
Egy éve egyesült a cseh BSC és a magyar W.UP, ezzel létrehozva a Finshape-et, a régió egyik legnagyobb digitális banki szoftverszolgáltatóját. Hogy fogadta a piac az egyesülést? Mit tapasztalnak ebből a régiós bankok a gyakorlatban?
A fogadtatás egyértelműen pozitív. Az összeolvadással egy több mint 400 főt foglalkoztató digitális banki szolgáltató jött létre. Kevés ekkora régiós szereplő van ezen a piacon, és a méret nem csak a kapacitásokban, de a szolgáltatási palettán is tükröződik. Szerencsére nem csak az ügyfélkör volt eltérő, de a nyújtott szolgáltatásokban is minimális volt az átfedés a két korábbi cég esetében, így az első év jelentős részben arról szólt, hogy kiépítsük a szinergiákat a mi, perszonalizációt segítő megoldásaink és a cseh csapat által hozott digitális banki platform között. Az a tapasztalatunk, hogy a bankok digitális transzformációjának egyik legnagyobb gátja az örökölt, úgynevezett legacy rendszerek modernizációja. Ezt a folyamatot tudjuk jelentősen gyorsabbá és költséghatékonyabbá tenni az egyesített portfóliónknak köszönhetően.
Milyen a bankokkal való együttműködés a jelenlegi válságidőszakban? Milyen készségekkel rendelkeznek a fintech cégek a hagyományos bankokhoz képest?
Rengeteg a bizonytalanság, a várható globális gazdasági megtorpanás miatt sokan inkább óvatosabban működnek, ami azt is jelenti, hogy nem növelik tovább a digitalizációra szánt keretet, hanem ugyanannyit költenek, mint eddig. Felértékelődik, hogy a versenytársakhoz képest rugalmasabbak és gyorsabbak vagyunk, és olyan fejlesztéseket tudunk behozni, amelyekkel rövid távon érzékelhető költségmegtakarítást vagy bevételnövelést érhetünk el.

Ráadásul a régóta használt, éves tervezési megközelítés most szinte mindenkit nehezen leküzdhető kihívás elé állít. A döntéshozatali folyamatok továbbra is sok vezetői szinten futnak át, ami szintén lassítja a folyamatot, ebben nem volt szignifikáns változás az elmúlt 8-10 évben. A tervezésre és döntéshozatalra fordított hosszabb átfutás általában a fejlesztéstől és a teszteléstől veszi el az időt.
Mi folyamatosan egyeztetünk az ügyfeleinkkel, elébe megyünk a várható fejlesztéseknek, bevonjuk őket az innovációs folyamatokba. Összegyűjtjük és dokumentáljuk a belső és külső innovációs irányokat, ezek segítségével felmérhetjük az aktuális vagy jövőben felmerülő igényeket és azokon kezdünk el dolgozni, amikre a piacnak valóban szüksége van.
Ez szintén ahhoz segít hozzá minket, hogy a modulárisan felépített megoldásokkal lerövidítsük a fejlesztési és tesztelési időt, hogy könnyebben tarthatóak legyenek a határidők. Mi így tudunk hozzájárulni az együttműködések gördülékenyebbé tételéhez.
A Finshape-nek jelenleg is több tucat futó projektje van, egy-két kivétellel az összes, hazai piacon jelenlévő bankkal együtt dolgoznak. Részben ennek a lefedettségnek is köszönhető, hogy árbevétel szintjén piacvezető digitális banki szolgáltatóvá váltak, a csoport 2022-re tervezett bevétele meghaladja a 25 millió eurót.
Az online kereskedelem hatalmas lökést kapott a COVID időszak alatt és a fejlődés a veszélyhelyzet elmúltával sem esett vissza a 2019-es tempóra, ami óhatatlanul is alakítja az ügyfelek bankolás felé támasztott igényeit. Milyen trendek uralkodnak most a hazai piacon, milyen mértékű az átrendeződés?
Mára az összes banknál elérhetőek az online kereskedelemhez kapcsolódó digitális szolgáltatások: virtuális kártyák, azonnali utalás, high-tech mobil appok beépített asszisztensekkel.
Vannak olyan szereplők, ahol a banki tranzakciók 80 százalékát már mobilról indítják, úgyhogy a mobile-first szemlélet már nem csak hóbort, hanem az érvényesülés alapfeltétele.
Amin a bankok jelenleg is gőzerővel dolgoznak, az a szolgáltatásaik online térbe helyezése – itt ütköznek legtöbbször a már korábban említett legacy rendszerek korlátaiba. A régi alaprendszerek nem rendelkeznek azokkal a lehetőségekkel, amik lehetővé teszik a legmodernebb bővítmények integrálását, ezért döntési helyzetbe kerülnek a bankok: egyedi fejlesztésekkel mennek vagy kész modulokat, rendszereket integrálnak.
Az emberek egyre tudatosabb digitális felhasználókká válnak: rákényszerítik a bankokat a megoldásfókuszú gondolkodásra. Melyek a legfontosabb változások, amiket az ügyféligények indukálnak?
Ha valaki megtakarítana, hitelt venne fel, vagy csak egy utalást szeretne elvégezni, nem szeretne sok időt tölteni a hozzá kapcsolódó, számára feleslegesnek tűnő teendőkkel. Ha felvillan egy lehetőség, amit ismernek és tudják, hogy gyorsan, biztonságosan tudják vele elérni a céljukat, akkor azt választják.

Akkora a reklámzaj, hogy nehéz áttörni a felhasználó ingerküszöbét, ezért olyan szolgáltatást kell neki ajánlani, amire az adott helyzetben éppen szüksége van. Nem csak az extra szolgáltatásokra, hanem a hitelesítésre, azonosításra, legnépszerűbb funkciók használatára is igaz, hogy az ügyfelek a legkézenfekvőbb, legegyszerűbb megoldást fogják választani, ezt a bankoknak muszáj lekövetni.
Milyen technológia megjelenésére számít a következő években? Hogy állnak a bankok a legmodernebb megoldások integrációjával? Mennyire befolyásolja ezt a folyamatot a fintech-ek térnyerése?
A sokak által háborúként prognosztizált átmenet a fintech-ek és a bankok között valójában sok tekintetben egy gyümölcsöző együttműködés. Nyilvánvalóan a felforgató innovációk könnyebben jelennek meg egy rugalmasabb, gyorsabban mozgó, kevésbé szabályozott közegben, mint amilyen a fintech-eké, de a legjobb megoldások nagyon gyorsan épülnek be a bankok portfóliójába is.
A következő évek egyik uralkodó banktechnológiai trendje szerintem a machine learning lesz. Néhány éven belül a legtöbb banknak lesz már olyan virtuális asszisztense, mint a Telekom Vandája, vagy a K&H Kate-je. Ezen a területen a bankszféra lassabban indult fejlődésnek, mert a business case-ek jelentős része lefedhető szabály alapú rendszerrel, azaz tudunk rá algoritmust írni, nem szükséges feltétlenül gépi tanulást bevonni.
Viszont a technológia egyre hozzáférhetőbb, a szabályozási környezet is egyre inkább alkalmazkodik, ezért a bankok is bátrabban lépnek erre a területre. Ha azt mondjuk, hogy a bankok eddig inkább megismerni akarták az ügyfeleik pénzügyekhez kapcsolódó szokásait, akkor a következő évekre talán inkább az erre épített reakciók lehetnek jellemzőek.
Közben azért azt is jegyezzük meg, hogy az ügyfelek is tanulják a digitális bankolást. Az egyik projektünk visszamérése során például kiderült: leghasznosabbnak még mindig a bevételi és kiadási egyenleget hónapokra visszamenőleg bemutató bővítményt találták.
Mi a perszonalizációt tűztük a zászlónkra, hiszen a banki ügyféladatok automatizált feldolgozásával több legyet is lehet ütni egy csapásra. A kifejezés hallatán legtöbbször az személyre szabott, aktuális élethelyzetekre reagáló, célzott marketingajánlatokat értik, de ugyanúgy ide tartozik az ügyfelek pénzügyi egészségének megőrzése és a hitelportfólió kockázatainak csökkentése, ami az eddigi tapasztalatok szerint hatalmas hozzáadott értékkel bír a legtöbb hazai bank számára.
Nemzetközi szolgáltatóként hogyan látja a Finshape a digitális banki piacot Magyarországon a többi európai országhoz viszonyítva?
A hazai piacon jelenlévő bankok jelentős része nyugat-európai tulajdonosi háttérrel működik. Ők igyekeznek csoport szintű megoldásokkal fejleszteni a digitális területen, az anyacégektől veszik át az innovációkat, ezeknek az átfutása időigényes és kevésbé rugalmasan adaptálható a hazai igényekre. Ráadásul, ahol létezik csoportszintű megoldás, ott a magyar sajátosságokra korlátozódik a hazai mozgástér (ilyen volt jellemzően az azonnali átutalás). A magyar tulajdonnal működő bankok ezen a területen versenyelőnyre tehetnek szert egy-egy jó időpontban elkapott fejlesztéssel. Általánosságban igaz, hogy a költségek növekedése és a portfóliók romlása miatt mindenkinek kiemelt figyelmet kell fordítani az ügyfelek magasabb szintű, hatékonyabb kiszolgálására. Ez most a banki digitalizációs verseny célja, ahol a legjobb megoldások nyernek.
Fotók: Stiller Ákos/Portfolio
Vitályos Áron – a Finshape csoport magyarországi ügyfelekért felelős vezetője
Pénzügyi szakember, a banki digitalizáció szakértője. Banki háttérrel érkezett a fintech ágazatba: karrierje elején, még egyetemi évei alatt a CIB call centerének munkatársaként kezdte, majd különböző projekteken és a lakossági hitelezési főosztály vezetésén keresztül fokozatosan lépett előre. A 2008-as válság idején meghatározó szerepet vállalt a bank újrastuktúrálásában, majd 3 évet töltött el a CIB Leasing vezérigazgatói pozíciójában. 2013-tól kezdve a Telenor pénzügyi szolgáltatásaiért felelős igazgatójaként kétéves telekommunikációs kitérőt tett, hogy aztán külső szakértőként támogassa a legnagyobb bankok perszonalizációs fejlesztéseit. Ezen a területen tovább haladva, 2017. óta támogatja a Finshape-et és elődjét, a W.UP-ot, idén január 1. óta pedig a Finshape Csoport Magyarországért felelős vezetője.
A cikk megjelenését a Finshape Csoport Magyarország támogatta.
Hírszerzési jelentés: a sarkaiból akarják kifordítani az ukrán védelmet az oroszok
Pokrovszkra koncentrálódik minden erő.
Megszólalt az MVM: váratlan fordulat a romániai E.ON felvásárlásának ügyében
Tovább bonyolódik az üzlet.
Hiába költött az EU milliárdokat kutatásra, egy tanulmány lesújtó eredményre jutott
Jó utat választott Brüsszel, csak letért róla, és eltévedt.
Királyhoz méltóan fogadták Donald Trumpot: katonai szemle és aranyozott hintó is dukált Windsorban
Videókon, ahogy üdvözölte III. Károly brit uralkodó.
Why prices hike, but inflation stays the same
Popular opinion says that inflation is much higher than official figures. Some say the numbers are fixed, but there could be other explanations. The post Why prices hike, but inflation stays the same appea
Túlpöröghet az Otthon Start? A lakáspiac feszültségei most kezdenek igazán látszani (videó)
Az Otthon Start elsöprő tempóban indult: már az első héten ötezren igényelték a maximum 3%-os kamattal elérhető lakáshitelt. Ez már önmagában is forradalmi hatás, de a háttérben komoly k
Követett részvények - 2025. szeptember
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A projektzárás négy arca, és miért fájhat nagyon, ha összekevered
Mikor tekinthető befejezettnek egy támogatott projekt? Amikor az utolsó gépet beüzemelték? Amikor az utolsó számlát kiegyenlítették? Vagy amikor az Irányító Hatóság végre rábólinthat a z

Kijózanodás az AI-horrorból: a szilícium kávét kér
Nem kell tartani az AI-tól, a Terminátor-forgatókönyvek mind-mind olyan képességekre alapulnak, amikkel az AI nem bír, és nem is tudjuk, bírni fog-e valaha. Nemrég terjedelmes... The post Kijóza

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

A stabilcoinok léte garantálhatja a dollár és Amerika szerepét a világgazdaságban
Nyáron elfogadták Amerikában a "zseni" szabályozást, amely új kapcsolatot jelent a kriptodevizák és a hagyományos pénzrendszer közt. A szabályozás komoly hullámokat kavart, a tradicionális

Pénzgyáros AI
Az AI az új vasút - írtuk nemrég egy posztunkban. Beruházási oldalról tényleg lehet így tekinteni, de vagyongyarapítási oldalról inkább a kriptóra hasonlít: egyetlen szektor ilyen... Th


Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Mégis mi történik most a magyar tejiparban?
Milyen problémákkal néz szembe az ágazat?
Újabb kínai gyár jöhet Magyarországra - Szemfényvesztés vagy óriási biznisz?
Mit hoz a Wisdom Motor?
Mire elég régiós viszonylatban a hazai bérrobbanás? – A továbbiakhoz a AI-nak is lesz egy-két szava
A termelékenység növelés.
