Az EU kohéziós politikája az egyik legnagyobb és legpolitikusabb tétel az uniós költségvetésben. Az évek során számos célt szolgált – a szegényebb régiók gazdasági felzárkóztatásától kezdve az EU versenyképességének erősítésén és a klímaváltozás elleni küzdelmen át. Alapvető célja azonban az, hogy csökkentse a gazdasági egyenlőtlenségeket a különböző fejlettségi szinten lévő régiók között, és amikor EU-támogatásokról beszélünk a hétköznapokban, akkor 90 százalékos valószínűséggel a kohéziós politikáról van szó.
A Jacques Delors Intézet (JDI) új tanulmánya azonban rámutat, hogy az uniós felzárkóztatási rendszer gyakran nem éri el a kitűzött alapvető célokat, mivel
nem a megfelelő helyekre fókuszál, és nem azoknak nyújtja a legnagyobb támogatást, akiknek valóban szükségük lenne rá.
Az Európai Bizottság már aktívan dolgozik is a fejlesztéspolitika reformján, amely sokkal inkább fókuszálna a kisebb területi egységek és a régiók bevonására – mint arról az Európai Régiók Hete eseményen Elisa Ferreira kohéziós biztos is beszélt hétfőn. Az uniós végrehajtótestület felelőse szerint a 2028-24-es ciklusban sokkal jobban kell majd együttműködni a térségi vezetőkkel.
Csakhogy a Jacques Delors Intézet úgy látja, hogy sok esetben a nagyobb régiókra fókuszáló megközelítés nemhogy hibás, hanem a problémák gyökere.
Az EU egyik legfontosabb kutatóintézete szerint nem is elég átírni, hanem újraírni kell az egész kohéziós politikat, ami az unió legalapvetőbb eszköze.
Miért fontos a kohéziós politika reformja?
Az EU jelentős forrásokat különít el a regionális felzárkóztatáspolitikára:
a 2021-2027 közötti finanszírozási időszakra a strukturális és beruházási alapok összértéke 392 milliárd eurót tesz ki, ami évente átlagosan 56 milliárd eurót jelent.
Hogy érezhető legyen ez mekkora eszköz: ez a magyar GDP negyedének megfelelő összeg, amit csak felzárkóztatásra fordítanak évente.
A kohéziós politika jelentősége nem új keletű; a költségvetésben az 1980-as évek végi bevezetése óta folyamatosan egyre nagyobb szeletet tesz ki, most minden uniós forrás harmada tartozik ide.
A pénzt a lehető leghatékonyabban meg is próbálta elkölteni az uniós intézményrendszer: a 2010-es évekre a régiók ötöde a helyi GDP 5%-át meghaladó támogatásokhoz jutott így,
túlszárnyalva az olyan nemzeti szintű fiskális kiegyenlítő rendszereket, mint amilyen például Németországban létezik.
A kohéziós politika az egyik kevés módja annak, hogy az EU pénzügyileg támogassa politikai prioritásait. Az a célja, hogy csökkentse a gazdasági egyenlőtlenségeket az EU-n belül, elősegítve a szegényebb régiók felzárkózását és alkalmazkodását az egységes piachoz. Emellett a társadalmi kohézió erősítését is szolgálja azáltal, hogy javítja a legsebezhetőbbek és a szegénység által fenyegetettek helyzetét. Mivel azonban az EU-nak nincsenek más nagyobb befektetési eszközei, számos politikai prioritást beépítettek a regionális politikába, beleértve a versenyképesség, az innováció, a digitális átmenet és az éghajlatváltozás elleni beruházások előmozdítását, valamint a rövid távú kiadási szükségletek kezelését, mint például a migráció, az energiaárak válsága és az USA inflációcsökkentési törvényére adott uniós válasz.
A kohéziós politikára tűzött széleskörű célok miatt nehéz egyértelműen meghatározni, hogy mennyire sikeres a politika. A Jacques Delors Intézet új tanulmánya az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és az Európai Szociális Alap Plusz (ESZA+) hatékonyságát vizsgálja annak érdekében, hogy megállapítsa, ezek az alapok mennyire tudják csökkenteni a társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségeket. A kutatás két alapvető problémára világít rá.
A kohéziós politika rossz típusú egyenlőtlenségeket céloz meg
Először is, a kohéziós politika gyakran a nem megfelelő helyeket támogatja. Az alapok elosztása az úgynevezett NUTS2 régiókra összpontosul, amelyek meglehetősen nagy közigazgatási egységek. Ezek a régiók nagyon eltérő gazdasági valóságokat foglalnak magukban. A több mint 2,4 millió háztartást lefedő, több mint 30 éves adatokat összegyűjtő tanulmány hatalmas jövedelmi egyenlőtlenségekre mutat rá a célzott régiókon belül. Még Európa leggazdagabb régióiban is sokan alacsonyabb rendelkezésre álló jövedelemmel rendelkeznek, mint a viszonylag szegény területek mediánja. A szegényebb vagy fejlődő régiókban a háztartások felső decilisei között az EU legjobban keresői is megtalálhatók.
Az, hogy a kohéziós alapok célzott régióiban belső gazdasági egyenlőtlenségek ilyen mértékben jelen vannak, mélyen meghúzódó problémáról árulkodik a Jacques Delors Intézet kutatói szerint.
A szakértők rávilágítanak ennek alapja, hogy nincs szabályozás arra vonatkozóan, hogyan kell elosztani az EU-támogatásokat a kedvezményezett régiókon belül, és a pénz gyakran a legprosperálóbb helyi központokba áramlik.
Kutatásuk szerint ennek oka, hogy a gazdagabb önkormányzatok jobb adminisztratív kapacitásokkal rendelkeznek az európai finanszírozás megszerzéséhez.
Így még ha az EU-támogatásokat gazdaságilag hátrányos helyzetű NUTS2 régiókra is irányítják, a források gyakran olyan városokba és központokba kerülnek, amelyek európai mércével mérve nem igazán számítanak szegénynek – sorolják a problémákat.
A kohéziós politika nem a megfelelő embereket éri el
Másodszor, a kohéziós politika nem mindig jut el a megfelelő emberekhez: a kutatás kimutatja, hogy az uniós régiós alapok ösztönzik a növekedést, és pozitívan hatnak a regionális kibocsátásra és a háztartások átlagos jövedelmére.
Átlagosan minden egyes uniós támogatásból folyósított euró 0,93 és 1,47 euróval növeli a regionális GDP-t.
A jövedelemnövekedés azonban leginkább a viszonylag gazdag háztartások zsebébe kerül. A kohéziós támogatások előnyei jelentős mértékben az adott régiók leggazdagabb 30%-át érintik, míg a közepes jövedelműek kisebb, a szegényebb háztartások pedig nem tapasztalnak jelentős növekedést.
Az EU kohéziós politikája alapvető reformokra szorul
A 2027-2034-es többéves pénzügyi keretről szóló következő költségvetési tárgyalások közeledtével az előzetes egyeztetések már kezdenek formát ölteni. Az EU-ra óriási költségvetési nyomás nehezedik, mivel a zöld átmenet, a versenyképesség és a gazdasági biztonság érdekében egyre nagyobb beruházási szükségletekkel kell szembenéznie. Emellett a NextGenerationEU adósságfinanszírozási költségei 2028-tól mélyen megnyirbálják az EU pénztárcáját. Az EU-nak tehát nagyobb költségvetésre lesz szüksége, és ezzel egyidejűleg kétszer is át kell gondolnia, hogyan és mire költi a forrásait. A status quo fenntartása egyre inkább tarthatatlanná válik – írják a Jacques Delors Intézet szakértői.
Az EU-nak meg kell ragadnia ezt az alkalmat arra, hogy tisztázza a kohéziós politika szerepét az általános beruházási kereten belül. A szakértők szerint mindenekelőtt világosabb határvonalra van szükség a társadalmi és területi kohéziót valóban erősítő kiadások és a szélesebb körű uniós politikai célokat szolgáló beruházások között.
Mint arról megnyitó beszédében Elisa Ferreira is beszélt a Régiók hetén tartott megnyitóbeszédében, nevezetesen: a mennyiségi támogatások helyett inkább a minőségi célokra fókuszálnának.
A JDI is hasonló megállapításokat tett, kiegészítve azzal, hogy az ideális reform két célt követne:
- Először is, az ERFA és az ESZA+ keretében a kohéziós kiadásokat a szegény tagállamok szegény területeire kellene összpontosítani, és úgy kellene megreformálni a transzfereket, hogy a jövedelemeloszlás szélesebb rétegeit érjék el.
- Másodszor, a jelenleg viszonylag gazdag régióknak juttatott forrásokat át kellene irányítani egy uniós szintű beruházási eszközbe, ahol hatékonyabban lehetne az egész EU-ra kiterjedő prioritásokat megcélozni, így minőségibb támogatáspolitikát megvalósítani.
Az ERFA és az ESZA kiadásait a szegényebb, elmaradottabb térségekbe és a leszakadóbb társadalmi csoportokra kell fordítani a Jacques Delors Intézet szakértői szerint. Ehhez a helyi gazdasági problémák pontosabb meghatározására van szükség, amire a jelenlegi régiós felosztás alkalmatlan.
A kutatók megállapításai azt mutatják, hogy a NUTS2 régiók túl nagyok és gazdaságilag túlságosan sokfélék ahhoz, hogy a forrásokat hatékonyan a valóban gazdasági támogatásra szoruló területekre lehessen allokálni.
Ez szintén egybevág azzal, amiről a kohéziós biztos is beszélt hétfőn: célzottan kellene, egészen a legspecifikusabb helyi hatóságokkal, kisebb önkormányzatokkal együttműködve kezelni a kifizetéseket, amelyek főként a lemaradó területekre jutnának el.
A JDI-nél úgy vélik, a forrásokat kisebb földrajzi területekre kell elosztani, hogy a pénzeszközök ne csak a szegényebb régiók viszonylag gazdag központjaiba kerüljenek. Emellett a kutatásaik azt mutatják, hogy a helyalapú fejlesztési programok gazdasági előnyei lényegesen nagyobbak a bajba jutott területeken, mint a fejlettebb területeken.
A kutatók szerint így a kisebb, gazdaságilag hátrányosabb helyzetű régiók megcélzása valószínűleg növelné az uniós beruházások méltányosságát és hatékonyságát.
Ezen túlmenően úgy vélik, a kohéziós politika eszközeit ki kell igazítani, hogy intenzívebben elérje a szegényebb háztartásokat, ezért a kutatók szerint az Európai Bizottságnak alaposan át kellene gondolnia, hogyan lehetne a területalapú eszközöket inkluzívabbá tenni. A meglévő kutatások már rámutattak arra, hogy a finanszírozás nagy része a nagy és tőkeigényes cégekhez jut, ami fokozza az egyenlőtlenségeket.
Az ezen való változtatás egyik módja a pénzeszközök vállalati szintű kezelésének egyszerűsítése, hogy a kisebb vállalatok és munkavállalóik könnyebben hozzáférhessenek az uniós támogatásokhoz. Emellett többet és célzottabban kellene költeni a helyi infrastruktúra kiépítésére és az olyan közszolgáltatások támogatására, mint a gyermekgondozás, az oktatás és a képzés, mivel ezekre fókuszálva a növekedéstámogató hatások is felerősödnének.
A Jacques Delors Intézet szakértői szerint a vállalatok támogatását össze kellenei kapcsolni olyan szociális feltételekkel, mint a bérminimum vagy a munkahelyteremtés, amely javíthatná a kifizetett EU-támogatások hatékonyságát. Azt azonban hangsúlyozzák, hogy nincs állatorvosi ló, ami minden uniós régióra sablonszabályt indokolna, helyenként eltérő feltételrendszerekre lehet szükség.
A lényeg tehát az, hogy a magas jövedelműek felé lejtő pálya kiegyenlítése prioritás kell legyen a következő ciklusban.
Másodszor, az EU-nak abba kellene hagynia a kohéziós pénzek elköltését olyan helyeken, ahol a finanszírozás egyértelműen nem szolgálja a területi vagy társadalmi kohéziót. Az elemzés eredményei azt mutatják, hogy
az ERFA- és ESZA-beruházások jelentős része jelenleg a gazdag tagállamok gazdag régióiba áramlik vissza, és az EU legjobban kereső háztartásaiból részesülnek.
„Ha a cél a regionális és társadalmi egyenlőtlenségek csökkentése, akkor ez a megközelítés egyértelműen elhibázott. Ha viszont az a cél, hogy az egész EU-ra kiterjedő prioritásokba fektessünk be, akkor a forrásokat ott kell elkölteni, ahol a legnagyobb hasznot hozzák” – írják az elemzésben. Ha ezeket a forrásokat regionális kvótákon és megosztott irányítási rendszereken keresztül irányítanák, amelyek e prioritások és a beruházási döntések értelmezését nagyrészt a tagállamokra és a regionális szervekre bízzák, azzal valószínűleg nem érhető el ez a cél.
Úgy vélik, hogy ezért az ERFA- és ESZA-forrásokat át kell irányítani: ezeknek az alapoknak egy olyan uniós szintű eszközbe kellene áramlaniuk, amely olyan közös prioritásokra összpontosít, mint az infrastruktúra, az éghajlati kezdeményezések és a versenyképesség.
„Ez az átcsoportosítás azt jelenti, hogy egyes gazdag országok vesztesei lesznek az átalakított kohéziós kasszának. Tekintettel azonban arra, hogy a gazdasági tevékenység a gazdag tagállamokban koncentrálódik, a központi uniós finanszírozás valószínűleg amúgy is aránytalanul nagy mértékben fogja támogatni az ezeken a területeken megvalósuló projekteket” – teszik hozzá a jelentés készítői.
Hangsúlyozzák, hogy a kohéziós alapokból származó ilyen átcsoportosítások önmagukban nem lesznek elegendőek az összes uniós szintű beruházási igény kielégítésére; ezért ezeket csak a közös prioritások kezelését szolgáló szilárd költségvetési eszköz egyik finanszírozási elemének kell tekinteni.
Az, hogy a JDI reformtervéből, valamint az Elisa Ferreira biztos által vázolt javaslatokból mi valósul meg, a várhatóan az év végén megalakuló új Európai Bizottság egyik legfontosabb vitatémája lesz. Mindez ráadásul kiegészül olyan javaslatokkal is, mint Mario Draghi, volt EKB-elnök új reformterve, amely a versenyképesség javításához olyan lehetőséget is felvetett, mint a Közös Agrárpolitika rendszerének átalakítása, vagy éppen a közös hitelfelvételből finanszírozott központi uniós programok kiszélesítése. A tervek szerint a kérdéssel jövőre már az olasz Raffaele Fitto irányítása alatt foglalkozhat a felálló Európai Bizottság.
Címlapkép forrása: Portfolio/Szabó Dániel.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Itt meg mi történik? Amerika kapujában mozgolódnak az oroszok, ez olaj lehet a tűzre
Rendkívül feszült a helyzet.
Ez már válság: marad a káosz Amerikában, történelmi rekord született
14. alkalommal sem sikerült elfogadni az átmeneti költségvetést.
Valóra válhat az ukránok rémálma: ezzel az orosz fejlesztéssel szemben már szinte teljesen tehetetlenek
Mindent újra kell gondolni.
Azt mondják, hatalmas hibát követett el Szergej Lavrov – Állítólag kiesett Putyin bizalmi köréből, fontos projekt omlott össze
Sikerült kihúzni a gyufát Trumpnál és Putyinnál is.
Idén negyedik alkalommal díjazta a Visa a hazai bankokat: mutatjuk, kik nyertek
Így zajlott a Visa Awards.
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Ráugrottak a cégek az alacsony kamatra - Mi történt?
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt a vendégünk.
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.


