Vallott a kormány Brüsszelnek, lehúzták a GDP-várakozásokat is
Uniós források

Vallott a kormány Brüsszelnek, lehúzták a GDP-várakozásokat is

Határidő után kikerültek a magyar kormány új, középtávú gazdasági tervei, amelyek az Európai Bizottság túlzottdeficit-eljárásának kezelésére készültek. A kormány előrejelzése szerint a magyar gazdaság fokozatos, de stabil növekedési pályán halad tovább, amelyhez csökkenő infláció és mérséklődő államadósság társul. A kormány tervei az infláció mérséklésére és a fogyasztás élénkítésére építenek, amelyeket a költségvetési fegyelem és az adósságfék mechanizmus támogat. A kabinet viszont pesszimistább lett: idénre már 1 százalék alatti növekedést várnak csak.

Hétfő délelőtt nyilvánosságra került a kormány középtávú strukturális terve, amelyet az Európai Bizottság számára készített a Magyarország ellen a nyáron ismét elindult túlzottdeficit-eljárás kezelésére. Az EU 2024/1263 rendelete alapján a tagállami terveknek tartalmazniuk kell a nettó kiadási pályákat, az azok alapjául szolgáló makrogazdasági feltételezéseket, valamint a költségvetési és strukturális intézkedéseket. A rendelet szigorú előírásokat támaszt az államadósság és az államháztartási hiány kezelésére is, melyeknek teljesítése érdekében az EU a tagállamoknak technikai párbeszédet is biztosít, ennek részeként küldte meg a tervezetét.

„Magyarország kormánya elkötelezett az új uniós szabályozás követelményeinek teljesítése mellett, és kiemelt célként tekint a költségvetési hiány mérséklésére, valamint az államadósság GDP-hez viszonyított arányának csökkentésére” – derül ki a dokumentumból, amelyet az október 31-i határidő után néhány nappal, ma adott le a gazdasági kabinet.

A tervet az Európai Bizottság és a Tanács fogja értékelni, amelyet vagy elfogad, vagy – ha hiányérzete van – újratárgyalást kezdeményez.

A kormány előrejelzései szerint a magyar gazdaság 2024-ben 0,8%-kal, míg 2025-ben 3,4%-kal növekszik, amihez 2026-tól 4%-ot meghaladó ütem társulhat.

A 0,8 százalékos növekedési előrejelzés korrekciót jelent az eddigi hivatalos 1,5%-os prognózishoz képest. A pesszimistább képet a magyar gazdaság harmadik negyedéves kiábrándító teljesítménye magyarázza, amellyel technikai recesszióba csúszott vissza az ország.

A kormány most beadott tervei szerint a strukturális hiány 2025-ben a GDP 2,7 százaléka lesz, mely 2028-ra -1,5%-ra mérséklődik.

Az államadósság a 2033-ig tartó kivetítésben évente átlagosan 1,4 százalékponttal csökkenhet a kabinet várakozásai szerint, de a jelenlegi adósságdinamikai tényezőket ismerve nem meglepő, hogy a csökkenés csak az időszak második felében gyorsul be.

A magyar kormány makrogazdasági forgatókönyve – a beadott dokumentum szerint – az Európai Bizottság 2024. tavaszi előrejelzésén alapszik, amely optimista képet mutat az infláció csökkenésével és a fogyasztás növekedésével kapcsolatban. Így arra számítanak, hogy

az infláció a 2023-as szint után idén 3,7%-ra, majd 2025-re 3,2%-ra mérséklődik, és 2026-tól várhatóan 3% körül stabilizálódik.

A GDP-deflátor szintén csökken, 2024-ben 8,0%-ról 2025-re 4,0%-ra, majd 2026 és 2028 között 3,2%-ra. 

A kormány emellett a devizaarány alacsonyan tartását és az államadósság hátralévő futamidejének növelését is prioritásként kezeli az ígéretek szerint.

A gazdasági növekedést a háztartások fogyasztásának emelkedése és a pozitív exporteredmények segítik majd az Orbán-kormány előrejelzése szerint. Ebben megjegyzik, hogy 2024 első felében a magyar GDP az uniós átlagot meghaladóan, 1,5%-kal nőtt, és a háztartások fogyasztása a csökkenő inflációnak, a javuló reáljövedelmeknek, valamint arra számítanak, hogy a gazdasági bizonytalanság esetleges mérséklődése révén tovább élénkülhet. Arra már nem térnek ki, hogy a harmadik negyedéves adatok alapján Magyarország a várható uniós átlag, 1 százalékos növekedési szint alá csúszhat.

Arra számítanak a Pénzügyminisztériumban, hogy a beruházások, különösen a vállalati szektorban, lassan helyreállnak, amit az alacsony kamatkörnyezet és a korábban elhalasztott fejlesztések ösztönözhetnek.

A hosszú távú célok között a munkaerőpiac stabilitása és a versenyképesség növelése is szerepel. A munkaerőpiac folyamatos bővülése és a dinamikus bérkiáramlás a következő években további növekedést eredményezhet, miközben az infláció mértékének csökkenése lehetőséget teremt a vásárlóerő megőrzésére. A kormány a KKV-szektor támogatására különböző ösztönzőket vet be – például elindul a Demján Sándor Program – , amelyek a technológiai fejlesztéseket, az innovációt és a digitalizációt segítik elő a kormány ígéretei szerint, amelytől azt várják, hogy növelheti a magyar gazdaság termelékenységét és fenntarthatóságát. 

Átalakulóban a költségvetés is

A kormány megfogalmazása szerint a büdzsé kapcsán a gyorsuló gazdasági növekedés és a csökkenő infláció adta lehetőségekre építenek, hogy megerősítsék a költségvetés helyzetét. A célok középpontjában továbbra is a lakosság támogatása áll, különös tekintettel a családtámogatásokra és a nyugdíjak reálértékének megőrzésére, valamint a honvédelmi kiadások szinten tartására. Az adópolitikai irányelvek változatlanul a munka- és vállalkozásbarát környezet biztosítását helyezik előtérbe – állítja a kormány.

A 2023-as év kedvezőtlen gazdasági környezete miatt a tervezettnél magasabb infláció és a gazdasági teljesítmény csökkenése rontotta az államháztartás helyzetét, így 2024-re új, 4,5%-os hiánycélt határoztak meg. Kiemeli a Pénzügyminisztérium a dokumentumban, hogy a költségvetés fő prioritásai, mint a rezsivédelem és a honvédelem, nem változnak, GDP-arányosan maradnak 2%-on a honvédelmi kiadások.

Kiderül az is a tervezetből, hogy az állami szektorban a GDP-arányos bértömeg 2023-as 9,8%-ról 2024-re 10,4%-ra nő, ami különösen a közszférában dolgozók anyagi megbecsülését erősíti. A nyugdíjak reálértékének megőrzése szintén fontos cél – a kormány állítása szerint –, amely a várható alacsonyabb inflációnak köszönhetően tényleges reálérték-emelést eredményez az idén, amikor 5 százalékos inflációval tervezve emelték az idősek jutattásait.

Az állami beruházások hatékonyságát és fenntarthatóságát célzó intézkedések között kiemelik, hogy a kormány 675 milliárd forint értékű projekt elhalasztásáról döntött már az év első felében, melyek végrehajtása a következő években várható. Emellett a kormány azt állítja, hogy júliusban további, 400 milliárd forint értékű egyenlegjavító lépéseket vezettek be, amelyek között szerepel a pénzügyi tranzakciós illeték és a bankszektorra kivetett adók módosítása. Az energiaszektorban pedig az Urals-Brent adó került átalakításra. Ezen intézkedések célja a bevételi oldal megerősítése, ami hozzájárul az idei hiánycél eléréséhez a kormány állítása szerint.

A költségvetési előrejelzés alapján a kormány 4,5%-os GDP-arányos hiánycélja teljesül, a következő években pedig további mérséklődés várható, 2025-re 3,7%-os, majd 2028-ra 1,5%-os strukturális hiánycéllal.

A tervezett hiánycsökkentés mellett az adósság GDP-arányos csökkentését is biztosítani kívánják, évente legalább 0,5 százalékpontos mérsékléssel.

A költségvetési tervezet fontos része az adósságfék mechanizmus, amely évente 0,5 százalékpontos csökkentést ír elő. E célok elérése érdekében a kormány a nettó kiadási indikátorokat is meghatározta: 2024-ben és 2025-ben 4,9%, illetve 6,1%-os növekedést engedélyeznek, ami 2026-2028 között éves átlagban 4,2%-ra mérséklődik. Az Európai Bizottság referencia forgatókönyve is hasonlóan szigorú növekedési ütemet mutat, ami biztosítja az adósság folyamatos csökkentését. Míg a kamatkiadások GDP-arányos értéke 2025-re az idei 4,8%-ról 3,8%-ra, majd 2028-ra fokozatosan 3,1%-ra csökken a kabinet várakozásai alapján. A különbözetet pedig a GDP-növekedés lefedezheti a kormány.

A kormány a jelentésében ki is emeli, hogy

a csökkenő kamatkiadások révén több forrás marad a gazdasági növekedést és foglalkoztatottságot előmozdító programokra, valamint a szociális kiadások fenntartására.

A kormány 2024-es Új Gazdaságpolitikai Akcióterve további gazdaságélénkítő intézkedéseket foglal magában, amelyek a társadalom széles rétegeit, különösen a családokat és a KKV szektort támogatják. A terv szerint megmaradnak az otthonteremtési támogatások, mint a CSOK Plusz és a Vidéki Otthonfelújítási Program is bővülnek, míg a KKV-k számára elérhető finanszírozási programok, mint a „1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program”, jelentősen csökkentett kamatozású hiteleket biztosítanak. Az intézkedések célja, hogy a magyar gazdaság termelékenysége és növekedési potenciálja tovább javuljon, amely hosszú távon segíti a költségvetési stabilitás fenntartását és az adósságcsökkentési célok elérését.

A modellszámítások alátámasztják a kormányzati érvelést

A kormány célja, hogy az államadósság-ráta középtávon 60% alá csökkenjen, még kedvezőtlen gazdasági forgatókönyvek esetén is. Az elemzések szerint az adósság minden vizsgált szcenárióban stabilizálódik és csökkenni kezd. 

E forgatókönyvek között szerepel az alacsonyabb strukturális elsődleges egyenleg, a kamatnövekedés és a pénzügyi stressz lehetősége. A strukturális egyenleg esetén feltételezik, hogy két éven át évente 0,25 százalékponttal csökken a GDP arányában, és ezen a szinten stabilizálódik. A kamatráta és növekedési ráta közötti különbség tartósan 1 százalékponttal nőhet, míg egyes években átmenetileg akár 1 százalékponttal is emelkedhetnek a piaci kamatlábak.

Az adósságráta alakulását a Bizottság által preferált sztochasztikus elemzési módszerekkel is értékelte a Pénzügyminisztérium, amelyek azt mutatják, hogy 

77% a valószínűsége annak, hogy az adósság 2033-ra alacsonyabb lesz, mint 2028-ban.

Ez a küszöbértéket meghaladó mérték lehetővé teszi, hogy a magyar kormány hosszú távon is fenntartható pályán tartsa az adósságot, biztosítva ezzel az EU-s szabályoknak való megfelelést.

Állítása szerint a kormány elkötelezett az adósság befektetői szerkezetének diverzifikálása mellett, amely az állampapírok hazai lakosság általi magas arányú birtoklásával válhat fenntarthatóvá a tervek szerint. A kabinet érvelése szerint a lakosság által birtokolt államkötvények nemcsak az államadósság finanszírozásában játszanak fontos szerepet, hanem hozzájárulnak a GDP növekedéséhez és közvetve az adóbevételekhez is,

mivel a kamatkifizetésekből a lakossági fogyasztás is élénkülhet.

Azt a kormány is elismeri, hogy az energiaszektorban emelkedő árak jelentős állami szerepvállalást igényelnek, hogy a rezsiköltségeket alacsonyan lehessen tartani. Az energiaárak csökkenésével ezek a költségek várhatóan mérséklődnek, de addig is támogatásokban részesülnek az állami és önkormányzati intézmények, valamint a közszolgáltató vállalatok.

Az energiahatékonyság növelésére irányuló beruházások és programok tovább csökkenthetik az ország energiafüggőségét, amely hosszú távon hozzájárul az adósságcsökkentési célok eléréséhez – derül ki a Pénzügyminisztérium reformtervéből.

A kormány célja a szociális bérlakásállomány növelése is: az RRF projekt keretében 2026-ig 1600 lakás felújítása és megvásárlása, valamint 400 új szociális bérlakás építése várható

Az viszont erősen kérdéses, hogy a Helyreállítási és Ellenállóképességi program forrásait mekkora mértékben tudja lehívni a kormány. A hivatalos uniós szerződések szerint az RRF-vállalásokat 2026 nyaráig nemhogy elkezdeni, befejezni kellene. Bár várható hogy a határidőt meghosszabbítják, Magyarország egyelőre nem fér hozzá a programból elérhető 10,4 milliárd eurónyi támogatott hitelhez és visszatérítendő támogatásokhoz.

A szegénység csökkentésére irányuló intézkedések a Magyar Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia 2030 keretében zajlanak, amely a szegénység újratermelődésének megakadályozását és az egyenlő hozzáférés biztosítását célozza. Az első intézkedési terv 2024-ig tart, majd újabb terv készül a 2025-2027 közötti időszakra, amely további forrásokat is bevon a szociális ellátórendszer javítására, különös tekintettel a társadalmi befogadás és a roma közösségek támogatására.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Számolj háromig és start!

Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Portfolio Sustainable World 2025
2025. szeptember 4.
REA SUMMIT 2025 – Powered by Pénzcentrum
2025. szeptember 17.
Portfolio Future of Finance 2025
2025. szeptember 18.
Portfolio Private Health Forum 2025
2025. szeptember 30.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet