Az Európai Unió újrafegyverkezésbe kezdett, miután Donald Trump visszatérésével a Fehér Házba teljesen bizonytalanná vált, hogy az amerikai biztonsági védőernyő még valóban kiterjed-e Európára. Azonban túl azon, hogy évtizedeken át alulfinanszírozták az EU-tagállamok a hadseregeiket, elmaradtak a fejlesztések, az Európai Számvevőszék arra figyelmeztetett még áprilisban, hogy a katonai mobilitási infrastruktúra is romokban hever.
Amint arról írtunk, Lényegében a frontra is nehezen jutnának ki az európai katonák egy támadás esetén, mert hiányoznak a megfelelő vasúti fejlesztések és logisztikai csomópontok.
Az Európai Bizottság éppen ezért új lendületet adna a katonai mobilitás ügyének is:
elindult a „Military Mobility Package” kidolgozása, amelynek célja, hogy megszüntesse a katonai egységek és eszközök szabad mozgását gátló akadályokat az Európai Unión belül és azon túl.
A csomag részét képezi az infrastrukturális szűk keresztmetszetek felszámolása, a nemzeti eljárások harmonizálása, valamint a kapacitáshiányok kezelése. Mindez az EU 2030-as védelmi felkészültségi fehér könyvében foglalt célkitűzésekre épül, és szorosabban illeszkedik a közlekedési, energia- és adópolitikákhoz is.
Az Európai Bizottság és az Európai Külügyi Szolgálat (EEAS) közösen készítik elő a csomagot, amelyhez egy közlemény, egy rendelet és több jogszabály-módosítás is társul majd. A cél, hogy a katonai mozgások zökkenőmentesen történhessenek, akár NATO-műveletek támogatása, akár uniós válságkezelés részeként.
A katonai mobilitás kulcsfontosságú biztonságunk szempontjából. Ez arról szól, hogy képesek vagyunk csapatokat eljuttatni oda, ahol szükség van rájuk, akkor, amikor szükség van rájuk
– fogalmazott Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai főképviselő.
Hozzátette: „Ezért gyorsítottuk fel az egyeztetéseket, hogy az év végére elkészüljön egy átfogó katonai mobilitási csomag.”
A bizottság most nyilvános konzultációt indít, amelynek keretében 2025 júniusa és augusztusa között várják a tagállamok, a NATO, az Európai Védelmi Ügynökség (EDA), a PESCO, az ágazati szereplők, kutatóintézetek és civil szervezetek javaslatait. A véleménynyilvánítás több csatornán történik: uniós kérdőíven, állásfoglalások és kutatási anyagok benyújtásán, valamint kétoldalú egyeztetéseken keresztül. A cél, hogy az új csomag széles körű támogatottságot élvezzen, és gyakorlati megoldásokat nyújtson a védelmi mobilitás problémáira.
A mostani kezdeményezés szervesen épül a 2018-as Katonai Mobilitási Akciótervre, valamint a 2022-es Military Mobility 2.0 dokumentumra.
A mostani, 2021–2027-es költségvetési ciklusban a Bizottság 1,7 milliárd eurót biztosított a katonai és civil célokat is kiszolgáló közlekedési infrastruktúrák fejlesztésére, 95 projekt keretében, 21 tagállamban.
Ennek ellenére még mindig számos akadály nehezíti a gyors katonai mozgást, ezért indokolt egy új, ambiciózus csomag. „A katonai mobilitás túlmutat a csapatok egyik helyről a másikra történő szállításán. Egységes, egész kormányzati szemléletre van szükség, amelyet valós kapacitások is alátámasztanak” – hangsúlyozta Andrius Kubilius, az uniós védelmi és űrpolitikai biztos. Mint mondta:
A 2025-ös csomag egy olyan eszköztárat kínál majd a tagállamoknak, amely békeidőben és válsághelyzetekben egyaránt alkalmazható.
A közlekedési dimenzió kulcsszerepére Apostolos Tzitzikostas, a fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos hívta fel a figyelmet. „Az, hogy hadseregeink és felszereléseik gyorsan és hatékonyan mozoghassanak az EU-n belül, csak akkor lehetséges, ha a közlekedési infrastruktúrát kettős felhasználásra – civil és katonai – egyaránt alkalmassá tesszük” – mondta. Hozzátette: „A NATO-val és a tagállamokkal közösen négy stratégiai folyosót és kritikus szűk keresztmetszetet azonosítottunk, amelyek sürgős beavatkozást igényelnek.” Emellett jogszabályi egyszerűsítésre is szükség van, hogy a katonai mozgások békeidőben és válság idején is akadálymentesek lehessenek.
Az év végéig elkészülő csomag célja nem csupán a védelmi reagálóképesség növelése, hanem az uniós stratégiai autonómia erősítése is. A Bizottság reményei szerint a most induló egyeztetések révén olyan átfogó és működőképes megoldás születhet, amely a jelenlegi geopolitikai kihívások között is biztosítja, hogy az EU gyorsan, hatékonyan és összehangoltan tudjon fellépni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Óriási boom zajlik a határon túl: bőven az ötéves átlag felett a kereslet ebben a szektorban
A cseh ipariingatlanpiac-állomány éves összevetésben 5%-ot nőtt.
Megérkezett a várva várt reakció: ha Trump ezt tényleg megteszi, háború lesz
200 évnyi diplomáciai munkát rombolna le az elnök.
Brüsszel döntött Magyarország ultimátumáról: megvan a határidő, amíg le kell válni az orosz földgázról
Megállapodásra jutott az Európai Parlament és Tanács az orosz energiaimport leállításáról.
Ukrajnába ment katonákat képezni egy brit férfi, aztán valami elképesztőt tett
Nem járt jól a munkahelyváltással.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
ISO 27001: Hogyan tegyük a tanúsítást üzleti előnnyé?
Az ISO 27001 tanúsítás ma már üzleti szükséglet: növeli az ügyfélbizalmat, megkönnyíti a tender- és vendor-auditokat, és csökkenti az információbiztonsági incidensek kockázatát. Az ISO
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza
"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


