A dráguló taxizás helyett a közautók felé fordulhatnak a budapesti cégek
A taxisszövetség elnöke, Metál Zoltán szerint összességében nem várható csökkenés a fuvarok számában az áremelés hatására, mindössze egy 20-40 napig tartó átmeneti utazáscsökkenéssel számol, de ez gyorsan visszaáll majd a korábbi szintre. Pedig régiós, sőt európai szinten már most is a legdrágábbak között van a magyar taxi. Nominális áron csak Prágában drágább egy 10 kilométeres út a régióban (3700 Ft) - Budapesten 3250 Ft - de ha az adott havi nettó bérhez viszonyítjuk, akkor egész Európában csak Tiranában (Albánia) és Belgrádban (Szerbia) kerül többe egy tíz kilométeres taxizás.
Bár a taxiforgalom nagy részét kitevő szerződéses állandó ügyfélkörnél, tehát a céges ügyfeleknél még átmeneti visszaesést sem prognosztizálnak az áremelés hatására a taxisok, az intézkedés kétségtelenül az alternatívák keresésére ösztönözheti a vállalatokat.
Vannak más lehetőségek
Budapest az utóbbi években sokat fejlődött mobilitás terén, a tömegközlekedési fejlesztéseken túl olyan szolgáltatások jelentek meg, mint a MOL Bubi közbringarendszer vagy az autómegosztó szolgáltatások, amelyek közül a GreenGo jelent meg elsőként a piacon. Népszerű fogadtatásuk után ezeknek a rendszereknek az üzemeltetői hamar felfedezték a cégekben rejlő potenciált, és kidolgoztak kifejezetten a vállalatok számára elérhető csomagokat is. Ha a GreenGo példájánál maradunk, a nagyvállalatok számára három különféle csomag is elérhető, ahol a havi előfizetési díj mértékének megfelelően egyre kedvezőbb percdíjjal vehető igénybe a szolgáltatás:- A Bükk névre keresztelt első sávban a havi előfizetési díj bruttó 50 ezertől 199 999 forintig terjed. Ebben a konstrukcióban a menetdíj bruttó 65 forint/perc, 15 a várakozás. Ez gyakorlatilag megfelel a kisebb cégek igényeihez is igazított lakossági árazásnak, annyi különbséggel, hogy a felhasználók után itt nem kell havidíjat fizetni, hanem az előre feltöltött egyenleget lehet lefogyasztani. A csomaggal tíz alkalmazott tudja használni a szolgáltatást regisztrációs díj nélkül.
- Bruttó 200 ezertől 499 ezres havi fogyasztásig terjed a Tölgy kategória, ahol változatlan, bruttó 15 forint/perc várakozási díj mellett a menetdíj 58,5 forint/percre olvad. A csomaghoz 25 díjmentes regisztráció tartozik.
- Bruttó 500 és 800 ezer forintos fogyasztás mellett - a Platán csomagban - pedig már csak bruttó 55,25 forintba kerül egy perc és 50 felhasználó mentesül a regisztráció megfizetése alól.
Ezt meghaladó mértékű használat esetében már egyedi ajánlatot kapnak a cégek. Michaletzky Bálint, a cég ügyvezetője szerint ezek a csomagok jó kiegészítői lehetnek a céges taxizásnak és a céges kulcsos autóknak.
Elsőre kevésbé kényelmes megoldásnak tűnhet egy GreenGo autó keresése, de a céges ügyfelek számára külön figyelmet fordítunk az allokációra. Ez azt jelenti, hogy éjszakánként úgy helyezzük el az autókat, hogy minél közelebb legyenek a céges ügyfélhez, ha van rá mód, akár az ajtajában és napközben is figyelünk rá, hogy legyen elérhető autó a közelben
- mondta a cég ügyvezetője.Így nem telik többe 5-10 percnél mire autóba kerül az ügyfél, ennél korábban pedig jellemzően egy taxi sem ér ki korábban a helyszínre.
Közösségi autózás máshogy
Egy felmérés szerint minden tizedik budapesti szokott személyfuvarozási szolgáltatásokat használni a munkájához kötődően: 8 százalék azok aránya, akik taxit, 2 százaléknyian közösségi fuvarozót, míg további 2 százalék mindkettőt igénybe veszi. (A felmérés nem sokkal az Uber kivonulása előtt készült, így a közösségi fuvarozás itt jellemzően az uberezést jelenti.)
Az autómegosztó szolgáltatások esetében azonban ez már nem lehet visszatartó erő, hiszen a törvényi előírásoknak megfeleleően működnek, ráadásul a fenntarthatóság iránt elkötelezett cégek szemében az is hívogató lehet, hogy a GreenGo-nál például az egész gépjárműpark elektromos autókból áll.
De az sem utolsó szempont, hogy egy utazás költsége átlagosan bruttó kétharmadába kerül egy taxizásnak, nettó pedig durván a felébe.
A cégnek jelenleg 8-10 nagyvállalati ügyfele van, de a júliusi taxis tarifaemelés után nem elképzelhetetlen, hogy ez a szám hirtelen megugrik.Vállalkozóbarát feltételek
Az autómegosztó szolgáltatások malmára hajtja a vizet, hogy adózás szempontjából a bérelt autó kategóriájába esnek, vagyis vissza lehet igényelni a költségek után az áfát, amíg ezt a taxizás esetében csak nagyon speciális esetekben lehet megtenni. Azonban ennek a kedvezménynek ára van:Áfalevonás esetén precíz kimutatást kell készíteni az érintett gépjárművek használatáról. Tehát ha például egy autóval megtettek 100 kilométert, akkor pontosan le kell jegyezni, hogy ki használta az autót, mennyit ment vele és mikor, és ami még fontosabb, milyen célból. Ha például ügyfélhez ment ki az üzletkötő, akkor fel kell tüntetni, hogy milyen cégnél járt és az, hogyan kapcsolódik a cég tevékenységéhez. Kőkeményen bizonyítani kell, hogy az autót használó alkalmazott cégügyekben járt el. Ha az autóval az egyik dolgozó például haza megy, az már magán jellegű utazásnak számít. Tehát a példánál maradva, a nap végén összesíteni kell, hogy mondjuk 80 kilométert üzleti ügyben használták az autót, de 20 kilométer - például a hazaút - esetében nem, így csak 80 százalékban igényelhető vissza az áfa. Ha egy cégnél sokan használják az autót, akkor ez komoly adminisztrációs terhet jelent a vállalkozásnak
- mondta Fajcsák Gábor az RSM Hungary adótanácsadó cég adóigazgatója.A GreenGo ezt a plusz terhet annyiban próbálja könnyíteni, hogy az utazásokról letölthető egy táblázat, amelyből a felhasználási kód alapján kiderül, hogy ki vezette az autót, mikor, mennyit, hol és milyen célból használta azt.
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a GreenGo támogatta.
Legyél a Portfolio podcast rovatának új vezetője!
Ha szeretnél a magyar gazdasági közbeszédre valódi hatással lenni, itt a lehetőség!
Bármelyik pillanatban háborúba léphet Amerika, döntött a Fed - Mi történt a piacokon?
Aggódva figyelnek a befeketők.
Irán nem hajlandó kapitulálni, Amerika bármikor beszállhat a háborúba - Szerdai híreink az Irán-Izrael háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli háború legfontosabb híreivel.
Trump: Izrael jól halad, még nem hoztam meg a végső döntést
Teherán már közel járt az atomfegyverhez.
Afrikában terjeszkedik a Hilton és a Marriott, nagyot robbanhat a kontinens turizmusa
Egyre több új országban jelennek meg a szállodaláncok.
Nem változtatott a kamatokon a Fed, de nagyon pesszimista lett
Lassabb növekedés, magasabb infláció - na vajon mitől?
Ukrajna számára rosszul zárult a G7-csúcs, magas rangú orosz vezető látogatott Phenjanba – Ukrajnai háborús híreink szerdán
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Gondolkodik-e az AI, vagy csak úgy tesz?
A nagy nyelvi modellek jól el tudják játszani, hogy értik, amit mondanak. De ha tényleg értenék, az lenne az igazi lépés a valódi intelligencia felé. Csakhogy ezen még sokat kell dolgozni. The
Zöldenergia cégeknek: építs saját naperőművet és energiatárolót pályázati pénzből
A 2025. júniusában meghirdetett új pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
Komplex bér-, munkaügyi és HR audit
A munkajogi megfelelés, a pontos és precíz bérszámfejtés, valamint a megfelelő adminisztráció nemcsak a jogszabályoknak való megfelelés miatt kulcsfontosságú, hanem azért is, mert a munkaüg
Euróbevezetés: A nemzeti intézményrendszer arbitrázsa
A saját, biztos deviza és a pénzkínálat feletti függetlenség elvétele kordában tudja tartani a demagóg politikát, de az ország szuverenitásának csorbítása jelentős politikai kockázat. Bul
Fordul a széljárás: felgyorsul a Demján Sándor Program támogatásainak kiosztása
A hazai kis- és középvállalkozásokat célzó Demján Sándor Program (DSP) jelentős fordulóponthoz érkezett: a korábbi, kivárásra épülő ütemezés helyett a kormányzat most az azonnali kifiz
Legyünk optimisták!
A túlzottan drámai világképről címmel friss posztom olvasható a nagyszerű individualista blogon. Röviden: a világ jobb hely, mint azt gondoljuk. Köszönöm Seres Lászlónak a közlést.
Terjed az e-autózás, csak bírjuk energiával
Kétkedők ide vagy oda: az e-autózás térhódítása töretlen. Ugyan Európában stagnált tavaly az értékesítési számuk, de Kínában már közel minden második eladott autó elektromos volt....
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap

Új korszak az innovációban – 2025-től tanúsítható az ISO 56001 szabvány szerinti működés (x)

- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Olyan történhet a forinttal, amire ebben az évtizedben még nem volt példa
- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Vészjelzés érkezett: nincs jövőképe a magyar cégeknek
Baj van a hitelezéssel.
Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Csökkenhetnek a gyógyszerárak, de mi lesz a patikákkal?
Szalóki Katalinnal, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójával beszélgettünk.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen