A téli útkezelés komoly logisztikai és technikai előkészítést igényel. A Magyar Közút már ősszel üzembe helyezi a munkagépeket, feltölti a síkosságmentesítő készleteket, és részletes ütemtervet készít a várható beavatkozásokra. A döntéseket meteorológiai előrejelzések, az útmeteorológiai mérőállomások adatai és az útellenőrök terepi jelentései alapozzák meg.
A megelőző kezelés alapvető a közlekedésbiztonság szempontjából. Fagy, havazás vagy ónos eső veszélye esetén megkezdik az alászórást, amely megakadályozza, hogy a csapadék letapadjon az aszfaltra. A kiszórt anyagok hatását a forgalom erősen befolyásolja: minél nagyobb a járműforgalom, annál gyorsabban fejtik ki hatásukat az olvasztó anyagok.
Az ónos eső jelenti a legnagyobb kihívást.
A lehűlt burkolaton az esőcseppek azonnal jéggé fagynak, miközben a folyamatos csapadék lemossa a preventíven kiszórt szereket. A leghatékonyabb beavatkozás a csapadékszünetekben történik, amikor az olvasztó anyagok megtapadhatnak az útfelületen.
A hóeltakarítás precíz időzítést igényel. Az ekézés általában akkor indul, amikor a friss hóréteg 3–5 centiméter vastag. Ennél kisebb mennyiséget az olvasztó anyagok még kezelni tudnak. Egy munkagép fordulója akár két órát is tarthat, ezalatt 40–70 kilométert tisztít meg. Tartós havazáskor ugyanazt a szakaszt többször is bejárják.
Hófúvás ellen több eszközt vetnek be. A legkritikusabb helyeken már a szezon előtt kihelyezik a hófogó rácsokat és hálókat. Ahol a terep engedi, tartós megoldásként véderdőt telepítenek.
Télen a burkolathibák javítása is kiemelt feladat. A fagyás–olvadás okozta kátyúkat ideiglenesen hidegaszfalttal javítják. Ez csak száraz, csapadékmentes időben alkalmazható, de biztosítja az utak folyamatos használhatóságát.
Az országos hálózat fenntartása jelentős erőforrást igényel. A 31 ezer kilométer közút és közel ezer kilométer kerékpárút téli üzemben tartásához mintegy 800 jármű áll rendelkezésre. Egy gépre átlagosan 40–70 kilométeres szakasz jut. A járművek folyamatosan dolgoznak, szükség szerint töltik az anyagkészletet és az üzemanyagot.
A biztonságos téli közlekedésben az autósok szerepe meghatározó. Már 7 Celsius-fok alatt ajánlott a téli gumi. Indulás előtt érdemes ellenőrizni az ablakmosó folyadékot, az ablaktörlők állapotát, a világítást és az akkumulátort. Hasznos, ha az autóban van jégkaparó, hólánc, vontatókötél, takaró, meleg ital és élelem. Fontos, hogy ne előzzék meg a narancssárga villogóval közlekedő útkezelő járműveket, és tartsák a megfelelő követési távolságot.
Szélsőséges időben – például ónos esőnél vagy hófúvásnál – különösen fontos a hivatalos figyelmeztetések követése. A beavatkozások ilyenkor is folyamatosak, de a munka a biztonság miatt hosszabb ideig tarthat. Az aktuális útviszonyokról óránként frissülő információk érhetők el az utinform.hu oldalon.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
Alig vette meg a BKV az új főváros trolibuszokat, máris felmerült egy váratlan akadály
A mérnökök dolgoznak az elhárításán.
MNB: olcsóbb lett a kötelező biztosítás egy év alatt
A díj-kár olló is záródik, ami szintén kedvez az autósoknak.
Kiderült: volt egy titkos része is az amerikai békejavaslatnak, itt vannak a részletek
Ez biztosítaná Ukrajna védelmét egy jövőbeni támadás esetén.
Visszatért az aranykor a műtárgypiacra
New Yorkban szinte mindent eladtak az árverezők.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
A politika első számú fegyvere: a gazdasági fantazmagória
Egyik napról a másikra 7 millió gyermek tűnt el az Egyesült Államokban. Franciaországban sokan próbálnak "karriernyugdíjasok" lenni. New Yorkban volt idő, amikor inkább felgyújtották a... T
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


