Kijózanodás az AI-piacon: most dől el, ki tud ebből profitálni Magyarországon
Gazdaság

Kijózanodás az AI-piacon: most dől el, ki tud ebből profitálni Magyarországon

A mesterséges intelligencia alkalmazásában új, józanabb korszak köszöntött be, a kezdeti hype-ot felváltja az üzleti értékre koncentráló megközelítés – mondta a Portfolio-nak Bánhegyi Csanád, a Telekom AI portfolio managere, aki kitért arra is, hogy a nemzetközi trendekhez hasonlóan Magyarországon is konszolidálódik a piac, a vállalatok a felszínes kísérletezés helyett átfogó AI-stratégiákat dolgoznak ki. Nem is tehetnek másként, aki most kimarad, az behozhatatlan versenyhátrányba kerülhet. A szakértő szerint az AI-alapműveltség fejlesztése elengedhetetlen, amely négy pillérre épül: gyakorlati AI-írástudásra, kritikai gondolkodásra, adattudatosságra és együttműködési rutinra. A következő időszakban a legnagyobb üzleti értéket a back office és ügyfélszolgálati területeken várják a technológiától.
Mire jó az AI az üzletben? Mellébeszélés helyett stratégiákat, valós megoldásokat és use case-eket mutatunk egy teljes napon át! Regisztráció és részletek itt!

Hol tartanak a magyar vállalatok és vállalkozások az AI bevezetésében? Mi a fő választóvonal a lemaradók és az élenjárók között?

A kezdeti AI‑hype helyét egy józanabb, üzleti értékre fókuszáló megközelítés veszi át – és ez kifejezetten egészséges folyamat. Nemzetközi felmérések is azt mutatják, hogy az AI‑adaptáció aránya, amely a generatív AI 2022 őszi berobbanása óta folyamatosan emelkedett, augusztusban először megtorpant, 14%-ról 12%-ra csökkent. Véleményünk szerint ez arra utal, hogy a vállalatok a kísérletezésből a mélyebb, hatékonyabb beágyazás felé fordulnak, hogy valódi versenyelőnyt érjenek el.

Magyarországon is hasonló képet látunk. Eddig két véglet dominált: a csodavárás, amely mindent az AI‑ra bízna, illetve a teljes elutasítás, a „20 éve így csináljuk, ezután is így fogjuk” hozzáállás. Ma már ezek a szélsőségek közelednek egymáshoz, a piac konszolidálódik. Ennek jele, hogy egyre több megkeresés érkezik AI‑stratégia kialakítására. A siker ugyanis nem (csak) technológia kérdése.

A helyes sorrend a stratégia és kultúra megteremtésével indul – világos üzleti célok megfogalmazása, vállalaton belüli népszerűsítés, képzések és versenyek az AI‑tudatosság építésére. Erre épül az infrastruktúra réteg, a szükséges szerver‑, hálózati és adat‑hátországgal, biztonsággal és megfeleléssel. A csúcsán pedig az alkalmazások állnak, amelyek kézzelfoghatóan illeszkednek a munkafolyamatokba vagy váltanak ki folyamatokat, mérhető hatékonyság‑ és bevételcélokkal.

A kijózanodás tehát nem visszalépés, hanem épp ellenkezőleg, a látványos pilotok után a skálázható, üzletileg megtérülő megoldások ideje jön el. A nyertesek azok lesznek, akik most tudatosan építik fel az AI‑stratégiát, és következetesen végigvezetik azt a kultúrától az infrastruktúrán át, a mindennapi használatig.

Melyik az a pont, amikor már üzleti értelemben nem lehet tovább halogatni az AI bevezetést? Mi a jele annak, hogy most kell lépni? Reális stratégia még a kivárás, vagy aki késlekedik, az súlyos versenyhátrányba kerül?

Kihagyhatatlan pillanatban vagyunk, amikor a munkafolyamatokat és az üzleti működést minimum felül kell vizsgálni, de sok esetben inkább újra kell tervezni. A nagyvállalati partnereknél azt látjuk, hogy elindultak a széleskörű felmérések és újragondolások: pontosan beazonosítják, hol kell rendet tenni az adatokban, az architektúrában és a folyamatokban ahhoz, hogy az AI tényleg hatékonyan működhessen. Ezzel párhuzamosan

az AI projektek továbblépnek az olyan, a központi IT‑rendszerektől és kritikus üzleti folyamatoktól viszonylag független területekről, mint például a marketing vagy sales és egyre mélyebbre hatolnak. Ilyen például a nagyobb integrációt igénylő back office vagy az ügyfélszolgálat, ahol az üzleti hatás közvetlenebb és mérhetőbb.

A változásnak több rétege van. A személyes AI‑használat már sokaknál mindennapos, és ez beszivárog a munkahelyekre is. Ha nincs vállalati keretrendszer, könnyen kialakulhat az úgynevezett „shadow AI”, adatszivárgási és megfelelőségi kockázatokkal. Közben régiós viszonylatban is erős a versenyképességi nyomás a magyar vállalatokon, így

kifejezetten előnyös, hogy a repetitív, adminisztratív feladatok automatizálása kézzelfogható hatékonyságnövekedést hozhat. Ráadásul ezzel több erőforrás szabadítható fel magasabb hozzáadott értékű munkára, ami szintén kézzelfogható haszon, ha a képzett munkaerő hiányára, valamint a jelenlegi demográfiai helyzetre gondolunk. Most van itt az idő fókuszáltan lépni, az alapok rendbetételétől a mély integrációig.

VAL_03393

Hogyan lehet felkészíteni a munkavállalókat az AI-val való hatékony munkavégzésre? Mi a minimum „AI‑alapműveltség”, ami 2025‑ben elvárható egy munkatárstól?

Kicsit leegyszerűsítve: egyéni szinten a mesterséges intelligenciával történő együttműködést úgy kell elsajátítani, mintha egy új nyelvet tanulnánk. Először a „nyelvtant” – a működési elveket, a jó kérdésfeltevést, a korlátokat – kell megtanulni, majd képzés során ezeket üzleti helyzetekben kell gyakorolni.

Vállalati szinten nem egy mindent lefedő, monolit megoldásban hiszünk, hanem moduláris, terület‑specifikus eszközökben. A HR‑től, a jogon és pénzügyön át az ügyfélszolgálatig mindenhol olyan AI‑modulokat kell adni a csapatok kezébe, amelyek ténylegesen a munkafolyamatokra vannak szabva. Mindezt jó, ha vezetői program, célzott tréningek, belső kihívások és akár egy AI‑coach hálózat kíséri vállalaton belül.

Kezdetben érdemes „sandbox” üzemmódban dolgozni: olyan feladatokra használni a rendszert, amelyeknek ismerjük a helyes kimenetét, így biztonságosan mérhető a minőség és a hatás.

Közben pedig folyamatosan érdemes építeni az AI‑platformot és a kompetenciaközpontot, hogy a jó gyakorlatok, irányelvek és biztonsági szabályok mindenki számára egyértelműek legyenek. Számunkra bevált ez a struktúra a Telekomban és a tapasztalatokra építkezve teszünk javaslatot ügyfeleinknek is.

A minimum „AI‑alapműveltség” 2025‑ben véleményem szerint négy pillérből áll. Első a gyakorlati AI‑írástudás: világos célkitűzés és kontextusadás, jól strukturált promptok, iteratív finomítás, az egyes eszközök és modellek erősségeinek és gyengeségeinek ismerete. Második a kritikai gondolkodás: egészséges kétely, tényellenőrzés, forrás‑ és minőségértékelés – vagyis nem szabad készpénznek venni az AI által adott választ. Harmadik az adat‑ és kockázati tudatosság: milyen adatok tölthetők fel a rendszerbe, hogyan védjük az ügyfél‑ és vállalati adatokat, milyen megfelelési elvárások vonatkoznak ránk. Negyedik az együttműködési és működtetési rutin: AI‑asszisztensek „menedzselése”, a munkafolyamatokba épített ellenőrzőpontok, a tanulságok megosztása (prompt‑sablonok, belső könyvtárak), valamint a hatás mérése előre rögzített mutatókkal. A tapasztalat azt mutatja, hogy ez a tudás gyorsan demokratizálódik, a pályakezdők AI‑natív készségei és a tapasztalt kollégák üzleti tudása jól kiegészítik egymást. Aki ezt a minimumot hozza, az nemcsak használja az AI‑t, hanem felelősen és mérhetően értéket is teremthet vele.

Hogyan változtatja meg az AI a munka világát: mely feladatokat váltja ki, melyeket emeli fel, és mennyire indokoltak a leépítésektől való aggodalmak?

Az AI nem egyszerűen feladatokat vesz át, hanem átrendezi a munkát. A gépi tartalom‑előállításról – a repetitív munkavégzésről – a minőség megítélésére és a döntések megalapozására tolja a hangsúlyt.

A munkavégzés oldalán az AI nem elvenni, hanem átalakítani fogja a feladatokat. A rutinszintű, mintaalapú tevékenységek automatizálódnak, miközben felértékelődik az emberi ítélőképesség, a kritikai gondolkodás, a kreativitás és a távoli kontextusok összekapcsolása.

Kutatások szerint ezek a klasszikus „emberi” kompetenciák az AI‑val szoros együttműködést végző munkakörökben nagyjából kétszer akkora súllyal jelennek meg, mint az AI-t nem alkalmazó munkakörökben.

AI‑val dolgozni azt jelenti, hogy megtanuljuk jól használni az eszközt, fontos a világos feladatmegadás, a jó promptok, és hogy a kimeneteket, az AI eredményeit a célhoz igazítottan tudjuk értelmezni.

Mindenki egy kicsit „menedzserré” válik, hiszen előfordulhat, hogy egyszerre akár több, egymással párhuzamosan futó AI‑asszisztenst is irányítani kell. Ez nagyobb mozgásteret és gyorsabb döntéshozatalt hoz – de vele együtt nagyobb felelősséget is. Aki eszközként tekint az AI‑ra, és megtanulja „vezényelni” a több, párhuzamosan futó AI-asszisztenst, nagyobb felelősség mellett is jobb minőséget és hatékonyságot ér el.

Fontos azonban a tudatosság, mert az AI könnyen elkényelmesíthet. Ha egyetlen modellre támaszkodunk, az információ homogenizálódhat, a hibák észrevétlenek maradhatnak. Vállalati oldalon ezért ellenőrző pontokra, forráskritikára, (AI) peer review‑ra és minőségbiztosításra van szükség. Nem elég a „copy–paste”: még egy belső, vállalatra szabott AI‑platform kimenetét is át kell nézni, és hozzá kell tenni az emberi értéket.

Összességében az AI inkább átalakít, mint lecserél: a munka nem tűnik el, hanem megváltozik, és több lesz benne az emberi hozzáadott érték és a felelősség.

Azok a cégek nyerhetnek, amelyek a technikai tréning mellett ugyanekkora hangsúlyt fektetnek az emberi készségek fejlesztésére és a tudatos használati kultúra kiépítésére.

VAL_03363
Bánhegyi Csanád szerint az az AI nem elvenni, hanem átalakítani fogja a feladatokat.

12 hónapos távlatban merre tart az ember-AI együttműködés? Milyen területeken fog leginkább elterjedni és milyen változásokat hoz várhatóan?

A következő 12 hónapban

az AI legnagyobb üzleti hozadéka a back office és az ügyfélszolgálat területén várható. Utóbbi esetében ugyanis a megkeresések nagyjából 70%-a ismétlődő, sablonos kérdés, amit megbízhatóan automatizálni lehet, a maradék 30% a komplexebb ügy, amire a kollégák koncentrálhatnak.

Ehhez viszont kulcs a nyelvi minőség és az AI hallucinációk minimalizálása. Magyar nyelven a nagy nemzetközi modellek még gyakran gyengébbek, ezért is fejlesztettük az üzleti felhasználóknak szánt AI-asszisztenst, a CoMindot. Ez egy zárt tudásbázison működő – vagyis kizárólag a rendszert használó vállalat által feltöltött és hitelesített dokumentumokból, szabályzatokból és adatbázisokból dolgozó, chat- és hangalapú megoldás, amely kontextusérzékenyen válaszol. Annak elérésehez, hogy akár 95% feletti pontossággal válaszoljon a CoMind két év munkája kellett. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha ma valaki elkezd egy ilyen rendszert fejleszteni, az ekkora feladattal kell, hogy számoljon. A rendszer már több országban fut, turisztikai és szolgáltatási use case‑ekben is. A magyar mellett lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, német, angol és francia nyelven érhető el, de további 65 nyelvre is optimalizálható, így ez a megoldás a nyelvi akadályokat is áthidalja például egy nemzetközi munkakörnyezetben.

Általánosságban azt látom, hogy gyorsan terjednek a hangalapú megoldások, a következő évben a természetesebb, az ügyfelek hangulatát érzékelő és ahhoz igazodó AI‑ügyintézők tömeges megjelenésére számítok. Ez lehet Magyarországon is az AI alkalmazásának következő látványos fejlődést mutató területe, amelytől valódi üzleti értéket remélhetünk.

Címlapkép forrása: Portfolio

A cikk megjelenését a Telekom támogatta.

Holdblog

Hajtunk a bónuszért

Rendhagyó adásunkban Radnai Károllyal rakjuk rendbe az adózást, meg a filmipart. Előtte meg ketten a kommentelőket.  Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Hajtun

Property Warm Up 2026

Property Warm Up 2026

2026. február 19.

Portfolio Investment Day 2026

2026. február 24.

Portfolio Digital Compliance 2026

2026. március 3.

Retail Day 2026

2026. március 4.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet