
Arról, hogy hatalmas büntetést vállalt be a kormány, hogy újra jöhessenek a brüsszeli milliárdok, elsőként a Portfolio írt még szeptember elején. Az egyeztetések akkori állapota alapján úgy tudtuk, hogy 300 milliárd forint alatt járt a bevállalt pénzügyi büntetések mértéke. Néhány héttel ezelőtt a 24.hu informátora már azt mondta, hogy ez az összeg 300 milliárd forint fölé ment, most viszont Jávor Benedek volt EP-képviselő a blogján ennél is jóval nagyobb, csaknem 600 milliárd forintnyi EU-támogatás tartalmat érintő pénzügyi büntetésről ír arra hivatkozva, hogy milyen válaszokat küldött az Európai Bizottság a 2018-as költségvetési zárszámadási folyamatban az Európai Parlament Költségvetési Ellenőrző Bizottsága kérdéseire.
Az Európai Bizottság regionális támogatásokért is felelős biztosa, Johannes Hahn által jegyzett 96 oldalas dokumentum itt érhető el. A fentieknek ez is a következménye:
A Jávor által megírt főbb információk saját értelmezési keretünkbe rendezve:
- 2018 során összesen 8 magyar Operatív Programban kellett intézkedést végrehajtania az Európai Bizottságnak, ami messze a legtöbb az összes tagállam között. (Összesen 30 OP-nél történt intézkedés valamennyi tagállam kapcsán tavaly, és a 8 magyar intézkedésen felül 6 francia OP-ban kellett még lépni. Az intézkedés pénzügyi büntetéssel összefüggő intézkedést jelent.)
- Az Európai Bizottság 7 magyar Operatív Programban talált rendszerszintű közbeszerzési szabálytalanságokat (feltehetően a közbeszerzési ellenőrzési rendszer hiányosságaival összefüggő, régóta ismert vizsgálatról van szó, amelyről már mi is írtunk számos alkalommal). A 7 Operatív Program a következő: GINOP, TOP, VEKOP, EFOP, KEHOP, IKOP, KÖFOP. A szabálytalanságok láttán a Bizottság azt javasolta, hogy a megállapodásig megkötött 5600 milliárd forintnyi magyar közbeszerzésre legyen érvényes a 10%-os átalánykorrekció. A blogbejegyzés egyik legfontosabb új információja az, miszerint erre a gigantikus összegre elfogadta az ajánlatot a magyar kormány, mert nem volt értelme egyesével végignézni minden közbeszerzést, jobban járt így a magyar kormány. Ez tehát Jávor levezetése szerint 560 milliárd forintnyi átalánybüntetés bevállalását jelenti.
- A bizottsági válaszok alapján Jávor azt írja, hogy ezen felül kell értelmezni a vízügyi keretközbeszerzés régi vitás kérdését, amelyben az lett az alku, hogy a 420 milliárd forint keretből már 260 milliárd forintnyi szerződésállományra vállalta be a kormány a 25%-os pénzügyi korrekciót. A büntetés arányáról elsőként a Portfolio írt szeptember elején, de akkor még úgy becsültük, hogy csak 210 milliárd forintnyi szerződést kötöttek meg, most viszont a Bizottság válaszából azt hámozta ki Jávor, hogy 260 milliárdos szerződésállományra kell ezt számolni. Ez tehát 65 milliárd forintnyi büntetés bevállalását jelenti.
- A fentieken felül kell még értelmezni egy külön vitás ügyet, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) irányítási és kontroll mechanizmusaival kapcsolatos ügyet (nem volt érdemi verseny a TOP-os források odaítélésénél, így sérülhetett a takarékos forrásfelhasználás elve is). A vita úgy zárult, hogy az addig megkötött szerződésekre szintén 10 százalékos átalány büntetést vállalt be a kormány. Ez a blogbejegyzés szerint 60-80 milliárdos büntetés bevállalását jelenti (mi középértékként 70 milliárddal számolunk az alábbi összesítésben).
A fenti három tétel együtt tehát 695 milliárd forintnyi pénzügyi büntetés bevállalást jelenti, ami abból kiindulva, hogy a pályázatok mögött jellemzően 85% a tényleges EU-pénzek aránya, azt jelenti, hogy kb. 590 milliárd forintnyi EU-pénzt érint a tényleges büntetés. Ez a 7 évre szóló, Brüsszelből várható EU-keret 7,4%-a, és legalább ennyivel igyekszik túlvállalni a pénzügyi keretet itthon elosztott források segítségével a kormány.
A pénzügyi korrekció, illetve a köznyelvben csak büntetés - ahogy azt már szeptemberben is megírtuk és most is erről van szó - azt jelenti: nem tényleges EU-s forrásvesztésről van szó, hanem arról, hogy ennyivel több itthoni fejlesztési számlát kell megképezni magyar költségvetési forrásból azért, hogy az eredetileg Brüsszelből megígért uniós támogatást le lehessen hívni. Lényegében tehát az eredeti projektek szabálytalan pénzfelhasználásának terhe és annak magyar társfinanszírozási "lába",
összesen közel 700 milliárd forint a magyar adófizetők nyakába száll, hiszen több fejlesztést kell itthon megcsinálni, mint amit eredetileg terveztek.
Címlapkép forrása: Európai Unió, Európai Tanács médiatára, a kép 2019. október 17-én készült Brüsszelben az EU-csúcson, amikor Orbán Viktor magyar miniszterelnök Jean-Claude Junker európai bizottsági elnökkel beszélgetett

Állítólag nem túl elengáns trükkel fizet alacsony béreket a Tesla, így zajlik a "bérrablás"
Pert indítottak a cég ellen.
Megbírságolhatják a Boeinget, súlyos biztonsági szabályokat nem tartottak be
Az amerikai légügyi hatóság tett javaslatot.
Újabb tűzeset borzolja a kedélyeket - Megint kigyulladt egy BKV busz
Sokadik esetről van szó.
Száguld a tőzsdén a Winklevoss ikrek kriptotőzsdéje
Jól sikerült a pénteki Nasdaq-debütálás.
Új NATO-művelet indul a Lengyelországot ért orosz dróntámadás miatt
Érkezik a válasz Oroszországnak.
Már van olyan ország, ahol egy mesterséges intelligencia lett az egyik legfontosabb miniszter
A digitális tisztviselő a közbeszerzésekért lesz felelős.
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?


Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
