
Az Európai Unió újrafegyverkezésbe kezdett, miután Donald Trump visszatérésével a Fehér Házba teljesen bizonytalanná vált, hogy az amerikai biztonsági védőernyő még valóban kiterjed-e Európára. Azonban túl azon, hogy évtizedeken át alulfinanszírozták az EU-tagállamok a hadseregeiket, elmaradtak a fejlesztések, az Európai Számvevőszék arra figyelmeztetett még áprilisban, hogy a katonai mobilitási infrastruktúra is romokban hever.
Amint arról írtunk, Lényegében a frontra is nehezen jutnának ki az európai katonák egy támadás esetén, mert hiányoznak a megfelelő vasúti fejlesztések és logisztikai csomópontok.
Az Európai Bizottság éppen ezért új lendületet adna a katonai mobilitás ügyének is:
elindult a „Military Mobility Package” kidolgozása, amelynek célja, hogy megszüntesse a katonai egységek és eszközök szabad mozgását gátló akadályokat az Európai Unión belül és azon túl.
A csomag részét képezi az infrastrukturális szűk keresztmetszetek felszámolása, a nemzeti eljárások harmonizálása, valamint a kapacitáshiányok kezelése. Mindez az EU 2030-as védelmi felkészültségi fehér könyvében foglalt célkitűzésekre épül, és szorosabban illeszkedik a közlekedési, energia- és adópolitikákhoz is.
Az Európai Bizottság és az Európai Külügyi Szolgálat (EEAS) közösen készítik elő a csomagot, amelyhez egy közlemény, egy rendelet és több jogszabály-módosítás is társul majd. A cél, hogy a katonai mozgások zökkenőmentesen történhessenek, akár NATO-műveletek támogatása, akár uniós válságkezelés részeként.
A katonai mobilitás kulcsfontosságú biztonságunk szempontjából. Ez arról szól, hogy képesek vagyunk csapatokat eljuttatni oda, ahol szükség van rájuk, akkor, amikor szükség van rájuk
– fogalmazott Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai főképviselő.
Hozzátette: „Ezért gyorsítottuk fel az egyeztetéseket, hogy az év végére elkészüljön egy átfogó katonai mobilitási csomag.”
A bizottság most nyilvános konzultációt indít, amelynek keretében 2025 júniusa és augusztusa között várják a tagállamok, a NATO, az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), a PESCO, az ágazati szereplők, kutatóintézetek és civil szervezetek javaslatait. A véleménynyilvánítás több csatornán történik: uniós kérdőíven, állásfoglalások és kutatási anyagok benyújtásán, valamint kétoldalú egyeztetéseken keresztül. A cél, hogy az új csomag széles körű támogatottságot élvezzen, és gyakorlati megoldásokat nyújtson a védelmi mobilitás problémáira.
A mostani kezdeményezés szervesen épül a 2018-as Katonai Mobilitási Akciótervre, valamint a 2022-es Military Mobility 2.0 dokumentumra.
A mostani, 2021–2027-es költségvetési ciklusban a Bizottság 1,7 milliárd eurót biztosított a katonai és civil célokat is kiszolgáló közlekedési infrastruktúrák fejlesztésére, 95 projekt keretében, 21 tagállamban.
Ennek ellenére még mindig számos akadály nehezíti a gyors katonai mozgást, ezért indokolt egy új, ambiciózus csomag. „A katonai mobilitás túlmutat a csapatok egyik helyről a másikra történő szállításán. Egységes, egész kormányzati szemléletre van szükség, amelyet valós kapacitások is alátámasztanak” – hangsúlyozta Andrius Kubilius, az uniós védelmi és űrpolitikai biztos. Mint mondta:
A 2025-ös csomag egy olyan eszköztárat kínál majd a tagállamoknak, amely békeidőben és válsághelyzetekben egyaránt alkalmazható.
A közlekedési dimenzió kulcsszerepére Apostolos Tzitzikostas, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos hívta fel a figyelmet. „Az, hogy hadseregeink és felszereléseik gyorsan és hatékonyan mozoghassanak az EU-n belül, csak akkor lehetséges, ha a közlekedési infrastruktúrát kettős felhasználásra – civil és katonai – egyaránt alkalmassá tesszük” – mondta. Hozzátette: „A NATO-val és a tagállamokkal közösen négy stratégiai folyosót és kritikus szűk keresztmetszetet azonosítottunk, amelyek sürgős beavatkozást igényelnek.” Emellett jogszabályi egyszerűsítésre is szükség van, hogy a katonai mozgások békeidőben és válság idején is akadálymentesek lehessenek.
Az év végéig elkészülő csomag célja nem csupán a védelmi reagálóképesség növelése, hanem az uniós stratégiai autonómia erősítése is. A Bizottság reményei szerint a most induló egyeztetések révén olyan átfogó és működőképes megoldás születhet, amely a jelenlegi geopolitikai kihívások között is biztosítja, hogy az EU gyorsan, hatékonyan és összehangoltan tudjon fellépni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Adó- és vámemeléssel fékeznék a Temu és Shein ruháinak áradatát – A pár eurós drágulás hozhat változást?
Célkeresztbe kerültek az ultra fast fashion iparág szereplői.
Megjött az első európai válaszfenyegetés Trump vámjaira
A németek szerint határozottnak kell lenni.
Évtizedek óta nem látott incidens történt egy spanyol városban: csúnyán elfajult a helyzet
Torre-Pachecóban szélsőjobboldali csoportok csaptak össze bevándorlókkal.
Itt van Trump Ukrajna-fordulata? – Milliárdos üzenetet küldhet Oroszországnak
A CBS News forrásai szerint új pénzügyi támogatás jöhet Kijevnek.
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón
Mi a baj a statisztikáról szóló törvény új, anonimizálásra vonatkozó definíciójával?
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény* több ponton is módosította a hivatalos statisztikáról szóló
Hulladékhő újragondolva: így fűtik Finnországban az otthonokat
Az adatközpontok működése hatalmas mennyiségű hőt termel, amely a legtöbb helyen kárba vész. A pazarlást felismerve Finnország a számítógépes feldolgozólétesítmé
ESG szabályozás 2025: fontos változások és lehetőségek a magyar vállalatoknak
Az elmúlt hetekben több fontos változás is történt az ESG nemzetközi és magyarországi háza táján. Blogbejegyzésünkben a legfontosabb módosításokat és tudnivalókat gyűjtöttük össze 20
Balásy Zsolt (és a HOLD) új kollégát keres
Az After Hoursben is elhangzott, a LinkedIn-en is fent van: junior elemző kollégákat keres a HOLD. Ritkán hirdetünk meg elemzői állást nyilvánosan, szóval kérünk minden... The post Balásy Zsol
Spórolj energiát, kapj pénzt - új lehetőség a vállalkozásoknak!
A KEHOP Plusz-4.1.6-25 kódszámú hitelkonstrukció célja, hogy kedvezményes, kamatmentes kölcsön révén segítse a mikro-, kis- és középvállalkozásokat, valamint a víziközmű szolgáltatókat
Nyaralás helyett elemzőt keresünk Zsidayval
Zsiday Viktorral junior elemzőket keresünk, ahelyett, hogy nyaralnánk. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, You

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Ismét pofon vágta Európát a kínai autóipar
A Xiaomi autója árnyékot vethet a Porsche modelljeire is.
Hogy érinti a magyar gazdákat, ha Ukrajna tényleg csatlakozik az Európai Unióhoz?
A szomszéd felvételét nagy viták övezik.
Mégis hogy mehetett csődbe egy nagy utazási iroda?
Ennyire erős a verseny?
