Az Európai Unió pénzügyi piacainak sarokkövei a benchmarkok – azok az indexek, amelyek referenciapontként szolgálnak hitelezéshez, tőzsdei kereskedéshez és egyéb pénzügyi tranzakciókhoz – eddig visszaélésre adtak lehetőséget. Az EU-ban emiatt különösen fontos a referenciamutatók szabályozása, hiszen ezek segítik a pénzügyi piacok átláthatóságát és megbízhatóságát.
Az elmúlt évben jelentős lépéseket tettek a benchmark-szabályozás átalakításában. 2023-ban az Európai Tanács elfogadta tárgyalási mandátumát, amelynek célja a szabályok egyszerűsítése volt, főként a nem jelentős referenciakamatok esetében.
Most, 2024 decemberében, a magyar elnökség utolsó napjaiban az Európai Tanács és az Európai Parlament megállapodásra jutott a reformjavaslat végső formájáról, amely tovább egyszerűsíti a szabályokat és költségcsökkentést eredményezhet.
Nem toldozgatás, átszabás lett a felülvizsgálat vége
Bár már az előző szabályozói rendszer lényege is az lett volna, hogy javítsa a hatékonyságot, valójában az eddigi szabályozáshoz nem nőtt fel a feladathoz, hogy referenciakamatok a pénzügyi piacok működésének olyan kulcsfontosságú elemei legyen, amelyek biztosítják a különböző eszközök átlátható és megbízható értékelését, miközben gyorsítják az értékelési folyamatokat, anélkül hogy valójában torzítanák a piacokat.
Most viszont a Tanács és a Parlament megállapodása segítheti, hogy a pénzügyi eszközök ára és teljesítése megfelelően mérhető és összehasonlítható legyen.
Például a hitelezésben a kamatlábak meghatározásában (EURIBOR, SOFR), tőzsdei befektetéseknél pedig a piacok teljesítésének értékelésére szolgálnak (pl. STOXX Europe 600, DAX index). A referenciamutatók manipulációja – a nem is olyan rég múltban, 2010-es években – komoly gazdasági károkat okozhat, így ezek szigorú szabályozása elengedhetetlen. Ez végül 2016 június 30-án lépett hatályba és 2018 januártól kellett alkalmazni.
Túl bonyolult, túl költséges rendszertől szenvedtünk
A korábbi benchmark-szabályozás egyik legnagyobb hibája az volt, hogy az adminisztratív terhek aránytalanul nagyok voltak a nem jelentős referenciakamatok esetében. Ez különösen a kkv-kat sújtotta, amelyeknek gyakran kellett magas költségeket kellett, hogy kivizessenek, miközben bonyolult előírásoknak kellett megfelelniük. Emellett a nem EU-s benchmarkok alkalmazása is rendkívül nehezen volt biztosítható, mivel az unió aránytalanul szigorú elvárásokat írt elő a harmadik országbeli adminisztrátorok számára.
További probléma volt a régi rendszerben a fenntarthatósági szempontok hiánya. Az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) kritériumokat sokszor nem vették figyelembe, ami akadályozta a zöld befektetések terjedését. Ez ellentmondott az EU klíma- és fenntarthatósági céljainak.
Végül, a referenciakamatok manipulációjának lehetősége – mint a híres LIBOR-botány rámutatott – bizalomvesztést okozott a piacokon. Az ilyen manipulációk nemcsak a befektetők számára jelentettek veszteséget, hanem aláásták a pénzügyi rendszer stabilitását is.
Az új szabályozás legfontosabb elemei a benchmarkok rendszerszintű jelentősége alapján határozzák meg, hogy melyek maradnak a szigorú felügyelet hatálya alatt.
Különbséget tesznek a
- nem jelentős, jelentős (évi átlagosan legalább 50 milliárd euró értékű tranzakcióban használt)
- és kritikus benchmarkok (legalább 500 milliárd euró értékű) között.
A reformok a nem jelentős referenciamutatók adminisztrátorait mentesítik a jelenlegi szabályozás alól. Ez a változás különösen a kkv-k számára fontos, amelyeknek így olcsóbb lehet a compliance előírások teljesítése, miközben jóval kevesebb adminisztratív terhet kapnak a nyakukba.
Az új szabályozás azonban mentesíti a nem jelentős referenciamutató az ilyen terhektől, ami lehetővé teszi, hogy a bank olcsóbb hiteleket nyújtson, miközben a rendszerszinten fontos benchmarkok, mint az EURIBOR, továbbra is szigorú ellenőrzés alatt maradnak a piacok stabilitásának megőrzése érdekében.
Ez egyensúlyt teremthet a pénzügyi rendszer biztonsága és a gazdaság számára fontos rugalmasság között.
A 2023-ban megfogalmazott tárgyalási mandátum részeként a piacok egyszerűbb működésére tettek javaslatot. Az EU felismerte, hogy a pénzügyi rendszer szabályozása csak akkor lehet hatékony, ha minimalizálja a bürokratikus terheket, miközben garantálja a piacok biztonságát.
Emellett az Európai Tanács és az Európai Parlament úgy döntött, hogy a szabályokban megtartja az azonnali devizapiaci referenciamutatókra vonatkozó különleges mentességi rendszert.
Az Európai Bizottság célja egy 25%-os adminisztratív tehercsökkentés volt, anélkül, hogy ez a politikai célkitűzéseket veszélyeztetné.
Az új szabályozás egyszerűsíti a nem EU-s benchmarkok alkalmazását is. Jelenleg csak akkor lehet ilyen benchmarkokat használni, ha az EU-val ekvivalens szabályozási keret áll rendelkezésre, vagy ha az EU-ban elismerté válnak. Az új rendszer szerint az ESMA lesz az egyetlen belépési pont a harmadik országbeli adminisztrátorok számára, ami egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a folyamatot.
A fenntarthatósági és klímacélok egyre nagyobb szerepet kapnak. Az új szabályok szerint csak olyan benchmarkokat lehet majd használni, amelyek ESG-szempontokat figyelembe vevő módszertannal rendelkeznek, és ezt az adminisztrátorok nyilvánosan ismertetik.
Fontos lehet az új döntés a tőkepiaci unió (Capital Markets Union, CMU) bevezetésében is, amely azzal a céllal indult, hogy erősítse a pénzügyi piacok egységességét és növelje a közvetlen tőkepiaci finanszírozás szerepét. A benchmark-szabályozás reformja szorosan illeszkedik ehhez a stratégiához, mivel a piaci referenciapontok átláthatóbbá és megbízhatóbbá tétele alapfeltétele a hatékony tőkepiaci működésnek.
Az új szabályok csökkentik az adminisztratív terheket, ezáltal elősegítik a közép- és küső vállalkozások tőkepiaci részvételét, miközben biztosítják a piac stabilitását. Az ESG-kritériumok kiemelt szerepe szintén hozzájárul a fenntartható befektetési lehetőségek bővítéséhez, amely a CMU egyik kulcsfontosságú célkitűzése.
A reformok várhatóan 2026. január 1-jén lépnek hatályba, miután az Európai Tanács és az Európai Parlament formálisan is elfogadta a mostani, egyelőre ideiglenes megállapodást.
Címlapkép forrása: EU
Ennyi sikerült: két hétnyi szenvedés után elfogadtak egy közös nyilatkozatot a COP30-on, csak a lényeget nem írták bele
Tegnap estére várták az eredményt, ami igazából most sincs meg.
Itt van az ukránok bosszúja a kedvezőtlen békefeltételek miatt? - Rommá bombázzák a szeparatista régiót
Néhány órán belül négy településről is robbanásokat jelentettek.
Elvitte a hó: a nyugati országrész nagy részében nem tudnak közlekedni a buszok
Négy megye huszonegy települése vált elérhetetlenné, de Zalaegerszegen is akadnak bajok.
Teljes kudarc a COP30 klímakonferencia - Hazamennek a delegáltak, pedig még meg se született a döntés
Valószínűleg nem erre számítottak Brazíliában.
Meghökkentő, ami az afrikai hatalomban történik: több száz gyereket raboltak el egy szempillantás alatt
Pedig a hatóságok még szóltak is, hogy zárják be az iskolát.
Az első hó magával hozta a baleseteket is - Figyelmeztetést adott ki a katasztrófavédelem
Az ország nyugati felén nagyjából minden második főúton történt baleset.
A villamosenergia-forradalom terén még egy fontos láncszem hiányzik
A hálózatok interoperabilitása sürgető prioritássá vált.
Összeül a válságstáb: minden borít Trump béketerve
Az ötletnek örülnek az európai vezetők, a gond a részletekkel van.
Az EU Bíróság ítélete a minimálbér irányelvről: korrekció vagy megerősítés?
Az Európai Unió Bírósága 2025. november 11-én hozott ítéletével pont került a Dán Királyság által megtámadott, a megfelelő minimálbérek biztosításáról szóló (EU) 2022/2041 irányelv
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Júniusban néztem rá legutóbb, akkor 18%-os pluszban voltam, ez mostanra 7%-ra olvadt. De szerintem nincsen semmi baj, ez csak egy korrekció, és nemsokára megint emelkedni fog.Hetes:Pont ugyanúgy l
Megjelent a tervezet: meghosszabbítják a kamatstopot a diákhiteleknél
A tervezet alapján a szabad felhasználású Diákhitel1 esetében a kormány meghosszabbítja félévvel a kamatstopot, az érintett kölcsönök kamata 2026. január 1-től 2026. június 30-ig érvényb
Olcsó energiát akarunk? Tekintetünk a Napra vessük!
A nyári napokon a napenergia annyira olcsó, hogy egy egységnyi energia előállítása kevesebbe kerül, mint bármilyen más forrásból - derül ki egy most publikált tanulmány
Nem is drága a digitális nomád élet?
Valamivel több, mint egy éve két ismerősöm, Tóni és Jucus úgy döntöttek, hogy másfél évig digitális nomádkodnak. Digitális nomádság alatt azt értjük, ha valaki ugyanazt a pénzkereső t
Bordeaux, a "napelemváros"
2026-ra a város áramigényének 41%-át szeretné megújuló energiából fedezni, napelemekkel borítva középületeit, köztereit és még a kerékpárutakat is.
GINOP Plusz a ciklus végén: lesz még mire pályázni a választások után?
Sok pályázó fejében ott motoszkál a kérdés: "Ha most lemaradok, majd a választások után úgyis nyílik egy újabb nagy GINOP-csomag... igaz?"
Kiderült, mire készülnek a magyarok a pénzükkel – Megszólalt az Erste vezérigazgató-helyettese
Cselovszki Róberttel beszélgettünk.
Példátlan beruházási hullám indult: ezermilliárdokat tolnak a magyar agráriumba
Most van itt a fejlesztések ideje.
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


