Hihetetlen mennyiségű adatot gyűjtenek – kérdés, hogy tudják használni őket
Üzlet

Hihetetlen mennyiségű adatot gyűjtenek – kérdés, hogy tudják használni őket

Portfolio
Az elmúlt évtizedekben hosszú utat tett meg Data Science. Míg korábban versenyelőnynek számított adatokkal és mesterséges intelligenciával foglalkozni, ma már inkább versenyhátrányt jelent, ha a terület nem kap megfelelő hangsúlyt a vállalatok, pénzintézetek életében.
Ezekről a kérdésekről is szó lesz a Portfolio Financial IT konferenciáján, május 31-én. Kattints a részletekért!

A pandémia hatása szinte minden iparágban felgyorsította a digitalizációs folyamatokat. A jelenlegi változó környezet kihívásai a tervezési folyamatok frekvenciájában jelentős mértékű változásokat indukálnak, amelyek kihívások elé állítják a kontrolling szakembereket, pénzügyi vezetőket. A nagyvállalatok hatalmas adatmennyiséggel dolgoznak, de ezt a hatékony működés szolgálatába állítani automatizmusok nélkül nehezen kivitelezhető.

Mivel folyamatosan nő a szerepe a rendelkezésre álló adatoknak,

egyre fontosabb kérdéssé válik, hogy a cégvezetés hogyan tudja adatvezérelt módon beépíteni az adatokból kinyerhető információkat a felgyorsult tervezési, döntéshozatali folyamatokba.

A nagyvállalatoknál, így a pénzintézeteknél is nagy mennyiségű adatok állnak rendelkezésre, amelyeket az adatelemzési eszközökkel a döntéstámogatás megkönnyítésére kellene fordítani. Az adatok tudatos használatával, és az adatok felhasználásának automatizálásával egyértelmű üzleti előny érhető el – mondta el a Portfolio-nak Reé István, a 4iG Nyrt. BI és adattárház csoportvezetője.

A szakember szerint még mindig viszonylag hosszú folyamat az adatok begyűjtése, feldolgozása, kiértékelése, még napjaink fejlett, támogatott rendszereivel is. Ráadásul ezt követően a tervezés, azaz az adatokra alapozott változásmenedzsment előkészítése is kimondottan időigényes – ezért sem mindegy, hogy az adott bank, biztosító vagy vállalat milyen adatmenedzsment-szolgáltatót és megoldásokat választ, valamint milyen mértékben tudja manuális feladatoktól mentessé tenni a belső folyamatait. A tervezésen ugyanis komolyan el lehet csúszni:

„A féléves tervezésből egy pillanat alatt lesz heti tervezés, az egyik tervezési szekció még véget sem ér, már meg kellene mondani a változásokat, azok hatását és az új elképzeléseket. Ebből az informatikai szállító számára evidens, hogy újra kell strukturálni a meglévő adathalmazt ahhoz, hogy minden olyan minőségben álljon rendelkezésünkre, amire építeni lehet” – érzékeltette a helyzetet a 4iG szakértője.

Egy tapasztalt szolgáltató abban tud segíteni, hogy

  • megvalósítja az adatok összegyűjtését,
  • az adatok feldolgozását,
  • támogatja az adatfeldolgozást gátló belső folyamat optimalizációt, manuális tevékenységek kiváltást,
  • és ezekre az adatokra alapozott döntéstámogató rendszereket, kimutatásokat, vizulalizációkat készít.

Másrészt felhasználva az adatokat, mélyebb szintű, rugalmasan alakítható, testre szabott megoldást szállít, amelyben automatizálja a tervezési folyamatot, minimalizálja a manuális munkát, és ezáltal a szinte állandósult folyamatos újratervezési folyamatot megtámogatja.

A pénzintézeteknél is kulcskérdés az adatminőség

A társadalom digitalizálódása gyakorlatilag elkerülhetetlen folyamat, még akkor is, ha az elmúlt két év ezt jelentősen felgyorsította. Az okostelefonokon megjelentek a banki és fintech applikációk, amiken keresztül

mérni tudják a pénzintézetek a felhasználói, fogyasztói szokásokat.

„Lényegesen több információ áll a pénzintézetek rendelkezésére, miközben látják annak az ügyfélkörnek a kitettségét, amelyiknek vezetik a számláját, hiteleket nyújtanak. Függetlenül a banki folyamatoktól, például a hitelbírálat esetében, pusztán az adatokból is rálátnak a kitettségekre. Ezt támogatja az is, hogy az emberek döntően nem készpénzzel vásárolnak napjainkban, hanem digitális fizetési eszközökkel” – tette hozzá Reé István.

Ezekben a fejlesztésekben egyébként a magyar bankok nincsenek feltétlenül lemaradva Nyugat-Európához képest; ahogy a szakember fogalmaz, nagyon hasonló banki applikációkat lát a különböző országokban, tehát nem feltételezhető, hogy a magyar bankrendszer szolgáltatási szintben lényeges elmaradásban lenne. Az persze kérdéses, hogy mennyire tudják tartani a lépést a jövőben is a világpiaccal a hazai pénzintézetek

A cikk megjelenését a 4iG Nyrt. támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Holdblog

Ha az ételpazarlás ország lenne...

Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok

Díjmentes online előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.

FIN-CON 2025

FIN-CON 2025

2025. szeptember 3.

Portfolio Sustainable World 2025

2025. szeptember 4.

Sikerklub hazai kkv-nak

2025. szeptember 16.

Követeléskezelési trendek 2025

2025. szeptember 16.

Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet