
Egyre több robotot, pontosabban robotizációs szoftvert alkalmaznak a pénzintézetek Magyarországon is. Az OTP Bank például robotok segítségével oldotta meg tavaly a hitelmoratórium ügyintézését: ezekkel a programokkal azon túl, hogy az ügyintézést gyorsították, megkönnyítették az ügyfelek dolgát, jelentős segítséget tudtak adni a bank munkatársainak is, akik így több kapacitás tudtak fordítani az egyedi, speciális esetek feldolgozására.
Nincsenek könnyű helyzetben a magyar hitelintézetek IT-szakemberei, programozói. Az elmúlt hónapokban több olyan fejlesztés is bekerült a projektjeik közé, ami nagy erőforrásokat igényelt, ráadásul szoros határidőkkel. Egyrészt rövid határidőkkel jelentek meg a különböző kormányzati rendelkezések: ezek közül a legnagyobb hatása a hitelfizetési moratórium bevezetésének volt. Másrészt a POS-terminálokon történő fizetések kiterjesztése, vagy új hiteltermékek megjelenése - mind vállalati, mind lakossági oldalon - szintén komoly kihívást jelentettek.
Ráadásul a változásokkal párhuzamosan, a vírushelyzet egyenes következményeként zajlott egy jelentős átalakulás a fogyasztói magatartásban: az ügyfelek próbálnak mindent a netbankon, applikáción, videóbankon, vagy call centeren keresztül elintézni. Részben ezekkel a folyamatokkal párhuzamosan, részben ezek hatására felgyorsultak a robotizációs fejlesztések is. Robotok alatt ebben az esetben automatizációs szoftvereket kell érteni, olyan rendszereket, amelyek nem csak az ügyfelek számára teszik gyorsabbá és hibamentesebbé az ügyintézést, hanem nagyban segítik a banki dolgozók, ügyintézők munkáját is – mondta el a Portfolio-nak Szoleczki Zoltán, az OTP LAB vezető innovációs tanácsadója, aki a pénzintézetnél azt az egységet vezeti, amelyik ezeknek a rendszereknek a fejlesztésével, tervezésével foglalkozik.
Az OTP Banknál a legnagyobb kihívás a csapat számára a tavaly tavasszal bevezetett hitelmoratórium volt.
A feladat, aminek során pár nap leforgása alatt csak a pénzintézetnél több tízezer nyilatkozatot kellett megvizsgálni, rendkívül komplexnek bizonyult, és extrém terhelést rótt a rendszerre, mégis jelentős mértékben nyújtott lehetőséget automatizált megoldásra.Néhány hét alatt, szinte a semmiből kellett létrehozni egy olyan robotot, ami a hitelmoratóriumhoz kapcsolódó kérelmeket dolgozta fel.
A programozók együtt rajzolták a folyamatot a hitelszakértőkkel, az ügyfélszolgálati és háttérműveleti munkatársakkal: a folyamatábra minden nap nőtt, és azonnal fejlesztették is a rendszert. A robot az ügyfelek által beküldött adatoknál elvégezte az ügyfélazonosítást és továbbította az eredményeket a háttérrendszerek felé ha valami nem stimmelt, akkor pontosításra továbbküldte az adatlapot a kontakt centernek.
„Mindössze három hét fejlesztés után élesedett a rendszer, még a legtöbb ügyfél fordulónapja előtt. Négy nap alatt 60 ezer kérelmet dolgozott fel a robot, már több, mint 100 ezret. A 60 ezer volt a legnagyobb boom az elején, amikor hirtelen mindenki nyilatkozott: ez azt jelenti, hogy ha a robot-rendszereinket nem sikerült volna élesíteni, akkor 80 kollégának kellett volna a húsvéti hétvégén mind a négy napon dolgozni, több műszakban. A projekt az OTP Bank történetének egyik leggyorsabban megtérülő IT-fejlesztésévé vált, mert már az indítást követő órában visszahozta a gyártási költségét” – mondta Szoleczki, aki szerint ez egyfajta kulturális váltást is jelentett a hitelintézetnél, a kollégák megértették a rendszert, az előnyeit, olyannyira, hogy még becenevet is adtak az új robot „munkatársaknak”.
Azóta már több hasonló fejlesztés is megvalósult a bankban, fejlesztettek például robotot a babaváró hitel ügyintézéséhez is.
„A lényeg, hogy ott hagyjuk meg a humán interakciót, ahol annak tényleg értéke van. Például a döntéshozatalnál, vagy ha ügyféllel kommunikálunk. Minden olyan munkát, ami repetitív vagy manuális, azt „kiszervezzük” a robotnak. Első hallásra talán furcsának tűnhet, de sokszor azokat a folyamatokat is megkapja, amik érzelmileg megviselhetnek egy ügyintézőt, mint például a haláleseti bejelentések kezelése” – tette hozzá az automatizációs kompetencia központ vezetője.
„A robotokat ott használjuk, ahol a klasszikus IT-fejlesztés vagy nem térülne meg, vagy nem elég gyors ahhoz, amit elvárnak az ügyfelek, vagy elvár a jogszabályi környezet. Ott, ahol például arról van szó, hogy álmodjuk meg, hogy milyen lesz a jövő mobilbankja, természetesen továbbra is normál fejlesztésben gondolkodunk. A két folyamat azonban most szimbiózisba került, ez pedig inkább csak növeli az eszköztárát a bankoknak és azoknak, akik robotizálnak. Így többféle választ tudnak adni egy felmerülő problémára” – érzékeltette a helyzetet Szoleczki.
Az tehát biztosnak tűnik, hogy a robotizációs szoftverek nem fogják elvenni a banki ügyintézők munkáját. Épp ellenkezőleg: felgyorsítják azt, így például kevesebbet kell várnunk egy fiókban. Az ügyintézőnek ugyanis egy-egy ügyféltalálkozó után adminisztrálnia kell, ez pedig meglepően hosszadalmas feladat is lehet, az ügyfél eközben sorszámmal a kezében várakozik. Az erre fejlesztett rendszerek azonban sokkal hatékonyabbá tehetik ezt a fajta adminisztrációs folyamatot, így az ügyintéző több időt tud fordítani magára az ügyfélre.
A cikk megjelenését az OTP Bank támogatta.
Címlapkép: Getty Images
Közel volt a katasztrófa: hatalmas szikrákkal szállt le a katonai hatalom F-15E vadászgépe
Felvételek is készültek.
Korábbi vezető ukrán politikus durván nekiment a Nyugatnak: „Jogok nélküli gyarmat lettünk”
Kemény kritikát osztott ki.
Moszkva 9M729 Oresnyik rakétája hozhatja el az igazi változást: Putyin feloldotta a korlátozást
Ez súlyos kockázatot jelent Európának.
Felbukkant Peking nemezise a partok közelében: hadihajók árasztották el a vitatott területet
Rombolót is küldött az ország.
A pisztácia királyai
Lamentáltunk az irodában egy ideig, hogy a pisztácia vajon "örökzöld" téma-e. Mindenesetre, ha nem is, örömhírrel jövünk: a Bloomberg ágazati körképe szerint az amerikai gazdák... The pos
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna


Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.