
Elkezdődött a Portfolio-MAGE Járműipar 2025 konferencia Győrben. Az idén jubiláló, immár 10 éve megrendezett eseményen a hazai járműipar legfontosabb szereplői gyűlnek össze, akik megvitatják az iparág előtt álló jelentős kihívásokat: a digitalizációt, elektrifikációt, fenntarthatóságot, és a versenyképesség megőrzését. Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára nyitóbeszédében kiemelte, hogy Magyarország különösen érintett a járműipari változásokban, lévén
az országban 150 ezer embert foglalkoztat közvetlenül az iparág, és a hazai innovációs tevékenység jó része is az automotive szektorhoz kapcsolódik.

A mai konferencianapon B2B, négyszemközti találkozókra is sor kerül a szereplők között, holnap gyárlátogatás következik, a résztvevők az Audi Hungária, a Rába és a Dana Hungary üzemeiben tapasztalhatják meg elsőkézből a legmodernebb gyártástechnológia adta lehetőségeket.
A világ legnagyobb motorgyára idén is jól teljesített
Michael Breme, az Audi Hungária igazgatóságának elnöke nyitóelőadásában emlékeztetett arra, hogy az Audi 1993-ban kezdte a gyártást Magyarországon: ma pedig már 5,1 millió négyzetméteres üzemkomplexumban termel, 2018-óta már elektromos meghajtású motorok is készülnek a győri üzemben. Az Audi a legnagyobb külföldi befektetőnek számít Magyarországon, egyben a magyar autóipar legnagyobb befektetője. Tavaly a vállalat 1,5 millió hajtásláncot gyártott a győri telephelyen, összesen csaknem 180 ezer jármű gördült le a futószalagról. A vállalat - a régió legnagyobb munkaadójaként több mint 11 ezer főt foglalkoztatott tavaly év végén – beszállítókkal, alvállalkozókkal együtt ez a szám az 50 ezer főt is eléri.

Az Audi jövője is egyértelműen az elektromosság felé mutat, a tervek szerint a célportfólió tisztán elektromos lesz. Michael Breme szerint az iparág és az Audi jövőjét három fő trend határozza meg:
- az elektromos akkumulátoros járművek;
- a szoftveresen vezérelt járművek;
- és az autonóm vezetés;
Kiemelte, hogy az elektromos meghajtású járművek gyártásánál tapasztalható erős versenykörnyezet a termelési költségek jelentős optimalizálására sarkallja a gyártókat. Megfeleződik a gyártási idő, a termelési költségek pedig 30%-kal csökkennek.
Képesnek kell lennünk a belső és külső versenyben való helytállásra”
– tette hozzá. Az igazgatósági elnök a magyar autóipar versenyképessége szempontjából fontos tényezők között említette a megfizethető energiaárakat, a digitalizációt, az infrastruktúrafejlesztéseket és az állami támogatásokat is. Utóbbinál fontosnak tartja a célzott állami támogatási programokat, amik hozzájárulnak az ágazathoz kapcsolódó új üzleti tevékenységek növekedéséhez.
Az energia a kulcskérdés
Az energiapiac jelenlegi helyzetéről és jövőbeli kilátásairól beszélt Tóth András István, az E.ON Hungária Csoport megoldásértékesítési igazgatója. Az előadó az energiaárak alakulását és a rugalmasság energiapiacon betöltött szerepét emelte ki. Az energiaárak kapcsán elmondta, hogy elsősorban a naperőműkapacitások gyors bővülése miatt az elmúlt időszakban sokkal jobban kitettek lettünk az időjárásváltozásnak, ami nagy volatilitással jár.
Mindez az extrém árakban is tükröződik.
A negatív árak mellett a másik véglet is megjelent, mégpedig 400-700 eurós megawattóránkénti árak formájában, ami többszöröse a szokásos átlagárnak.

Ebben a helyzetben felértékelődik rugalmasság szerepe. Tóth András István szerint mind a termelői, mind a fogyasztói oldalon szükség van a rugalmasságra. A termelőknek képesnek kell lenniük gyorsan reagálni a kereslet változásaira, míg a fogyasztóknak érdemes átgondolniuk, hogyan tudják optimalizálni energiafelhasználásukat. A gazdasági szereplők üzleti konstrukciók révén is kénytelenek alkalmazkodni, többek között energetikai fejlesztési tervekkel, valamint fogyasztáscsökkentést célzó beruházásokkal.
„A két-három műszakban dolgozó gyártóvállalatokat nagyban érintheti mindez. Amikor már nem süt a nap, a lakossági fogyasztás akkor indul be, és ilyen időszakban a legmagasabbak a villamosenergia árak.
Így a termelési intenzitást érdemes alacsonyabb árszintű időszakban növelni, ha lehetséges”
– emelte ki a szakember, aki felhívta a figyelmet a tárolókapacitásokban rejlő potenciálra is.
Címlapkép forrása: Portfolio
Ferenc pápáról mondott véleményt Orbán Viktor
Az ukrán uniós csatlakozásról is beszélt a kormányfő.
Gyors magyar-amerikai energetikai eredményeket ígér a kormány
Készül a Trump-Orbán találkozó.
Trump felszólította Putyint, nem mennek brit katonák Ukrajnába – Háborús híreink pénteken
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Üzent Trumpnak Zelenszkij: „fájdalmas ezt hallani”
Az ukrán elnök szerint stratégiai partnerként tekintenek az Egyesült Államokra.
Kiderült, milyen időjárás vár most a magyarokra - Figyelmeztetnek, érdemes követni a radart és a veszélyjelzéseket
Itt az előrejelzés: felhőszakadás, de jégeső is jöhet.
Sokszínűség és befogadás: ESG fókuszban a vállalati kultúra
A fenntarthatósági szempontok (ESG - Environmental, Social, Governance) ma már nem csupán a környezetvédelemről és a szabályozási megfelelésről szólnak. A \"Social\" (társadalmi) pillér ugya
Zöld hidrogén és ipari kereslet: segíti-e a tagállamok kibocsátáscsökkentését az EU hidrogénstratégiája?
A zöld hidrogén uniós bevezetését a tagállami eltérések, a növekvő költségek és a szabályozási bizonytalanságok lassítják.
Elszigetelt bunkerek versengése - Mind autarkisták leszünk
Greg Jensen a Wall Street Journal hasábjain megjelent \"Mind merkantilisták vagyunk\" írása Milton Friedman 1965-ös \"Mind Keynesiánusok vagyunk\" kijelentését próbálta átformálni a modern kor
Az AI hatása a gazdasági fejlettség egyenlőtlenségeire: előnyt növel vagy lemaradást csökkent?
A kutatások és történelem alapján mely országok lehetnek az AI nyertesei és ez mitől függ? Az egyes országokban eltérő mértékben érvényesülhet az AI potenciális növekedési hatása, amit
A nearshoring jelenség átrendezi a világkereskedelmet - Délkelet-Ázsia lehet az egyik nyertes
A nearshoring trendje révén Vietnám, Malajzia, Indonézia, Thaiföld és India kulcsszereplővé válnak a globális ellátási láncokban, miközben erősödnek a regionális gazdasági és ipari együ
Jobban drágult a hütte, mint a kisbolt
A síelés mindig is a jómódúak sportja volt, de ha az európai síparadicsomok áremelkedése folytatódik, akkor lassan igazi luxuscikk lesz belőle. A végéhez közeledő idei...
The post Jobban dr
Az amerikai finomítóipar válsága
Egy mondat a gyűjtőoldalra: Az amerikai finomítóiparnak a keresletcsökkenés és a szigorúbb szabályozások miatt szerkezetátalakításon kellene átesnie a fentarthatóbb működés érdekében.
Van egy előrejelzés, ami akár működhet is
Három hete havazott, múlt héten eljött a 30 fok - mintha Donald Trump vámbejelentéseit néznénk az időjárás köntösébe bújva. Ilyen az, amikor a bőrünkön kezdjük...
The post Van egy előre


- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
- Brüsszel bekeményít: az EU komolyan nekimegy a belső fenyegetéseknek
- Elhunyt Ferenc pápa - Egy korszak ért véget a katolikus egyházban
Megállíthatatlan a földek drágulása, de nem mindenki profitálhat belőle
Drámai áremelkedés tapasztalható: 2010 óta közel négyszeresére emelkedtek a termőföldárak Magyarországon.
Miért járt kétszer Magyarországon Ferenc pápa? És mi lesz az egyházfő öröksége?
A Checklistben Hortobágyi T. Cirill főapátot, a Pannonhalmi Főapátság vezetőjét kérdeztük.
Sokakat megrémisztett a Fed-elnök beszéde – Hova mehet most a pénz?
Estek a piacok a beszéd hatására.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.