Mostanra kezd láthatóvá válni az a visszatérő jelenség, hogy hazánk második világháborús páncélosai tűzerő terén valahogy mindig elég gyengécskék voltak a kor sztenderdjeihez mérten. A Csaba páncélautónak és a Toldi könnyűtanknak eleve nem volt feladata az orosz acélszörnyekkel való verekedés (ettől függetlenül gyakran próbálták meg ilyen körülmények között bevetni őket), a közepes és nehéztankok ellenfelének szánt Turán már rendszeresítésekor elavult konstrukció volt, a „páncélvadász” Nimród pedig tartósan csak légvédelmi lövegként tudott jól működni.
A Zrínyi rohamlöveg a Nimródhoz hasonló többfunkciós fegyver lett volna, de a tankgyilkos jelzőt ezek a fegyverek sem érdemelték ki.
Mobil tűzerő, német mintára
Röviden érdemes kifejteni, hogy tulajdonképpen mit is jelent az a fogalom, hogy „rohamlöveg”. Hasonlóan a 40M Nimród „páncélvadász” megnevezéséhez, itt is egy olyan alapkonstrukcióról van szó, ami napjainkban már nem igazán kerül gyártásba.
A harckocsik első világháborús megjelenése után a legtöbb komoly haderőben felötlött az a lehetőség, hogy a jó terepjáró képességekkel megáldott járműveket keresztezzék a nagy kaliberű tüzérségi lövegekkel, ezzel megalkotva a napjainkban is létező önjáró lövegeket. Ezek a fegyverek ugyan jóval drágábbak voltak, mint a vontatott tüzérségi eszközök, cserébe sokkal gyorsabban tudtak pozíciót váltani, így könnyebb volt lépést tartaniuk a fronttal, ráadásul az ellenséges támadások elől is könnyebben kereket oldhattak.
A „rohamlöveg” valahol félúton helyezkedik el az önjáró löveg és a páncélvadász (kifejezetten tankok kilövésére tervezett páncélozott jármű) között, bár egy lehelletnyivel talán közelebb áll az előbbihez. Az önjáró lövegek ideális esetben az első vonalaktól aránylag biztos távolságban ténykedtek, a rohamlövegek viszont éppen az előretörő alakulatokkal haladtak, segítették őket a keményebb célpontok, például bunkerek kiütésében, de szükség esetén „sima” tüzérségi támogatást is nyújthattak a relatíve nagy szögben billenthető lövegeknek hála, illetve a frontszolgálathoz elengedhetetlen vastagabb páncélzat miatt jobb túlélési esélyeik voltak akkor, ha szembe találták magukat egy ellenséges harckocsival.
A konstrukció legismertebb példánya valószínűleg a német Stug III-as rohamlöveg volt, a fegyver meggyőző teljesítménye pedig a magyar katonai vezetést is megihlette, igaz, a 43M Zrínyi kevésbé sikerült jól, ráadásul túl későn is jött.
A visszabontott Turán harckocsi
A Királyi Honvédség számára 1942-ben vált nyilvánvalóvá, hogy a Stug III-as a keleti és a nyugati fronton is kiváló eszköznek számított, a német páncélos licenszének megvásárlására azonban nem volt lehetőség, így hazai forrásokból kellett megoldani a kérdést. Az alap lényegében adott volt, hiszen kellően nagy kaliberű löveggel csak a 40M Turán harckocsikat lehetett felszerelni, így a cseh alapokon nyugvó magyar közepes harckocsi szolgáltatta a Zrínyi-széria vázát. A fegyverzet kérdése már jóval bonyolultabb probléma elé állította a magyar mérnököket:
a 105 mm-es 40M tábori tarack mint tüzérségi fegyver jó konstrukciónak számított, de komoly átütőerővel bíró, hazai fejlesztésű páncéltörő lövegünk nem volt.
A honvédség végül felemás megoldás mellett tette le a voksát: megelőlegezték az éppen fejlesztés alatt álló, hosszú csövű, 75 mm-es páncéltörő löveggel ellátott 44M Zrínyi I-es létjogosultságát, a rövid csövű, 105 mm-es tarackokat pedig a 43M Zrínyi II-esekbe szerelték be. Mindkét verzióból 50-50 darabra adtak le rendelést.
A Zrínyi II-es természetesen komoly átalakításokat igényelt a Turán harckocsikon: a nagyobb űrméretű löveg miatt kiszélesítették az alvázat, a forgatható torony eltűnt, a frontpáncélzat pedig a korban megfelelőnek számító, döntött 75 mm-es lemezekből készült. A Zrínyi így kifejezetten „lapos” jármű lett, 1,8 méterével könnyen rejthető maradt, javítva a túlélési esélyeket.
Gondok ugyanakkor a Turán-alvázzal és a fegyverzettel is akadtak. Az eredetileg 6-7 tonna mozgatására tervezett 8 hengeres Weiss Manfréd motornak most majdnem 22 tonnányi tömeget kellett megmozgatnia, a Zrínyi sebessége tehát műúton is csak 45 km/h környékén mozgott, a terepjáró képessége (amire a keleti front sártengerében elég nagy szükség volt) meglehetősen gyenge volt. A helyzeten tovább rontott, hogy a Turán futóműve egyébként is minimum túlkomplikált, de inkább egyszerűen rossz volt, így a járművek szervízigénye megnőtt, bár a honvédségi beszámolók alapján megfelelő karbantartás mellett megbízható járműnek számított.
A 105 mm-es tarack gyalogság, védelmi állások illetve páncélozatlan és könnyen páncélozott járművek ellen kiválóan működött, az alacsony csőtorkolati energiájú fegyver azonban a komolyabb szovjet harckocsikat már jóval nehezebben gyűrte le.
Ettől függetlenül a Zrínyi II-es volt a honvédség egyetlen önjáró fegyvere, ami az orosz páncélos erők gerincét adó T34/85-ös harckocsikkal szemben valamilyen harcértéket képviselt.
A „tankvadász” funkciót a 44M Zrínyi I-esnek kellett volna ellátnia, de a 75 mm-es löveg fejlesztése a nyersanyaghiány miatt folyamatosan akadozott, mivel a honvédségnek szüksége volt a rohamlövegekre, ezért először csak variáltak az I-es és a II-es verzió arányán, a Weiss Manfréd gyár 1944 nyarán történő lebombázása után pedig törölték a 44M megrendeléseit, melyből mindössze egyetlen prototípus készült, ami a budapesti gyártósorral – illetve jónéhány félkész Zrínyi II-essel együtt – megsemmisült.
A Zrínyi II-esek végigharcolták a háború hátralévő részét, a 60 darabos szériából ugyanakkor csak egyetlen példány maradt fent, ami az utolsó Toldi II-eshez és az utolsó Turánhoz hasonlóan a Moszkva melletti Kubinka harckocsimúzeumba került a háború után.
Címlapkép: az utolsó Zrínyi a kubinkai harckocsimúzeumban. Hasonlóan a Turánhoz, ez a páncélos is perforált köténylemezeket kapott a lánctalpak védelme érdekében. A címlapkép forrása: Mike1979 via Wikimedia Commons
A méret nem szakmai akadály – Ideje az agrártech teljes tárházát bevetni, mert a mód meglenne rá
Magas színvonalú képzéssel, tudáshasznosítással lehet előre menekülni.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén? - Interaktív, díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Ukrajnai béketerv: három kulcsfontosságú dologra van szükség
JD Vance amerikai alelnök szerint.
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Uptrading: válságban váltunk drágább FMCG-re?
A kis luxus paradoxona azt a jelenséget írja le, amikor válság idején bizonyos prémium termékek kereslete nem csökken, hanem növekszik. Ez különösen hangsúlyos az FMCG-szektorban, ahol a minde
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.



