Megérkezett a hagyományos konzervek és üvegek modern alternatívája
Üzlet

Megérkezett a hagyományos konzervek és üvegek modern alternatívája

Portfolio
70 éve működik a globális piacon a Tetra Pak: a csomagolóipari vállalat egyik legnagyobb európai üzeme Magyarországon, Budaörsön működik. Az üzemben több olyan, innovatív csomagolást is gyártanak, amivel a következő években találkoznak majd a magyar fogyasztók. Az iparág ugyanis folyamatosan fejlődik, a formai újításokat is meghatározza a fenntarthatóság és újrahasznosítás alapelve - mondta a Portfolio-nak Mansoor Zaman, a Tetra Pak budaörsi gyárának nemrég kinevezett igazgatója.

A Tetra Pak márkával leggyakrabban különböző italok csomagolásán találkozhatunk: mennyire népszerűek a vállalat csomagolásai Magyarországon és Európa, valamint a világ többi részén?

A Tetra Pak csomagolásai már 70 éve ismertek: innovatív aszeptikus technológiánk garantálja az élelmiszerek biztonságát és hosszú élettartamát, valamint lehetővé teszi azok szállítását a világ legeldugottabb részeire is. A célunk, hogy mindenhol biztonságos, tápláló élelmiszereket biztosítsunk az emberek számára, melyre a népesség és a fenntartható gyakorlatok iránti igény növekedésével egyre nagyobb szükség van.

A Tetra Pak 2022-ben 193 milliárd csomagot értékesített világszerte, és jelentős lépéseket tett a fenntarthatóság terén: globálisan mintegy 200 újrahasznosító üzemmel folytatott együttműködésünk révén 1,2 millió tonna kartont hasznosítottunk újra.

Szeptember 4-én jön az üzleti fenntarthatósági rendezvényünk, a Sustainable World 2024, ahol a fenntartható vállalati gyakorlatok, az ESG szempontok, a zöld pénzügyek és 2030-as kibocsátás-csökkentési gyakorlatok lesznek fókuszban. Részletek a linken.

Ön vezeti a Tetra Pak egyik legnagyobb európai üzemét - miért döntött úgy a cég, hogy Magyarországon kezdi el gyártani csomagolásait?

Budaörsi gyárunk több mint 30 évvel ezelőtt kezdte meg működését, az üzem kezdettől fogva egyértelmű jelölt volt arra, hogy nemcsak a kelet-európai ügyfeleink számára, hanem világszerte az egyik fő kiszolgálóvá váljon. Ezt stratégiai elhelyezkedésének és a rövid szállítási időknek, valamint tengerentúli kapcsolatainak, költséghatékony működésének, technológiai felkészültségének és a magasan képzett munkaerejének köszönheti. Ma már 15 országban, mintegy 180 ügyfél igényeit elégítjük ki közvetlenül ebből az üzemből, biztosítva a hatékonyságot és a gyors kiszolgálást.

Pontosan mit gyártanak a budaörsi üzemben? Van a magyarországi gyárnak olyan egyedi terméke, amit csak itt készítenek?

Gyárunk élelmiszer-csomagolóanyagok gyártására specializálódott, mind a szobahőmérsékleten tartott, mind a hűtött termékek számára. Sokszínű magyarországi portfóliónkban olyan jól ismert csomagolások találhatók, mint a Tetra Brik - amely hűtött áruk számára kínál megoldást, s praktikus kialakítása minimalizálja a felesleges anyag-, súly- és helyfelhasználást, a Tetra Top – mely sokféle záróelemmel rendelkezik, megfelelve mind a szobahőmérsékleten tárolt ételeknek, mind a hűtött élelmiszereknek és italoknak, valamint a Tetra Recart - modern, fenntartható és sokoldalú, kizárólag Magyarországon gyártott csomagolásunk, amely a konzervek és az üvegek úttörő, karton alapú alternatívája.

Mansoor Zaman, a Tetra Pak budaörsi gyárának új igazgatója
Mansoor Zaman Fotó: Bácsi Róbert/Portfolio

Ezek együttesen 33 különböző méretben érhetőek el, amelyek a kompakt 100 ml-től a bőséges 1000 ml kiszerelésig terjednek, így a csomagolási igények széles skáláját elégítik ki.

Mi inspirálta az ún Tetra Recart csomagolás kifejlesztését? Milyen előnyöket kínál a gyártóknak és a fogyasztóknak?

A Tetra Recart kartonnal vállalatunk terve az volt, hogy egy versenyképes és magas minőségű csomagolási alternatívát kínáljon a konzervek és üvegek helyett az élelmiszerek számára. A karton - amely alkalmas zöldségek, szószok, levesek, gyümölcsök, bébiételek, készételek és állateledelek csomagolására - olyan modern és megbízható megoldást biztosít a kiskereskedőknek és az élelmiszergyártóknak, amely praktikus, költséghatékony, növeli az eladásokat és védi környezetünket. A fogyasztók számára szintén egy kényelmes és fenntartható választást jelent, amely egészséges és friss élelmiszereket biztosít.

Szögletes formájának köszönhetően akár 40%-kal kevesebb helyet foglal, mint alumíniumból vagy üvegből készült versenytársai,

különböző méreteinek köszönhetően pedig ideális családi és egyadagos kiszerelésekhez egyaránt. A csomagoláson hőkezelési technika is alkalmazható, amely biztosítja, hogy az élelmiszer felbontatlanul akár két évig is eltartható legyen eredeti minőségében. Emellett a szénlábnyoma is kisebb, mint az alumínium alapú megoldásoké. A csomagolás mintegy 70%-a megújuló és felelősen kezelt FSC™ tanúsítvánnyal rendelkező erdőkből és más, ellenőrzött forrásokból származó kartonból készül.

Milyen újításokat, technológiai fejlesztéseket vezettek be a budaörsi üzemben az elmúlt években?

Gyárunkban az évek során számos élvonalbeli megoldást és újítást vezettünk be. Ilyen például az innovatív laminálási eljárásunk, melynek használata nélkülözhetetlen volt a Tetra Recart kartoncsomagolás gyártásának beindításához. A fejlesztés részeként kezdtük meg egy egyedülálló polimert használatát, mely a karton egyedi jellemzőit biztosítja, és olyan speciális tintákat fejlesztettünk ki, amelyeket kifejezetten e forradalmi csomagolás számára szántunk.

2022-ben a létesítmény egy új nyomdagéppel is bővült, amely 20%-os kapacitás- és hatékonyságnövekedést, illetve az energiafogyasztás, valamint a termelési és technológiai hulladék csökkentésének lehetőségét biztosítja a magyarországi telephely számára. A jövőre nézve pedig az új, multicolor nyomtatási technológiánk bevezetését tervezzük, amely a Tetra Recart csomagolásokhoz elérhető színválasztékot 4-ről 6-ra bővíti, így lehetővé teszi partnereink számára, hogy minden eddiginél egyedibb és stílusosabb kartondobozokat tervezzenek termékeikhez.

Az élelmiszeriparra általánosságban egyre nagyobb nyomás nehezedik a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének szempontjából - a csomagolóipar képes kivenni a részét a probléma megoldásából? Hogyan?

Mivel a globális élelmiszerrendszerek felelősek az üvegházhatású gázok teljes kibocsátásának több mint egyharmadáért, tagadhatatlan, hogy sürgősen fel kell lépnünk az éghajlati és dekarbonizációs kihívásokkal szemben, és az élelmiszer-értéklánc minden lépcsőfokán csökkenteni kell a környezeti hatásokat a pozitív változás érdekében.

Mansoor Zaman Fotó: Bácsi Róbert/Portfolio

Vállalatunk folyamatosan a nyersanyag-kibocsátás csökkentésére és portfóliónk szén-dioxid-mentesítésére összpontosít a csomagolásainkban alkalmazott növényi alapú megoldások által. A fenntarthatóság iránti elkötelezettségünket mutatja az is, hogy 2030-ra nettó nulla üvegházhatású gázkibocsátást tervezünk elérni működésünk során. Ezt a célt olyan intézkedésekkel támogatjuk, mint a hőszivattyúk alkalmazása, a gyári világítás optimalizálása és a termelési szünetek minimalizálása, valamint úgy, hogy folyamatosan tanulunk a más létesítményeinkben alkalmazott, leghatékonyabb energiatakarékos gyakorlatokból. Emellett világszerte partnerségeket alakítunk ki a gyűjtési, válogatási és újrahasznosítási folyamatok javítása érdekében, ami kritikus lépés a körforgásos gazdaság felé.

Ugyanakkor különböző megoldásokat kínálunk az élelmiszeriparban tevékenykedő vállalatoknak is, hogy javítsuk üzleti tevékenységük fenntarthatóságát. Ez nemcsak a fogyasztói igények miatt fontos, amelyek a fenntarthatóbb termékek fogyasztására irányulnak, hanem a jogi szabályozások, valamint az újrahasznosítás javításának és a hulladék csökkentésének gyakorlati szempontjai miatt is.  

Ön szerint a magyar fogyasztók tisztában vannak azzal, hogyan járulhatnak hozzá ahhoz, hogy a hulladék újrahasznosítása és új csomagolásban történő újbóli felhasználása biztosított legyen?

A 2023-as Tetra Pak Index jelentésben szereplő fogyasztói kutatásunkból kiderül, hogy az éghajlatváltozás és más környezetvédelmi kérdések továbbra is növekvő aggodalmat jelentenek, és az igények egyre inkább összekapcsolódnak az egészséggel. A fogyasztók kétharmada szerint a környezeti tényezők hatással vannak az egészségre, és még többen vélik úgy, hogy az egészséges termékek nem árthatnak a környezetnek, a csomagolás pedig részét képezi ennek az összképnek. Ezért a fenntartható termékeknek fenntartható csomagolásban is kell lenniük, olyanokban, amelyek megújuló és újrahasznosított anyagokból készülnek, alacsony szén-dioxid-kibocsátással rendelkeznek, újrahasznosíthatók és hozzájárulnak az élelmiszer-pazarlás csökkentéséhez.

A globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is egyre inkább a fenntartható termékek felé orientálódnak, tudatosabb döntéseket hoznak vásárlásaik és mindennapi szokásaik során.

Néha azonban még mindig alulinformáltak lehetnek a megvalósított fenntarthatósági megoldások mögött meghúzódó okokról és saját szerepükről a valódi változás elérésében. Ezért szükséges, hogy tájékoztassuk a fogyasztókat a fenntartható gyakorlatokról, valamint a vállalatunk és az iparág által hozott innovatív döntésekről. Egyik közelmúltbeli projektünk például az új, rögzített kupakos megoldásunk bevezetése volt a magyar piacon, egy olyan lépés, amelyet az EU egyszer használatos műanyagra vonatkozó jogszabályának támogatása érdekében tettünk. A megoldást felkínáltuk ügyfeleinknek, hogy a fogyasztók körében népszerűsíthessék a fenntartható opciókat, hatékonyan hozzájárulva a hulladék mennyiségének csökkentéséhez.

Operatív szempontból milyen konkrét fejlesztési tervei vannak a gyárral kapcsolatban az elkövetkező hónapokban/években?

Az elmúlt néhány évben intenzív fejlődési szakaszban voltunk, a jövőben pedig a teljesítmény fokozására, a hulladék további minimalizálására és a minőség javítására fogunk összpontosítani. E célok támogatása érdekében átalakítottuk gyárunk stratégiáját, hogy az összhangban legyen regionális célkitűzéseinkkel. A jövőbeni fejlesztési tevékenységeink alappillérei az ügyfélszolgálat, a biztonság, a termelékenység, a fenntartható és újrahasznosítható megoldások, valamint a munkaerő megerősítése körül forognak majd.

Kihívást jelent a megfelelő munkaerő megtalálása? Melyek azok a pozíciók, amelyekre a legnehezebb kollégákat találni? Milyen mértékben van lehetőség a szakemberek képzésére?

A magyarországi munkaerőpiac jelenlegi helyzete kihívásokat vet fel a rendelkezésre álló munkaerő tekintetében, ami mind a fehérgalléros, mind a kékgalléros szektort érinti. Vállalatunk azonban olyan erőteljes oktatási és képzési programokat hozott létre, amelyek hatékonyan készítik fel a dolgozókat a szakadék áthidalására, és céljuk, hogy a képzett szakemberek olyan generációját neveljék ki, akik zökkenőmentesen be tudnak illeszkedni működésünkbe. Emellett pedig folyamatos támogatást biztosítunk minden munkatársunk számára. Ezzel pedig arra összpontosítunk, hogy együtt tartsuk a csapatunkat, biztosítva, hogy vállalatunk továbbra is magas színvonalú munkahely maradjon.

Merre tart az élelmiszer- és csomagolóipar globális szinten? Milyen innovációkat fogunk látni a következő 3-5 évben?

A korábban említett 2023-as Tetra Pak Index jelentésből kiderül, hogy a fogyasztói preferenciák tekintetében továbbra is fontos a személyes egészség, a bolygó jóléte, valamint az igény az élelmiszer-pazarlás csökkentésére és a takarékosságra. Ez azt jelenti, hogy az élelmiszer- és csomagolóipari vállalatok csak akkor tarthatják meg vagy javíthatják piaci pozíciójukat a jövőben, ha felismerik ezeket a trendeket és alkalmazkodnak hozzájuk, a fenntartható megoldásokra összpontosítva. Ugyanakkor a termelés automatizálása révén a hatékonyságuk javításán is dolgozniuk kell, hogy lépést tartsanak a versenypiaccal és a digitalizációval.

Mansoor Zaman Fotó: Bácsi Róbert/Portfolio

Vegyük egy példát: a fogyasztók világszerte gyorsan hozzászoktak a kódok beolvasásához és a márkatulajdonosokkal való online interakcióhoz mi pedig elkötelezettek vagyunk amellett, hogy segítsünk ügyfeleinknek alkalmazkodni e változásokhoz. Connected Package megoldásunkkal lehetővé tesszük a vállalkozások számára, hogy egyedi digitális identitást hozzanak létre csomagolt termékeik számára, és részt vehessenek a digitális átalakulásban és közvetlen fogyasztói kapcsolatokat alakítsanak ki.

A cikk megjelenését a Tetra Pak támogatta.

Címlapkép forrása: Bácsi Róbert/Portfolio

Kiszámoló

Örökség: beszélni kell róla

Apósom négy hónapja meghalt, ennyi idő alatt annyi történt, hogy kijött az értékbecslő, adott egy irreálisan magas árat az ingatlanra, amit meg akartunk támadni, mert messze nem ér annyit a h

MNB Intézet

Fánk-hatás 2.0

A Covid-járvány kitörése után kiköltözési hullám indult el a nagyvárosokból, jelentős áremelkedést okozva a környező településeken. Vajon mennyiben változott azóta a helyzet? Visszarend

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ez aztán a fordulat a Dunaferr

Könyvelő

Könyvelő
Díjmentes előadás

Kereskedés külföldi részvényekkel

Kezdőként hogyan tudsz külföldi részvényekkel kereskedni? Melyek lehetnek a kiválasztás szempontjai? Bemutatjuk melyik platformunk a legoptimálisabb külföldi részvények vásárlásához.

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Fókuszban a KKV versenyképesség - Herceghalom
2024. június 12.
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
richter2_forras_richter