
Magyarországon nagy hagyománya van az ipari formatervezésnek, az egyetem névadója, Moholy-Nagy László például Németországban és Amerikában is rendkívül elismert. A Mercedes-Benz hogyan tudja hasznosítani a több mint 100 éve halmozódó magyar design-tudást?
Gorden Wagener: Formaterveink elkészítése egy nagyon igényes, kreatív, és általában sokáig tartó alkotói folyamat, amelyhez igyekszünk a lehető legtöbb inspirációs forrást felhasználni. A legkiválóbb terveink minőségében ezért óriási szerepet játszik, ha olyan tradicionális, tapasztalt és magasan képzett partnerek vesznek részt a tervezésben, mint a magyarországi alkotók. A közös munka nemcsak kifejezetten eredményes, hanem rengeteg nagyszerű élményt is szerzett az elmúlt évek során mindannyiunk számára.
Több Magyarországon működő autógyár szorosan együttműködik a hazai egyetemekkel, mint például a Mercedes-Benz a MOME-val. Milyen típusú együttműködések ezek, mit profitálnak a gyártók, és mit az egyetemek?
GW: A Mercedes-Benz és a MOME között két évtizede nagyon intenzív és kölcsönösen sikeres a kapcsolat. Azt gondolom, hogy a 20 éves stratégiai együttműködés az elkövetkezendő időszakban még szorosabbá fog válni. A magyar diákok folyamatosan bizonyítják kreativitásukat és tehetségüket, amelyre a jövőben még a jelenleginél is jobban számítunk.
Az eddigi leglátványosabb közös és jövőbemutató projektünk a Maybach drón, egy különleges luxus légikabin megalkotása volt, amelyet egy féléves egyéni projekt keretében egy magyar hallgató dolgozott ki. Az ötlet azonnal elnyerte tetszésünket, ezért a Mercedes Designnál elvégeztük az utolsó simításokat, elkészítettük az 1:1 méretarányú 3D modellt és a teljes színkoncepciót is. A végeredményt nagy ováció fogadta, amikor 2019 novemberében bemutatták.

Jól látszik, hogy a MOME hallgatóiban rengeteg potenciál rejlik, és a Mercedes-Benzhez hasonlóan az egyetem is a jövőbemutató projektekre fókuszál. A hallgatók közül sokan gyakornokként kezdenek nálunk, és többen a gyakornoki idejük letöltése után is itt maradnak, például a Mercedes-AMG tervezési részlegénél. Ez is klasszikus win-win szituációvá teszi együttműködésünket.
Az elektromobilitás forradalma a szemünk előtt játszódik le, és láthatóan a német autógyártók sem akarnak lemaradni a versenyben, ezért óriási összegeket költenek fejlesztésekre. Milyen kihívásokkal kell szembenézniük a tervezőknek a vadonatúj elektromos platformok fejlesztése során? Milyen nagyok a különbségek a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott autókhoz képest?
GW: Számos komoly műszaki kihívás van, mert egy elektromos autó felépítése jelentősen különbözik egy belső égésű motorral szerelt járműétől. A nagy helyet foglaló motor-váltó egységre, az üzemanyagtartályra és a kipufogórendszerre már nem lesz szükség, de a nagy és nehéz akkumulátort helytakarékosan, alacsony súlypont mellett kell elhelyezni. Ez számunkra, tervezők számára is új kihívást jelent, de egyben nagyobb mozgásterünk is nyílt, több lehetőségünk van kreatív state of the art megoldásokra.
Az elektromos autók esetében az aerodinamikai jellemzők még inkább felértékelődtek, ezért még szorosabban dolgozunk együtt repüléstechnikai mérnökökkel, akikkel közösen kiváló eredményeket érünk el. Az utóbbi időben több olyan tervet is bemutattunk, amely aerodinamikai szempontból világelső az autóiparban. A legújabb példa a 2022-es Vision EQXX, amelynek mindössze 0,17-es légellenállási együtthatója van. Többek között ez teszi lehetővé, hogy az autó egyetlen akkumulátortöltéssel akár 1200 kilométert tegyen meg.
A legnagyobb kihívás talán az, hogy úgy tervezzünk elektromos autókat, hogy azok első látásra is hordozzák az innovatív formanyelvet, ugyanakkor megőrizzük valódi identitásukat. Ez vonatkozik a Mercedes-Benzre éppúgy, mint a Mercedes-Maybachra, amely a kifinomult luxust jelenti, a Mercedes-AMG-re, mint a Perfromance Luxury márkánkra, és végül, de nem utolsósorban a tisztán elektromos portfóliót kínáló EQ-ra is.
Az utakon gyakran látni olyan elektromos vagy hibrid autókat, amelyek szándékosan kifejezetten futurisztikus és megosztó designt kaptak. Ön szerint szükséges, hogy egy elektromos autó formanyelvében is különbözzön egy belsőégésű motorral szerelt járműtől? Fontos, hogy a fogyasztók első pillantásra felismerjék, hogy ez egy új technológia? Nem tartanak attól, hogy ezzel elriasztják a konzervatívabb vásárlókat?
GW: Valójában mindegyik almárkánknak megvan a maga jellegzetes karaktere, ugyanakkor minden modellünk egyértelműen felismerhető Mercedesként. Mercedes-EQ az e-mobilitásban úttörő márkánk testesíti meg mindazt, amit mi progresszív luxusnak nevezünk. Tehát igen: az EQ autók különböznek a belső égésű motorral hajtott járművektől, és a technológián kívül a megkülönböztetést egyértelműen a formatervezés határozza meg.

Általánosságban elmondható, hogy a luxusszegmens, amelyben a Mercedes valamennyi márkája otthonosan mozog, a kiváló anyagokról, a minőségről, a legjobb kivitelezésről, a legmodernebb technológiákról, és nem utolsó sorban az előremutató formatervezésről szól. Az almárkáinkat is a sajátos stílusuk különbözteti meg a fősodortól, ez az, ami végső soron a döntő különbséget jelenti közöttük.
Cégünk stílusa, amelyet az elmúlt 15 évben folyamatosan finomítottunk, az érzéki tisztaság designfilozófiája, ez a márka DNS-ünk magja. Ezzel önálló termékszemélyiségeket hoztunk létre, és minden Mercedes almárkának összetéveszthetetlen megjelenést adtunk. Arra törekszünk, hogy ne csak szép, hanem rendkívüli autókat alkossunk. Formatervezőként egyértelmű célunk van: olyan forradalmi termékeket akarunk létrehozni, amelyek határozott érzelmeket váltanak ki, és birtoklási vágyat keltenek a jövőbeni tulajdonosokokban. A mi jelszavunk: a kívánatosság.
A mesterséges intelligencia vagy a gesztusvezérlés az autóiparban is egyre elterjedtebb: mennyire jelent kihívást ez a folyamat a tervezők számára, akár UX/UI szempontból?
GW: A design és a technológiai fejlődés minden esetben kéz a kézben jár. Ez különösen igaz az elektromobilizáció esetében, egy elektromos autó technológiai sajátosságai nem csak különleges külső arányokat tesznek lehetővé, hanem a belső tér kialakításában is sokkal nagyobb a szabadságunk. A legmodernebb UI/UX rendszerek bevezetése szintén egy teljesen új világot nyitott meg a tervezők számára.

A "Mercedes-Benz User Experience", vagy röviden MBUX, mint a világ vezető infotainment rendszere jól szemlélteti, hogy a technológia mire képes ma, minden téren magasra teszi a lécet mind teljesítményben és használhatóságban, mind designban. Az MBUX egyet jelent a digitális luxussal, amely ma már szinte ugyanolyan fontos, mint a mérnöki luxus, és kulcsfontosságú a birtoklási vágy felkeltésében. Jelenleg arra az X-faktorra fókuszálunk, olyan meglepő és rendkívüli elemekre, amelyekkel meg tudjuk haladni ügyfeleink elvárásait.
Címlapkép és fotók: Pictorial Collective / Portfolio
Elkezdődött: megindította Donald Trump a CIA-t, hamarosan jöhet a szárazföldi támadás
Az elnök komolyan mérlegeli, hogy elkezdi hamarosan bombázni Venezuelát.
Elfogadták a rendeletet: nagy változás jön a mobiltöltőknél, nincs kibúvó
Újabb lépést tesz ez EU az egységesítés felé.
A legtöbb országban már vágnak, de Magyarország kitart - Miért viselkedik másképp az MNB?
Nyeste Orsolya elemzése a régiós kamatvárakozásokról.
Kína reagált Trump vámfenyegetésére: Amerika elferdíti a tényeket
Folytatódik az üzengetés.
Az IEA globális hidrogénjelentése
A hidrogénpiac tovább bővül, miközben az alacsony kibocsátású technológiák fokozatosan terjednek.
Jelentős változás az otthonfelújítási támogatásban: tízezreket érint a jó hír
Ha 2007 előtt épült családi házban laksz, és eddig úgy érezted, hogy túl drága lenne az energetikai felújítás - most változhat a megítélésed. A kormány október 14-én megjelent közlemé
Watsco, Inc. - elemzés
Itt a blogon egy kommentben kaptam az ötletet a cégre (köszi!), nem rossz célpont, bár van néhány furcsaság, ami zavar.CégismertetőA Watsco, Inc. (WSO) légkondicionáló, fűtő és hűtő beren
Tájkép csata után - mi követheti a kereskedelmi háborút?
A világgazdaságban a hatalmi logika váltja fel a szabályalapú rendszert.
AI az űrben - A nem túl távoli valóság
Nemcsak a híreket, de a beruházási dömpinget is az AI dominálja: az amerikai GDP 1,2 százalékát öntik bele az AI-t kiszolgáló adatközpontok telepítésébe. Több cég... The post AI az űrben

Új-Zéland: amikor egy ország azzal szembesül, hogy az áramszámla felülírja a klímapolitikai célokat
Új-Zéland klímapolitikájában a rövid távú energiabiztonság és a hosszú távú zéró kibocsátás közötti ellentét egyre élesebb.
Egyre nehezebb TAO-felajánlással élni
Hosszú évek óta hatékonyan működött Magyarországon az a rendszer, amely lehetővé tette, hogy a gazdasági társaságok társasági adójuk egy részének felajánlásával támogassák a látván

A hölgy nem hátrál meg
Az individualista blogon friss írásom olvasható Margaret Thatcher 100. A hölgy, aki nem hátrált meg címmel. Thatcher tegnap lett volna 100 éves. Köszönet Seres Lászlónak a közlésért.

Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Több pénz jut ingatlanfelújításra – Könnyebb a támogatást megszerezni
Változnak a feltételek.
A vámháború szülte a tőzsdék új kedvencét – itt a beszálló?
Ebben a sztoriban is szerepet kapott Donald Trump.
Béke Gázában: Trumpnak tényleg sikerült lezárnia egy háborút?
Végre elhalkulnak a fegyverek?
