Döntött Brüsszel, vaskos e-mobilitási támogatást utal Magyarországra is
Uniós források

Döntött Brüsszel, vaskos e-mobilitási támogatást utal Magyarországra is

Az Európai Bizottság 422 millió euróval támogatja az alternatív üzemanyag-infrastruktúra fejlesztését. A kiválasztott projektek között két magyar fejlesztés is van, amelyek révén új e-töltőállomások épülhetnek Magyarországon. Az uniós autóiparnak komoly segítség lehet a mostani infrastruktúrafejlesztés.

Az Európai Bizottság 39 innovatív projektet választott ki, amelyek célja az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítése az EU közlekedési hálózatában.

A 422 millió eurós támogatást az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúráját Finanszírozó Eszköz (AFIF) biztosítja, amely a fenntartható közlekedés elterjedését hivatott elősegíteni.

Az uniós forrásból megvalósuló projektek között szerepelnek elektromos töltőállomások, hidrogéntöltő infrastruktúrák, valamint a tengeri és légi közlekedésben használt alternatív üzemanyagok, például ammónia és metanol ellátásának fejlesztése is.

Ez a jelentős beruházás hozzájárul az EU klímacéljainak eléréséhez, csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását és erősíti az európai ipar versenyképességét. Az AFIF pályázati rendszere folyamatosan nyitva áll az új és innovatív kezdeményezések előtt. A most lezárult első értékelési kör a 2024. február 29-én meghirdetett pályázati kiírás része, míg

a következő értékelési határidő 2025. június 11-én lesz, ahol további 578 millió euró áll majd rendelkezésre a sikeres pályázatok számára.

Magyarország is részesül a támogatásból

Az MVM ULTRA III 2024 projekt célja a magyarországi elektromos töltőinfrastruktúra bővítése a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) előírásainak megfelelően. Így összesen 67 darab, egyenként 150 kW teljesítményű nyilvános töltőpontot telepítenek 30 különböző helyszínen.

A projekt megvalósítását az MVM Mobiliti Kft. koordinálja, és 2 millió euró (810 millió forint) támogatást nyert el az Európai Bizottság e-mobilitási pályázatán.

A Drive-E Cohesion projekt több közép-kelet-európai országban, köztük Magyarországon is fejleszti az elektromos járművek töltőhálózatát. A kezdeményezés célja 708 könnyű haszongépjármű (eLDV) és 126 nehézgépjármű (eHDV) töltőpont kiépítése Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Bulgáriában és Szlovákiában. A töltőállomásokat az európai közlekedési folyosók mentén, városi csomópontokban és biztonságos parkolókban helyezik el, elősegítve az elektromos közlekedés térnyerését.

A projektet az EDRI Germany koordinálja, és 28,8 millió euró (11,75 milliárd forint) támogatást kapott az uniós program keretében.

Széleskörű európai fejlesztéseket akar Brüsszel

Az AFIF kulcsszerepet játszik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bővítésében az EU teljes transzeurópai közlekedési hálózatán. A támogatott projektek összhangban állnak a ReFuelEU Aviation és a FuelEU Maritime szabályozásokkal, amelyek célja a légi és tengeri közlekedés karbonsemlegessé tétele.

Az új beruházásoknak köszönhetően az alternatív üzemanyagok használata egyre inkább elérhetővé válik az európai közlekedési rendszerben, elősegítve a kontinens fenntartható és innovatív közlekedési stratégiájának megvalósítását.

„A most támogatott 39 projekt felgyorsítja a kritikus fontosságú töltési és üzemanyag-ellátási infrastruktúra kiépítését, amely elengedhetetlen a zéró emissziós járművek terjedéséhez.

Ezek a fejlesztések közel 5000 új töltőpontot eredményeznek, köztük 626 nagy teljesítményű, megawattos töltőt, elősegítve, hogy a polgárok fenntarthatóbb közlekedési megoldásokat választhassanak

– mondta a projektekről Apostolos Tzitzikostas, az Európai Bizottság fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztosa.

Amint arról részletes elemzésünkben írtunk, az elektromos járműipar gyors átalakulása Európában komoly kihívások elé állítja az iparági szereplőket. Az elmúlt években az uniós autógyártók jelentős erőforrásokat fordítottak az elektromos átállásra, miközben egyre nagyobb versenyt támasztanak számukra az államilag támogatott, dinamikusan növekvő ázsiai gyártók, különösen Kína.

Az európai járműipar továbbra is a kontinens gazdaságának egyik pillére, hiszen

az euróövezeti feldolgozóipar hozzáadott értékének 10%-át, a GDP közel 2%-át adja, közvetetten pedig még ennél is nagyobb a gazdasági súlya.

Az innovációs versenyben az európai gyártók erős K+F tevékenységet folytatnak, különösen az új technológiák és a fenntartható mobilitási megoldások fejlesztésében,

ám az elektromos járművek terjedéséhez elengedhetetlen töltőinfrastruktúra kiépítése még mindig kihívásokkal küzd.

A közlekedés villamosítását támogató uniós programok, mint az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúráját Finanszírozó Eszköz (AFIF), kulcsszerepet játszanak az átállásban.

Címlapkép forrása: Shutterstock

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Holdblog

New York, te kommunista...

Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New

Díjmentes előadás

A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?

Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet