Matolcsy milliárdjai
A lényeg azonban, ismétlem, nem ez, hanem az, amit a liberális demokráciákban democratic governance-nek neveznek. Ez a fogalom több mint a jól, vagy rosszul megszövegezett jogszabályok összessége és az ezek alapján létrehozott intézményrendszer. A törvények nem szabályozhatnak minden kérdést, az intézmények pedig értelmezhetik a feladataikat bürokratikusan, mechanikusan.
A democratic governance szerves része az is, amit politikai kultúrának nevezünk. Adott esetben ez annyit jelent, hogy ilyen nagy léptékű, minden kétséget kizáróan újszerű és ellentmondásos döntés tekintetében az illető intézménynek függetlenül a státuszától illik kikérnie és figyelembe vennie más illetékes hatóságok - a Parlament illetékes bizottsága, a költségvetéséért felelős kormányzati szerv (NGM) és a jegybank működését vizsgáló ellenőrző hatóságok (felügyelő bizottság, Állami Számvevőszék) - véleményét. A demokrácia hazai viszonyait jól tükrözi, hogy a fentiekben felsorolt egyik szervezet (a felügyelő bizottság már csak azért sem, mert hónapok óta nem létezik), sem tartotta szükségesnek, hogy éljen ezzel a demokratikus jogával, vagy legalábbis nem tudunk arról, hogy kísérletet tett volna erre.
És természetesen a democratic governance része a transzparencia, a közvélemény érdemi tájékoztatása is. A jegybank elnök nyilatkozatával, miszerint a lépés nem érinti az adófizetők zsebét, nem egyszerűen nem mond igazat, de azt is bizonyítja, hogy mélyen lenézi, semmibe veszi a közvéleményt. A sajtó - különösen a szakmai sajtó - feladata, hogy erre felhívja a figyelmet.
A portfolio.hu-n megjelent írás jó esetben csak részben tesz eleget ennek a követelménynek.

- "...pénzügyi elszámolás ellenére a jegybank mégis csak elkölt 200 milliárd forintot (a GDP 0,7%-át!), amit ha nem tenne meg, ennyivel nagyobb lenne a nyeresége. Ebből a szempontból mindegy, hogy aztán a működési eredmény elfedi-e ezt a kiadást vagy sem, ezt a pénzt a megjelölt (nyugodtan kvázi-fiskálisnak tekinthető) célra a jegybank elkölti."
- "...vagyis a jegybank ad 200 milliárd forintot néhány alapítványnak, akik ezt állampapírba fektetik - tehát az államot finanszírozzák. Lehet, hogy ez papíron nem ütközik a monetáris finanszírozás tilalmába, de..."
- "Innentől viszont beindulhat a fantázia: mi történne mondjuk, ha ad absurdum a teljes egészségügyet (vagy bármely más klasszikus állami tevékenységet) kivennénk a "központi kormányzat, regionális vagy helyi közigazgatási szervek, közjogi testületek, egyéb közintézmények vagy közvállalkozások" körből, és a jegybank alá vonnánk? Elvégre az, hogy a pénzügyi oktatás jegybaki funkció vagy éppen kormányzati feladat-e, finoman szólva is kérdéses."
Vagyis a Portfolio az aggodalmait a tekintetben, hogy ez egy "helyes" felhasználása-e a jegybanki nyereségnek, meglehetősen korán jelezte.
A hír megjelenése kapcsán azonban erősebb vélemények is napvilágot láttak a médiában. Nevezetesen, hogy a jegybank tudatos, öncélú (klasszikus) pénznyomtatásba kezdett, amit ráadásul törvénytelen célokra használ fel. A második írásunk a témáról már ezzel a kérdéssel foglalkozik, és azt mutatta meg: a jegybank a saját nyereségét költi (vagyis egészen más módon teremtődik pénz, mint azt az első kommentárok feltételezték), illetve hogy erről a jegybank igazgatóságának van joga dönteni. Vagyis a téma adta, hogy írásunk nem lett kritikusabb hangvételű, hiszen másodszorra az egész ügy egy érdekes részkérdését próbáltuk elmagyarázni, ami részben valóban a vadabb értelmezések cáfolatát jelentette.
Azok az "elvárások", amelyeket Felcsuti Péter az írásunkkal kapcsolatban támaszt, azért nem teljesültek, mert az írás témája miatt nem teljesülhettek. Ettől függetlenül, mint a fentiekből látszik, a Portfolio a 200 milliárd forint elköltésének módjáról is véleményt formált. Sőt, nem csak a korábbi írásában, hanem a most kritika alá vett elemzésünk utolsó része is erről szól, amely így kezdődik: "Akkor minden rendben van? Ahogy tegnap már írtuk, szerintünk egyáltalán nincs minden rendben..."
A Portfolio továbbra is arra törekszik, hogy gyorsan, szakszerűen és független módon tájékoztasson és értékelje a gazdasági élet eseményeit.
Teljesíti a Coca-Cola Trump kívánságát: jön az új recept
De nem a meglévőt cserélik le, hanem egy újat vezetnek be.
Globális jelentések: nagy fordulatot hozott a megújuló energia
Több mint dupla annyi beruházás történt tavaly zöld energiába, mint fosszilisba.
Külföldön terjeszkedik a Videoton, két országot is megjelöltek
Megérett az idő az akvizíciókra.
Bejelentette az UniCredit: visszavonja a verenytársára tett ajánlatát
Feladta a küzdelmet az olasz kormánnyal a bankcsoport.
Nem semmi: nívós állami intézményt neveznének el Melania Trumpról Washingtonban
Az elnök párttársai javaslatára.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási
Az S&P-huszárok hanyatlása
Új jelenség ütötte fel fejét falamon. Az S&P 500 ETF-ező kommentelőket lecserélték a Commerzbankozók. "Aki három éve Commerzbankot vett, annak annálismégsokkaljobb a hozama!" De hadd.
Nulla kamat, nulla önerő - és most indul az aranyroham!
KKV-k, figyelem! Elindult a történelmi lehetőség: pénzhez juthatsz úgy, hogy közben egy fillért sem kell kockáztatnod.
Egy új innovációval zöldforradalom törhet ki a textiliparban
A Mashouf testvérek új szemlélete formálhatja át a textilgyártás jövőjét.
VIDEÓ! Politika, piac, infláció: Miért érdemes most Japánra figyelni?
A 2025-ös japán választások rendkívüli feszültség közepette zajlottak: az inflációs bizonytalanság, a gyenge jen és az emelkedő állampapírhozamok megrendítették a lakosság és a befekte
A vírusok nehezebbek, mint a teljes emberiség
Imádom az adatvizualizációkat - egy-egy jól eltalált infografikával több hasznos tudást lehet átadni, mint több tízezer karakternyi szöveggel. Ilyen az e heti grafikonunk is: egész... The post
NAV Online Számla rendszer - szeptembertől újabb szigorítások növekvő elvárások az adatszolgáltatásban
2025. szeptember 15-től a NAV tovább szigorítja az online számlaadat-szolgáltatással kapcsolatos szabályokat. A változások célja világos: a NAV még nagyobb hangsúlyt fektet az adatminőségre.
Zsiday Viktor a "butább" gazdaságok felelőtlenségéről
Egészen elképesztő tendenciák alakulnak költségvetési politika területén az egész világon, de különösen az Egyesült Államokban, aminek igen súlyos hosszú-, vagy akár már középtávú k


Olcsó a lakosságnak, brutális az iparnak – Hol a kiút az árampiaci káoszból?
A jónak tűnő vállalati megoldásoknak is vannak kevéssé ismert buktatói.
Elhullottak a forint támadói – Meddig tarthat ki ez a hihetetlen erő?
Páratlan évet fut a magyar deviza.
Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.