
Hétfő délelőtt nyilvánosságra került a kormány középtávú strukturális terve, amelyet az Európai Bizottság számára készített a Magyarország ellen a nyáron ismét elindult túlzottdeficit-eljárás kezelésére. Az EU 2024/1263 rendelete alapján a tagállami terveknek tartalmazniuk kell a nettó kiadási pályákat, az azok alapjául szolgáló makrogazdasági feltételezéseket, valamint a költségvetési és strukturális intézkedéseket. A rendelet szigorú előírásokat támaszt az államadósság és az államháztartási hiány kezelésére is, melyeknek teljesítése érdekében az EU a tagállamoknak technikai párbeszédet is biztosít, ennek részeként küldte meg a tervezetét.
„Magyarország kormánya elkötelezett az új uniós szabályozás követelményeinek teljesítése mellett, és kiemelt célként tekint a költségvetési hiány mérséklésére, valamint az államadósság GDP-hez viszonyított arányának csökkentésére” – derül ki a dokumentumból, amelyet az október 31-i határidő után néhány nappal, ma adott le a gazdasági kabinet.
A tervet az Európai Bizottság és a Tanács fogja értékelni, amelyet vagy elfogad, vagy – ha hiányérzete van – újratárgyalást kezdeményez.
A kormány előrejelzései szerint a magyar gazdaság 2024-ben 0,8%-kal, míg 2025-ben 3,4%-kal növekszik, amihez 2026-tól 4%-ot meghaladó ütem társulhat.
A 0,8 százalékos növekedési előrejelzés korrekciót jelent az eddigi hivatalos 1,5%-os prognózishoz képest. A pesszimistább képet a magyar gazdaság harmadik negyedéves kiábrándító teljesítménye magyarázza, amellyel technikai recesszióba csúszott vissza az ország.
A kormány most beadott tervei szerint a strukturális hiány 2025-ben a GDP 2,7 százaléka lesz, mely 2028-ra -1,5%-ra mérséklődik.
Az államadósság a 2033-ig tartó kivetítésben évente átlagosan 1,4 százalékponttal csökkenhet a kabinet várakozásai szerint, de a jelenlegi adósságdinamikai tényezőket ismerve nem meglepő, hogy a csökkenés csak az időszak második felében gyorsul be.
A magyar kormány makrogazdasági forgatókönyve – a beadott dokumentum szerint – az Európai Bizottság 2024. tavaszi előrejelzésén alapszik, amely optimista képet mutat az infláció csökkenésével és a fogyasztás növekedésével kapcsolatban. Így arra számítanak, hogy
az infláció a 2023-as szint után idén 3,7%-ra, majd 2025-re 3,2%-ra mérséklődik, és 2026-tól várhatóan 3% körül stabilizálódik.
A GDP-deflátor szintén csökken, 2024-ben 8,0%-ról 2025-re 4,0%-ra, majd 2026 és 2028 között 3,2%-ra.
A kormány emellett a devizaarány alacsonyan tartását és az államadósság hátralévő futamidejének növelését is prioritásként kezeli az ígéretek szerint.
A gazdasági növekedést a háztartások fogyasztásának emelkedése és a pozitív exporteredmények segítik majd az Orbán-kormány előrejelzése szerint. Ebben megjegyzik, hogy 2024 első felében a magyar GDP az uniós átlagot meghaladóan, 1,5%-kal nőtt, és a háztartások fogyasztása a csökkenő inflációnak, a javuló reáljövedelmeknek, valamint arra számítanak, hogy a gazdasági bizonytalanság esetleges mérséklődése révén tovább élénkülhet. Arra már nem térnek ki, hogy a harmadik negyedéves adatok alapján Magyarország a várható uniós átlag, 1 százalékos növekedési szint alá csúszhat.
Arra számítanak a Pénzügyminisztériumban, hogy a beruházások, különösen a vállalati szektorban, lassan helyreállnak, amit az alacsony kamatkörnyezet és a korábban elhalasztott fejlesztések ösztönözhetnek.
A hosszú távú célok között a munkaerőpiac stabilitása és a versenyképesség növelése is szerepel. A munkaerőpiac folyamatos bővülése és a dinamikus bérkiáramlás a következő években további növekedést eredményezhet, miközben az infláció mértékének csökkenése lehetőséget teremt a vásárlóerő megőrzésére. A kormány a KKV-szektor támogatására különböző ösztönzőket vet be – például elindul a Demján Sándor Program – , amelyek a technológiai fejlesztéseket, az innovációt és a digitalizációt segítik elő a kormány ígéretei szerint, amelytől azt várják, hogy növelheti a magyar gazdaság termelékenységét és fenntarthatóságát.
Átalakulóban a költségvetés is
A kormány megfogalmazása szerint a büdzsé kapcsán a gyorsuló gazdasági növekedés és a csökkenő infláció adta lehetőségekre építenek, hogy megerősítsék a költségvetés helyzetét. A célok középpontjában továbbra is a lakosság támogatása áll, különös tekintettel a családtámogatásokra és a nyugdíjak reálértékének megőrzésére, valamint a honvédelmi kiadások szinten tartására. Az adópolitikai irányelvek változatlanul a munka- és vállalkozásbarát környezet biztosítását helyezik előtérbe – állítja a kormány.
A 2023-as év kedvezőtlen gazdasági környezete miatt a tervezettnél magasabb infláció és a gazdasági teljesítmény csökkenése rontotta az államháztartás helyzetét, így 2024-re új, 4,5%-os hiánycélt határoztak meg. Kiemeli a Pénzügyminisztérium a dokumentumban, hogy a költségvetés fő prioritásai, mint a rezsivédelem és a honvédelem, nem változnak, GDP-arányosan maradnak 2%-on a honvédelmi kiadások.
Kiderül az is a tervezetből, hogy az állami szektorban a GDP-arányos bértömeg 2023-as 9,8%-ról 2024-re 10,4%-ra nő, ami különösen a közszférában dolgozók anyagi megbecsülését erősíti. A nyugdíjak reálértékének megőrzése szintén fontos cél – a kormány állítása szerint –, amely a várható alacsonyabb inflációnak köszönhetően tényleges reálérték-emelést eredményez az idén, amikor 5 százalékos inflációval tervezve emelték az idősek jutattásait.
Az állami beruházások hatékonyságát és fenntarthatóságát célzó intézkedések között kiemelik, hogy a kormány 675 milliárd forint értékű projekt elhalasztásáról döntött már az év első felében, melyek végrehajtása a következő években várható. Emellett a kormány azt állítja, hogy júliusban további, 400 milliárd forint értékű egyenlegjavító lépéseket vezettek be, amelyek között szerepel a pénzügyi tranzakciós illeték és a bankszektorra kivetett adók módosítása. Az energiaszektorban pedig az Urals-Brent adó került átalakításra. Ezen intézkedések célja a bevételi oldal megerősítése, ami hozzájárul az idei hiánycél eléréséhez a kormány állítása szerint.
A költségvetési előrejelzés alapján a kormány 4,5%-os GDP-arányos hiánycélja teljesül, a következő években pedig további mérséklődés várható, 2025-re 3,7%-os, majd 2028-ra 1,5%-os strukturális hiánycéllal.
A tervezett hiánycsökkentés mellett az adósság GDP-arányos csökkentését is biztosítani kívánják, évente legalább 0,5 százalékpontos mérsékléssel.
A költségvetési tervezet fontos része az adósságfék mechanizmus, amely évente 0,5 százalékpontos csökkentést ír elő. E célok elérése érdekében a kormány a nettó kiadási indikátorokat is meghatározta: 2024-ben és 2025-ben 4,9%, illetve 6,1%-os növekedést engedélyeznek, ami 2026-2028 között éves átlagban 4,2%-ra mérséklődik. Az Európai Bizottság referencia forgatókönyve is hasonlóan szigorú növekedési ütemet mutat, ami biztosítja az adósság folyamatos csökkentését. Míg a kamatkiadások GDP-arányos értéke 2025-re az idei 4,8%-ról 3,8%-ra, majd 2028-ra fokozatosan 3,1%-ra csökken a kabinet várakozásai alapján. A különbözetet pedig a GDP-növekedés lefedezheti a kormány.
A kormány a jelentésében ki is emeli, hogy
a csökkenő kamatkiadások révén több forrás marad a gazdasági növekedést és foglalkoztatottságot előmozdító programokra, valamint a szociális kiadások fenntartására.
A kormány 2024-es Új Gazdaságpolitikai Akcióterve további gazdaságélénkítő intézkedéseket foglal magában, amelyek a társadalom széles rétegeit, különösen a családokat és a KKV szektort támogatják. A terv szerint megmaradnak az otthonteremtési támogatások, mint a CSOK Plusz és a Vidéki Otthonfelújítási Program is bővülnek, míg a KKV-k számára elérhető finanszírozási programok, mint a „1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program”, jelentősen csökkentett kamatozású hiteleket biztosítanak. Az intézkedések célja, hogy a magyar gazdaság termelékenysége és növekedési potenciálja tovább javuljon, amely hosszú távon segíti a költségvetési stabilitás fenntartását és az adósságcsökkentési célok elérését.
A modellszámítások alátámasztják a kormányzati érvelést
A kormány célja, hogy az államadósság-ráta középtávon 60% alá csökkenjen, még kedvezőtlen gazdasági forgatókönyvek esetén is. Az elemzések szerint az adósság minden vizsgált szcenárióban stabilizálódik és csökkenni kezd.
E forgatókönyvek között szerepel az alacsonyabb strukturális elsődleges egyenleg, a kamatnövekedés és a pénzügyi stressz lehetősége. A strukturális egyenleg esetén feltételezik, hogy két éven át évente 0,25 százalékponttal csökken a GDP arányában, és ezen a szinten stabilizálódik. A kamatráta és növekedési ráta közötti különbség tartósan 1 százalékponttal nőhet, míg egyes években átmenetileg akár 1 százalékponttal is emelkedhetnek a piaci kamatlábak.
Az adósságráta alakulását a Bizottság által preferált sztochasztikus elemzési módszerekkel is értékelte a Pénzügyminisztérium, amelyek azt mutatják, hogy
77% a valószínűsége annak, hogy az adósság 2033-ra alacsonyabb lesz, mint 2028-ban.
Ez a küszöbértéket meghaladó mérték lehetővé teszi, hogy a magyar kormány hosszú távon is fenntartható pályán tartsa az adósságot, biztosítva ezzel az EU-s szabályoknak való megfelelést.
Állítása szerint a kormány elkötelezett az adósság befektetői szerkezetének diverzifikálása mellett, amely az állampapírok hazai lakosság általi magas arányú birtoklásával válhat fenntarthatóvá a tervek szerint. A kabinet érvelése szerint a lakosság által birtokolt államkötvények nemcsak az államadósság finanszírozásában játszanak fontos szerepet, hanem hozzájárulnak a GDP növekedéséhez és közvetve az adóbevételekhez is,
mivel a kamatkifizetésekből a lakossági fogyasztás is élénkülhet.
Azt a kormány is elismeri, hogy az energiaszektorban emelkedő árak jelentős állami szerepvállalást igényelnek, hogy a rezsiköltségeket alacsonyan lehessen tartani. Az energiaárak csökkenésével ezek a költségek várhatóan mérséklődnek, de addig is támogatásokban részesülnek az állami és önkormányzati intézmények, valamint a közszolgáltató vállalatok.
Az energiahatékonyság növelésére irányuló beruházások és programok tovább csökkenthetik az ország energiafüggőségét, amely hosszú távon hozzájárul az adósságcsökkentési célok eléréséhez – derül ki a Pénzügyminisztérium reformtervéből.
A kormány célja a szociális bérlakásállomány növelése is: az RRF projekt keretében 2026-ig 1600 lakás felújítása és megvásárlása, valamint 400 új szociális bérlakás építése várható
Az viszont erősen kérdéses, hogy a Helyreállítási és Ellenállóképességi program forrásait mekkora mértékben tudja lehívni a kormány. A hivatalos uniós szerződések szerint az RRF-vállalásokat 2026 nyaráig nemhogy elkezdeni, befejezni kellene. Bár várható hogy a határidőt meghosszabbítják, Magyarország egyelőre nem fér hozzá a programból elérhető 10,4 milliárd eurónyi támogatott hitelhez és visszatérítendő támogatásokhoz.
A szegénység csökkentésére irányuló intézkedések a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 keretében zajlanak, amely a szegénység újratermelődésének megakadályozását és az egyenlő hozzáférés biztosítását célozza. Az első intézkedési terv 2024-ig tart, majd újabb terv készül a 2025-2027 közötti időszakra, amely további forrásokat is bevon a szociális ellátórendszer javítására, különös tekintettel a társadalmi befogadás és a roma közösségek támogatására.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Lezuhant egy Londonba tartó repülőgép 242 emberrel a fedélzetén, nagyon szomorú friss hírt közöltek a tragédiáról
Felszállás közben történt a baleset.
Lezárult a légikatasztrófa helyszínének vizsgálata: ez lehet az elmúlt két évtized legsúlyosabb balesete
290 körül a halálos áldozatok száma.
Brutális légitámadást indított Oroszország: hullottak a FAB-ok, a földdel tették egyenlővé az ukrán állásokat
40 kilométeres körzetben kő kövön nem maradt.
Mindent egy lapra tesz fel a katonai hatalom: J-35-ös ötödik generációs csúcsgépekkel kerekednének ősi ellenségük fölé
Kérdés, hogy ez mire lehet elég.
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Szilikátakkumulátorok - új irányok az energiatárolásban?
A Worcester Műszaki Intézet kutatói áttörést értek el Edison több mint 100 éve feltalált vas-nikkel akkumulátorának továbbfejlesztésében.
Adócsomag 2025 tavasz - Jönnek az állandó extraprofitadók és új kedvezmények
2025. május 13-án nyújtotta be a kormány T-11920. számú törvényjavaslatában a tavaszi adócsomagot. Jelen blogunkban összefoglaljuk a vállalkozások számára legfontosabb változásokat, több
Mi számít tengeri szennyezésnek?
A tudomány szerint az óceánok hőmérsékletváltozásában nincsenek kiugró anomáliák, ám a tengeri szennyezés nemzetközi jogi keretei átalakulóban vannak.
Kötelező lesz az arcfelismeréses beléptetés a kórházakban?
Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott a kórházakba telepített arcfelismerő beléptetőrendszerek kérdése. Előbb több helyen is megkezdték a rendszer alkalmazását, majd - vélhetően a t


- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.