
Az elmúlt hónapokban gyakorlatilag egyetlen téma tartotta magát folyamatosan az amerikai vámháborús fenyegetések és ukrajnai béketárgyalásokról szóló hírözönben: Európa gazdasága súlyos válsággal küzd és komoly gond van az EU versenyképességével.
Pont a dinamikusan változó, kaotikus környezet eredményezte azt, hogy az Európai Bizottság szépen csendben, de óriási tempóban dolgozik és mutatja be újabb reformcsomagjait.
Alig egy hónapja érkezett meg a Versenyképességi Iránytű 36 darab különböző előterjesztés ígéretével, az AI-fejlesztések támogatásától egészen az energiapiac átalakításáig terjedő javaslatokkal.
Az első fontosabb terveket pedig a héten már különösebb csinadratta nélkül be is mutatták, így már európai parlamenti és tanácsi tárgyalások indulhatnak az energetikai omnibusz szabályozásról és a Tiszta Ipari Megállapodásról.
Eközben a brüsszeli tárgyalótermekben egy még újabb kezdeményezés formálódik: a 28. rezsim.
A javasolt jogi keret ígérete szerint újradefiniálja az üzleti tevékenységre vonatkozó szabályokat a kontinensen, egy egységes rendszert kínálva, amely túllép a nemzeti határokon, és példátlan módon egyesítheti az EU piacát.
A 28. rezsim koncepciója nem teljesen új – már 2011-ben is volt erre vonatkozó jogalkotási kezdeményezés, ami aztán hamvába halt. Évtizedek óta akadémikusok, jogászok és döntéshozók vetik fel egy opcionális, páneurópai szabályozási keret ötletét, amely párhuzamosan létezhet a 27 tagállam nemzeti jogaival. Ez a keret egyfajta virtuális, összuniós 28. tagállam jogrendszereként működne – innen ered a neve –, és alternatívát kínálna az EU jogharmonizációjának hagyományos módszereihez képest.
Az ilyen rendszer szükségességét az a felismerés táplálja, hogy a tagállamok eltérő szabályozási rendszerei gyakran akadályokat gördítenek a piac zökkenőmentes integrációja elé, különösen a gyorsan növekvő szektorokban, például a digitális technológiák területén – mint az Enrico Letta korábbi olasz miniszterelnök tavaly áprilisi, a belső piacot megújító jelentésében is írta.
Vízió startupok és növekvő vállalatok számára
A 28. rezsim középpontjában az a cél áll, hogy támogassa a startupokat és a növekvő vállalkozásokat – az innováció és a gazdasági növekedés motorjait. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke 2025 januárjában egy munkacsoportot hozott létre a rezsim kidolgozására, azzal a céllal, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol ezek az induló vállalkozások virágzásnak indulhatnak.
A kezdeményezés célja egy egységes szabályozási alap biztosítása, amely csökkenti a megfelelési költségeket és a jogi bonyodalmakat, amelyekkel a startupok gyakran szembesülnek, amikor több országban egyszerre próbálnának terjeszkedni.
Azonban a Portfolio-nak nyilatkozó magasrangú uniós tisztviselők szerint a szabályozás kidolgozásával a vártnál sokkal gyorsabban haladnak, valamint az induló innovatív vállalkozások mellett a multinacionális óriások fejlesztéseit támogató rendszer sülhet ki a javaslatból.
Mint összefoglalták, alapvetően ugyanaz a versenyképességi probléma sújtja a startupokat is, mint a nagyvállalatokat: ha az egységes piacon belül terjeszkednének, akkor egy újabb ország szabályozásainak kell megfelelniük. Ez hosszú, bürokratikus és költséges folyamatot jelent, ami miatt sok cég egyből összepakol, majd az Egyesült Államokban próbál meg érvényesülni.
Ha a cégek az egész EU-ban egyetlen szabályrendszer alapján működhetnek, jelentősen csökkenhetnek a kiadások és a piacra lépési idő.
Brüsszelben úgy látják, ez az egységesítés nemcsak egyszerűbbé tenné a szabályozási környezetet, hanem versenyképesebb légkört is teremtene, elősegítve az innovációt és a növekedést. Az EU, amelyet régóta lemaradónak tartanak a startup ökoszisztémák tekintetében, végre felzárkózhatna, vonzva és megtartva az innovatív vállalatokat a világ más részéről.
Európa felett egy új Európa
A 28. rezsim egy opcionális eszközként működne, ami azt jelenti, hogy nem helyettesítené a meglévő nemzeti jogszabályokat, hanem alternatívát kínálna. A vállalatok választhatnák, hogy e rezsim szerint működnek, kihasználva annak harmonizált szabályait, miközben továbbra is lehetőségük lenne a nemzeti szabályok betartására, ha azt előnyösebbnek tartják.
Ez a kettős pálya megközelítés a jobb jogalkotás eszköze lehet, amely egy egyszerűbb, érthetőbb és felhasználóbarát szabályozási környezetet hoz létre anélkül, hogy beavatkozna a nemzeti jogi kultúrákba
– érvelt egy a tárgyalásokra rálátó tisztviselő. Szerinte egy ilyen rendszer már azért is elősegítené az integrációt, mert ha van egy az egész EU-t lefedő, a tagállami szabályozásoknál hatékonyabb rendszer, akkor idővel az egyes országok a 28. rezsimhez kezdik majd közelíteni a saját keretüket is.
Egyelőre ez inkább tűnik vágyvezért elképzelésnek, de egyelőre egyetlen tagállam sem támadta be a terveket, ami önmagában ritka, amikor az EU jogköreit kiszélesítenék.
A rezsimet ugyanis uniós rendeletek révén vezetnék be, biztosítva a maximális egységességet a tagállamok között. Kötelező jogi rendelkezéseket is tartalmazna a gyengébb fél – például a fogyasztók – védelme érdekében, miközben megkönnyítené a felek közötti interakciót a szerződéses folyamat során. A cél egy olyan magas szintű védelem biztosítása, amely legalább egyenértékű az EU vagy a nemzeti kötelező szabályok által nyújtott védelemmel.
Konszenzus kellene ahhoz, hogy ne kelljen konszenzus
Bár a 28. rezsim potenciális előnyei egyértelműek, bevezetése komoly akadályokba ütközhet. A tagállamok közötti konszenzus elérése egy egységes jogi keretről nem kis feladat, és meglepő, hogy a Bizottságban már a mostani kezdeti fázisban úgy látják, hogy akár már idén vitára kerülhet a tervezet. Az EU-n belül a nemzeti szabályozások, jogi hagyományok és gazdasági érdekek rendkívül eltérőek, és még egy opcionális rezsim elfogadásához is nehézkes a politikai akarat megteremtése.
Az egyik fő aggodalom az, hogy a rezsim esetleg megkerülési lehetőséget nyújthat a nemzeti kötelező szabályok alól, ami a fogyasztók és más sérülékeny csoportok védelmének csökkenéséhez vezethet. Ennek elkerülésére – a Bizottság szerint – a rezsimnek szigorú kötelező rendelkezéseket kell tartalmaznia, és meg kell akadályoznia a különböző jogrendszerek kedvező elemeinek szelektív kiválasztását („cherry-picking”).
Ezenkívül az egész EU-t lefedő szabályozás és a meglévő nemzeti és uniós jogok közötti kölcsönhatásokat gondosan kell kidolgozni – mondta egy diplomata a Portflio-nak, szerinte a legnagyobb kihívás, hogy úgy kell egy szabályozások melletti, de azok feletti keretet csinálni, hogy közben nem rónak plusz megfelelési terheket a cégekre. Sőt, valódi alternatívát kell kínálni, amely megkönnyíti a határokon átnyúló üzleti tevékenységet.
Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EESC) hangsúlyozta a részletes hatásvizsgálatok szükségességét annak érdekében, hogy a rezsim ne teremtsen új akadályokat vagy hátrányokat a piaci szereplők számára. De összességében az EESC szorgalmazza a legjobban a rendszer kialakítását. Az Európai Bizottságnak már régen – először 2010-ben – azt javasolták, hogy
minden új jogalkotási kezdeményezés esetén mérlegelje egy 28. rezsim bevezetésének lehetőségét, figyelembe véve annak hatását a meglévő nemzeti kötelező szabályokra.
Mario Draghi és Enrico Letta jelentései szintén kiemelték egy ilyen rezsim szükségességét az EU versenyképességének fokozása érdekében. Draghi különösen egy olyan EU-s jogállás létrehozását javasolta innovatív vállalatok számára, amely digitális azonosítást biztosítana számukra az összes tagállamban. Ez az elképzelés szorosan illeszkedik a 28. rezsim szélesebb céljaihoz, amelyek egy versenyképesebb és koherensebb európai üzleti környezet kialakítását célozzák.
Tavaly a két javaslatcsomag bemutatójakor egyáltalán nem lelkesedtek a tagállamok a pán-európai szabályozási rendszerért. Aztán jött a Trump-tornádó – fogalmazta meg egy uniós diplomata, hogy miért gyorsultak be az egyeztetések. Szerint Donald Trump amerikai elnök vámfenyegetései, kereskedelmi háborús retorikája, valamint terve, hogy a nagyvállalatokat az Egyesült Államokba csábítja plusz támogatásokkal, minden ellenállást elsöpört. A Bizottságban pedig könnyen azonosítottak – az adózást egyelőre nem érintő – közösnevezőket a tagállami szabályokban, amire épülhet az áramvonalasított rendszer.
A mostani remények szerint legkésőbb 2026-ban már a teljes keretet elfogadhatják az Európai Tanácsban, ami után azt gyorsan implementálhatják is.
Azonban van, aki nyugtatja a lelkes brüsszeli bürokratákat, egy szkpetikusabb tisztviselő úgy fogalmazott:
2010-ben, a hitelválság után egyszer már nagy volt a lelkesedés, de az enyészeté lettek az akkori tervek.
Címlapkép forrása: EU/Mauro Bottaro.
Az EKB a pokolba lökött egy céget: 23 milliárdról 740 millióra zuhant a piaci értéke
Csak magára vethet a vállalat.
A forintot és a devizapiacokat is megrázta, ahogy kimondta az áment a Fed
Délután újabb káosz jöhet a valutapiacokon.
Trump egy csapással löki gödörbe a betegeket és az európai ipart
Az amerikai elnök lépésének emberéletekben és milliárdokban lehet mérni az árát.
Oltásellenes aktivisták szavaznak hamarosan az oltásokról, miközben a súlyos, rég elfeledett betegség terjed
Széles körben terjeszt egy oltásellenes elméletet az egészségügyi miniszter.
Lecsapott a legendás HIMARS: hatalmas „tűzijáték” lett a vége, méregdrága fegyvert vesztettek az oroszok
Videó is készült az esetről.
Egy nagy célt vett komolyan az EU, azt is elbukja
Hiába a sok vállalás, a fal előtt elrántották a kormányt.
Előkerült az orosz vezérkari főnök: minden fronton orosz nyomulásról számolt be, de van itt egy furcsaság
Ellentmondásos a jelentés.
Polgárháború Amerikában: mi lesz, ha valósságá válik mindenki legrosszabb rémálma?
Ne legyenek illúzióink: ez ránk nézve is szörnyű következményeket hozhat.
Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Túlpöröghet az Otthon Start? A lakáspiac feszültségei most kezdenek igazán látszani (videó)
Az Otthon Start elsöprő tempóban indult: már az első héten ötezren igényelték a maximum 3%-os kamattal elérhető lakáshitelt. Ez már önmagában is forradalmi hatás, de a háttérben komoly k
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
