Olyan jól megy a BMW-nek, hogy a szalagmunkások is milliós prémiumot kapnak
Rekordok
Soha nem adott még el annyi autót, soha nem ért el korábban akkora árbevételt és profitot a BMW Csoport, mint 2016-ban, tavaly zsinórban hetedik éve nőtt a vállalat értékesítése és árbevétele. A BMW tavaly 2,37 millió autót adott el, ami 5,3 százalékkal több, mint 2015-ben, a növekedéshez minden márka hozzájárult, BMW-ből 2 003 359 darabot (+5,2%), Miniből 360 ezer darabot (+6,4%), Rolls-Royce-ból pedig 4011 darabot (+6%) adtak el, a BMW-nél és a Mininél ez új rekordot jelent, a Rolls-Royce-nál csak egy erősebb év volt (2014), mint a tavalyi. 2004 óta a BMW és a Mini eladásai is közel megduplázódtak. 62 ezer elektromos és hibrid autót adott el a BMW tavaly, ez is új csúcs, azonban ez még mindig csak 2,6 százaléka a teljes értékesítésnek.2016 volt az első év, amikor több mint 2 millió BMW-t adtak el, az értékesítés növekedése többek között az X-modelleknek köszönhető, amelyekből 22 százalékkal többet, összesen 645 ezer darabot adtak el, ezek adták az összes eladott BMW közel harmadát, 2-es BMW-ből 25 százalékkal többet, 196 ezer darabot adtak el, de az új 7-es BMW is jól húzott (+69%), abból 61 ezer darabot értékesítettek.


Miközben 2016-ban a csoport 5,3 százalékkal több autót és 5,9 százalékkal több motorkerékpárt adott el 2015-höz képest, az árbevétel csak 2,2 százalékkal emelkedett, így az év egészében 94,2 milliárd euró bevételt ért el az autógyártó. Az erős árverseny és a termékmix kedvezőtlen alakulása hatott negatívan az árbevétel alakulására. A 94 milliárd euró így is új csúcs, 2005 óta megduplázódott, 1997 óta pedig közel háromszorosára emelkedett a csoport árbevétele.



A Mercedes lenyomta a BMW-t
Tavaly világszerte több Mercedest adtak el, mint BMW-t, arra a kérdésre, hogy ez mennyire fáj, a BMW elnöke inkább kitérő választ adott, szerinte az elsőség ennél sokkal összetettebb, a fenntarthatóság és az innováció szempontjából a BMW még mindig első, ráadásul a bajor gyártó még mindig a legvonzóbb munkahely az autógyártók között, csoportszinten (BMW+Mini+Rolls Royce) még mindig a vezető prémium autógyártó. Ezen felül a BMW idén támadásba lendül, két év alatt 40 új modellt dobnak piacra, soha nem volt még ilyen rövid időn belül ilyen sok új modell a BMW Csoportnál. Arra a kérdésre, hogy mikor előzheti vissza a BMW a Mercdest az eladásokban, a menedzsment szintén kitérő választ adott.Jól jártak a dolgozók is, a részvényesek magasabb osztalékot kapnak
A sok szempontból rekordévnek számító 2016-os év eredménye után a BMW az alkalmazottjait is megjutalmazza, a futószalagon dolgozó szakmunkások például átlagosan több mint kéthavi bért, 8095,50 eurót (~2,5 millió forint) kapnak meg prémiumként, és további közel 900 eurót fizet be a BMW a foglalkoztatói nyugdíjalapba, vagyis a teljes extra juttatás közel 9000 eurót (~2,8 millió forint) tesz ki, ráadásul az összes alkalmazott esetében az átlagos prémium valószínűleg még ennél is magasabb. A BMW egyébként magasabb prémiumot fizet, mint a nagy versenytárs, a Daimler, ott a hasonló kategóriába tartozó foglalkoztatottak 5400 euró (~1,7 millió forint) egyszeri bónuszt kapnak idén.A tavalyi rekorderedmény után a BMW menedzsmentje az egy évvel korábbi 3,2 után részvényenként 3,5 euró osztalék kifizetését javasolja, a jelenlegi közel 82 eurós árfolyammal kalkulálva 4,3 százalékos osztalékhozam adódik.
Üzenet Trumpnak
Az Egyesült Államok új elnöke a mexikói importtermékekre extra vámot vetne ki, ami érzékenyen érintené azokat az autógyártókat, amelyek Mexikóból exportálnak autókat az USA-ba. A történetben a BMW is érintett, a vállalat ugyanis éppen gyárat épít Mexikóban, Donald Trump terve azonban nem tántorította el a BMW-t, a német autógyártó a terveknek megfelelően folytatja San Luis Potosíban az üzem építését, a gyár 2019-ben kezdheti meg a 3-as BMW-k gyártását, innen a világ minden tájára exportálhatnak autókat. Az új üzemre azért van szükség, mert a dél-afrikai üzemben a 3-as helyett az X3-as BMW-ket gyártják majd. Ezzel párhuzamosan az X-modelleket gyártó amerikai üzemet is bővíti a BMW, a spartanburgi üzem éves kapacitása 410-ről 450 ezer járműre nő. A BMW egyébként az USA legnagyobb autóexportőre, az ott gyártott autók 70 százalékát az Egyesült Államokon kívül adják el. A BMW elnöke, Harald Krüger elismerte, hogy a Donald Trumppal folytatott múlt heti megbeszélésen nem került szóba a Trump által már belebegtetett extra importvám.Fontos a dízel
A prezentációk során egy szó sem esett a dízel motorokról, pedig ezek hajtják a vállalatcsoport autóinak többségét, így érkezett is a kérdés a menedzsmenthez, mi a tervük a dízelhajtással. Klaus Fröhlich, a fejlesztésekért felelős vezető elmondta, a dízeleknek fontos szerepük van abban, hogy csoportszinten csökkenjen az autók átlagos széndioxid-kibocsátása, Fröhlich az egyik legtisztább motornak tartja a dízel motort (a korom- és nitrogénoxid kibocsátásról itt sajnos nem sok szó esett). A BMW számára extrém fontosak a dízeles modellek az európai autóeladásokban.Önvezető autózás
A BMW még technológiai szempontból sem tartja piacérettnek az önvezető rendszerek bevezetését, így azok 2021-es piacra dobása is nagy kihívás, mert egyrészt legalább két generációra vagyunk azoktól a chipektől, amelyek a megfelelő számítási kapacitással rendelkeznek, másrészt azok a lézeres szenzorok sem állnak rendelkezésre, amelyek megbízhatóan térképezik fel az autók környezetét, és a BMW-nél legalább 50 millió, önvezető autókkal megtett kilométert kellene felmutatni ahhoz, hogy nagy biztonsággal piacra vihessék az új technológiát.A jövő (egyre) elektromos(abb)
Idén többek között az új 5-ös BMW és a Mini Countryman dobhatja meg az eladásokat, a menedzsment arra számít, hogy az értékesítés új csúcsra emelkedik 2017-ben, ehhez azonban hozzátették, hogy a politikai és a gazdasági környezet volatilis lesz idén. A távolabbi kilátásokban szerepel, hogy érkeznek a teljesen elektromos hajtású modellek, 2019-ben érkezhet az elektromos Mini, 2020-ban az X3 elektromos változata, 2021-ben pedig egy önálló új elektromos modell. Idén 100 ezer elektromos és hibrid autó eladása a cél, 2025-ben ezek a kategóriák már az értékesítés 15-25 százalékát adhatják. A lítium-ion akkumulátorral hajtott autókkal párhuzamosan a BMW a Toyotával egütt az üzemanyagcellás autók fejlesztésén is dolgozik, ez a meghajtás alkalmasabb arra, hogy nagyobb volumenben gyártsák, az ezzel szerelt autók hatótávja pedig nagyobb. 2021-ben egy kisebb szériát már legyárt belőle a BMW, 2025-től pedig már a kínálat részei lesznek az üzemanyagcellás autók. Végső soron a vásárlók döntik el, hogyan néz majd ki a BMW hajtáslánc-mixe, de a vállalat abból indul ki, hogy az elektromobilitás iránti kereslet a következő évtizedben folyamatosan nő, egyes piacokon pedig azon múlik az elektromos autók elterjedése, hogy a szabályozói környezet hogyan változik.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Új, elektromos modellt kezdett el gyáratni Zsolnán a KIA
Több mint 100 millió eurós beruházással készítették fel a gyárat.
Világszerte lázad és kormányokat dönt a Z generáció – Mi váltotta ki egy egész nemzedék haragját?
Új típusú forradalmi hullám söpör végig a világon.
Lényegében lezárult a cseh választás, Andrej Babis hatalmas győzelmet aratott
Fővároson kívül elhódított minden kerületet.
Újabb drón bukkant fel Dánia egén, nem teketóriáztak a helyszínen lévő ukrán katonák
Azonnal megsemmisítették a behatolót.
Igazi átok ül a nemrégiben átadott amerikai F-16-oson - egymás után buknak ki a hibák
Földre kényszerültek a gépek.
Váratlan támogatóra lelt Ukrajna, tucatszám kaphatja a nehézfegyvereket Kijev
Mégsem lehetnek felhőtlenül boldogak.
Letartóztattak egy kémet Brüsszelben, hozzáférése volt a legfelsőbb körökhöz
Nem tudni, mennyi információt adtt át.
Egy ősöreg, lesajnált rendszer lehet a rettegett Iszkander nagy ellenfele? - Furcsa jelzések tűntek fel Ukrajnában
Még elméletben sem képes rá.
Könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt egyes vállalkozók
Egy társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabály alapján az átalányadózók egy része és az őstermelők könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt. Ugyanis a ezen támogatott hitelnél a bankoknak
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p



Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.