
A tanárhiány, vagyis a tanárok iránti kereslet és a tanári munka kínálatának egyensúlyhiánya akkor alakul ki, ha nincs a tanárok iránti keresletnek megfelelő, elegendő, olyan képzett tanár, aki hajlandó az érvényes bérek és munkafeltételek mellett munkába állni, vagy munkában maradni. A tanárok munkakínálatát számos tényező befolyásolja, így a tanárképzési részvétel és végzési arányok, a tanári pályán elérhető, a más munkakörökkel összehasonlított relatív kereset, az alternatív-, vagyis az oktatáson kívüli elhelyezkedési lehetőségek, a keresetek struktúrája, a foglalkoztatási és munkakörülmények stb. A tanárok iránti kereslet is számos tényezőtől függ. Az iskoláskorú népesség száma csak egy a számos, keresletet befolyásoló tényezőből. Emellett, a tanárok iránti kereslet függ a tankötelezettség kezdő és befejező életkorától, a beiskolázási, a lemorzsolódási- és évismétlési arányoktól, az oktatási intézmények vagy az osztályok számától, a tanárok és diákok óraszámától, tanítási terhelésétől, valamint a megkövetelt tanári végzettség szabályozásától is.
Mind a tanári kínálatot, mind a keresletet meghatározó tényezők különbözhetnek településtípusok, vagy egyéb jellemzők szerint.
A tanári munkaerőpiaccal kapcsolatban általában figyelmen kívül hagyott szempont, hogy az nem egységes munkaerőpiac, hanem sok, különálló, szegmensből áll. A földrajzi eltérések mellett ezek a szegmensek ahhoz is köthetőek, hogy a tanárok szakterületek közötti helyettesíthetősége korlátozott, egy adott szakterületen képesítéssel rendelkező tanár nem helyettesíthető egy más szakterületen képesítéssel rendelkező tanárral anélkül, hogy a tanári munka minősége (termelékenysége) jelentős csökkenjen. A tanárok iránti kereslet és kínálat az egyes szegmensekben eltérő lehet, mivel az azokat meghatározó tényezők – mint például a tanárok számára rendelkezésre álló oktatáson kívüli, alternatív foglalkoztatási lehetőségek – szegmensenként különbözhetnek.
Pedagógushiány esetén az intézmények nem küldik haza a tanulókat, hanem más módokon alkalmazkodnak a hiányhoz. A tanárhiány mértékét ezért nem csak a betöltetlen álláshelyek számával, vagy arányával, hanem az alkalmazkodási folyamatokat is leíró egyéb hiánymutatókkal is mérni lehet. Az alkalmazkodás módja lehet az, ha az osztályok, vagy tanulócsoportok létszámát a szokásosnál nagyobbra növelik, megemelik a tanárok óraterhelését, kevésbé kvalifikált tanárokat vesznek fel stb.. Gyakori megoldás nálunk az is, hogy a tanárokat olyan tanórák megtartására kérik, vagy kötelezik, melyhez nincs megfelelő szakképesítésük.
Az 1. ábra azt mutatja be, hogy hogyan változott azoknak az intézményeknek az aránya 2010 és 2020 között (a szakképzést nyújtó intézmények esetében 2019-ig álltak rendelkezésre adatok) melyekben volt betöltetlen pedagógus álláshely, vagyis, hogy az intézmények mekkora hányadát érintette valamekkora hiány.

2016 után minden település és programtípusban jelentősen nőtt az érintett intézmények aránya.
Valamennyi programtípusban a budapesti intézmények között emelkedett a leggyorsabban azoknak az iskoláknak az aránya, ahol volt betöltetlen pedagógus álláshely. Ez a mutató nem tesz különbséget attól függően, hogy a tantestület mekkora hányada hiányzott az intézményekből. Ezt a betöltetlen pedagógus-álláshelyek százalékaránya mutatja az összes pedagógus-álláshely arányában, ami szintén minden programtípusban jelentősen nőtt. A korábbi lassú, hullámzó emelkedést 2016 után, ennek a mutatónak az esetében is – a gimnáziumok kivételével – gyors növekedés váltotta fel. 2019-ben, 2020-ban a betöltetlen pedagógus-álláshelyek százalékaránya az összes pedagógus-álláshely arányában is már a budapesti intézményekben volt a legnagyobb csaknem valamennyi programtípusban.
A közoktatásban dolgozók között minden évben elég magas a tartósan távollévők aránya (programtípustól függően 5-10 százalék), elsősorban azért, mivel a pedagógusok között nagyon nagy arányt képviselnek a nők, akik egy része gyermekgondozási szabadságon van. A tartósan távollévők helyettesítésére az intézményekben esetenként állandó helyettesítésre alkalmaznak pedagógusokat. Az, hogy a távollévők mekkora hányadát helyettesítik az oktatási intézmények, szintén jelezheti a pedagógushiányt. 2016 után komoly mértékben csökkent minden településtípuson a helyettesítésre foglalkoztatott tanárok aránya, a legnagyobb csökkenés a budapesti általános iskolákban volt megfigyelhető, ahol 2016-ban még a tartósan távol levő tanárok 82 százalékát állandó helyettesítő helyettesítette, 2017-ben viszont már csak 64, 2020-ban pedig 57 százalékukat.
2010 és 2014 között minden programtípusban és minden településtípusban csökkent a szaktárgyakat szakos képesítés nélkül tanítók aránya (2. ábra). Az általános iskolákban 2017 után, a középfokú oktatási intézményekben pedig 2016 után viszont hirtelen elkezdett nőni az arány minden programtípusban, és településtípusban. A hiány a növekedés nyomán a korábbi szint két-háromszorosát érte el 2019-re, 2020-ra. Nagyon nagy növekedés volt megfigyelhető a budapesti intézményekben. Az összes programtípusban a budapesti intézményekben nőtt a legjobban a szakos képesítés nélkül szaktárgyat oktatók aránya.

A 3-4 ábra néhány tantárgycsoportban (idegen nyelv, természettudományi tárgyak és matematika) mutatja be a szakos képesítés nélkül oktatók arányának változását az utolsó öt évben. Mindhárom tantárgycsoportban ugyanazt az időbeni, és településtípusok szerinti változást látjuk, mint az összes szakos tantárgy esetén. 2016 után erősen megnőtt a tárgyakat szakos képesítés nélkül tanítók aránya, a növekedés a budapesti intézményekben különösen nagy volt.


Összefoglalva: Magyarországon a 2010-es évek közepéig a tanárhiány lassan, trendszerűen emelkedett, melyet megtorpanások, átmeneti csökkenések jellemeztek.
A pedagógushiány lassú emelkedését 2016 óta gyors növekedés váltotta fel. Ezzel egyidejűleg jelentősen átrendeződött a pedagógushiány területi mintázata is. Míg korábban a települési hierarchiában lefelé haladva nőtt a pedagógushiány, addig 2016 után a Budapesten működő intézményekben nőtt a leggyorsabban a hiány, és sok esetben már rosszabb hiánymutatókat láttunk a fővárosi intézményekben az időszak végére, mint a más településtípusokon működő intézményekben.
E változásoknak, valószínűen részben kínálati okai voltak. Korábbi munkák bemutatták, hogy a tanári pálya választásában, és a pályára lépési, és pályán maradási döntésekben meghatározó szerepe van a tanári pályán elérhető relatív kereseteknek, valamint, hogy a béremelések hatással lehetnek arra, hogy a pedagógusok a pályán maradjanak. Ha béremelés elveszti az értékét, akkor nagyon hamar elkezd ismét nőni a pályaelhagyás. A pedagógusok egyéb diplomásokhoz számított relatív keresete 2012 és 2014 között javult, bár ekkor is jóval kisebb volt az átlagos diplomás kereseteknél.
2014 után viszont megállt a tanári fizetések emelkedése, a korábbi emelés elkezdte értékét veszteni.
Mivel ugyanebben az időszakban általában is feszesebbé vált a magyar munkaerőpiac, a pedagógusok alternatív foglalkoztatási lehetőségei javultak. Ez csökkentette a tanári munkakínálatot. Mivel Budapesten kedvezőbbek az alternatív, pedagóguspályán kívüli elhelyezkedési lehetőségek mint más településtípusokon, ezért itt a munkakínálat jobban csökkenhetett, mint máshol. Ugyancsak a tanári munkakínálat csökkenését eredményezhették a munkakörülmények, munkafeltételek szigorításai, nehezítései is (így a tanítási munkaterhek emelése, és egyéb változtatások is).
Az összes vizsgált hiánymutató értékének 2016-ot követő hirtelen megemelkedése viszont felveti azt, hogy nem csak a tanári munka kínálata változott, hanem valamilyen szabályozásváltozás miatt a tanárok iránti kereslet is megváltozhatott hirtelen. Az időbeni egybeesés miatt ez összefügghetett a középfokú szakképzés átalakításával. 2015-től kezdődően a középfokú szakképzést teljes mértékben átalakították. A változások egy része csökkentette más része pedig növelte a tanárok iránti keresletet. Ha az átalakítás nettó hatása azt eredményezte, hogy emiatt összességében nőtt a tanárok iránti kereslet, akkor – a szakképzési reformok nem várt mellékhatásaként - ez is erősíthette a tanárhiányt. Ezeknek a hatásoknak a vizsgálata további kutatásokat igényel, ami jóval felelősebb oktatáspolitikai döntéshozatalt alapozhatna meg.
Varga Júlia az ELKH Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Közgazdaságtudományi Intézetének tudományos tanácsadója
Címlapkép: Getty Images
Hatalmas szerződéscsomaggal próbálják levenni Trumpot a lábáról a bahreiniek
Boeing repülőket és amerikai szervereket vásárolnak.
Növekedéssel zárták az első félévet a magyar alapok, sok pénz ment abszolút hozamú befektetésekbe
Közzétette júniusi statisztikáit a BAMOSZ.
Vasököllel venne revansot Trumpon az Európai Unió bővülő országhada
Egyre többen borítanák az asztalt a vámháború miatt a legfájdalmasabb gazdasági csapással.
Lázár János bejelentette: helytállási pénzt kapnak azok, akik a vihar elhárításán dolgoztak
"Most már csak a hétköznapokban kell ugyanígy helytállni."
Szíria az ENSZ Biztonsági Tanácsának az összehívását kéri az izraeli légicsapások miatt
Megvitatnák a következményeket.
Légy Te az év pénzügyi vezetője! Már lehet nevezni a CFO of the year 2025 díjra
Idén is díjazzuk a vállalatok legjobb pénzügyi-gazdasági vezetőit.
Túlfeszítette a húrt Brüsszel, belháború indult az uniós pénzek miatt
Ursula von der Leyen terve az új hétéves költségvetésről egyelőre csak feszültségeket hozott felszínre.
Kormányzati döntés: több tucat vasúti és közúti fejlesztés kapna kiemelt státuszt
Meglepő listát tett közzé a Lázár János vezette minisztérium.
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
Így harcol a sok turistával Barcelona és Dubrovnik
Amennyire jövedelmező ágazat a turizmus, akkora problémát okoz, ha elburjánzik: Barcelona vagy Dubrovnik bőven tudna mesélni, mivel jár a túlturizmus. A népszerű lokációknak mind megvan... Th
A születés időzítése: amikor a focista apa a naptárhoz nyúl
A sportban és az oktatásban is régóta ismert jelenség, hogy az év elején született gyerekek előnyben vannak az év végén születettekkel szemben. Miért ne időzítenénk gyerekeink születésé
SPB: Szigorító intézkedések és növekvő infláció határozhatja meg a román kötvénypiacot a közeljövőben
A román kötvénypiacot a közeljövőben várhatóan egyrészt a növekvő infláció, másrészt a költségvetési hiány csökkentésére irányuló szigorító intézkedések határozzák meg. A kis
Végre kimondták: nem kell tovább fenntartani a projekteket
Miközben sok pályázó már túl van a projektje fenntartásán, a Hatóság csak most tisztázta a legfontosabb kérdést.
Miért nem emelkedik mindig az infláció, ha vámot emelnek?
Súlyos inflációt jósoltak az elemzők, amikor Donald Trump áprilisban bedurrantotta a vámháborút, és jogosan: a vámok növelik az importált termékek árát, ami végső soron a... The post Mié
Szegény, de szexi...
Kicsit kapitalista, kicsit szocialista; kicsit nyugati, kicsit keleti; kicsit drága, kicsit olcsó: ez Berlin Zentuccio szemüvegén át. A HOLDBLOG állandó világutazó szerzője a német fővárosról
Top 10 osztalék részvény - 2025. július
Július elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző hón

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Tíz év alatt a magyar gazdagok végre felzárkóztak az EU-hoz
Hogyan oszlott el az elmúlt évek vagyongyarapodása a magyar háztartások között?
Vége a pénzesőnek? Fájni fog a kiszivárgott EU-s agrárreform
Teljesen más világ jöhet, ha megvalósulnak a brüsszeli tervek.
Pokoli hónapok után vérszegény időket várnak az elemzők
Érkeznek a második negyedév amerikai vállalati beszámolói.
