslatot, hogy a jogállami normák tiszteletben tartásához kell kötni az uniós kifizetéseket. Az elnökség szerint a mechanizmus alkalmazását és ennek kritériumait már korábban tisztázták, ami nyitott kérdésnek számít még, az az eszköz politikai vonatkozásaival áll összefüggésben. A finnek arra tesznek javaslatot, hogy egy zárt listán felsorolt világos és pontos kritériumok alapján indulhasson el a jogállamisági eljárás.
  • A dokumentum szerint minden tagállam támogatja azt a célt, hogy az EU-költségvetés 25 százalékát a klímacélok szolgálatába állítsák, legfeljebb abban van eltérés, hogy egyeseknél a 25% a maximum, másoknál a minimum. Itt szól a papír részletek nélkül a méltányos átállást szolgáló pénzügyi alap létrehozásáról is.
  • A migrációval kapcsolatban megjegyzi, hogy a 7 éves költségvetésen belül egyszerre több költségvetési fejezetből és programból is jut majd erre a célra, a migráció kezelésére vonatkozó pozitív ösztönzőket is ideértve.

A lap szerint az, hogy egyelőre nagyon sok tagállam elégedetlen a 7 éves büdzsével kapcsolatban, jó előjel arra, hogy végre érdemi tárgyalások tudjanak elindulni róla és a kérdés már a ma kezdődő 2 napos EU-csúcson is a napirenden lesz.

Címlapkép forrása: Getty Images

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
RSM Blog

Az ESG és a HR

Az ESG, vagyis az Environmental, Social & Governance (Környezetvédelmi, Társadalmi és Irányítási) keretrendszer jelentése és célja, hogy a vállalatok hosszú távon is fenntartható működést

Kiszámoló

Terrorcselekmények Európában

Nyakunkon a világvége, jönnek a migránsok, felrobbantanak minket és minden templomból mecset lesz, ideje fellázadnunk a muszlim elnyomás ellen. Már ki sem lehet mozdulni otthonról, bármikor felr

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elesett a magyar vidék, azonnali beavatkozást sürget az IMF
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
menekultugyi birsag Boka Janos