
Hétfő délelőtt nyilvánosságra került a kormány középtávú strukturális terve, amelyet az Európai Bizottság számára készített a Magyarország ellen a nyáron ismét elindult túlzottdeficit-eljárás kezelésére. Az EU 2024/1263 rendelete alapján a tagállami terveknek tartalmazniuk kell a nettó kiadási pályákat, az azok alapjául szolgáló makrogazdasági feltételezéseket, valamint a költségvetési és strukturális intézkedéseket. A rendelet szigorú előírásokat támaszt az államadósság és az államháztartási hiány kezelésére is, melyeknek teljesítése érdekében az EU a tagállamoknak technikai párbeszédet is biztosít, ennek részeként küldte meg a tervezetét.
„Magyarország kormánya elkötelezett az új uniós szabályozás követelményeinek teljesítése mellett, és kiemelt célként tekint a költségvetési hiány mérséklésére, valamint az államadósság GDP-hez viszonyított arányának csökkentésére” – derül ki a dokumentumból, amelyet az október 31-i határidő után néhány nappal, ma adott le a gazdasági kabinet.
A tervet az Európai Bizottság és a Tanács fogja értékelni, amelyet vagy elfogad, vagy – ha hiányérzete van – újratárgyalást kezdeményez.
A kormány előrejelzései szerint a magyar gazdaság 2024-ben 0,8%-kal, míg 2025-ben 3,4%-kal növekszik, amihez 2026-tól 4%-ot meghaladó ütem társulhat.
A 0,8 százalékos növekedési előrejelzés korrekciót jelent az eddigi hivatalos 1,5%-os prognózishoz képest. A pesszimistább képet a magyar gazdaság harmadik negyedéves kiábrándító teljesítménye magyarázza, amellyel technikai recesszióba csúszott vissza az ország.
A kormány most beadott tervei szerint a strukturális hiány 2025-ben a GDP 2,7 százaléka lesz, mely 2028-ra -1,5%-ra mérséklődik.
Az államadósság a 2033-ig tartó kivetítésben évente átlagosan 1,4 százalékponttal csökkenhet a kabinet várakozásai szerint, de a jelenlegi adósságdinamikai tényezőket ismerve nem meglepő, hogy a csökkenés csak az időszak második felében gyorsul be.
A magyar kormány makrogazdasági forgatókönyve – a beadott dokumentum szerint – az Európai Bizottság 2024. tavaszi előrejelzésén alapszik, amely optimista képet mutat az infláció csökkenésével és a fogyasztás növekedésével kapcsolatban. Így arra számítanak, hogy
az infláció a 2023-as szint után idén 3,7%-ra, majd 2025-re 3,2%-ra mérséklődik, és 2026-tól várhatóan 3% körül stabilizálódik.
A GDP-deflátor szintén csökken, 2024-ben 8,0%-ról 2025-re 4,0%-ra, majd 2026 és 2028 között 3,2%-ra.
A kormány emellett a devizaarány alacsonyan tartását és az államadósság hátralévő futamidejének növelését is prioritásként kezeli az ígéretek szerint.
A gazdasági növekedést a háztartások fogyasztásának emelkedése és a pozitív exporteredmények segítik majd az Orbán-kormány előrejelzése szerint. Ebben megjegyzik, hogy 2024 első felében a magyar GDP az uniós átlagot meghaladóan, 1,5%-kal nőtt, és a háztartások fogyasztása a csökkenő inflációnak, a javuló reáljövedelmeknek, valamint arra számítanak, hogy a gazdasági bizonytalanság esetleges mérséklődése révén tovább élénkülhet. Arra már nem térnek ki, hogy a harmadik negyedéves adatok alapján Magyarország a várható uniós átlag, 1 százalékos növekedési szint alá csúszhat.
Arra számítanak a Pénzügyminisztériumban, hogy a beruházások, különösen a vállalati szektorban, lassan helyreállnak, amit az alacsony kamatkörnyezet és a korábban elhalasztott fejlesztések ösztönözhetnek.
A hosszú távú célok között a munkaerőpiac stabilitása és a versenyképesség növelése is szerepel. A munkaerőpiac folyamatos bővülése és a dinamikus bérkiáramlás a következő években további növekedést eredményezhet, miközben az infláció mértékének csökkenése lehetőséget teremt a vásárlóerő megőrzésére. A kormány a KKV-szektor támogatására különböző ösztönzőket vet be – például elindul a Demján Sándor Program – , amelyek a technológiai fejlesztéseket, az innovációt és a digitalizációt segítik elő a kormány ígéretei szerint, amelytől azt várják, hogy növelheti a magyar gazdaság termelékenységét és fenntarthatóságát.
Átalakulóban a költségvetés is
A kormány megfogalmazása szerint a büdzsé kapcsán a gyorsuló gazdasági növekedés és a csökkenő infláció adta lehetőségekre építenek, hogy megerősítsék a költségvetés helyzetét. A célok középpontjában továbbra is a lakosság támogatása áll, különös tekintettel a családtámogatásokra és a nyugdíjak reálértékének megőrzésére, valamint a honvédelmi kiadások szinten tartására. Az adópolitikai irányelvek változatlanul a munka- és vállalkozásbarát környezet biztosítását helyezik előtérbe – állítja a kormány.
A 2023-as év kedvezőtlen gazdasági környezete miatt a tervezettnél magasabb infláció és a gazdasági teljesítmény csökkenése rontotta az államháztartás helyzetét, így 2024-re új, 4,5%-os hiánycélt határoztak meg. Kiemeli a Pénzügyminisztérium a dokumentumban, hogy a költségvetés fő prioritásai, mint a rezsivédelem és a honvédelem, nem változnak, GDP-arányosan maradnak 2%-on a honvédelmi kiadások.
Kiderül az is a tervezetből, hogy az állami szektorban a GDP-arányos bértömeg 2023-as 9,8%-ról 2024-re 10,4%-ra nő, ami különösen a közszférában dolgozók anyagi megbecsülését erősíti. A nyugdíjak reálértékének megőrzése szintén fontos cél – a kormány állítása szerint –, amely a várható alacsonyabb inflációnak köszönhetően tényleges reálérték-emelést eredményez az idén, amikor 5 százalékos inflációval tervezve emelték az idősek jutattásait.
Az állami beruházások hatékonyságát és fenntarthatóságát célzó intézkedések között kiemelik, hogy a kormány 675 milliárd forint értékű projekt elhalasztásáról döntött már az év első felében, melyek végrehajtása a következő években várható. Emellett a kormány azt állítja, hogy júliusban további, 400 milliárd forint értékű egyenlegjavító lépéseket vezettek be, amelyek között szerepel a pénzügyi tranzakciós illeték és a bankszektorra kivetett adók módosítása. Az energiaszektorban pedig az Urals-Brent adó került átalakításra. Ezen intézkedések célja a bevételi oldal megerősítése, ami hozzájárul az idei hiánycél eléréséhez a kormány állítása szerint.
A költségvetési előrejelzés alapján a kormány 4,5%-os GDP-arányos hiánycélja teljesül, a következő években pedig további mérséklődés várható, 2025-re 3,7%-os, majd 2028-ra 1,5%-os strukturális hiánycéllal.
A tervezett hiánycsökkentés mellett az adósság GDP-arányos csökkentését is biztosítani kívánják, évente legalább 0,5 százalékpontos mérsékléssel.
A költségvetési tervezet fontos része az adósságfék mechanizmus, amely évente 0,5 százalékpontos csökkentést ír elő. E célok elérése érdekében a kormány a nettó kiadási indikátorokat is meghatározta: 2024-ben és 2025-ben 4,9%, illetve 6,1%-os növekedést engedélyeznek, ami 2026-2028 között éves átlagban 4,2%-ra mérséklődik. Az Európai Bizottság referencia forgatókönyve is hasonlóan szigorú növekedési ütemet mutat, ami biztosítja az adósság folyamatos csökkentését. Míg a kamatkiadások GDP-arányos értéke 2025-re az idei 4,8%-ról 3,8%-ra, majd 2028-ra fokozatosan 3,1%-ra csökken a kabinet várakozásai alapján. A különbözetet pedig a GDP-növekedés lefedezheti a kormány.
A kormány a jelentésében ki is emeli, hogy
a csökkenő kamatkiadások révén több forrás marad a gazdasági növekedést és foglalkoztatottságot előmozdító programokra, valamint a szociális kiadások fenntartására.
A kormány 2024-es Új Gazdaságpolitikai Akcióterve további gazdaságélénkítő intézkedéseket foglal magában, amelyek a társadalom széles rétegeit, különösen a családokat és a KKV szektort támogatják. A terv szerint megmaradnak az otthonteremtési támogatások, mint a CSOK Plusz és a Vidéki Otthonfelújítási Program is bővülnek, míg a KKV-k számára elérhető finanszírozási programok, mint a „1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program”, jelentősen csökkentett kamatozású hiteleket biztosítanak. Az intézkedések célja, hogy a magyar gazdaság termelékenysége és növekedési potenciálja tovább javuljon, amely hosszú távon segíti a költségvetési stabilitás fenntartását és az adósságcsökkentési célok elérését.
A modellszámítások alátámasztják a kormányzati érvelést
A kormány célja, hogy az államadósság-ráta középtávon 60% alá csökkenjen, még kedvezőtlen gazdasági forgatókönyvek esetén is. Az elemzések szerint az adósság minden vizsgált szcenárióban stabilizálódik és csökkenni kezd.
E forgatókönyvek között szerepel az alacsonyabb strukturális elsődleges egyenleg, a kamatnövekedés és a pénzügyi stressz lehetősége. A strukturális egyenleg esetén feltételezik, hogy két éven át évente 0,25 százalékponttal csökken a GDP arányában, és ezen a szinten stabilizálódik. A kamatráta és növekedési ráta közötti különbség tartósan 1 százalékponttal nőhet, míg egyes években átmenetileg akár 1 százalékponttal is emelkedhetnek a piaci kamatlábak.
Az adósságráta alakulását a Bizottság által preferált sztochasztikus elemzési módszerekkel is értékelte a Pénzügyminisztérium, amelyek azt mutatják, hogy
77% a valószínűsége annak, hogy az adósság 2033-ra alacsonyabb lesz, mint 2028-ban.
Ez a küszöbértéket meghaladó mérték lehetővé teszi, hogy a magyar kormány hosszú távon is fenntartható pályán tartsa az adósságot, biztosítva ezzel az EU-s szabályoknak való megfelelést.
Állítása szerint a kormány elkötelezett az adósság befektetői szerkezetének diverzifikálása mellett, amely az állampapírok hazai lakosság általi magas arányú birtoklásával válhat fenntarthatóvá a tervek szerint. A kabinet érvelése szerint a lakosság által birtokolt államkötvények nemcsak az államadósság finanszírozásában játszanak fontos szerepet, hanem hozzájárulnak a GDP növekedéséhez és közvetve az adóbevételekhez is,
mivel a kamatkifizetésekből a lakossági fogyasztás is élénkülhet.
Azt a kormány is elismeri, hogy az energiaszektorban emelkedő árak jelentős állami szerepvállalást igényelnek, hogy a rezsiköltségeket alacsonyan lehessen tartani. Az energiaárak csökkenésével ezek a költségek várhatóan mérséklődnek, de addig is támogatásokban részesülnek az állami és önkormányzati intézmények, valamint a közszolgáltató vállalatok.
Az energiahatékonyság növelésére irányuló beruházások és programok tovább csökkenthetik az ország energiafüggőségét, amely hosszú távon hozzájárul az adósságcsökkentési célok eléréséhez – derül ki a Pénzügyminisztérium reformtervéből.
A kormány célja a szociális bérlakásállomány növelése is: az RRF projekt keretében 2026-ig 1600 lakás felújítása és megvásárlása, valamint 400 új szociális bérlakás építése várható
Az viszont erősen kérdéses, hogy a Helyreállítási és Ellenállóképességi program forrásait mekkora mértékben tudja lehívni a kormány. A hivatalos uniós szerződések szerint az RRF-vállalásokat 2026 nyaráig nemhogy elkezdeni, befejezni kellene. Bár várható hogy a határidőt meghosszabbítják, Magyarország egyelőre nem fér hozzá a programból elérhető 10,4 milliárd eurónyi támogatott hitelhez és visszatérítendő támogatásokhoz.
A szegénység csökkentésére irányuló intézkedések a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 keretében zajlanak, amely a szegénység újratermelődésének megakadályozását és az egyenlő hozzáférés biztosítását célozza. Az első intézkedési terv 2024-ig tart, majd újabb terv készül a 2025-2027 közötti időszakra, amely további forrásokat is bevon a szociális ellátórendszer javítására, különös tekintettel a társadalmi befogadás és a roma közösségek támogatására.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Éjszakai tűz a Mol olajfinomítójában: több vármegye tűzoltói vonultak ki
A társaság már vizsgálja a baleset okát.
Közmunka: gyökeres változásokról döntött a kormány
Csak az maradhat a programban a limit után, aki külön engedélyt kap.
Dunaferr: gyakorlatilag jön az államosítás a felszámolásnál
Három rendeletet is hozott a kormány a dunaújvárosi vasmű ügyében.
Donald Trump buldózerrel esett a Fehér Háznak, teljesen átépíti az egyik szárnyat
A történelmi épület 100 éve nem látott ekkora átalakítást.
A legmegbízhatóbb titkosszolgálati szövetséges is elfordul az Egyesült Államoktól
Egyre kevesebbszer adnak át adatokat a szövetséges ország kémszervezetei.
Trump új szabálya milliárd dollár értékű amerikai exportot állított le: óriáscégek könyörögnek a felfüggesztésért
Egyre több sebből vérzik a vámháborús stratégia.
CSOK Plusz: Hogy lehet első lakásszerző egy házaspár, amikor van közös lakásuk?
Hogy lehet az, hogy egy házaspárnak van/volt egy 100 százalékban a tulajdonában lévő lakás, mégis első lakásszerzőnek minősülnek CSOK Plusz szempontjából? Márpedig egyes értelmezések sze
Forradalom a konnektorban
Megint mi vagyunk a Nyugat és a Balkán kereszteződése. Nyugatról érkezve nálunk vannak az első lila foltok, keletről haladva itt vannak az első kékek. Egyszeri... The post Forradalom a konnektor

Comcast Corporation - elemzés
Upgrade-eltem a roic.ai előfizetésemet, már API-n keresztül tudok lekérdezni egy csomó adatot (írok majd a tapasztalataimról), és egy tesztelés keretében újra elkészítettem az októberi Top10
Bértranszparencia: mit jelent a HR számára, és miért kell most lépni?
A bértranszparencia már nem jövőbeli kihívás, hanem a jelen egyik legfontosabb HR-témája. Az EU 2023/970 számú irányelve új korszakot nyit a munkáltatók és a munkavállalók közötti bizalo

Az új világrend játékszabályai kezdenek kirajzolódni
A globalizáció évtizedeit a szuverenitás kora válthatja fel világ vezető think tankjeinek elemzései szerint. A nagy kérdés az, hogy a mindennapjainkat átalakító radikális változás előtt á
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Szerdán eladtam a csomagom felét 23 dolláron, ez kb. 60% hozamot jelent. Azóta esik, a maradék hozama már 40% alá ment. Volt előtte pár hír, miszerint már több mint 50 ezer bitcoinja van a
Zsiday Afrikában (HOLD After Hours)
Az e heti vendég Zsiday Viktor, jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Pod

Maradt a befektetési fokozat: az S&P nem változtatta Magyarország besorolását
Az S&P péntek este (2025.10.10.) nem változtatott Magyarország szuverén adósbesorolásán: maradt a BBB-, negatív kilátással. Külön részletes értékelést ezúttal nem adtak ki. Regős Gá

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Nem az a kérdés, hogy lufi-e az AI-boom, hanem, hogy mikor lesz vége
Milyen jövő vár a mesterséges intelligenciára?
Budapestre jön Trump és Putyin: ennél nagyobb realitása még nem volt a békének
Bár maradtak még kérdőjelek.
A garantált veszteség
Feltörhetetlen pénztárcák, elvesztett tízmilliók, fiktív kriptodevizák – új évaddal folytatódik a Préda
