A dráguló taxizás helyett a közautók felé fordulhatnak a budapesti cégek
A taxisszövetség elnöke, Metál Zoltán szerint összességében nem várható csökkenés a fuvarok számában az áremelés hatására, mindössze egy 20-40 napig tartó átmeneti utazáscsökkenéssel számol, de ez gyorsan visszaáll majd a korábbi szintre. Pedig régiós, sőt európai szinten már most is a legdrágábbak között van a magyar taxi. Nominális áron csak Prágában drágább egy 10 kilométeres út a régióban (3700 Ft) - Budapesten 3250 Ft - de ha az adott havi nettó bérhez viszonyítjuk, akkor egész Európában csak Tiranában (Albánia) és Belgrádban (Szerbia) kerül többe egy tíz kilométeres taxizás.
Bár a taxiforgalom nagy részét kitevő szerződéses állandó ügyfélkörnél, tehát a céges ügyfeleknél még átmeneti visszaesést sem prognosztizálnak az áremelés hatására a taxisok, az intézkedés kétségtelenül az alternatívák keresésére ösztönözheti a vállalatokat.
Vannak más lehetőségek
Budapest az utóbbi években sokat fejlődött mobilitás terén, a tömegközlekedési fejlesztéseken túl olyan szolgáltatások jelentek meg, mint a MOL Bubi közbringarendszer vagy az autómegosztó szolgáltatások, amelyek közül a GreenGo jelent meg elsőként a piacon. Népszerű fogadtatásuk után ezeknek a rendszereknek az üzemeltetői hamar felfedezték a cégekben rejlő potenciált, és kidolgoztak kifejezetten a vállalatok számára elérhető csomagokat is. Ha a GreenGo példájánál maradunk, a nagyvállalatok számára három különféle csomag is elérhető, ahol a havi előfizetési díj mértékének megfelelően egyre kedvezőbb percdíjjal vehető igénybe a szolgáltatás:- A Bükk névre keresztelt első sávban a havi előfizetési díj bruttó 50 ezertől 199 999 forintig terjed. Ebben a konstrukcióban a menetdíj bruttó 65 forint/perc, 15 a várakozás. Ez gyakorlatilag megfelel a kisebb cégek igényeihez is igazított lakossági árazásnak, annyi különbséggel, hogy a felhasználók után itt nem kell havidíjat fizetni, hanem az előre feltöltött egyenleget lehet lefogyasztani. A csomaggal tíz alkalmazott tudja használni a szolgáltatást regisztrációs díj nélkül.
- Bruttó 200 ezertől 499 ezres havi fogyasztásig terjed a Tölgy kategória, ahol változatlan, bruttó 15 forint/perc várakozási díj mellett a menetdíj 58,5 forint/percre olvad. A csomaghoz 25 díjmentes regisztráció tartozik.
- Bruttó 500 és 800 ezer forintos fogyasztás mellett - a Platán csomagban - pedig már csak bruttó 55,25 forintba kerül egy perc és 50 felhasználó mentesül a regisztráció megfizetése alól.
Ezt meghaladó mértékű használat esetében már egyedi ajánlatot kapnak a cégek. Michaletzky Bálint, a cég ügyvezetője szerint ezek a csomagok jó kiegészítői lehetnek a céges taxizásnak és a céges kulcsos autóknak.
Elsőre kevésbé kényelmes megoldásnak tűnhet egy GreenGo autó keresése, de a céges ügyfelek számára külön figyelmet fordítunk az allokációra. Ez azt jelenti, hogy éjszakánként úgy helyezzük el az autókat, hogy minél közelebb legyenek a céges ügyfélhez, ha van rá mód, akár az ajtajában és napközben is figyelünk rá, hogy legyen elérhető autó a közelben
- mondta a cég ügyvezetője.Így nem telik többe 5-10 percnél mire autóba kerül az ügyfél, ennél korábban pedig jellemzően egy taxi sem ér ki korábban a helyszínre.
Közösségi autózás máshogy
Egy felmérés szerint minden tizedik budapesti szokott személyfuvarozási szolgáltatásokat használni a munkájához kötődően: 8 százalék azok aránya, akik taxit, 2 százaléknyian közösségi fuvarozót, míg további 2 százalék mindkettőt igénybe veszi. (A felmérés nem sokkal az Uber kivonulása előtt készült, így a közösségi fuvarozás itt jellemzően az uberezést jelenti.)
Az autómegosztó szolgáltatások esetében azonban ez már nem lehet visszatartó erő, hiszen a törvényi előírásoknak megfeleleően működnek, ráadásul a fenntarthatóság iránt elkötelezett cégek szemében az is hívogató lehet, hogy a GreenGo-nál például az egész gépjárműpark elektromos autókból áll.
De az sem utolsó szempont, hogy egy utazás költsége átlagosan bruttó kétharmadába kerül egy taxizásnak, nettó pedig durván a felébe.
A cégnek jelenleg 8-10 nagyvállalati ügyfele van, de a júliusi taxis tarifaemelés után nem elképzelhetetlen, hogy ez a szám hirtelen megugrik.Vállalkozóbarát feltételek
Az autómegosztó szolgáltatások malmára hajtja a vizet, hogy adózás szempontjából a bérelt autó kategóriájába esnek, vagyis vissza lehet igényelni a költségek után az áfát, amíg ezt a taxizás esetében csak nagyon speciális esetekben lehet megtenni. Azonban ennek a kedvezménynek ára van:Áfalevonás esetén precíz kimutatást kell készíteni az érintett gépjárművek használatáról. Tehát ha például egy autóval megtettek 100 kilométert, akkor pontosan le kell jegyezni, hogy ki használta az autót, mennyit ment vele és mikor, és ami még fontosabb, milyen célból. Ha például ügyfélhez ment ki az üzletkötő, akkor fel kell tüntetni, hogy milyen cégnél járt és az, hogyan kapcsolódik a cég tevékenységéhez. Kőkeményen bizonyítani kell, hogy az autót használó alkalmazott cégügyekben járt el. Ha az autóval az egyik dolgozó például haza megy, az már magán jellegű utazásnak számít. Tehát a példánál maradva, a nap végén összesíteni kell, hogy mondjuk 80 kilométert üzleti ügyben használták az autót, de 20 kilométer - például a hazaút - esetében nem, így csak 80 százalékban igényelhető vissza az áfa. Ha egy cégnél sokan használják az autót, akkor ez komoly adminisztrációs terhet jelent a vállalkozásnak
- mondta Fajcsák Gábor az RSM Hungary adótanácsadó cég adóigazgatója.A GreenGo ezt a plusz terhet annyiban próbálja könnyíteni, hogy az utazásokról letölthető egy táblázat, amelyből a felhasználási kód alapján kiderül, hogy ki vezette az autót, mikor, mennyit, hol és milyen célból használta azt.
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a GreenGo támogatta.
Meg is érkezett a magyar kormány válasza Trump ultimátumára - Ennek nem fog örülni az amerikai elnök
Szijjártó Péter reagált Trump ötletére.
Káosz az európai reptéren: elaludt a forgalomirányító, nem tudott leszállni az utasszállító
Több száz utas várakozott a levegőben.
Rossz hír érkezett: emelkedik a népszerű streamingplatform havidíja
Minden csomag ára megugrik október 21-től.
Kiakadt a feltörekvő hatalom elnöke - Elegük van Trump játékaiból
Nem örül Washington szankcióinak a déli nagyágyú.
Trump: lehet, hogy szólok Orbán Viktornak, hogy álljon le az orosz olaj vásárlásával
Fordulatokkal teli sajtótájékoztatód ad az amerikai elnök.
A világszervezet szerint világos, mi Izrael célja az újabb invázióval
Nem egy rövid offenzíva látszik kikerekedni.
Trump: Ukrajna legyőzheti Oroszországot, minden területet visszakaphatnak
Erősen megváltozott az elnök álláspontja.
Bajban van Európa egyik legerősebb országa: gyakorlatilag lefulladt a gazdaság
Sokkal rosszabb a helyzet, mint sokan gondolnák.
Megsarcolja az OTP a Revolut bankkártyákat?
Szeptember 19-től az OTP Bank új díjat vezetett be, ami a külföldi bankok által kibocsátott bankkártyákat terheli abban az esetben, ha a kérdéses plasztikkal az OTP Bank bankautomatájából ves
Hogyan finanszírozzuk ma a vállalkozásunkat?
A jelenlegi gazdasági környezetben - emelkedő változó kamat környezetok, szűkülő hitelkeretek, lassuló növekedés és fokozódó piaci bizonytalanság mellett - a vállalatfinanszírozás strat

Pusztító koktél villámaszályok és hőhullámok
A villámaszályok a klímaváltozás egyik legaggasztóbb jelenségei közé tartoznak, amelyek hatását a szélsőséges hőség drámaian felerősíti.
Az AI nyertesei és vesztesei: Magyarország hátulról az ötödik
A mesterséges intelligencia rohamos terjedése alapjaiban formálja át a gazdasági növekedésről szóló várakozásokat. Cikkünkben bemutatjuk, hogy az AI milyen csatornákon keresztül járulhat ho

Végre egy komoly grafikon
Máris hiányoznak a habkönnyű témák. Nyáron a klímagyilkos Buksiról, a pisztáciáról, a metánt pöfögő marhákról szóltak a hírleveleink - kis cuki témákról, amik nem kavarják... The po

Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..



Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod