A magyar bor világpiaci értékének növelése az elsődleges feladata a Magyar Bormarketing Ügynökségnek, amely a tervezést követően a megvalósítás szakaszába lépett 2024-ben. A szervezet emellett a hazai borászatok innovációjának támogatását, a fiatalabb generációk megszólítását és a belföldi forgalom növekedését is célként tűzte ki maga elé - utóbbiban segítségükre volt a reprezentációs adó tavaly novemberi felfüggesztése, amely a vállalatokat arra ösztönzi, hogy közvetlenül a hazai borászatoktól vásároljanak bort. Mindezekről a témákról, és a magyar bor aktuális helyzetéről Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos beszélt a Portfolio Business podcast új adásában.
Alig egy év telt el a borok reprezentációs adójáról szóló kormányrendelet életbe lépésétől, amelyben a közvetlenül a termelőtől vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékek mentesülnek a reprezentációs adó fizetési kötelezettsége alól. Az intézkedés meghozta a pozitív hatását, a megkérdezett borászatok tavaly közel 20 százalékos eladásnövekedésről számoltak be, a Magyar Bormarketing Ügynökség pedig idén is nagy várakozással tekint az ünnepi időszakra. A trend egyértelmű: a fogyasztók egyre inkább az alacsonyabb alkoholtartalmú és „buborékos” termékeket keresik, ezért az Ügynökség nyáron nagyszabású kampányt indított a magyar pezsgők és habzóborok népszerűsítésére. Nemcsak Magyarországon, hanem a nemzetközi célpiacokon, Dél-Koreában, Kínában és az Egyesült Királyságban is különböző aktivitásokon keresztül növeli a magyar bor láthatóságát. A Portfolio Rókusfalvy Pált, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztost kérdezte a borajándékozásról, mint vállalati identitásformáló eszközről, a magyar bor külföldi megítéléséről, illetve a natúrborokban, pét-natokban rejlő lehetőségekről.
Január eleje és július vége között a borászok 5 százalékkal többet kértek a borokért, mint egy évvel korábban. Így átlagosan 30,1 ezer forintot kaptak egy hektoliter borért a termelők, ami literenként 301 forintot jelent – írja a Világgazdaság.
Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) jelentése szerint tavaly jelentősen emelkedtek a belföldön termelt borok árai, ám az exportpiaci áremelkedés továbbra is mérsékelt maradt.
A beszerzési adottságoknak és a logisztikai megoldásoknak köszönhetően hazánk vezető diszkontáruházlánca a borexportban is meghatározó szereplővé vált. A magyar borágazat bel- és külpiaci értékesítéséhez a Lidl Magyarország tavaly 14,2 milliárd forinttal járult hozzá, amely több mint 60 százalékos növekedés az öt évvel ezelőttihez képest. A borkínálat magas minőségét a több lépcsős kiválasztási folyamat és a szigorú minőség-ellenőrzési rendszer garantálja.
Az év első nyolc hónapjában a borexport értéke 20 százalékkal, a mennyisége pedig 31,5 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest, csökkent a kivitt borok egységára - tájékoztatott Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára szerdán Budapesten, az Országgyűlési mezőgazdasági bizottsága szőlő-bor-pálinka albizottságának ülésén.
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Szerintük Putyin csak terel.
Arany igen, bitcoin nem.
Mindenki feszülten figyel.
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.