Az Európai Bizottság 39 innovatív projektet választott ki, amelyek célja az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítése az EU közlekedési hálózatában.
A 422 millió eurós támogatást az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúráját Finanszírozó Eszköz (AFIF) biztosítja, amely a fenntartható közlekedés elterjedését hivatott elősegíteni.
Az uniós forrásból megvalósuló projektek között szerepelnek elektromos töltőállomások, hidrogéntöltő infrastruktúrák, valamint a tengeri és légi közlekedésben használt alternatív üzemanyagok, például ammónia és metanol ellátásának fejlesztése is.
Ez a jelentős beruházás hozzájárul az EU klímacéljainak eléréséhez, csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását és erősíti az európai ipar versenyképességét. Az AFIF pályázati rendszere folyamatosan nyitva áll az új és innovatív kezdeményezések előtt. A most lezárult első értékelési kör a 2024. február 29-én meghirdetett pályázati kiírás része, míg
a következő értékelési határidő 2025. június 11-én lesz, ahol további 578 millió euró áll majd rendelkezésre a sikeres pályázatok számára.
Magyarország is részesül a támogatásból
Az MVM ULTRA III 2024 projekt célja a magyarországi elektromos töltőinfrastruktúra bővítése a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) előírásainak megfelelően. Így összesen 67 darab, egyenként 150 kW teljesítményű nyilvános töltőpontot telepítenek 30 különböző helyszínen.
A projekt megvalósítását az MVM Mobiliti Kft. koordinálja, és 2 millió euró (810 millió forint) támogatást nyert el az Európai Bizottság e-mobilitási pályázatán.
A Drive-E Cohesion projekt több közép-kelet-európai országban, köztük Magyarországon is fejleszti az elektromos járművek töltőhálózatát. A kezdeményezés célja 708 könnyű haszongépjármű (eLDV) és 126 nehézgépjármű (eHDV) töltőpont kiépítése Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Bulgáriában és Szlovákiában. A töltőállomásokat az európai közlekedési folyosók mentén, városi csomópontokban és biztonságos parkolókban helyezik el, elősegítve az elektromos közlekedés térnyerését.
A projektet az EDRI Germany koordinálja, és 28,8 millió euró (11,75 milliárd forint) támogatást kapott az uniós program keretében.
Széleskörű európai fejlesztéseket akar Brüsszel
Az AFIF kulcsszerepet játszik az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bővítésében az EU teljes transzeurópai közlekedési hálózatán. A támogatott projektek összhangban állnak a ReFuelEU Aviation és a FuelEU Maritime szabályozásokkal, amelyek célja a légi és tengeri közlekedés karbonsemlegessé tétele.
Az új beruházásoknak köszönhetően az alternatív üzemanyagok használata egyre inkább elérhetővé válik az európai közlekedési rendszerben, elősegítve a kontinens fenntartható és innovatív közlekedési stratégiájának megvalósítását.
„A most támogatott 39 projekt felgyorsítja a kritikus fontosságú töltési és üzemanyag-ellátási infrastruktúra kiépítését, amely elengedhetetlen a zéró emissziós járművek terjedéséhez.
Ezek a fejlesztések közel 5000 új töltőpontot eredményeznek, köztük 626 nagy teljesítményű, megawattos töltőt, elősegítve, hogy a polgárok fenntarthatóbb közlekedési megoldásokat választhassanak
– mondta a projektekről Apostolos Tzitzikostas, az Európai Bizottság fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztosa.
Amint arról részletes elemzésünkben írtunk, az elektromos járműipar gyors átalakulása Európában komoly kihívások elé állítja az iparági szereplőket. Az elmúlt években az uniós autógyártók jelentős erőforrásokat fordítottak az elektromos átállásra, miközben egyre nagyobb versenyt támasztanak számukra az államilag támogatott, dinamikusan növekvő ázsiai gyártók, különösen Kína.
Az európai járműipar továbbra is a kontinens gazdaságának egyik pillére, hiszen
az euróövezeti feldolgozóipar hozzáadott értékének 10%-át, a GDP közel 2%-át adja, közvetetten pedig még ennél is nagyobb a gazdasági súlya.
Az innovációs versenyben az európai gyártók erős K+F tevékenységet folytatnak, különösen az új technológiák és a fenntartható mobilitási megoldások fejlesztésében,
ám az elektromos járművek terjedéséhez elengedhetetlen töltőinfrastruktúra kiépítése még mindig kihívásokkal küzd.
A közlekedés villamosítását támogató uniós programok, mint az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúráját Finanszírozó Eszköz (AFIF), kulcsszerepet játszanak az átállásban.
Címlapkép forrása: Shutterstock
Úgy néz ki, megjelent a teljes orosz-ukrán béketerv: itt van a 28 pont lényege
Ukrajna ezt jelen formájában szinte biztosan nem fogadja el.
Hatalmas győzelmet ünnepel Oroszország: elfoglalták Kupjanszkot, 2022 óta dúló csatát nyertek meg
Ukrajna szerint még kitart a védelem.
"Agresszív" határidőt kapott Zelenszkij a békekötésre – Megmagyarázták, mire gondolt Trump
Az ukrán elnök ezt is elfogadta.
Mégis mi ütött az amerikai részvénypiacba a csütörtöki kereskedés közepén? - Itt az elemzők magyarázata
A Fed- vagy az AI-hatás az erősebb?
Sejtelmes utalást tett az amerikai miniszter: katonai csapásra készül Donald Trump?
Az előkészületek már zajlanak.
Koronavírus: súlyos dolgokat állít egy friss vizsgálati jelentés
Tízezrek halála szárad a túl későn meghozott korlátozásokon?
Megjött a legfrissebb hótérkép: mutatjuk, hol lesz holnap havazás Magyarországon
Ezekben a régiókban várható hóhullás.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.

