
A Német-Magyar Kereskedelmi és Iparkamara május 31-én publikálta friss konjunktúrajelentését. A tavalyi évhez hasonlóan idén is elég magas (88%) azon német cégek aránya, akik újra befektetnének Magyarországon. Hasonló jelentések készülnek a környező közép-európai országokban is, ezekből kiderül, hogy régiós összehasonlításban Csehország és Lengyelország kissé még vonzóbb a német befektetőknek (1. ábra).

Az ábrán látszik, hogy 2012-16 között Magyarország volt a legnépszerűtlenebb a négy ország közül a németek szemében, de aztán 2017-től megelőzve Szlovákiát a görbe minden korábbi értékénél magasabbra kapaszkodik. 2020-21-ben egyébként a Visegrádi országok népszerűségi növekedése talán a járványhelyzet okozta ázsiai termelési problémáknak is köszönhető.
Nézzük, mivel elégedettek és mivel nem annyira a német befektetők, a gazdaságpolitikai keretrendszert tekintve. Ide tartozik a felmérésben a jogbiztonság, átláthatóság, korrupció, adóteher, kiszámíthatóság. A befektetők egy 5 fokú skálán értékelik ezeket, ahol az 5 a legrosszabb minősítés.
Magyarországon a legrosszabb minősítést nagyjából mindvégig a korrupció és a közbeszerzések átláthatósága kapta,
2015 óta jelentősen elválva a többi tényezőtől, amelyek javuló tendenciát mutatnak a német cégek szemében (2. ábra). Leginkább az adóterheket ítélik meg kedvezően, de fontos számukra az infrastruktúra, a kiszámíthatóság és a gazdaságpolitika stabilitása, amivel egyre elégedettebbek. Vagyis, a német befektetőknek megfelel az, hogy a magyar rendszer kiszámíthatóan, stabilan korrupt, nem transzparensek a közbeszerzések, de alacsonyak az adóterhek. (A korrupció hazai intézményesüléséről tanulmányok és nagyobb eseteket bemutató kötetek készültek. A közbeszerzéseken nyertes Fidesz-közeli cégek ugyanakkor főleg más hazai cégeket szorítanak ki, a nagyobb külföldi befektetőket nem éri feltétlenül hátrány. Mivel e nyertes baráti cégek jellemzően az osztalékot kifizetik maguknak és nem forgatják vissza nyereségüket a gazdaságba, a külföldi tőkebefektetésekre továbbra is szüksége van az országnak.) Azt, hogy a német cégek jól belesimultak az Orbán-féle rendszerbe, az is mutatja például, hogy gondosan kerülik a hirdetéseket a nem kormánypárti portálokon.

A kamarai felmérés alapján van még egy tényező, ahol 2013 óta Magyarország jóval a régiós (15 közép-kelet európai ország) átlag felett “szimpatikus” a német cégeknek: ez a “munkajog rugalmassága.” Nem véletlenül, hiszen 2013 januárjától lépett életbe az új Munka Törvénykönyve, ami több szempontból a munkaadóknak kedvez a munkavállalókkal szemben és csökkenti a szakszervezetek alkuerejét. Korábbi sajtócikkekből ismert, hogy
a nagy német (főleg autóipari) multinacionális cégek vezetőinek közvetlen kapcsolata van a kormány tagjaival, vagy a miniszterelnökkel.
A német autógyárak jelentősége köztudott, ahogy a számukra nyújtott támogatások is. Az Orbán-kormány első évtizedében az Audi például négyszer annyi támogatást kapott egy munkahelyért Magyarországon, mint Németországban.
Az ún. „egyedi kormánydöntések” listája 2004 óta nyilvános és ebből kiderül a cégek neve, nemzetisége, a vállalt új munkahelyek száma (ami később eltérhet a valóban létrejöttekétől), a beruházás összege és a kormány támogatásának összege. A 2004-2021-es peridusban a támogatott külföldi cégeknél létrejövő állások 36,8%-át a 102 német vállalat teszi ki, akik a támogatások 32,9%-át kapták. Egy munkahely náluk 8 millió forintba került. Érdekes az ázsiai vállalatok támogatása (összesen 51 japán, koreai vagy kínai cég), akik „drágábbak”: a külföldi munkahelyek 20%-áért kapták a külföldieknek jutó támogatások 35,6%-át és egy munkahely itt 15,8 millió forintba került. (Ennél is többe kerülnek egyébként a magyarok, a periódusban támogatott 64 magyar cégnél 18 millió forint volt az egy munkahelyre eső támogatás.)

Az ázsiai cégeknek nyújtott támogatás 60%-át 10 akkumulátor gyártó cég kapta (egy kivételével mind dél-koreai). Egy közülük még 2018-ban, a többi 2019-2021-ben kapott állami segítséget, érzékeltetve a tavaly meghirdetett gazdaságpolitikai célt, mely szerint akkumulátor nagyhatalom lesz az ország. Az akkumulátor-gyártás felfuttatásában elég nagy a verseny Európán belül is, Spanyolországban például két-három hatalmas gyárat létesítenének a közeljövőben, Portugáliában Európa legnagyobb lítium-feldolgozó gyára épül, és Lengyelországban is bővíti az LG a világ egyik legnagyobb akkumulátor-gyárát.
A magyar kormány tehát jelentős összegekkel és kedvező jogi, illetve adókörnyezettel támogatja az exportorientált „jó” külföldi multinacionális vállalatokat, ami megfér az időnként felbukkanó külföldi multiellenes retorikával. A kitessékelendő „rossz” multik között rendre felmerülnek a nyugati kiskereskedelmi láncok, korábban pedig a bankszektorban és az energiaszektorban is sikerült a külföldiek jelenlétét csökkenteni. Némi ellentmondás van a fenntarthatóság és környezetvédelem hangoztatott fontossága és az akkumulátorgyárak okozta környezeti károk (tatai karsztforrás veszélyeztetése, komáromi mérgezési tünetek, gödi kútszennyezés) illetve ezek tolerálása között is a magyar hatóságok esetében.
További, gyakran emlegetett kormányzati cél a hazai hozzáadott-érték növelése, feljebb lépés a globális értékláncokban, a magasabb szintű bekapcsolódás azokba. Vannak is példák külföldi K+F központok hazánkba telepítésére. Ugyanakkor, kérdéses, hogy az akkumulátor-gyárak hazai munkafázisai mennyire képviselnek magas szintű hozzáadott értéket. Mindenesetre a kormány Nemzeti Akkumulátor Stratégiájának hat fő célja közül három célul tűzi ki a K+F és a fejlesztés (versenyképesség) magyarországi erősítését, valamint a hazai oktatás, képzés erősítését. Mivel az akkumulátorok iránti kereslet erősen növekszik, mérnökök, szakmunkások ezrei kellenek majd a jövőben.
A „jó” külföldi multinacionális vállalatok számára tehát (legyenek németek, vagy ázsiaiak, autóipariak, K+F központok vagy akkumulátor gyárak) elengedhetetlen, hogy legyen munkaerő az országban.
Már a koronavírus járvány előtti években kritikussá vált a rendelkezésre álló szakképzett munkaerő helyzete, ahogy ezt a befektetők rendre jelezték is. Miközben sok szakképzett magyar fiatal ment külföldre, a hazai cégek egymástól csábították el a munkaerőt, vagy külföldi munkavállalókat hoztak be.
Nézzük meg ezt az utóbbi „tételt” tüzetesebben. Visszatérve a német-magyar kamara felmérésére, látható, hogy a „szakképzett munkaerő rendelkezésre állása” témával 2018-ig igen elégedetlenek voltak a német cégek, Magyarországon jobban, mint a régiós átlag (4. ábra).

2018 után némi javulás állt be, 2020-tól ebben talán a világjárvány is szerepet játszik, de van még egy faktor, ami jelentős: a külföldiek munkavállalása. 2017-ben a kormány könnyített a szabályozáson, a környező nem EU-s országokból nem kell már tartózkodási engedélyt kérni, elég a külföldi munkavállaló bejelentése. 2017 után jelentősen nőtt a Magyarországon munkát vállaló külföldiek száma, az ukrán és szerb munkások mellett kiemelkedőek az ázsiai (vietnámi, koreai, kínai) dolgozók.
A külföldi munkavállalók átlagos szakképzettségi szintje ugyan növekszik, de ez nem tudja pótolni a tömeges igényeket. Az Nemzeti Akkumulátor Startégia (54.old.) a felnőttképzést említi, mint az oktatás fejlesztési lehetőségét, illetve megemlíti a középiskolák infrastrukturális fejlesztését (72.old).
A realitásokkal tehát úgy tűnik, továbbra sem számolnak a döntéshozók, hiszen a felnőtt magyar lakosság minimum negyede funkcionális analfabéta
(nehéz olyanokat képezni, akik egyszerű szöveget sem értenek meg). Idén pedig az egész országban mindössze 25-en jelentkeztek kémiatanárnak és közülük sokan nem is tanítanak majd. Mivel már eddig is súlyos hiány volt a természettudomány tanítóiból, nem lesz, aki megtanítsa a jövő akkumulátorgyári dolgozóinak, hogy mi az anód és a katód, hiába lesz megfelelő a tanterem (infrastruktúra). Az alapok elsajátítása nélkül, az általános és középfokú oktatási rendszer reformja, tanárok megbecsülése nélkül a magyar fejlesztés és K+F, az „értékes bekapcsolódás a multinacionális láncokba”, csak folyamatosan ismételgetett terv marad.
Éltető Andrea az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének munkatársa.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül feleltethető meg a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Címlapkép: Getty Images
Félelmetes felvételek érkeztek a pályaudvarról: a szakértők szerint rendkívül súlyos a helyzet
Szerintük a pályaudvart haladéktalanul le kell zárni.
Kiszivárgott: Trump személyesen egyeztetne Putyinnal és Zelenszkijjel jövőhéten
A találkozó fordulópontot jelenthet a béketárgyalásokban.
Újra bajba kerülhet Magyarország: nagy szárazság jön az előrejelzések szerint
Egy csepp esőre sincs kilátás.
Kína még drónokat is bevetett az országban terjedő veszélyes járvány megfékezésére
Több módszerrel igyekeznek megállítani a kórt.
Trump a hét végéig dönt a Fed új kormányzójáról
Eközben négy jelölt maradt a Jerome Powell helyéért zajló versenyben.
Megszólalt Zelenszkij: erről egyeztetett az ukrán elnök Donald Trumppal
Fontos beszélgetés zajlott le.
Lövöldözés történt az amerikai hadsereg egyik támaszpontján
Több katona is megsebesült az incidensben.
Energiahatékonysági szakpolitikai csomag
Az IEA friss keretrendszere világos: szabályozás, információ, ösztönzők - ezek a hatékony klímapolitika alappillérei.
SPB: Jelentős mértékben visszaesett a fogyasztás az USA-ban
Makrogazdasági szempontból egy rendkívül meghatározó időszakhoz érkeztünk. A múlt heti események alapján megerősítést nyert, hogy várakozásaink nagyrészt helytállóak voltak: előrejelz
Áfabevallás 2025: új oszlopok az áfabevallásban
2025. július 30-tól módosult a 2565-ös áfabevallás (2565M-02, 2565M-02-K lapok) szerkezete: négy új mezővel egészült ki az összesítő jelentés, amelyek az adómértékek (5%, 18%, 27%) szerin

Vagy nő, vagy fogy - Film a HOLD első harminc évéről
Nemrég ünnepeltük a HOLD 30. szülinapját. Ezt a három évtizedes utazást foglalja össze a cég eddigi három vezérigazgatója és összes partnere a szülinapi kisfilmünkben. A... The post Vagy n

Trump Signs Stablecoin Law - But Can We Stabilize the Stablecoin?
In a landmark move, the United States has passed a long-awaited law regulating stablecoins, signalling a turning point for digital assets pegged to the U.S. dollar. What if making stablecoins more stable o
3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! 3%-os hitel: újabb ingatlanpiaci áremelkedés jön? Bevezetés Újabb, kedvezményes 3%-os hitel jelent meg a lakáspiacon, amely komoly hatással lehet az i
Lehet hinni abban, hogy nem lesz háború, de a hit nem stratégia
A NATO megszavazta, hogy a tagállamok a GDP-jük legalább 5 százalékát védelmi kiadásokra fordítják, cserébe Donald Trump megerősítette az USA elkötelezettségét a NATO mellett. Az... The pos

Hogy lehetett ilyen rossz üzletet kötni?
Az Európai Unió a kettesért ment vizsgázni, és ennyit is sikerült elérnie. Megszületett ugyanis az USA és az Unió közti kereskedelmi megállapodás, de nincs benne... The post Hogy lehetett ilye


Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Példa nélküli félév a régió tőzsdéin – hol van még jó beszálló?
A lengyel, a cseh, a román és a magyar piac is felértékelődésen ment keresztül.
Lesújtó adatok érkeztek – Mégsem olyan ütésálló az amerikai gazdaság?
Érdemes körültekintően figyelni az USA-ban zajló változásokat.
Hihetetlen, de igaz: a teljes törlesztőrészletedet kifizethetik helyetted
Nem mindennapi lehetőségek nyílnak meg a kormány új támogatásával.
