
A cikk a 2021-es BÉT50 kiadványban jelent meg. A kiadvány médiatámogatója a Portfolio.
Szerencsés véletlenek alapozták meg a Foxpost alapító csapatának kapcsolatát, amelyben minden szereplő valamilyen módon a csomagszállítás, a logisztika terén szerzett tapasztalatokat, mielőtt cégalapításba fogtak volna. „Az igazi kezdetek 1996-ra nyúlnak vissza, akkor találkoztam Domok Róberttel, aki később alapítója lett a Foxpostnak. Diákok voltunk, internet sem nagyon létezett még. Robi 2000-ben kiköltözött Észtországba. Ott aztán elvégzett egy MBA kurzust és sikeres vállalkozó lett. Meg is tanult egy fontos alapelvet, amit aztán sokáig mondogatott: egy nagy cég létrehozásához nem kell pénz, a tőke a legkevésbé fontos.
Három dolog szükséges: legyen egy jó ötlet, egy jó menedzsment és egy jó üzleti terv. Annyi szabad cash van a világban, ami keresi a befektetést, hogy egy jó ötlethez lehet találni tőkét
– mondta el Bengyel Ádám, a Foxpost Zrt. alapító tagja és vezérigazgatója.
Ez a gondolat számos alkalommal előkerült, és úgy tűnik, hogy a Foxpost születésénél is ez volt a vezérlőelv. Csaknem tíz év telt el, amikor Domok Róbert Észtországba invitálta Bengyel Ádámot, hogy megmutassa neki azt az üzleti modellt, amely később mintául szolgált. „Észtországban csomagautomatákból adják-veszik az emberek a csomagokat, és itt ez annyira megy, hogy nincs házhoz szállítás, hiszen mindenki ezt használja.” Kapóra jött, hogy a Foxpost későbbi, harmadik társalapítója, Lányfalvi Péter éppen ennél az automata-gyártó cégnél dolgozott, mint külsős tanácsadó: azt kutatta, hogyan lehetne a terméket, ami Észtországban nagyon jól működött, nemzetközi, elsősorban skandináv piacokra bevinni, meghonosítani egy hasonló üzleti modellben, mint ahogy a Foxpost később elindult Magyarországon.
Ennek lényege, hogy a külföldi partner megkapja a licenszet, és neki, a helyi vállalkozónak kell megszereznie a befektetőket.
Ez végül Skandináviában nem sikerült, de Lányfalvi Péter a munkája során végül megismerte a licenszhez kapcsolódó részletes működést.
Péter és Róbert Észtországban találkoztak, Bengyel Ádám pedig ezen idő alatt Belgiumban, a DHL-nek dolgozott, így a csomagszállításban érdekelt három alapító végül a balti országban ült egy asztalhoz. „Megnéztük az észt rendszert, amelyet nagyon jó ötletnek, versenyképes megoldásnak találtunk.
Tudtuk, hogy a logisztikai láncban a legdrágább az első és az utolsó láncszem, a kiszállítás, amikor egyesével kell elvinni a dolgokat. Erre adott megoldást a csomagautomata.
Az eredeti tervek szerint fél év alatt szerezték volna meg a szükséges tőkét, 5 millió eurót, de ebből végül két év lett. A pénzügyi hátteret végül a Wallis és a Futureal-csoport biztosította, de az odavezető út nem volt könnyű. „Akkortájt, a 2010-es évek elején, nem volt kockázati tőkés know-how struktúra Magyarországon. Az a néhány befektető, aki kockázatitőke-befektetőnek minősíthető, még nem tudott startup-kultúrát teremteni, a JEREMIE alapok voltak azok, amelyek nagy számban nagy tőkét tettek a piacra, ezáltal rákényszerítették a szereplőket arra, hogy próbálkozzanak. A kockázati tőkét mindenki tanulta, mi is. A Wallis alapvetően nem kockázatitőke-cég, nem startupokba fektet” - tette hozzá Mező Gyula, a Wallis Asset Management Zrt. pénzügyi igazgatója.
A céget ugyan 2014-ben alapították, a szükséges tőke megszerzésének bonyodalmai miatt az érdemi tevékenység 51 automatával csak 2015 áprilisában kezdődhetett meg. Ez az időszak sem múlt el azonban eredménytelenül. „Az volt a nagy előnyünk, hogy 2013 eleje óta tárgyaltunk a helyszínekkel, ezáltal több konkurenciánkat már nem engedték oda.
Nem tudtak odakerülni a jó helyekre, a minőségi lokációkat, így a forgalmas, beltéri helyeket mi már lekötöttük
– idézte fel Bengyel Ádám. Részben ennek köszönhető, hogy a Foxpost 2016-ban megvásárolta egyik versenytársát, a Weboxot. A Foxpost versenyelőnyének másik forrása, hogy webshopokkal is együttműködnek, hozzásegítve őket termékeik olcsó és gyors kézbesítéséhez.
Nehézséget jelentett az első időkben, hogy lényegében senkinek nem volt fogalma arról, hogy tulajdonképpen mekkora piacra kell tervezni, hiszen a csomagautomatás megoldás éppen kialakulóban, feljövőben volt.
A Foxpostnak mégis sikerült 5 százalékos pontossággal eltalálni a majdani csomagszámot. Jelenleg nagyjából 40 milliárd forintot tesz ki a hazai csomagautomatás piac, amely ráadásul jelentős növekedést élhet meg a jövőben – a Foxpost prognózisa szerint öt éven belül a szállított csomagok száma duplázódni fog.

Mára a hazai piac és benne a Foxpost több szempontból is figyelemre méltó: a magyarországi csomagautomata-használat Európában is magas, de más országokban – néhány kivétellel – nincsenek ennyire fejlett hálózatok. Az a technológiai tudás, amely a Foxpost rendszerében mára kialakult, a világon egyedülálló.
A Foxpost adatai szerint szolgáltatásait már több mint másfél millió egyedi ügyfél használta; jelenleg mintegy 360 ezer regisztrált ügyfelük van, és indulásuk óta 12 ezer céggel kerültek kapcsolatba.
A tipikus Foxpost-használó ma 30 és 60 év közötti. Érdekesség, hogy a rendszer sikerrel tudja megszólítani a különböző korosztályokat: a Foxpostnak ugyanannyi 65 feletti használója van, mint 24 alatti, és több mint 10 százalék a 75 évnél idősebb. A fiatalok aránya ugyanakkor várhatóan dinamikusan nőni fog: számukra fontos a kényelem és gyorsaság, az ár, az, hogy ne kelljen sorban állni, és minden egyszerűen történjen. Ráadásul a csomagautomatás kézbesítés karbonlábnyoma lényegesen alacsonyabb, mint a házhoz szállításé – márpedig ez is kiemelt szempont a 30 év alatti felhasználók számára. A Foxpost három év múlva ezer feletti csomagautomata-hálózattal tervez, és piacvezető kíván lenni Magyarországon azzal a vízióval, hogy az embereknek a csomagautomata lesz az elsődleges preferenciájuk, megelőzve a házhoz szállítást.
Címlapkép: BÉT50
Vízhiány van a Balaton nyugati partján, lajtos kocsival hordják a vizet
Két csőtörés is keseríti a környékbeliek életét.
Meredeken emelkedik az áldozatok száma, lángokban az iráni védelmi minisztérium - Híreink a Közel-Keletről vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli konfliktus legfontosabb híreivel.
Nagy vasútfelújítás kezdődik a Dél-Alföldön
Augusztus közepéig ezért pótlóbuszokkal lehet közlekedni.
Újabb légiszerencsétlenség történt Indiában, minden utas meghalt
Helikopterrel utaztak a zarándokok.
AI-ügynökök akcióban - Órák alatt működő "munkatársakat" raktak össze a magyar kkv-k
Nyolc óra, nyolc vállalkozó, nyolc működő megoldás.
Izrael: ez még csak a kezdet, hatalmas pusztítás vár Iránra
Hosszú még a lista a célpontokról.
Kiderült: van egy dolog, amivel nem bír el Izrael, hiába indult jól a támadás
Amerika segítsége kell.
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap
Követett részvények - 2025. június
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Tudom, hogy nem pihensz idén nyáron!
A foci globális erejének és jelenlétének összekötöttsége mindenféle őrültségekre képes késztetni a döntéshozókat. Ez a történet 25, de még inkább 65 esztendővel ezelőttről indul: l
Biodiverzitás-barát vállalkozások: nemcsak felelősség, üzleti lehetőség
A biodiverzitás megőrzése nem csupán környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább gazdasági érdek is. A vállalatok számára ma már nem elég a környezeti hatásukat mi
Indulnak a revízió háborúi
700 ezer kontra 7 milliárd. Az egyik nagyságrendekkel kisebb szám, mint a másik. A számok elvont világából a reális világba tolva a dolgot: hétmilliárd eurónak...
The post Indulnak a revízió
Azok a drága előfizetések!
Az előfizetések kérdése a pénzügyi tudatosságban mindig zavart, talán soha nem tudtam eléggé kapcsolódni hozzá, mert nekem nincs sok, legalábbis mindig így éreztem. Pedig az előfizetések,
Külföldi tőkejövedelme van?
Megkezdte a NAV a támogató eljárások megindításáról szóló tájékoztató levelek kiküldését azon magánszemélyek részére, akik 2020-2021-ben külföldi pénzintézetnél vezettek számlát,
Hőre hangolva - most indul a milliárdos fejlesztési hullám!
2025 tavaszán még csak ízelítőt kaptunk a lehetőségekből, most viszont hivatalosan is elindult a távhő-infrastruktúra fejlesztési pályázat, amely az egyik legnagyobb volumenű hazai energetik


- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Veszélyes időjárási jelenség csap le Magyarországra: hőkupola alakul ki hazánk felett
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.