Ahogy arról korábban már írtunk, az Európai Unió Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközének (RRF) kifizetései a hajrához közelednek, kevesebb mint egy év van a projektek befejezésére. Az új, közös hitelfelvételből finanszírozott forráskészletből négy évvel az indulása után már több mint 360 milliárd eurót juttattak a tagállamoknak, döntően zöld és digitális beruházásokra.
Az Európai Bizottság legutóbbi áttekintése szerint az eszköz működése összességében sikeres: a vállalt mérföldkövek fele teljesült, a kifizetések 56 százaléka már eljutott a tagállamokhoz, és 2030-ig közel 900 milliárd euróval növelheti az EU GDP-jét – áll a brüsszeli anyagban. A legnagyobb kedvezményezettek – Olaszország, Franciaország, Németország – már lehívták az forrásaik több mint kétharmadát, miközben néhány tagállam – köztük Magyarország – továbbra sem jut érdemi támogatáshoz.
Bár az alig 56 százalékos kifizetési arány alacsonynak tűnhet, valójában már az RRF megalkotásakor jelezte Brüsszel, hogy az utolsó hat hónapra várható a támogatások 35-40 százalékának az elutalása.
Ennek oka, hogy szemben a kohéziós forrásokkal, a helyreállítási pénzeknél nincs projektenkénti előfinanszírozás, hanem teljesítményalapon, csak az elvégzett feladatok után érkeznek az EU-transzferek. Ettől még valószínűleg messze leszünk a 100 százalékos kifizetés teljesítéstől, ha csak nem alkalmaznak különböző trükköket Brüsszelben.
Az Európai Bizottság mindig hangsúlyozza is, hogy a kifizetések lassúságának oka nem adminisztratív, hanem politikai: a pénz kizárólag akkor folyósítható, ha a tagállam igazolja a vállalt reformok teljesítését. Magyarország a jogállamisági feltételek be nem teljesítése miatt egyelőre egyetlen normál RRF-kifizetést sem kapott, mindössze a REPowerEU-fejezethez kapcsolódó 920 millió eurós előleget hívhatta le.
A hivatalos magyar állami projekt és kifizetési lista alapján azonban a kormány már több mint 1260 milliárd forint értékű RRF-projektre ítélt oda forrásokat – vagyis a magyar költségvetés megelőlegezi a helyreállítási kiadásokat.
Ennek viszont óriási kockázata van: mint azt az Európai Bizottság a Portfolio-nak küldött hivatalos válaszában közölte: „az RRF-ből elvárt támogatások kiadásai a hiányt most még nem módosítják, mert ESA-értelemben azonos időpontban »imputált bevétel« jelenik meg mellettük,
de az államadósságot már növelték, hiszen Magyarország már saját forrásból finanszírozta ezeket.
Ha pedig a tagállam végül nem kapja meg a támogatást – például mert 2026-ig nem teljesíti a mérföldköveket –, akkor a finanszírozás nem térül meg az Eurostat szabályai szerint, a kiadások pedig tartósan, véglegesen növelik a bruttó hiányt, vagyis a költségvetési deficitben egy egyszeri megugrás történik. Az államadósságmutató ugyanakkor nem ugrik meg az RRF-források végleges elvesztésével, mert az már az előfinanszírozáskor megemelkedett, ugyanakkor nem is csökkenhet vissza.
A Bizottság a kérdésre, hogy ez 2026-ban vagy később kerül elszámolásra, azt válaszolta lapunknak, hogy egyelőre „nem áll módjukban spekulálni”.
Ez azért különösen lényeges, mert az RRF szabályai szerint a tagállamoknak 2026. augusztus 31-ig minden céljukat és mérföldkövüket teljesíteniük kell, az Európai Bizottságnak pedig 2026. december 31-ig ki kell fizetnie a támogatásokat.
A RePowerEU-fejezetnél éles különbség van a formálisan lekötött és a ténylegesen futó összegek között. Magyarország 3,9 milliárd eurós RRF-hitelkomponensre kötött hitelszerződést a Bizottsággal, azonban a pénzt a mérföldkövek teljesítéséig nem hívhatja le, így a hitelkeret – bár jogilag létezik – nem jelenik meg az államadósságban. A hivatalos magyar statisztika jelenleg mindössze 301 milliárd forintnyi, nagyjából 0,8 milliárd eurós RePowerEU-támogatási projektet tart nyilván megítélt és szerződött formában. A Bizottság és a magyar kormányzati források egybehangzó álláspontja szerint az előfinanszírozott támogatási kiadások csak az adósságot növelik. A hiányt csak akkor rontják, amikor teljes bizonyossággal kiderül, hogy Magyarország végleg nem jogosult az adott támogatásra.
Ha ez a program 2026-os lezárásakor válik nyilvánvalóvá, a korábban bevételezett, de be nem folyt uniós támogatást akkor egy összegben kell ESA-hiányként elszámolni; ha a kormány korábban – vagyis még az Idén – mondana le a forrásról, a hiányhatás a 2025-ös évet terhelné.
Ez azt jelenti, hogy a jövő évi deficitet egy extra tétel terhelné. A friss, a kormányzat által ismertetett jövő évi GPD-arányos hiányterv 5 százalék, ezt további 1,2-1,3 százalékponttal is növelné, ha a teljes RRF-tételt elbuknánk.
A folyamat tehát egyszerre versenyfutás, politikai alku és adminisztratív kényszerpálya – különösen azoknak, akik az idő nagy részét nem teljesítésre, hanem vitára fordították.
Régiós szinten is vannak gondok
Az ING egy most készült elemzése alapján a közép- és kelet-európai országok (CEE) az átlagosnál lassabban haladnak, és ha nem gyorsítanak, jelentős összegek veszhetnek el. A politikai környezet ugyan több országban változott, de a fejlemények vegyesek.
Lengyelország helyzete sokban hasonlított Magyarországéhoz: ez előző lengyel kormány ugyanis a korrupcióellenes intézkedések hiánya, valamint a bírák nyugdíjazása, illetve kinevezésük kapcsán indított igazságügyi reform miatt nem férhetett hozzá a helyreállítási pénzekhez.
Végül az új jobbközép, Donald Tusk vezette kabinet 2024 elején kiszabadította az RRF-forrásokat a blokkolás alól, így az ország újra hozzáfér az uniós forrásokhoz. Ugyanakkor az ING szerint mintegy két évnyi végrehajtási idő elveszett, amit a fennmaradó időszakban szinte lehetetlen bepótolni. A lengyel RRF-támogatásokból 2024 végéig mindössze 10 milliárd zlotyt fizettek ki végső kedvezményezetteknek, miközben 100 milliárd zloty – mintegy 23 milliárd euró – még hátra van. A kormány arra számít, hogy ennek 70 százaléka 2026-ig eljut a kedvezményezettekhez. A csúszás oka a Nemzeti Helyreállítási Terv három módosítása: a legutóbbi 26 milliárd zlotynyi hitelrészt irányított át egy új védelmi alapba. Mindez jelentősen tömöríti a végrehajtási időszakot, ami nagy nyomást helyez a közigazgatásra.
Bulgária 29 százalékos abszorpciós aránynál tart, és nemrég megkapta a második RRF-részletet, 439 millió eurót. A késések itt főként kormányválságokból és ismétlődő politikai patthelyzetekből fakadnak.
Szlovákia és Csehország ezzel szemben az uniós átlag felett állnak: a csehek és a szlovákok teljesítése stabil, bár a Bizottság élmezőnyéhez képest – például Franciaország 86 százalékos arányához – messze elmarad. A térség egészére jellemző, hogy a programok nagy része csak 2025–2026-ban éri el a pénzügyi csúcspontot.
Románia viszont hasít: az ING szerint egyike lehet a 2026-os év EU-rekordereinek, mivel a módosított RRF-tervben 11 milliárd eurónyi kifizetés maradt a végetapra. A román kormány ugyan több nagy projektet átsorolt a kohéziós alapokba vagy a SAFE-programba, de mindkét finanszírozási csatornához hozzáfér. A végrehajtási kockázat azonban magas: az adminisztratív kapacitás és a reformok megvalósítása komoly kihívás marad, viszont egyelőre úgy fest, teljesíthetik szinte az összes vállalásukat.
Magyarország van a legszorultabb helyzetben
A fentiekből is látszik, hogy a régió legrosszabb helyzetében egyértelműen Magyarország van. Az ING úgy fogalmaz: a haladás „korlátozott”, és a nagy összegű uniós pénzt továbbra is befagyasztva tartja az Európai Bizottság a jogállamisági vita kezeletlensége miatt.
Mint már említettük, a magyar RRF-allokációból eddig mindössze 920 millió euró került kifizetésre – ez 9 százalékos abszorpciós arány. Ez egyben a teljes CEE-régió és az EU legrosszabb értéke.
A gazdasági következmények drámaiak az ING szerint: a reál GDP három éve stagnál, a kilátások pedig továbbra is bizonytalanok, mert a kiváró vállalati környezet és az alacsony bizalmi szint visszafogja a beruházásokat.
A bankház szerint, ha a befagyasztott támogatásokat felszabadítanák, a pénz gyorsan visszakerülhetne a gazdaságba, és a belső kereslet élénkülne.
A helyzet politikai dimenziója sem elhanyagolható – mint arra az ING emlékeztet: a 2026 tavaszára eső parlamenti választás kampányának egyik központi témája lesz az RRF-pénzek megszerzése. A kormánypártok az állítják, ha nem lesz haladás, Magyarország „minden eszközt” bevetnek majd, beleértve az EU következő hétéves költségvetésének vétóját. A Tisza Párt viszont azt ígérte: ha nyernek, „az első intézkedések egyikeként” megfelelnek az EU előírásainak, és feloldják a blokkolást.
A jogi határidők azonban szorosak: még akkor is, ha 2026. augusztus 31-ig sikerülne feloldani a zárolást, a projektalapú támogatási kérelmeket 2026. szeptember 30-ig kell benyújtani – emlékeztet az ING. Ez azt jelenti, hogy egy esetleges politikai fordulat után mindössze néhány hónap maradna minden projekt teljesítésének igazolására és adminisztratív lezárására, ami példátlan tempót követelne.
A Portfolio-nak bizottsági források jelezték, hogy az uniós végrehajtó testület Magyarország esetében már óvatosabb lesz, mint a lengyelek esetében: csak a ténylegesen elfogadott parlamenti törvények elfogadásakor nyitnák meg a pénzcsapokat, mert Lengyelországban esetében az ígéreteket megakasztotta a kormánnyal ellentétes színezetű elnökök vétói.
A helyzetet tovább nehezíti, hogy a magyar állam napi 1 millió eurós bírságot fizet az uniós menekültügyi jogsértés miatt, plusz a korábbi 200 milliós átalánybüntetést, amelyeket az EU a Magyarországnak járó támogatásokból von le. Ez már mintegy 800 millió eurónyi forrásvesztést okozott a büntetőkamatokkal együtt.
Az ING hangsúlyozza, hogy ez a bírságlevonás már most csökkenti a tényleges beérkező uniós pénz mennyiségét.
Ha 2026 augusztusáig nem sikerül feloldani a jogállamisági vitát és igazolni a vállalt mérföldkövek teljesítését, Magyarország nemcsak az RRF teljes – mintegy 5,8 milliárd eurós támogatási és 3,9 milliárd eurós hitelkeretéből marad ki, hanem a már előfinanszírozott 1260 milliárd forintnyi projekt is végleg a magyar hiány, egy része pedig az államadósság részévé válhat, ami tovább szűkítheti a fiskális mozgásteret.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Szétverik a csodagyógyszer gyártóját, nagyon rossz híreket közölt a cég
Egyre nagyobb a mélyrepülés.
Lesújtó véleményt mondtak a magyarok a gazdaságról: négyötödük szerint recesszióban vagyunk
Emellett az élelmiszerek drágulására számítanak.
Hivatalos: igent mondtak a 200 milliárdos tervre, megvan, mire költhetik az uniós pénzeket jövőre
Több forrás lehet majd lehívni, mint azt korábban tervezték.
EKB: veszélyt jelenthetnek a bankbetétekre a stablecoinok
Egy roham rendszerszintű kockázatot okozhat a globális pénzügyi rendszerben.
A novemberi New York-i árverések rekordjai nagyot dobtak a globális aukciós piac idei forgalmán
Beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, több életműrekord is megdőlt.
Sorra szólalnak meg Európa erős emberei: ezt a feltételt biztos nem hagyják benne az ukrán béketervben
Recseg az amerikai tervezet.
Kihívások éve a könyvvizsgálatban - tapasztalatok trendek
A könyvvizsgálat kívülről gyakran statikus szakmának tűnik: szigorú standardok, jól körülhatárolt eljárások, kiszámítható munkarend. Az előző év azonban ismét bebizonyította, hogy a s
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.


