
Egy éve egyesült a cseh BSC és a magyar W.UP, ezzel létrehozva a Finshape-et, a régió egyik legnagyobb digitális banki szoftverszolgáltatóját. Hogy fogadta a piac az egyesülést? Mit tapasztalnak ebből a régiós bankok a gyakorlatban?
A fogadtatás egyértelműen pozitív. Az összeolvadással egy több mint 400 főt foglalkoztató digitális banki szolgáltató jött létre. Kevés ekkora régiós szereplő van ezen a piacon, és a méret nem csak a kapacitásokban, de a szolgáltatási palettán is tükröződik. Szerencsére nem csak az ügyfélkör volt eltérő, de a nyújtott szolgáltatásokban is minimális volt az átfedés a két korábbi cég esetében, így az első év jelentős részben arról szólt, hogy kiépítsük a szinergiákat a mi, perszonalizációt segítő megoldásaink és a cseh csapat által hozott digitális banki platform között. Az a tapasztalatunk, hogy a bankok digitális transzformációjának egyik legnagyobb gátja az örökölt, úgynevezett legacy rendszerek modernizációja. Ezt a folyamatot tudjuk jelentősen gyorsabbá és költséghatékonyabbá tenni az egyesített portfóliónknak köszönhetően.
Milyen a bankokkal való együttműködés a jelenlegi válságidőszakban? Milyen készségekkel rendelkeznek a fintech cégek a hagyományos bankokhoz képest?
Rengeteg a bizonytalanság, a várható globális gazdasági megtorpanás miatt sokan inkább óvatosabban működnek, ami azt is jelenti, hogy nem növelik tovább a digitalizációra szánt keretet, hanem ugyanannyit költenek, mint eddig. Felértékelődik, hogy a versenytársakhoz képest rugalmasabbak és gyorsabbak vagyunk, és olyan fejlesztéseket tudunk behozni, amelyekkel rövid távon érzékelhető költségmegtakarítást vagy bevételnövelést érhetünk el.

Ráadásul a régóta használt, éves tervezési megközelítés most szinte mindenkit nehezen leküzdhető kihívás elé állít. A döntéshozatali folyamatok továbbra is sok vezetői szinten futnak át, ami szintén lassítja a folyamatot, ebben nem volt szignifikáns változás az elmúlt 8-10 évben. A tervezésre és döntéshozatalra fordított hosszabb átfutás általában a fejlesztéstől és a teszteléstől veszi el az időt.
Mi folyamatosan egyeztetünk az ügyfeleinkkel, elébe megyünk a várható fejlesztéseknek, bevonjuk őket az innovációs folyamatokba. Összegyűjtjük és dokumentáljuk a belső és külső innovációs irányokat, ezek segítségével felmérhetjük az aktuális vagy jövőben felmerülő igényeket és azokon kezdünk el dolgozni, amikre a piacnak valóban szüksége van.
Ez szintén ahhoz segít hozzá minket, hogy a modulárisan felépített megoldásokkal lerövidítsük a fejlesztési és tesztelési időt, hogy könnyebben tarthatóak legyenek a határidők. Mi így tudunk hozzájárulni az együttműködések gördülékenyebbé tételéhez.
A Finshape-nek jelenleg is több tucat futó projektje van, egy-két kivétellel az összes, hazai piacon jelenlévő bankkal együtt dolgoznak. Részben ennek a lefedettségnek is köszönhető, hogy árbevétel szintjén piacvezető digitális banki szolgáltatóvá váltak, a csoport 2022-re tervezett bevétele meghaladja a 25 millió eurót.
Az online kereskedelem hatalmas lökést kapott a COVID időszak alatt és a fejlődés a veszélyhelyzet elmúltával sem esett vissza a 2019-es tempóra, ami óhatatlanul is alakítja az ügyfelek bankolás felé támasztott igényeit. Milyen trendek uralkodnak most a hazai piacon, milyen mértékű az átrendeződés?
Mára az összes banknál elérhetőek az online kereskedelemhez kapcsolódó digitális szolgáltatások: virtuális kártyák, azonnali utalás, high-tech mobil appok beépített asszisztensekkel.
Vannak olyan szereplők, ahol a banki tranzakciók 80 százalékát már mobilról indítják, úgyhogy a mobile-first szemlélet már nem csak hóbort, hanem az érvényesülés alapfeltétele.
Amin a bankok jelenleg is gőzerővel dolgoznak, az a szolgáltatásaik online térbe helyezése – itt ütköznek legtöbbször a már korábban említett legacy rendszerek korlátaiba. A régi alaprendszerek nem rendelkeznek azokkal a lehetőségekkel, amik lehetővé teszik a legmodernebb bővítmények integrálását, ezért döntési helyzetbe kerülnek a bankok: egyedi fejlesztésekkel mennek vagy kész modulokat, rendszereket integrálnak.
Az emberek egyre tudatosabb digitális felhasználókká válnak: rákényszerítik a bankokat a megoldásfókuszú gondolkodásra. Melyek a legfontosabb változások, amiket az ügyféligények indukálnak?
Ha valaki megtakarítana, hitelt venne fel, vagy csak egy utalást szeretne elvégezni, nem szeretne sok időt tölteni a hozzá kapcsolódó, számára feleslegesnek tűnő teendőkkel. Ha felvillan egy lehetőség, amit ismernek és tudják, hogy gyorsan, biztonságosan tudják vele elérni a céljukat, akkor azt választják.

Akkora a reklámzaj, hogy nehéz áttörni a felhasználó ingerküszöbét, ezért olyan szolgáltatást kell neki ajánlani, amire az adott helyzetben éppen szüksége van. Nem csak az extra szolgáltatásokra, hanem a hitelesítésre, azonosításra, legnépszerűbb funkciók használatára is igaz, hogy az ügyfelek a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb megoldást fogják választani, ezt a bankoknak muszáj lekövetni.
Milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Hogy állnak a bankok a legmodernebb megoldások integrációjával? Mennyire befolyásolja ezt a folyamatot a fintech-ek térnyerése?
A sokak által háborúként prognosztizált átmenet a fintech-ek és a bankok között valójában sok tekintetben egy gyümölcsöző együttműködés. Nyilvánvalóan a felforgató innovációk könnyebben jelennek meg egy rugalmasabb, gyorsabban mozgó, kevésbé szabályozott közegben, mint amilyen a fintech-eké, de a legjobb megoldások nagyon gyorsan épülnek be a bankok portfóliójába is.
A következő évek egyik uralkodó banktechnológiai trendje szerintem a machine learning lesz. Néhány éven belül a legtöbb banknak lesz már olyan virtuális asszisztense, mint a Telekom Vandája, vagy a K&H Kate-je. Ezen a területen a bankszféra lassabban indult fejlődésnek, mert a business case-ek jelentős része lefedhető szabály alapú rendszerrel, azaz tudunk rá algoritmust írni, nem szükséges feltétlenül gépi tanulást bevonni.
Viszont a technológia egyre hozzáférhetőbb, a szabályozási környezet is egyre inkább alkalmazkodik, ezért a bankok is bátrabban lépnek erre a területre. Ha azt mondjuk, hogy a bankok eddig inkább megismerni akarták az ügyfeleik pénzügyekhez kapcsolódó szokásait, akkor a következő évekre talán inkább az erre épített reakciók lehetnek jellemzőek.
Közben azért azt is jegyezzük meg, hogy az ügyfelek is tanulják a digitális bankolást. Az egyik projektünk visszamérése során például kiderült: leghasznosabbnak még mindig a bevételi és kiadási egyenleget hónapokra visszamenőleg bemutató bővítményt találták.
Mi a perszonalizációt tűztük a zászlónkra, hiszen a banki ügyféladatok automatizált feldolgozásával több legyet is lehet ütni egy csapásra. A kifejezés hallatán legtöbbször az személyre szabott, aktuális élethelyzetekre reagáló, célzott marketingajánlatokat értik, de ugyanúgy ide tartozik az ügyfelek pénzügyi egészségének megőrzése és a hitelportfólió kockázatainak csökkentése, ami az eddigi tapasztalatok szerint hatalmas hozzáadott értékkel bír a legtöbb hazai bank számára.
Nemzetközi szolgáltatóként hogyan látja a Finshape a digitális banki piacot Magyarországon a többi európai országhoz viszonyítva?
A hazai piacon jelenlévő bankok jelentős része nyugat-európai tulajdonosi háttérrel működik. Ők igyekeznek csoport szintű megoldásokkal fejleszteni a digitális területen, az anyacégektől veszik át az innovációkat, ezeknek az átfutása időigényes és kevésbé rugalmasan adaptálható a hazai igényekre. Ráadásul, ahol létezik csoportszintű megoldás, ott a magyar sajátosságokra korlátozódik a hazai mozgástér (ilyen volt jellemzően az azonnali átutalás). A magyar tulajdonnal működő bankok ezen a területen versenyelőnyre tehetnek szert egy-egy jó időpontban elkapott fejlesztéssel. Általánosságban igaz, hogy a költségek növekedése és a portfóliók romlása miatt mindenkinek kiemelt figyelmet kell fordítani az ügyfelek magasabb szintű, hatékonyabb kiszolgálására. Ez most a banki digitalizációs verseny célja, ahol a legjobb megoldások nyernek.
Fotók: Stiller Ákos/Portfolio
Vitályos Áron – a Finshape csoport magyarországi ügyfelekért felelős vezetője
Pénzügyi szakember, a banki digitalizáció szakértője. Banki háttérrel érkezett a fintech ágazatba: karrierje elején, még egyetemi évei alatt a CIB call centerének munkatársaként kezdte, majd különböző projekteken és a lakossági hitelezési főosztály vezetésén keresztül fokozatosan lépett előre. A 2008-as válság idején meghatározó szerepet vállalt a bank újrastuktúrálásában, majd 3 évet töltött el a CIB Leasing vezérigazgatói pozíciójában. 2013-tól kezdve a Telenor pénzügyi szolgáltatásaiért felelős igazgatójaként kétéves telekommunikációs kitérőt tett, hogy aztán külső szakértőként támogassa a legnagyobb bankok perszonalizációs fejlesztéseit. Ezen a területen tovább haladva, 2017. óta támogatja a Finshape-et és elődjét, a W.UP-ot, idén január 1. óta pedig a Finshape Csoport Magyarországért felelős vezetője.
A cikk megjelenését a Finshape Csoport Magyarország támogatta.
Fegyverkezik Európa: hamarosan csúcsmodern amerikai rakétákat gyárthat a Rheinmetall
Alakul az együttműködés.
Begyújtotta a rakétákat a kedvelt megtakarítás, milliárdokat kaszáltak a szemfüles magyarok
Csúcson pörögnek az egészségpénztárak.
Rejtélyes útra indult Zelenszkij jobbkeze - Meg is van az elnöki csúcstalálkozó helyszíne?
Ez az ország adhat otthont a Zelenszkij-Putyin csúcsnak.
Béke Ukrajnában: az oroszok hallani sem akarnak a NATO legújabb ötletéről
Határozott vélemény Moszkvából.
Úgy néz ki, máris kilőtték az ukránok hősies Leopard tankját
Épphogy megjelent a felvétel, az oroszok posztolták, hogy ért véget a bevetés.
Egyre nagyobb a káosz Indiában Trump vámjai miatt
Exportvállalatok sora kér nyíltan kormányzati segítséget.
Nagy változás jön a tőzsdéken, ezek a részvények lehetnek az új sztárok
Az S&P 500 szeptemberi átsúlyozása az év eddigi legnagyobb mozgásait hozhatja.
Építkeznél az Otthon Starttal? Rád speciális szabályok vonatkoznak, amikről tudnod kell!
Jó hír, hogy az Otthon Start Program nemcsak lakásvásárlásra, hanem építkezésre is felhasználható. Ám aki házat szeretne építeni a 3%-os hitelből, annak számolnia kell azzal, hogy ez jóva
Az USA adósság mögötti árnyékkereslet felemelkedése
Az amerikai államkötvények piacán a hedge fundok és a stabil érmék kibocsátói egyre fontosabbá válnak a napi árazásban. Ezek a szereplők gyakran a rövid távú profitra és piaci feltételek
A világ legnagyobb kibocsátói
A világ szén-dioxid- és metánkibocsátásának jelentős részéért csupán néhány vállalat tehető felelőssé. Mai bejegyzésünkben velük foglalkozunk.
ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Indul a verseny a jövő energiájáért - Megnyílt az EKFI 2025 pályázat!
Olyan energetikai problémáról tudsz, amit csak te vagy képes megoldani? Ha igen, akkor most itt az idő, hogy megmutasd.


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
Nagy pofont kaptak a boltok - Mi jön most?
Örülhetnek a vásárlók ennek?
Az európai sikerország is lecsap a bankokra, mégis mi folyik itt?
Mi történik a pénzzel Lengyelországban?
