
Egy éve jelent meg a borok reprezentációs adójáról szóló kormányrendelet, amely arra ösztönzi a vállalatokat, hogy közvetlenül a termelőtől vásárolt magyar bort adjanak ajándékba a partnereik és más szereplők számára. Mennyire váltotta be a várakozásokat a rendelet, mekkora mértékben nőtt a borértékesítés e célból, milyen egyéb pozitív hatása volt a jogszabályváltozásnak?
Rókusfalvy Pál: Mindenekelőtt az egyik legfontosabb és legalapvetőbb eredmény, hogy a rendeletben foglalt előnyökről szóló kommunikáció magát a borajándékozást, mint gondolatot is a közbeszéd, közgondolkodás részévé tette.
Ez olyan trendet indított el, amelyre mindenképpen építhetünk, és tovább erősíthetjük a saját kommunikációnkkal.
A szakma véleménye egyértelmű: a Magyar Bormarketing Ügynökség által lefolytatott nem reprezentatív, kérdőíves vélemény-felmérés alapján, a válaszadó borászatok 86%-a értékelte pozitívnak a reprezentációs adómentesség bevezetését, 93%-uk szerint pedig ösztönző hatása volt az ünnepi időszakos kereskedelmükre. Azok közül, akik szerint ösztönző hatása volt, az eladásuk átlagosan 19%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest. A megkérdezett borászatok többsége kommunikációs kampány indítását tervezi az ünnepi időszakra, hogy felhívják a reprezentációs adómentesség tényére, ezáltal a vásárlásra is a figyelmet.
A rendelet érvényesítésének van még egy fontos feltétele: az adókedvezmény csak a palackozott kiszerelésben vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékekre vonatkozik, tehát a „Wine in Moderation” elveit követve,
a kulturált, felelősségteljes borfogyasztást, a minőségi borok értékesítését ösztönzi.
Miért előnyös (az adókedvezményen túl) egy vállalatnak borral megajándékoznia a partnereit? Mit mond ez el a vállalatról, hogyan lehet alkalmas egy adott bor a vállalat reputációjának emelésére, hogyan tudja tükrözni a cég értékeit?
A bor egy rendkívül összetett kultúrkincs, amelyben – éppen annak sokrétűsége miatt – ajándékként is számos lehetőség rejlik. Egy egyedi címkével egyértelmű üzeneteket is meg lehet fogalmazni, de a borvidék és fajta megválasztásával a cég által képviselt értékekre, például a lokálpatriotizmusra, a hagyományok tiszteletére vagy éppen az innovációs szemléletre is szofisztikált módon lehet utalni. És persze ne feledkezzünk el a legkézenfekvőbb célról sem:
egy jól megválasztott palack borral igazi élményt okozhatunk egy értő, kulturált borfogyasztónak, vagy éppen egy új rajongót szerezhetünk egy fajtának vagy valamely borvidéknek.
Milyen eredményeket ért el a Magyar Bormarketing Ügynökség az elmúlt időszakban, melyek voltak a legsikeresebb nyári aktivitások, milyen mérföldköveket lépett meg?
A stratégiánkat megalapozó kutatások egyértelművé tették, hogy a fiatalok, az X- és Y-generáció megszólítása a kulcskérdés, ezért is az egyik legfontosabb célunk a hazai kommunikációban, hogy megnyerjük őket a borkultúra számára. Az idén már második alkalommal megvalósított „Buborékok Nyara” kampány a buborékos tételekre és a csökkentett alkoholtartalmú bor- és pezsgőkoktélok felé irányította a fiatalok figyelmét. Élményt kínáltunk számos hazai zenei fesztiválon, Budapest legnagyobb szabadtéri koncerthelyszínén, sőt még egy nyári zenei slágerben is megjelent a Magyar Bor. Ez a marketingaktivitás a fesztiválokon és a koncerthelyszíneken történő megjelenésekkel közel
1,5 millió fogyasztót ért el, döntően a már említett célcsoportból.
A kampányt kísérő méréseink tanúsága szerint a Magyar Bor márkanevet a magyar lakosság és borfogyasztók közel egyharmada ismeri, amely az elmúlt egy évben szignifikáns növekedést mutat, így egyértelműen azt jelzi számunkra, hogy hatékony a kommunikációnk. Az idei kampányra már több, mint kétszer annyian (14%) emlékeztek, mint a tavalyira (6%), az eredmény a fiatalok (18-25 évesek) körében is tapasztalható. A 2024-es kampány a válaszadók közel 80%-a szerint kiemelkedik a figyelemfelkeltés és hitelesség szempontjából, valamint mintegy 70%-uk kedvelte és tartotta újszerűnek azt.
Ez egy hosszú távú feladat, ezért is örvendetes, hogy már most látszanak előremutató eredmények.
Minden egyes aktivitás után le kell vonnunk a tanulságokat, és azok mentén kell tovább hangolnunk a tevékenységünket, következetesen dolgozni a stratégiánk megvalósításán.
Mindezek mellett dolgozunk a külföldi piacok építésén az Egyesült Királyságtól kezdve Dél-Koreáig és Kínáig, illetve azon, hogy hazánkba csábítsuk a nemzetközi borvilág véleményformálóit és kereskedőit. Ennek érdekében rendeztük meg tavasszal a Hungarian Wine Summitot - és dolgozunk annak 2025-ös folytatásán -, illetve ezért láttunk vendégül hazánkban tizenhat Master of Wine-t.
Reményeink szerint ezzel nyertünk tizenhat nagykövetet hazánk számára, akik hírét viszik a magyar bornak a nagyvilágba.
Az elmúlt években többször is arról lehetett hallani, hogy a borászatok – más élelmiszeripari szegmenssel ellentétben – a drasztikusan megemelkedett költségeiket nem tudják érvényesíteni a végfogyasztói árban. Milyen helyzetben várják a pincészetek az ünnepi időszakot, kell-e általános áremelkedésre számítani?
A borászoknak élniük kell a magyar kormány által biztosított lehetőségekkel: az ünnepi időszak előtt különösen nagy jelentősége van annak, hogy a reprezentációs adó alóli mentességre is építő ajánlatokat kínáljanak a piac számára. Ezt a Magyar Bormarketing Ügynökség is támogatja a rendelkezésére álló kommunikációs eszközökkel mind a borászok, mind a fogyasztók irányába. Azonban ebben nem merül ki a belföldi marketing aktivitásunk, a Buborékok nyara után azonnal indítottuk őszi, a hazai borturizmust ösztönző „Mi folyik itt? – Borok járatlan utakon” című kampányunkat, amely kifejezetten a fiataloknak szól. A Visit Balatonnal stratégiai együttműködésben kölcsönösen támogatjuk egymás kampányait: az általuk szervezett „Balaton Bor Bár” a térség boros- és gasztronómiai ajánlatait összefogva igyekszik meghosszabbítani a szezont.
A Magyar Bormarketing Ügynökség pedig az őszi szezon egyik legnagyobb borászati- és kulturális jelentőségű eseményét, a Márton-nap népszerűségét kívánja erősíteni egy programokat és kedvezményeket kínáló, a borturizmus élénkítését elősegítő, „Libabőr” című kampánnyal, amelynek részleteivel és eredményeivel hamarosan érkezünk.
Ezek az aktivitások mind a borászokkal való közvetlen kapcsolatteremtést, mind a borvidékeink felfedezését támogatják, amelynek során borvásárlásra is van lehetőség.
Belföldi kampányaink hatékonyan tudják erősíteni egymást, és vásárlásösztönző erővel bírnak, de lényeges kiemelni, hogy azok a termelők fogják tudni érvényesíteni, megjeleníteni a költségeiket a végfogyasztói árban, akik élnek a rendeletek biztosította előnyök lehetőségével és a bormarketing kampányok támogatásával, illetve maguk is hatékony marketing és sales tevékenységet folytatnak.
Milyen új exportpiacokon erősít a magyar bor?
A következő időszakban erősíteni kívánunk a Magyar Bormarketing Ügynökség export-támogató kommunikációján. A stratégiánk meghatározza az elsődleges és másodlagos célpiacokat, amelyek építésén folyamatosan, lépésről-lépésre dolgozunk. Ennek megfelelően ott vagyunk például az Egyesült Királyságban a visszatérő kampányainkkal, Ázsiában az ottani partnerügynökségünkkel dolgozunk a dél-koreai és a kínai piacok meghódításán.
Jelen interjú készültekor éppen Dél-Koreában zajlik egy öthónapos átfogó promóciós kampány, amelynek egyik csúcspontja a Dajeoni Nemzetközi Borvásár volt és amelynek Magyarország volt a díszvendége; ennek megfelelően különösen nagy érdeklődés övezte a 162 m2-es Wines of Hungary standot, ahol 14 társkiállító 27 borászatával képviseltük hazánkat. A dél-koreai átfogó kampány célja, hogy jelentősen növeljük a magyar borok láthatóságát és hírnevét ezen az elsődleges ázsiai piacon. Ezzel párhuzamosan Kínában is nagy reményekkel kecsegtető együttműködéseket építünk. Természetesen a kampányokkal kísért expójelenlétek révén ott vagyunk a jelentős európai piacokon is.
Nagy hangsúlyt fektetnek a pezsgőkre és habzóborokra. Milyen tendenciák látszanak ebben a szegmensben, mennyire jelenthet kiugrási lehetőséget a magyar bornak a „buborék”?
A kutatásaink egyértelműen alátámasztják, hogy borfogyasztók egyre inkább a könnyebb, kisebb alkoholtartalmú, gyümölcsös, szénsavval dúsított italok felé fordulnak. Ez a trend hazai és nemzetközi viszonylatban is igaz, és különösen érvényes a kiemelt célcsoportnak számító X- és Y-generációra. Az a trend is egyértelműen látszik, hogy a fogyasztók már nem csupán az ünnepi alkalmakra választanak pezsgőt vagy egyéb habzó boros terméket, hanem ezek egyre inkább a hétköznapok részévé válnak.
Ebben a területben nagy növekedési potenciál rejlik, nem véletlen, hogy a nyári kampányunknak (Buborékok Nyara) is a fő mozgatórugója volt.
Mit gondol az olyan niche szegmensekről, mint a natúr borok, pét-natok, a bioborok, vagy alkoholmentes borok? Mennyire lehetnek a pezsgőkhöz, habzóborokhoz hasonlóan kitörési lehetőségek a borászatok számára?
A fenntarthatóságot és környezettudatosságot szintén kiemelt szempontként azonosították a kutatásaink, amelyhez például a natúr- és bioborok egyértelműen kapcsolódnak. Az olyan különlegességek, mint a natúrborok és pét-natok nem mennyiségi értelemben fontosak, hanem azért, mert az ilyen különlegességek révén is fel tudjuk hívni magunkra a figyelmet amellett, hogy éppen a különlegességük miatt, magasabb egységáron értékesíthetők. Ha tehát magyar natúrborok ott vannak komoly nemzetközi Michelin-csillagos éttermek borlapjain, akkor azok sikere kíváncsivá teheti a minőségi fogyasztókat más magyar borok iránt is. Vannak azonban olyan nagyobb tételben elérhető különlegességeink is, amelyekkel mennyiségi szempontból is érdemes foglalkoznunk, mint például a vulkanikus borok vagy Tokaj remekei: utóbbi egyértelműen a magyar bor kommunikációjának egyik zászlóshajója.
Az alkoholmentesítés pedig egyre nyilvánvalóbb kitörési és piacbővítési lehetőség.
Hangsúlyozom, hogy ezzel a termékalternatívával nem a hagyományos borfogyasztókat célozzuk, hanem azokat, akik valamilyen okból nem fogyasztanak, esetleg nem fogyaszthatnak alkoholt, de a bor ízére, az azzal kéz a kézben járó kultúrára kíváncsiak. Ez egy olyan lehetőség, amellyel más konkurens alkoholos termékek forgalmazói már sikeresen éltek az elmúlt évtizedben, és amely lehetőségről nem szabad lemaradnunk.
Hogyan hatott a borágazatra az EPR (kiterjesztett gyártói felelősség) rendszer bevezetése? Milyen plusz terheket ró ez az ágazatra?
Az EPR rendszerrel uniós szabályozást követünk, amely teljes mértékben a nemzetközi trendekhez igazodik. A rendszer megítélésekor mindig a végcélra, a környezettudatos és ökológiai szempontból is fenntartható gazdálkodásra kell fókuszálni.
ENNEK JELENTŐSÉGÉT A BORÁSZATOK - AZ ÉVRŐL ÉVRE EGYRE SZÉLSŐSÉGESEBB IDŐJÁRÁSI VISZONYOKAT MEGTAPASZTALVA – SEM VITATJÁK EL.
Milyen lesz/lett idén a szüret, milyen kihívásokkal kellett megküzdeni a magyar szőlészeteknek – borászatoknak idén? Milyen évjáratra számíthatunk mennyiségi és minőségi szempontból egyaránt?
A klímaváltozás folyamatosan kihívások elé állítja a mezőgazdaságban dolgozókat, ez természetesen a szőlész-borász ágazatot is kiemelten érinti. Az időjárási anomáliák fokozódnak: idén tavasszal jelentős fagykárokat szenvedtünk, majd következett egy csapadékban szegény, forró nyár, amely majd egy hónappal korábbi szüretet eredményezett. Átlagosan elmondható, hogy országosan alacsonyabb a termés mennyisége, de a rengeteg hőségnap ellenére
jó minőségű szőlőt szüretelhettünk.
Az utóbbi időben elindult-e az a pozitív folyamat, hogy a magyar bor nem csak nagyon alacsony áron, hordóban hagyja el az országot, hanem palackos borként is megjelenik az exportpiacokon? Ha igen, akkor ez minek köszönhető, ha nem, akkor miért nem?
A lédig piacon a magyar borok iránt növekvő kereslet mutatkozik, amely emelkedő árakat eredményez. Ez alapvetően pozitív folyamat, hiszen az értékesítési piramis alapja hatással van a magasabb értékű borok árára is. Ezzel együtt folyamatos egyeztetésben vagyunk a lédig piac legjelentősebb szereplőivel annak érdekében, hogy ezeket a pozitív folyamatokat optimalizálni és állandósítani tudjuk. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy
bormarketing tevékenységünk leghangsúlyosabb része a Magyar Bor márka értékének növelését és a palackos borok értékesítés-ösztönzését szolgálja.
Van-e, terveznek-e valamilyen együttműködést a Lidl-vel, mint a magyar palackos bor egyik legnagyobb exportőrével? Hogyan tudja segíteni az Ügynökség, hogy a magyar bor akár más nemzetközi kiskereskedelmi láncok külföldi kínálatában is ilyen súllyal megjelenjen?
Bár az Ügynökség tevékenysége a bormarketingre fókuszál, de kormánybiztosként feladatom és elemi érdekem is, hogy stratégiai együttműködésben dolgozzak az olyan társágazatokkal, mint a turizmus, gasztronómia, edukáció és természetesen a kereskedelem. Ennek megfelelően folyamatosan egyeztetünk ezen ágazatok vezető szereplőivel, és a terveink között szerepel több olyan együttműködés megvalósítása az exportpiacokon, amelyek a kereskedelmi szektort érinthetik.
A cikk megjelenését a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatta.
Címlapkép forrása: Magyar Bormarketing Ügynökség - Földesi Máté
Orbán Viktor: orosz energia nélkül dupla áram- és négyszeres fűtésszámlák jönnének
A Kossuth Rádióban ad interjút.
Sosem látott szintre léphetnek az orosz dróntámadások, újabb szankciócsomagot lengettek be - Háborús híreink pénteken
Cikkünk folyamatosan frissül.
Léptek a világ legfejlettebb államai - Újabb szankciók szakadhatnak Moszkva nyakába
Komoly pénzektől eshetnek el az oroszok.
Görgető FIRE
Azok, akik már elérték a FIRE-t (vagy legalábbis az FI részét) sokszor gondolkoznak el azon, hogy mennyit költhetnek el az út közben érkező esetleges jövedelmükből. Aki nem tudná: a FIRE a p
Munkaszüneti napok, áthelyezett munkanapok 2026 - így tervezzen!
Megjelent a Magyar Közlönyben a 2026-ban esedékes ünnepnapok, pihenőnapok és plusz munkanapok végleges listája. A rendelet azt is meghatározza, hogy mely hétvégén kell majd dolgozni, és mely h
Javaslat a GDPR szerinti nyilvántartási kötelezettség egyszerűsítésére
Az Európai Bizottság összeállított egy csomagot az egységes belső piac hatékonyabb, kevesebb adminisztrációval járó működtetése érdekében, amely egy ún. egyszerűsítési javaslatcsomagot
Mi lesz a cégemmel utánam? A bizalmi vagyonkezelés alapjai
Adóoptimalizálás, folyamatosan finomított szabályozás, és ezt kísérő heves viták - sok szó esik ezekben a hetekben is a bizalmi vagyonkezelésről. Arról azonban, hogy mire is...
The post Mi l
Elindult a GINOP Plusz-1.4.5-25: Támogatás a Zöld és Digitális Átálláshoz a KKV-knak
2025 júniusától új lehetőséget kapnak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k), hogy technológiai megújulásukkal és fenntarthatósági törekvéseikkel lendületet adjanak a magyar gazdas
Zöld és digitális jövő a KKV-knak: itt a legújabb GINOP Plusz Hitelprogram
2025 júniusától új lehetőséget kapnak a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k), hogy technológiai megújulásukkal és fenntarthatósági törekvéseikkel lendületet adjanak a magyar gazdas
Mennyivel kerül többe egy horvát nyaralás, mint egy éve?
Közeleg a jó idő, egyre többen kezdik tervezni a nyaralást. A K&H felmérése alapján már az is kiderült, hogy mennyit költenének a nyaralást tervezők idén. Jelentősen, 21 százalékkal e
Így írunk mi: mérlegen az Economania első 499 írása
Blogunkon hét és fél éve jelentetünk meg rendszeresen gazdasági, pénzügyi témájú posztokat. Jubileumi, 500. bejegyzésünkben áttekintjük, hogyan alakult az olvasói érdeklődés blogunk irá


- Megjelent a 100 leggazdagabb magyarról szóló lista, mutatjuk a százmilliárdos vagyonokat
- Magára hagyta szövetségesét Washington – Sokkal nagyobb háborúra készülnek?
- Extraprofitadók: megjöttek a kormány legújabb tervei
- Hatalmas adóváltozások jönnek 2026-ban, és ez még nem minden
- Itt a fordulat: ez lehet az első jel arra, hogy megmenekülhet a Föld
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Fűnyírás mindenáron? Kényszeres kertrendezés helyett megéri kicsit lustának lenni
A gyepek és méhlegelők körül mindig forró a hangulat, de a tét sokkal nagyobb a lakók igazánál.
Megérkeztek a számok: meglepő helyen kötöttek ki az állampapírkamatok
Körvonalazódik, mihez kezdtek a magyarok a felszabaduló megtakarításaikkal.
Lemond a kormány több száz milliárdról a választások után – Mi történik?
Eltűnik az egyik legfontosabb bevétel?
Kiadó modern irodaházak
Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.