Szektorfüggő és széles spektrumban mozog az a pont, amikor egy hazai cég megérett arra, hogy külföldi terjeszkedésbe fogjon. „Általánosságban azt lehet mondani, hogy ez akkor szokott aktuális lenni, amikor Magyarországon az adott cég elérte vagy megközelítette a növekedési korlátait, és egy ilyen külföldi terjeszkedéssel jelentősen fel tudja gyorsítani a növekedését” – mondta el a Portfolio-nak Boross Ákos, a Moore Hungary tanácsadó és könyvvizsgáló cég managing partnere.
A legfontosabb feltétel, hogy nemzetközi szinten versenyképes termékkel vagy szolgáltatással rendelkezzen a cég,
és a piacra lépési korlátok ezeken a külföldi piacokon megfelelőek legyenek. Ezek mérlegelése nem egyszerű feladat, ezért is nagyon fontos a megfelelő tanácsadó bevonása. Komoly piackutatásnak, illetve tervezésnek kell megelőznie a külföldi terjeszkedést, amely mindig erőforrás-igényes folyamat, és „rengeteget lehet javítani a hatékonyságon és sikerességen, ha az elejétől fogva egy globálisan aktív nemzetközi tanácsadó cég tudja támogatni azt.”
A célpiacok kiválasztása, a terjeszkedés ütemezése és stratégiai mérföldkövei olyan kérdések, amelyekben fontos, hogy megalapozott döntés szülessen. Piaci és megvalósíthatósági tanulmányokkal, adótervezéssel, komplex modellekkel alátámasztva érdemes összeállítani azt az optimális forgatókönyvet, amelyet követve érdemes megvalósítani a terjeszkedést.
Milyen irányba induljunk?
A célpiacok kiválasztása is nagyban függ a szektortól, illetve az értékesíteni kívánt terméktől. „Fizikai termékek esetén, ahol szállítási költségekkel is kell számolni, jellemzően meghatározható az a sugár, amin belül az adott terméket érdemes szállítani, hogy a szállítási költség ne vigye el a versenyképességi előnyt. Ilyen esetekben alapvetően a regionális terjeszkedésben érdemes gondolkodni.”
De lehetnek más szempontok, olyan jellegű szolgáltatásoknál vagy termékeknél, ahol a fizikai szállítás nem szükséges, vannak olyan esetek, amikor a nyelvterület egy fontos kérdés.
"Találkoztunk már több olyan hazai szoftverfejlesztő, illetve IT-céggel is, amelyek egyből az Egyesült Államokat célozták meg a terjeszkedéssel. Ez a nagy ugrás egy angol nyelvű szoftver esetében abszolút piacképes és logikus lehet. Általában elmondható, hogy az angol nyelvű fejlesztés kulcsfontosságú több területen, és az is az elsők között eldöntendő kérdés, hogy az Európai Unión belül vagy kívül szeretne terjeszkedni a cég. Az is fontos, hogy az érintett vállalkozás a saját folyamatait is rendezze, hogy a külföldi terjeszkedés ne okozzon rendszerszintű problémákat a cég növekedésében" - tette hozzá Boross Ákos.
Ha ezek a feltételek tisztázódtak, akkor a soron következő kérdés, hogy a terjeszkedés hogyan valósul meg technikailag. „Lehet cégfelvásárlással, tranzakcióval piacot szerezni vagy lehet organikus módon létrehozni saját entitást. A harmadik lehetőség az export, vagyis magyarországi entitással külföldi piacokat kiszolgálni vagy ellátni termékkel, szolgáltatással.
Az akvizíció, mint lehetőség
A cégfelvásárlás – amennyiben van erre jó lehetőség - jelentősen tud gyorsítani a folyamaton. „Ráadásul most, a jelenlegi gazdasági helyzetben mindenképpen érdemes ezt a lehetőséget számításba venni, hiszen jó cégeket kedvező áron lehet megvásárolni. Itt is nagyon fontos, hogy megalapozott döntés szülessen, ahogy a célpiacok kiválasztása, úgy a potenciális targetcégek kiválasztása és a folyamat megfelelő menedzselése is kulcsfontosságú, mert számos kockázat felmerülhet ezeknél a tranzakcióknál.”
A potenciálisan eladó cégek kiválasztása, azok átvilágítása, értékelése, az üzleti tervek kidolgozása alapvető fontosságú és nagyban csökkenti a későbbi kockázatokat. „A tárgyalások során egy nemzetközileg aktív tanácsadó bevonásával a tárgyalási pozíció is nagyban javítható.”
Ezeknél a tranzakcióknál egy nagyon fontos kérdés a finanszírozási struktúra összeállítása is.
Gyakran észszerű lépés tőkebefektető bevonása, valamint sokat számít a támogatási források megfelelő kiaknázása – ebben szintén nagyon sokat tud segíteni egy tanácsadó azáltal, hogy a legújabb támogatási és ösztönzési formákkal tisztában van. Illetve a banki finanszírozási hitelek, támogatott hitelek igénybevételével is érdemes számolni.
Közös forgatókönyv
A Moore Hungary managing partnere fontosnak tartja, hogy a külföldi piacra lépés konkrétumait a terjeszkedni kívánó cég és a tanácsadó közösen dolgozza ki. „A saját iparágát és céljait minden cégvezető maga ismeri a legjobban, mi ehhez stratégiai, pénzügyi, adózási, jogi és egyéb tanácsadással tudunk társulni. Az az optimális, ha együtt vázolunk fel forgatókönyveket, és már a gondolat felmerülését követően együtt tudunk gondolkodni a további lépéseken.”
A forgatókönyvet tehát úgy kell felvázolni, hogy választ adjon olyan kérdésekre, hogy piaci, adózási, illetve finanszírozási szempontból, a cégstruktúra szempontjából hogyan lehet hatékonyan megvalósítani a terjeszkedést. Ezt követően fel lehet mérni azt, hogy az adott országban milyen targetcégek vannak, a tanácsadó pedig fel tudja venni velük a kapcsolatot, és megkezdődhet a tárgyalás, amelyet közösen végig lehet vinni a pénzügyi zárásig. Ez a folyamat adott esetben sokáig eltarthat, ha egy komplexebb lépéssorozatról van szó. Függ a cég felépítésétől, a szektortól és a terjeszkedés volumenétől, de rendszerint fél év és két év között van a külföldi piacra való kilépés ideje.
Bár a külföldi terjeszkedés nem egyszerű dolog és szakszerű segítséget igényel, az arra érett cégeknek érdemes ezt a döntést meghoznia,
hiszen vannak területek, amelyeken a magyar vállalkozások sikerrel járhatnak külföldön. Ilyenek elsősorban a tudásintenzív ágazatok, a szoftverfejlesztés, az IT-szolgáltatások, de a gyártás területein is vannak olyan speciális niche-marketek, ahol érdemes próbálkozni. Az élelmiszeripar területén is vannak olyan magyar cégek, amelyek már hatékonyan termelnek külpiacokra, és eljutottak arra a pontra, hogy külföldi entitásokat is létrehozzanak.
A cikk megjelenését a Moore Hungary támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Szörnyű hír jött Ukrajna jövőjéről: Amerika gyakorlatilag kapitulációt erőltet, kényszerhelyzetbe került Zelenszkij
Rendkívüli tárgyalás lesz Kijevben.
Állítólag megtalálták a félelmetes ATACMS-rendszer ellenszerét – Azt mondják, teljesen semlegesítették a támadást
Az oroszok nagy győzelmet ünnepelnek.
Olyan történik a benzinkutakon, hogy csak nézünk – És még nincs vége
Több mint másfél éve nem láttunk ilyet.
Emelkedik egy lakossági állampapír kamata – Így nyerhetsz vele nagyot
Mutatjuk, mikor lesz abszolút győztes ez a befektetés.
Kulcsfontosságú szavazás jön Európa egyik legnagyobb országában, teljes a káosz
Monstrummá hízott a tervezet.
Megjött a Federal Reserve-ből a károgók kórusának előénekese: itt vannak a stabilitási kockázatok
Nagyon nem ezt akarta hallani Donald Trump.
Súlyos incidens Szentpéterváron: lincshangulat vette körül a NATO-ország nagykövetét, nem sokon múlott a tragédia
A diplomatát kísérő testőröknek kellett közbeavatkozniuk.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.


