A legnagyobb autógyártóknak szállíthat technológiát egy magyar cég
Munkánk egy konzorciumi keretek közt folyó K+F projekt, amelyben részt vesz a Magyar Tudományos Akadémia, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, és az eCon Engineering Kft., ahol a partnereink alapvetően anyagtudományi és mechanikai számítások területén rendelkeznek kiemelkedő tudással.
Az evopro-nál rendelkezünk széles körű kompozittechnológiai kompetenciákkal, másrészt jelen van az a tudásbázis és hosszú idő alatt felhalmozott tapasztalat, ami a technológiák automatizálásához kell. Az autóipar jelenlegi elvárása az, hogy minél olcsóbban és hatékonyabban tudjunk polimer kompozit alkatrészeket gyártani. Ebben az alapvető motiváció az, hogy az autóipar számára uniós és nemzeti direktívákban van meghatározva, hogy milyen károsanyag-kibocsátási értéket kell elérni. Ezek értelemszerűen folyamatosan csökkennek, legutóbb a 2020-ra előírt értékek újabb 35-40%-os csökkentése mellett döntött az EU 2030-ig.

Az autógyártóknak három lehetőségük van, hogy járműveikkel elérjék az elvárt értékeket. Egyrészt fejleszteniük kell a hajtásláncot, azaz dízel- és benzinüzemű motorok hatékonyságát növelni, a veszteségeket csökkenteni kell, illetve hibridizálni kell a rendszert, esetleg teljesen elektromos, vagy alternatív üzemanyagú hajtásrendszert kialakítani. Másrészt a járművek légellenállási, gördülési ellenállásból adódó veszteségeit lehet csökkenteni, de ebben egyre kevesebb mozgástere van már a gyártóknak. A harmadik lehetőség a CO2 kibocsátási értékek redukálására, ha csökkentik a járművek tömegét, hiszen ez további üzemanyagfogyasztás-csökkenést eredményez.
Ez utóbbi motiválja tehát a gyártókat arra, hogy minél könnyebb anyagokat használjanak. A polimer kompozitok ebben erősek, hiszen kiváló mechanikai tulajdonságú anyagok, ebben felveszik a versenyt az acéllal, tömegük viszont jelentősen alacsonyabb, sűrűségük jellemzően az acélénak csupán egy harmada.
Mennyire tud elterjedni egy ilyen anyag az autógyártásban? Vannak már most is olyan járművek, amelyek erre a technológiára épültek?A nagy probléma az, hogy jelenleg a kompozittermékekhez egyrészt drága az alapanyag, másrészt az acél karosszériát sokkal gyorsabban lehet legyártani. Az acéliparban megszokott ciklusidők - amelyekkel karosszériaelemeket lehet létrehozni - nagyon gyors eljárások. Habár az acél elemek nagy sebességű gyártása nagy befektetést is igényelnek az autóipartól, mert nagyon drágák a berendezések, de a gyártási ciklusidők meglehetősen rövidek, jellemzően néhány tíz másodperc alatt történik egy-egy karosszéria elem létrehozásához szükséges lemezek kivágása, mélyhúzása, ponthegesztése, stb. Ez a gyártás hatékonyságában és a költségek leszorításában nagyon sokat számít.
Egy i3-as vagy i8-as BMW-nél (ezek az autók már szénszálas karosszériára épülnek) az elemek gyártási ideje körülbelül 8-10 perc. Ahhoz, hogy a kompozitok alkalmazása jobban elterjedhessen a személyautó-gyártásban, az kell, hogy csökkentsük a költségeket és gyorsítsuk az eljárásokat.
Fontos leszögezni, hogy nem egyszerű dekor elemekről, hanem teherviselő kompozit alkatrészekről beszélünk, amelyeknek biztosítania kell a karosszéria megfelelő mechanikai, merevségi tulajdonságait és jó törési, energiaelnyelő képességekkel kell rendelkezniük. Több, közúti forgalomban is résztvevő szupersportkocsi jelentős része már amúgy is kompozit, de a programunk azt célozza meg, hogy gyorsan és hatékonyan tudjunk ilyen kompozit alkatrészeket gyártani, ezzel megteremtve a szélesebb körű elterjedését.
Milyen főbb elemei vannak a programnak, és milyen konkrét eredményeket várnak tőle?
Az volt a cél a fejlesztési program során, hogy olyan automatizált technológiát hozzunk létre, ami gyors gyártást tesz lehetővé, amely integrálható egy személyautó-gyártó sorba, és reciklálható, komplex polimer kompozit terméket hoz létre.
Programunk három fő lábon áll, egyrészt szükség van anyagtechnológiai fejlesztésre, hogy elérjük a lehető legjobb mechanikai tulajdonságokat és a legrövidebb gyártási ciklusidőt. Másrészt ki kell fejlesztenünk az automatizált gyártástechnológiát, hiszen mind a hatékonyság érdekében, mind pedig a magas szintű minőségmenedzsment miatt fontos az automatizáltság az autóiparban. Mivel a kompozitok nagyon másképp viselkednek, mint a fémek, sokkal komplexebb feladat egy kompozit alkatrész mechanikai, dinamikai számítása, méretezése, emiatt a program harmadik fő feladata, hogy olyan számítási metódust dolgozunk ki, amely segítségével egy nagyon összetett kompozit alkatrészt is tudunk mechanikailag értelmezni.
Amikor az autóipari mérnökök egy fém alkatrészt szeretnének kiváltani kompozittal, hogy csökkentsék a jármű tömegét, akkor az soha nem egyszerű anyagváltást jelent. Egy kompozit alkatrész jellemzően nem fog pont úgy kinézni, mint egy fém. Az adott követelményeknek, terheléseknek megfelelően teljesen új terméket kell tervezni, ehhez szükséges a technológiai jellemzők mellett a megfelelő mechanikai, számítási módszerek ismerete is.
Alapvetően iparközeli kutatás-fejlesztést végzünk, amelynek az eredményeire már közvetlenül tudunk autóipari együttműködéseket építeni. A projekt során megalkottunk egy "pilot" gyártósort, amellyel tudjuk igazolni az anyagtudományi és technológiai eredmények autóipari hasznosíthatóságát, vagyis hogy az eljárás kiváló mechanikai tulajdonságokkal rendelkező kompozitokat, megfelelő költségszinten képes előállítani. A következő lépésként az autóipari partnerekkel kezdünk el dolgozni egy-egy konkrét alkatrész fejlesztésén.Mit tapasztal, az autóipari cégek részéről van erre nyitottság? És mennyire előny az, hogy Magyarországon több nagy autógyár is működik - illetve, hogy ez a szám a debreceni BMW-gyárral tovább bővül?
Az evopro csoport például a Mercedes, az Audi, és a Suzuki, valamint azok beszállítói számára is fejlesztett már gyártósorokat, és vannak fejlesztési programok más ipari területeken is, igaz, ezek még nem ennek a technológiának a bevezetését célozták. Viszont megvan az a hálózat, amelyen keresztül következő lépésként már be tudjuk mutatni, hogy képesek vagyunk nem csak pl. fémipari szerelő, hegesztő, vagy ellenőrző sorok szállítására, hanem a kompozitok gyártásának automatizálására is. Ez azért fontos, mert jelenleg még világszerte is nagyon kevés olyan cég van, amely képes a kompozitgyártást automatizálni.
Habár ez egy új terület, a kompozitokat lépésről lépésre vezetik be az autóiparba, egyértelműen nagy az érdeklődés az gyártók részéről.
A BMW Magyarországra jövetelével újabb kapu nyílhat meg, hiszen a cég úttörő szerepet tölt be a polimer kompozitok személyautó-gyártásban való alkalmazásában.
Mennyire számít egyedülállónak ez a technológia, és mikor jön el az ideje annak, hogy széles körben alkalmazzák majd az autógyártók?Olyan fejlesztésen dolgozunk, amilynek az alapjait ugyan lefektették már, igazolták a működőképességét, de a tudomány és technológia jelenlegi állásához képest több olyan újítást és módosítást dolgozunk ki, amelyek az eljárást még jobbá, az autóipar számára még inkább felhasználhatóvá teszik.
A mi eljárásunknál a technológia azon alapszik, hogy egyrészt a hőre keményedő, gyanta mátrixú kompozitok helyett mi hőre lágyuló kompozitanyagokat fejlesztünk és gyártunk, olyan mátrix anyagra alapozva, mint a Poliamid 6-os, ami az autóiparban már széles körben használt, elterjedt műanyag. Ez biztosítja az alkatrészek újrahasznosíthatóságát. A Poliamid alapú kompozitokat egy különleges, úgynevezett in-situ polimerizációs, injektálásos eljárással hozzuk létre, amely lehetővé teszi, hogy komplex geometriával rendelkező és nagyon jó mechanikai tulajdonságú termékeket állíthassunk elő. Tulajdonképpen már ismert és alkalmazott eljárások kombinációjából születik meg egy olyan technológia, amely az egyes eljárások legfontosabb előnyeit ötvözi. Ez teszi lehetővé azt is, hogy olyan különleges tulajdonságokkal ruházzuk fel a kompozit terméket, hogy az akár több fém alkatrész funkciójának kiváltására is alkalmas legyen. Ez és a költséghatékony gyártás biztosítja a kompozitok széles körű autóipari alkalmazását.
A program keretében elvégezzük az anyagtudományi, technológiai és mechanikai, számítási fejlesztéseinket és felépült egy olyan, az Ipar 4.0 elveinek megfelelően kialakított gyártósor Magyarországon, ahol ezt a technológiát már demonstrálni tudjuk az autóipar számára. Ezzel párhuzamosan elkezdtük az együttműködést olyan német nagyvállalkozásokkal és intézetekkel, amelyek műanyagipari feldolgozógép-gyártóként, fejlesztőként már ott vannak az autóiparban, így közösen dolgozhatunk a technológia bevezetésén.
Reményeink szerint a következő generációs Audikban, BMW-kben és Mercedesekben már találkozhatunk az általunk fejlesztett és gyártott kompozit alkatrészekkel.
El sem fogadták, máris átalakítják az EU új közös költségvetését
Fontos változtatásokat jelentettek be a 2000 milliárd eurós csomagnál.
Szigorodnak a szabályok: beutaló nélkül már kontrollvizsgálat sem lehetséges
Októbertől új világ jön az orvosi beutalóknál.
Látszólagos győzelem, rejtett veszteségek – a transzatlanti paktum mérlege
Interjú Darvas Zsolttal az EU–USA kereskedelmi megállapodás rejtett részleteiről.
Hírszerzési jelentés: kiderült, mire kellenek Oroszországnak az elrabolt ukrán gyerekek
A brit védelmi minisztérium adta közre információit.
Miközben a Nyugat tárgyalgat, egy veszélyes szövetség titokban építi fel az új világrendet
Az EU csúcsdiplomatája szerint autokratikus hatalmak gyorsítva dolgoznak a jelenlegi hegemónia felszámolásán.
Kínai óriás a magyar e-kereskedelemben: hogy vehetik fel a versenyt a hazai vállalkozások a Temuval?
Mondovics Pétert, a Mastercard marketingmenedzserét kérdeztük.
„Ahogy van háziorvosa, ügyvédje, autószerelője az embernek, úgy kell, hogy legyen ingatlanosa is”
Az ingatlan forgási sebességének növekedése húzza magával a szakértelem iránti igényt.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Új malac a karámban? - Francia kockázatok Európában
Franciaországban ismét nő a politikai kockázat: a kormányfő bizalmi szavazást kért maga ellen, miközben 43,8 milliárd eurós megszorító csomag készül. A francia-német kötvényhozam-spread 8
Kell-e új nevet adni az évszakoknak a klímaváltozás miatt?
Az évszakok rendjét, amelyet a modernitás és a globalizáció uniformizált, az antropocén éghajlati változásai fokozatosan felülírják.
Mit köszönhetünk a ChatGPT-nek?
Az emberi hallucinációt mint a külső inger nélküli érzékelést definiálhatjuk. Modellhallucinációról akkor beszélhetünk például, amikor egy modell elsősorban nem adatra, hanem a modell fel
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Fenntartási jelentés a KFI pályázatoknál: így kerüld el az EPTK buktatóit
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni


Nem reális, de nem is cél az áramártüskék eltüntetése
Az extrém áringadozások háttere egyáltalán nem egyértelmű.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.