
Az EU több politikai keretrendszere is foglalkozik a gazdasági egyenlőtlenségekkel, de a legjelentősebb a 2017-ben elfogadott szociális jogok európai pillére, amely az egyenlő esélyekre, a tisztességes munkakörülményekre, valamint a szociális védelemre és a nagyobb társadalmi befogadásra összpontosít. Az akcióterv célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 15 millió fővel csökkenti a szegénység vagy társadalmi kirekesztés kockázatának kitett emberek számát.
Az Európai Bizottság mostani elemzésében arra kereste a választ, hogy öt évvel a 20 politikai területre fókuszáló rendszer elindulása, valamint a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború okozta válságok után a 27 tagállamban miként változtak a jövedelmi egyenlőtlenségek, amelyhez az S80/S20 jövedelemkvintilis arányának változását vizsgálták meg.
Mit vizsgáltak?
Az S80/S20 arány egy egyszerű és érthető módja annak, hogy kimutathatók legyenek a jövedelemegyenlőtlenségek egy társadalomban. Ehhez a népességet jövedelem szerint öt egyenlő részre osztják, amelyeket kvintilisnek nevezünk. Az első kvintilis a legalacsonyabb jövedelmű 20%-ot, míg az ötödik kvintilis a legmagasabb jövedelmű 20%-ot tartalmazza. Majd azt vizsgálják meg, hogy a népesség leggazdagabb része mennyivel több jövedelemmel rendelkezik, mint az alsó 20%. Ez a mutató segít azonosítani, hogy a jövedelem milyen mértékben koncentrálódik a legmagasabb és a legalacsonyabb jövedelmű csoportok között, segítségével a kutatók és a döntéshozók jobban megérthetik a jövedelemegyenlőtlenségek mértékét és változásait, ami alapján hatékonyabb politikai intézkedéseket dolgozhatnak ki.
Az EU szintjén az S80/S20 arány az utolsó 15 évben enyhén csökkent, 2007-ben 4,95 pont volt, ami 2023-ra 4,57-re enyhült.
A 2010-es évek eleji, a kettős recessziót követő jelentős növekedést követően a 2010-es évek közepén és végén csökkentek a jövedelmi egyenlőtlenségek az Európai Unióban, egészen a világjárványig, valamint az orosz–ukrán háború okozta energia- és megélhetési válságig. A közelmúltbeli stabilitás (sőt, enyhe csökkenés) ellentétben áll a jövedelmi egyenlőtlenségek növekedésével, amelyet a pénzügyi és államadósság-válság (2009-2014) idején tapasztaltak minden tagállamban,
ami rávilágít a jelentős nemzeti és uniós szakpolitikai intézkedések hatékonyságára a sokkok negatív következményeinek enyhítésében.
Ez az alacsony jövedelmű csoportok jövedelmi egyenlőtlenségeinek stabilitását és a magas jövedelműeknél bekövetkező enyhe csökkenést tükrözi. Az S80/S50, amely a legjobban kereső és a középső kvintilis közötti egyenlőtlenségeket méri, 0,13 százalékponttal csökkent, míg az S50/S20, amely a középső és az alsó kvintilis közötti különbségeket méri, gyakorlatilag változatlan maradt, ami azt mutatja, hogy
a szegényebb rétegek felzárkózása nagyjából azonos sebességű volt ahhoz képest, ahogy a középosztály közelítette a legfelsőbb réteget.
Az elemzés szerint az uniós átlagot nézve a harmadik kvintilis volt az, amelyben a legtöbb új belépő – felzárkózó – volt (17 tagállamban is ez a csoport hízott a legnagyobb mértékben), a második és a negyedik kvintilis (15 tagállam) után. Az ötödik kvintilis részesedése csökkent a leggyakrabban (17 tagállamban), ezt követte az első kvintilis (12 tagállam).
Utóbbi arra utal, hogy ugyan a tagállamok közel kétharmadában a legszegényebbek tábora csökkent, de az EU-országok majdnem felében a leggazdagabbak jövedelmei még inkább nőttek.
Az S80/S20 arány csökkenése átlagosan erősebb volt a szegényebb, lemaradottabb tagállamok között. Az S80/S20 arány 2007 és 2023 között 17 tagállamban csökkent, a csökkenés mértékének két szélsősége 0,09 ponttal Spanyolország és 2,28 ponttal Románia voltak, míg 10 másik tagállamban nagyobbra nyílt az olló: a különbség növekedés Szlovéniában volt a legkisebb, 0,03, míg Mátlában 1,41 ponttal a legnagyobb volt.
Magyarországon az 2007 és 2023 között az S80/S20 arányban mérsékelt javulást mértek, nagyjából 0,75 ponttal zárkóztak fel a legkisebb jövedelemmel rendelkezők a legfelső réteghez.

Van, ahol a vásárlóerő még jobban javult
Az Európai Unióban a jövedelmi egyenlőtlenségek csökkentésének elemzése mellett fontos a vásárlóerő változását is figyelembe venni. Az egyik országban bekövetkező jövedelmi egyenlőtlenség-csökkenés nem feltétlenül jelent gazdasági javulást, ha közben a vásárlóerő stagnál vagy csökken.
Ezért a készítők megvizsgálták, hogyan alakult a vásárlóerő a 2010-es évtől a 2023-ig terjedő időszakban (a 2009-es és 2022-es jövedelmi adatok alapján). Ezt a reáljövedelem mediánja alapján mérve azt találták, hogy 2010 és 2023 között az EU szintjén a vásárlóerő 18,5%-kal növekedett. Az elemzés kezdete, a 2010-es év, amely a 2009-es jövedelmi év végi helyzetet tükrözi, amikor alacsony volt a vásárlóerő a pénzügyi válság hatásai miatt. Az első években (2009-2012) a vásárlóerő 5,2%-kal csökkent, de ezt követően folyamatosan emelkedett, 2022-re elérve egy 19,7%-os növekedést.
Azonban a 2022 és 2023 közötti időszakban ez a növekedés kissé visszaesett, kevesebb mint 2 százalékponttal.
Bár az összkép pozitív, jelentős különbségek voltak az egyes tagállamok között. Görögországban a vásárlóerő 28,4%-kal csökkent, míg néhány más országban (Ciprus, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) enyhén negatív volt a tendencia. Finnországban kismértékben nőtt a vásárlóerő, míg egy másik nagy csoportban (Dánia, Németország, Belgium, Ausztria, Szlovákia, Luxemburg, Portugália, Hollandia és Svédország) közepes növekedés volt tapasztalható.
Erőteljesebb vásárlóerő-növekedést figyeltek meg Szlovéniában, Csehországban, Írországban, Máltán, Magyarországon, Bulgáriában és Észtországban.

A legnagyobb növekedést Lengyelországban, Lettországban, Litvániában és Romániában regisztrálták. A Covid-19 járvány utáni időszakban, vagyis 2020-tól (a 2019-es jövedelmi adatoktól kezdve), a vásárlóerő több országban tovább növekedett, vagy legalábbis stabil maradt. Azonban Belgiumban és Finnországban mérsékelten csökkent, míg Németországban és Szlovákiában erősebben visszaesett. Magyarországon enyhén nőtt, mivel 2020-ban 32,6, majd három évvel később 52,1 pont volt.
Hiába javult a helyzet, nem vettük észre
Bár a jövedelmi egyenlőtlenségek az utolsó két évtizedben először növekedtek, majd visszaestek a kezdeti szintre, az egyenlőtlenségekről alkotott vélemények eltérően alakultak. Az Eurobarométer felmérése szerint 2022-ben az EU lakosságának 81%-a úgy vélte, hogy az országukban a jövedelmi különbségek túl magasak, ami enyhe csökkenés a 2017-es 85%-hoz képest. A méltányosság érzékelése sokkal drasztikusabb mértékben csökkent, 2017-ben 51%-ról 2022-re 38%-ra.
Az elemzés készítői megjegyzik, hogy az emberek hajlamosak úgy érzékelni a jövedelmüket, mintha az közelebb állna az országuk jövedelmi eloszlásának középértékéhez, mint amilyen valójában. Az EU polgárai közül több mint 40% alábecsüli jövedelmi helyzetét, míg körülbelül 15% felülbecsüli azt. Az alacsonyabb jövedelmű háztartások hajlamosak túlértékelni helyzetüket, míg a magasabb jövedelmű háztartások a ténylegesnél rosszabbnak érzékelik a saját anyagi helyzetüket.
Magyarországon a lakosság körében viszonylag nagyfokú aggodalom tapasztalható a jövedelmi egyenlőtlenségek miatt: az emberek 85%-a úgy véli, hogy a jövedelmi különbségek túl nagyok.
A tényleges jövedelemegyenlőtlenség azonban az S80/S20 arányszámmal mérve 6,0 körül van, ami más európai országokhoz képest mérsékeltnek mondható.
Portugáliában kivételesen nagy az aggodalom a jövedelmi egyenlőtlenségek miatt, az emberek 90%-a úgy véli, hogy a különbségek túl nagyok, miközben a tényleges adatok viszonylag mérsékelt eltérést (6,5) mutatnaka az S20/S80 differenciában. Bulgáriában szintén sokkal rosszabb a percepció a valóságnál: az emberek 90%-a úgy véli, hogy a jövedelmi különbségek túl nagyok, miközben a valóság csak 7,0 százalékos eltérést mutat.

Meglepő módon Németországban is rosszabbnak érzékelik a jövedelmi különbségeket a ténylegesnél: miközben a valós jövedelmi egyenlőtlenség 6,5 körül van, addig az emberek 85%-a véli, hogy ennél sokkal rosszabb.
Reform kell, hogy az átállások ne rontsanak a helyzeten
A bizottsági jelentés szerint tehát az EU jövedelmi egyenlőtlenségei a 2008-as válság előtti szintre tértek vissza, ami a nemzeti és uniós politikai intézkedések hatékonyságát hangsúlyozza a negatív következmények mérséklésében. Ugyanakkor az egyenlőtlenségek érzékelt és valós szintje továbbra is magas, ami a szociális jogok európai pillérének újragondolását, vagy a jelenlegi struktúrák megerősít teheti szükségessé a készítők szerint.
Éppen ezért reformot sürgetnek az Európai Bizottság szakemberei, hogy a most zajló jelentős társadalmi és gazdasági átalakulások – a zöldátállás, a technológiai fejlődés, így a mestereséges intelligencia terjedése – ne verjenek még nagyobb éket a társadalmi csoportok közé. Mint írják, a reformok és befektetések elosztási hatásainak értékelése is elengedhetetlen, ami a tagállamokra vonatkozó új kötelező irányelveket – például uniós szintű progresszív adózási modelleket, szociális támogatási rendszereket – tehet szükségessé.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Amint lehet, ki kell vezetni az árrésstopot, mert komoly károkat okoz
Hannya Nimerrel, a GKI Gazdaságkutató Zrt. Igazgatóságának elnökével beszélgettünk.
Látványos videók: az éj leple alatt csapott le az izraeli légierő az iráni MRBM-kre
Ezeket már nem használja fel Teherán.
Magyarország túlteljesítette a globális M&A trendeket
Szép számokat közölt a Deloitte legfrissebb elemzése.
Ukrajna számára rosszul zárult a G7-csúcs, magas rangú orosz vezető látogatott Phenjanba – Ukrajnai háborús híreink szerdán
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Robbanásig hevült a feszültség az ukrán városban, ostrom alá vettek egy székesegyházat
Vallási vita tört ki a moszkvai és a kijevi központú egyház hívei között.
A kormány szerint sikeresek az intézkedések a kiskereskedelemben
Ülésezett a Fogyasztóvédelmi Tanács.
Ezekért a lakásokért kapkodnak most a vevők, tízből négyen azonnal tudnak fizetni
Az 50 millió forint alatti, rögtön beköltözhető ingatlanok vezetnek.
Zöldenergia cégeknek: építs saját naperőművet és energiatárolót pályázati pénzből
A 2025. júniusában meghirdetett új pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
"Fotózza le és küldje be!" - Ne, inkább ne tegye!
Nagy felháborodást váltott ki a Metropol c. ingyenes lap felhívása, amely arra buzdította olvasóit, hogy a \"Fotózza le és küldje be!\" rovathoz készítsenek és küldjenek a lapnak lehetőség
Euróbevezetés: A nemzeti intézményrendszer arbitrázsa
A saját, biztos deviza és a pénzkínálat feletti függetlenség elvétele kordában tudja tartani a demagóg politikát, de az ország szuverenitásának csorbítása jelentős politikai kockázat. Bul
Komplex bér-, munkaügyi és HR audit
A munkajogi megfelelés, a pontos és precíz bérszámfejtés, valamint a megfelelő adminisztráció nemcsak a jogszabályoknak való megfelelés miatt kulcsfontosságú, hanem azért is, mert a munkaüg
Legyünk optimisták!
A túlzottan drámai világképről címmel friss posztom olvasható a nagyszerű individualista blogon. Röviden: a világ jobb hely, mint azt gondoljuk. Köszönöm Seres Lászlónak a közlést.
Terjed az e-autózás, csak bírjuk energiával
Kétkedők ide vagy oda: az e-autózás térhódítása töretlen. Ugyan Európában stagnált tavaly az értékesítési számuk, de Kínában már közel minden második eladott autó elektromos volt....
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap
Követett részvények - 2025. június
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

Új korszak az innovációban – 2025-től tanúsítható az ISO 56001 szabvány szerinti működés (x)

- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Csökkenhetnek a gyógyszerárak, de mi lesz a patikákkal?
Szalóki Katalinnal, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójával beszélgettünk.
Csúcsközelben a tőzsdék - Mit tegyünk most?
A válasz nem az, amit elsőre gondolnánk!
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.