
Elkezdődött a Portfolio-MAGE Járműipar 2025 konferencia Győrben. Az idén jubiláló, immár 10 éve megrendezett eseményen a hazai járműipar legfontosabb szereplői gyűlnek össze, akik megvitatják az iparág előtt álló jelentős kihívásokat: a digitalizációt, elektrifikációt, fenntarthatóságot, és a versenyképesség megőrzését. Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) ügyvezető főtitkára nyitóbeszédében kiemelte, hogy Magyarország különösen érintett a járműipari változásokban, lévén
az országban 150 ezer embert foglalkoztat közvetlenül az iparág, és a hazai innovációs tevékenység jó része is az automotive szektorhoz kapcsolódik.

A mai konferencianapon B2B, négyszemközti találkozókra is sor kerül a szereplők között, holnap gyárlátogatás következik, a résztvevők az Audi Hungária, a Rába és a Dana Hungary üzemeiben tapasztalhatják meg elsőkézből a legmodernebb gyártástechnológia adta lehetőségeket.
A világ legnagyobb motorgyára idén is jól teljesített
Michael Breme, az Audi Hungária igazgatóságának elnöke nyitóelőadásában emlékeztetett arra, hogy az Audi 1993-ban kezdte a gyártást Magyarországon: ma pedig már 5,1 millió négyzetméteres üzemkomplexumban termel, 2018-óta már elektromos meghajtású motorok is készülnek a győri üzemben. Az Audi a legnagyobb külföldi befektetőnek számít Magyarországon, egyben a magyar autóipar legnagyobb befektetője. Tavaly a vállalat 1,5 millió hajtásláncot gyártott a győri telephelyen, összesen csaknem 180 ezer jármű gördült le a futószalagról. A vállalat - a régió legnagyobb munkaadójaként több mint 11 ezer főt foglalkoztatott tavaly év végén – beszállítókkal, alvállalkozókkal együtt ez a szám az 50 ezer főt is eléri.

Az Audi jövője is egyértelműen az elektromosság felé mutat, a tervek szerint a célportfólió tisztán elektromos lesz. Michael Breme szerint az iparág és az Audi jövőjét három fő trend határozza meg:
- az elektromos akkumulátoros járművek;
- a szoftveresen vezérelt járművek;
- és az autonóm vezetés;
Kiemelte, hogy az elektromos meghajtású járművek gyártásánál tapasztalható erős versenykörnyezet a termelési költségek jelentős optimalizálására sarkallja a gyártókat. Megfeleződik a gyártási idő, a termelési költségek pedig 30%-kal csökkennek.
Képesnek kell lennünk a belső és külső versenyben való helytállásra”
– tette hozzá. Az igazgatósági elnök a magyar autóipar versenyképessége szempontjából fontos tényezők között említette a megfizethető energiaárakat, a digitalizációt, az infrastruktúrafejlesztéseket és az állami támogatásokat is. Utóbbinál fontosnak tartja a célzott állami támogatási programokat, amik hozzájárulnak az ágazathoz kapcsolódó új üzleti tevékenységek növekedéséhez.
Az energia a kulcskérdés
Az energiapiac jelenlegi helyzetéről és jövőbeli kilátásairól beszélt Tóth András István, az E.ON Hungária Csoport megoldásértékesítési igazgatója. Az előadó az energiaárak alakulását és a rugalmasság energiapiacon betöltött szerepét emelte ki. Az energiaárak kapcsán elmondta, hogy elsősorban a naperőműkapacitások gyors bővülése miatt az elmúlt időszakban sokkal jobban kitettek lettünk az időjárásváltozásnak, ami nagy volatilitással jár.
Mindez az extrém árakban is tükröződik.
A negatív árak mellett a másik véglet is megjelent, mégpedig 400-700 eurós megawattóránkénti árak formájában, ami többszöröse a szokásos átlagárnak.

Ebben a helyzetben felértékelődik rugalmasság szerepe. Tóth András István szerint mind a termelői, mind a fogyasztói oldalon szükség van a rugalmasságra. A termelőknek képesnek kell lenniük gyorsan reagálni a kereslet változásaira, míg a fogyasztóknak érdemes átgondolniuk, hogyan tudják optimalizálni energiafelhasználásukat. A gazdasági szereplők üzleti konstrukciók révén is kénytelenek alkalmazkodni, többek között energetikai fejlesztési tervekkel, valamint fogyasztáscsökkentést célzó beruházásokkal.
„A két-három műszakban dolgozó gyártóvállalatokat nagyban érintheti mindez. Amikor már nem süt a nap, a lakossági fogyasztás akkor indul be, és ilyen időszakban a legmagasabbak a villamosenergia árak.
Így a termelési intenzitást érdemes alacsonyabb árszintű időszakban növelni, ha lehetséges”
– emelte ki a szakember, aki felhívta a figyelmet a tárolókapacitásokban rejlő potenciálra is.
Címlapkép forrása: Portfolio
A magyar gazdaság is kilőhetne a 200 ezer milliárd forintos tervtől, de ötlet sincs a megvalósításra a németeknél
Van miért aggódni a hatalmas gazdaságélénkítő csomag kapcsán.
Lagarde bejelentette: 50%-kal csökkent a bizonytalanság, de még mindig van körülöttünk valami veszélyes
Az Európai Központi Bank elnöke fontos helyzetképet az Európát fenyegető helyzetről.
Nagyon másként dönt a nyaralásról a Z generáció – Így érdemes megszólítani a különböző nemzedékeket
Ha egy szolgáltató „mindenkinek akar tetszeni” – akkor végül senkinek sem szól igazán.
Nem ejt mély sebet Európán a vámháború, de Magyarország más miatt szenvedhet
Két új elemzés is azt mutatja, hogy a magyar növekedés behúzta a féket, pedig Trump támadását jól kivédték.
Kifakadt Trump embere: ha engedünk Putyinnak, legközelebb a NATO-t fogja megtámadni
Úgy látja, erőt kell demonstrálni.
Nagy veszély fenyegeti az óvatlan befektetőket, pedig könnyen ki lehetne védeni
Csak egy kis odafigyelés kell hozzá.
Itt van az újabb orosz provokáció: vadászgépek sértették meg a NATO biztonsági zónáját
Ez már aligha lehet véletlen.
Közép-Európát az összevisszasága teszi alkalmazkodóképessé
Közép-Európa túlélését pont az a töredezettség, autonómiavágy és sokértelműség biztosítja, amit szeretünk benne és amit sokszor fejlődése korlátának tekintünk. Közép-Európa sajá
A társasági adó egy érdekes állatfaj
Az elmúlt héten élénk párbeszéd és találgatás indult az esetleges TAO-emelésről, ezért megkérdeztük Regős Gábort, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdászát - lentebb a válaszai. The po
Rekordroham: 152 ezer háztartás rohanhat az Otthon Start hitelért a következő fél évben
A GKI friss felmérése szerint a lakosság 8,2%-a készül igénybe venni az új támogatott hitelt. De kik tervezik igényelni a kedvező lakáshitel programot? Milyen rekordok dőltek már meg az első
És a tengeralattjárókat ki fogja szabályozni?
E heti adásunkban mi úszunk, a tengeralattjárók viszont elsüllyednek. Szabó Dávid meg szakért. Valamelyest. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók..

Jóváhagyta az Európai Parlament a karbonvám (CBAM) módosításokat
A CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism, karbonvám) kötelezettségek teljesítésének átmeneti időszaka 2025 végén lezárul. Az Európai Bizottság az eddigi tapasztalatok alapján szükségesnek

Zöld szállodák: így formálja át a technológia a jövő utazásait
Képzeljünk el egy hotelt, ahol a zuhany pontosan jelzi, mennyi vizet használunk, az esővíz rögtön a medencébe kerül, a reggelinél pedig pontosan annyit főznek, amennyit val
Mennyit fogsz keresni?
Nemrég láttam Redditen egy kérdést, hogy mennyit keresnek az emberek a multin kívüli életben. Az internet nem egy jó merítés, mert általában a jobb helyzetben lévők használják, illetve bizo
Superwood: a fa, amely az acéllal is felveszi a versenyt
Genetikailag módosított fa, amely új dimenziót nyithat az építőanyagok világában.


Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Szinte naponta hagyják abba a tejtermelést a kis tehenészetek
2800-3000 gazdaság maradt a tízezres nagyságrendből.
Megjött az év egyik legjobban várt döntése – Mit várhatnak ettől a befektetők?
Jöhet a kamatcsökkentési ciklus?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod