
Ez a legnagyobb EU-s fejlesztés, mik a várható hatásai?
Jó tudni, hogy ez Magyarország jelenlegi messze legnagyobb EU-s hátterű fejlesztése, hiszen a teljes projektköltség 260,5 milliárd forint, amelynek segítségével 2×2 sávos autópálya építés valósul meg az 56 km-es Miskolc-Tornyosnémeti közötti szakaszon, illetve 2×2 sávos autóút jön létre a Tornyosnémeti és az országhatár közötti 4 km-es szakaszon.
A 2014-2020-as ciklus 10 legnagyobb EU-s beruházásának listáján már régóta vezet ez a projekt, a többiekről az alábbi első cikkünkben írtunk bő 3 éve. Az alábbi második cikkben pedig a tíz legnagyobb közlekedési EU-s beruházásról írtunk a közelmúltban:
Az M30-as projekt eddig tervezett EU-s finanszírozási részéhez tavaly ősszel jött meg az Európai Bizottság jóváhagyása, most tehát ehhez a módosított finanszírozási szerkezethez is várni lehet majd Brüsszel utólagos engedélyére.
Az uniós Kohéziós Alapból finanszírozott beruházás célja a forgalom felgyorsítása, a közúti biztonság javítása és a forgalmi torlódások csökkentése. A fejlesztés segíti a Balti-tenger és a Fekete-, illetve Égei-tenger menti területeket összekötő, Via Carpatia nevű európai közlekedési hálózat kiépítését
Az őszi döntés kapcsán Navracsics Tibor akkori magyar uniós biztos azt emelte ki, hogy az érintett közúti összeköttetés kiépítése régóta esedékes, és közvetlen előnyökkel jár Borsod-Abaúj-Zemplén megye egymillió lakosa számára, akik a jövőben gyorsabban, biztonságosabb és kényelmesebben utazhatnak. A jobb összeköttetés pozitív hatásai pedig végső soron Magyarország és Szlovákia számára is érezhetőek lesznek, például a foglalkoztatás, a gazdasági növekedés, a turizmus és a kereskedelem terén - mondta akkor a magyar uniós biztos.
A fejlesztés részletei
A Miskolc és az országhatár közötti M30-as autópálya, illetve autóút 60 km-es részének kiépítése két szakaszban valósul(t) meg a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. oldala szerint:
- Már 2017 vége óta használhatják az autósok a Tornyosnémeti és az országhatár közötti 2×2 sávos autóút mintegy 4 km-es szakaszát, amely 4,4 milliárd forintból 85%-os EU-támogatás mellett valósult meg és így a szlovák R4-es gyorsforgalmi úthoz csatlakozik a magyar-szlovák határ túloldalán.
- Most pedig zajlik a Miskolc és Tornyosnémeti közötti 56 km-es szakasz kivitelezése, amely 48, az út felett átívelő híd megépítését is tartalmazza. A Bizottság tavaly őszi közleménye szerint a várhatóan 2022 februárjára lezáruló munkálatokban helyi vállalatok is részt vesznek.

További változtatások
A fent említett kormányhatározat egyébként az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) két másik nagyobb projektjének forrásszerkezetét és ezekkel párhuzamosan magának az Operatív Programnak az éves fejlesztési keretét is átalakította:
- Az M34 gyorsforgalmi út Vásárosnamény–Záhony közötti szakasz (2×2 sávos autóút) előkészítése projekt EU-s támogatása 300 millió forinttal közel 3 milliárd forintra nőtt, de az elszámolható projektköltség ennyivel csökkent, így a projekt teljes költsége 3,7 milliárd forint maradt
- A 21. sz. főút Heves és Nógrád megyei szakaszok kapacitásbővítése című projekt EU-s támogatása 700 millióval 21,6 milliárd forintra csökkent, a projekt teljes költsége 58,5 milliárd forint maradt. A projekt: 2×2 sávos, fizikai elválasztással rendelkező főút kiépítésének folytatása, valamint ennek keretében Salgótarján és Vizslás 48+230-52+744 km sz. közötti szakasz burkolatjavításának és közlekedésbiztonsági beavatkozások elvégzése.
Három új projektet is beemelt a kormányhatározat az EU-s támogatással megvalósuló fejlesztések közé:
- A „471. sz. főút fejlesztése Debrecen– Hajdúsámson között, Hajdúsámson elkerülővel” című projektet, amelynek indikatív támogatási kerete 16,2 milliárd forint
- A „Jászberény elkerülő III. ütem megvalósítása” című projekt, amelynek indikatív támogatási kerete 6,1 milliárd forint
- Az „M76 autóút M7 autópálya Holládi csomópont és Balatonszentgyörgy közötti szakasz megvalósítása” című projekt, amelynek indikatív támogatási kerete 21,6 milliárd forint.
A fentieken túl a Közlöny következő kormányhatározata kissé átrendezte a „Budapest Kelenföld – Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukciója 1/3. ütem Székesfehérvár vasúti csomópont átépítése” című uniós projekt belső forrásszerkezetét is, de ennél az EU-s támogatási rész maradt 11 milliárd forint.
Címlapkép forrása: MTI Fotó: Vajda János

Elképesztő, de igaz: a világ műanyaghulladékának nagy része alig 20 év alatt keletkezett
Szép lassan belefullad a világ.
Drasztikus lépésre kényszerült a Mercedes: leállítja bizonyos elektromos autóinak szállítását az Egyesült Államokba
Átmeneti visszaesésről beszélnek.
Cunamiveszély: jó hírek érkeztek
Így csapott le a kamcsatkai földrengés utáni szökőár a Csendes-óceán térségére.
Dupla árcímkék, kemény szankciók: így készül Bulgária az euróra
Megtörtént az utolsó lépés is.
Teljes káosz a brit reptereken: egyetlen hiba bénította meg a légiközlekedést
Lassan áll helyre a forgalom.
Trump durva vámokat vetett ki egy nagyhatalomra, és ezzel Oroszországnak is üzent
25 százalékos vámmal sújtotta Indiát.
Moszkváig jutottak az ukránok féltve őrzött titkai: most kiderült, ki a hunyó
Hazaárulásért felel majd a tégla.
Kiszáríthatják-e Arizonát a politikai viták?
A vízhiány egyre súlyosbodik, a megoldások pedig egyre ellentmondásosabbak.
Forgóeszközhitel - Mennyi pénzt mozgathat meg a GINOP PLUSZ B komponense?
A forgóeszközhitelről már korábban is írtunk, de most megmutatjuk, mit jelent ez országos szinten.
Norvégia útja a karbonsemlegesség felé
Állami és ipari együttműködés a teljes CCS-értéklánc mentén.
Pogi vs. Balásy 2.0 - Vita a piac és a verseny mindenhatóságáról
Pogátsa Zoltán, a Hatalmas arcok és a Pogi podcast műsorvezetője és Balásy Zsolt, a Hold Beat hedge fund menedzsere folytatják a korábban megkezdett vitát a... The post Pogi vs. Balásy 2.0 - Vit
Összeadás, kivonás, rombolás
A mesterséges intelligencia útán egy kis természetes intelligencia. Avagy Összeadás, kivonás, rombolás. Öt bekezdés a számokról címmel friss írásom olvasható az individualista blogon. Kös
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Szegény ország, több ima
A szegény országokban többet imádkoznak - akár ez is lehetne az e heti grafikonunk megállapítása. Minél nehezebb az élet, minél kisebb a társadalmi hátszél, annál... The post Szegény orszá
Mennyit költs egyetem alatt?
A napokban Redditen egy apuka segítséget kért, hogy mennyi zsebpénzt adjon az egyetemista gyermekének. Nem olyan régen csináltam arról videót, hogy a pénzügyi tudatossággal kapcsolatban meglep

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Hatástalanítja a kormány csodafegyverét az árrobbanás?
Milyen áremelkedést bír el az Otthon Start?
