
Az Európai Unió újrafegyverkezésbe kezdett, miután Donald Trump visszatérésével a Fehér Házba teljesen bizonytalanná vált, hogy az amerikai biztonsági védőernyő még valóban kiterjed-e Európára. Azonban túl azon, hogy évtizedeken át alulfinanszírozták az EU-tagállamok a hadseregeiket, elmaradtak a fejlesztések, az Európai Számvevőszék arra figyelmeztetett még áprilisban, hogy a katonai mobilitási infrastruktúra is romokban hever.
Amint arról írtunk, Lényegében a frontra is nehezen jutnának ki az európai katonák egy támadás esetén, mert hiányoznak a megfelelő vasúti fejlesztések és logisztikai csomópontok.
Az Európai Bizottság éppen ezért új lendületet adna a katonai mobilitás ügyének is:
elindult a „Military Mobility Package” kidolgozása, amelynek célja, hogy megszüntesse a katonai egységek és eszközök szabad mozgását gátló akadályokat az Európai Unión belül és azon túl.
A csomag részét képezi az infrastrukturális szűk keresztmetszetek felszámolása, a nemzeti eljárások harmonizálása, valamint a kapacitáshiányok kezelése. Mindez az EU 2030-as védelmi felkészültségi fehér könyvében foglalt célkitűzésekre épül, és szorosabban illeszkedik a közlekedési, energia- és adópolitikákhoz is.
Az Európai Bizottság és az Európai Külügyi Szolgálat (EEAS) közösen készítik elő a csomagot, amelyhez egy közlemény, egy rendelet és több jogszabály-módosítás is társul majd. A cél, hogy a katonai mozgások zökkenőmentesen történhessenek, akár NATO-műveletek támogatása, akár uniós válságkezelés részeként.
A katonai mobilitás kulcsfontosságú biztonságunk szempontjából. Ez arról szól, hogy képesek vagyunk csapatokat eljuttatni oda, ahol szükség van rájuk, akkor, amikor szükség van rájuk
– fogalmazott Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai főképviselő.
Hozzátette: „Ezért gyorsítottuk fel az egyeztetéseket, hogy az év végére elkészüljön egy átfogó katonai mobilitási csomag.”
A bizottság most nyilvános konzultációt indít, amelynek keretében 2025 júniusa és augusztusa között várják a tagállamok, a NATO, az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), a PESCO, az ágazati szereplők, kutatóintézetek és civil szervezetek javaslatait. A véleménynyilvánítás több csatornán történik: uniós kérdőíven, állásfoglalások és kutatási anyagok benyújtásán, valamint kétoldalú egyeztetéseken keresztül. A cél, hogy az új csomag széles körű támogatottságot élvezzen, és gyakorlati megoldásokat nyújtson a védelmi mobilitás problémáira.
A mostani kezdeményezés szervesen épül a 2018-as Katonai Mobilitási Akciótervre, valamint a 2022-es Military Mobility 2.0 dokumentumra.
A mostani, 2021–2027-es költségvetési ciklusban a Bizottság 1,7 milliárd eurót biztosított a katonai és civil célokat is kiszolgáló közlekedési infrastruktúrák fejlesztésére, 95 projekt keretében, 21 tagállamban.
Ennek ellenére még mindig számos akadály nehezíti a gyors katonai mozgást, ezért indokolt egy új, ambiciózus csomag. „A katonai mobilitás túlmutat a csapatok egyik helyről a másikra történő szállításán. Egységes, egész kormányzati szemléletre van szükség, amelyet valós kapacitások is alátámasztanak” – hangsúlyozta Andrius Kubilius, az uniós védelmi és űrpolitikai biztos. Mint mondta:
A 2025-ös csomag egy olyan eszköztárat kínál majd a tagállamoknak, amely békeidőben és válsághelyzetekben egyaránt alkalmazható.
A közlekedési dimenzió kulcsszerepére Apostolos Tzitzikostas, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos hívta fel a figyelmet. „Az, hogy hadseregeink és felszereléseik gyorsan és hatékonyan mozoghassanak az EU-n belül, csak akkor lehetséges, ha a közlekedési infrastruktúrát kettős felhasználásra – civil és katonai – egyaránt alkalmassá tesszük” – mondta. Hozzátette: „A NATO-val és a tagállamokkal közösen négy stratégiai folyosót és kritikus szűk keresztmetszetet azonosítottunk, amelyek sürgős beavatkozást igényelnek.” Emellett jogszabályi egyszerűsítésre is szükség van, hogy a katonai mozgások békeidőben és válság idején is akadálymentesek lehessenek.
Az év végéig elkészülő csomag célja nem csupán a védelmi reagálóképesség növelése, hanem az uniós stratégiai autonómia erősítése is. A Bizottság reményei szerint a most induló egyeztetések révén olyan átfogó és működőképes megoldás születhet, amely a jelenlegi geopolitikai kihívások között is biztosítja, hogy az EU gyorsan, hatékonyan és összehangoltan tudjon fellépni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A hagyományos diplomácia csődjét jelentheti, ha nem sikerül megegyezni Trumppal
Megvan, miért nem sikerülhetett Svájcnak dűlőre jutnia Trumppal.
Földindulás a béreknél a németeknél, már az Európai Központi Bank adott ki figyelmeztetést
Ellentmondásos a helyzet alakult ki az EU legnagyobb gazdaságában.
Máig kísért a második világháború: paradox helyzetbe került a két távol-keleti hatalom kapcsolata
Nem találják a megfelelő megoldást.
Orbán Viktor összehívta a kormány tagjait, hamarosan jöhet a bejelentés a döntésekről
Az ünnep miatt szokatlan időpontban ült össze a kabinet.
Bejelentkezett a NATO egyik legerősebb hatalma: készek katonákat küldeni Ukrajnába
Fegyverrel őriznék a békét.
Ukrajna hatalmas rizikót vállalt be és ennek nagyon súlyos következményei lehetnek
Útra indultak az elitdandárok.
Otthon Start: duplájára nőhet az elsőlakás-vásárlók száma a kormány szerint
A meginduló költségvetési bevételek pedig fedezhetik a program költségeit.
Fogadkoznak az oroszok, bemondták a dátumot, mikor indulhat Paks II. építése
A Roszatom vezérigazgatója elárulta az új céldátumot.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Minierdők a város szívében
A Mijavaki-módszerrel telepített minierdők kis területen is hatékonyan növelik a biodiverzitást és mérséklik a városi hőszigethatást.
Merre mozdulhat az arany ára?
Az arany árfolyamát azonban nem csupán a monetáris politika alakítja. A világpolitikai kockázatok, az ellátási láncok geopolitikai átrendeződése és az inflációs bizonytalanság mind hozzáj
SPB: Alacsony kereslet és növekvő költségek veszélyeztethetik az amerikai vállalatok nyereségességét
Emelkedésnek indult a román CPI az energia ársapkák kivezetésének köszönhetően. A piac összességében pozitívan reagált a költségvetés rendbetételére irányuló kormányzati erőfeszít
Mi a baj dollárral?
Cudar év van eddig a dollár mögött: a világ első számú devizája nagyon gyengült Donald Trump protekcionalista politikája mellett. De mi várhat még a zöldhasúra,... The post Mi a baj dollárr

Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Ingatlanvásárlás 3%-os hitellel - érdemes alaposan átgondolni Mindenki jól jár a 3%-os hitellel? - Nem biztos. Sokan úgy gondolják, hogy a 3%-os kamat

Nem volt elég a tavalyi helikopterezés, idén hajóra váltottak (x)
A 2025-ös FIDE Iskolák Világbajnoksága és a Smart Moves Summit az Egyesült Államokban ért véget (x)
Magyarország csapata az 55 versenyző közül a 23. helyet szerezte meg
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
A magyar milliomosok titkai: így lehetsz te is tagja a klubnak
Ismét elkészült a Portfolio Prémium Banki Felmérése.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
